VW 1,9 TD ABL moottorin katoavat öljyn paineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pilithekid, 7.10.2025.

  1. Pilithekid

    Pilithekid 1st gear

    Potilaana on käyttökikotin Vw Transporter T4 2001 1,9 TD:n ABL moottori. Laitoin öljynpaine mittarin kiinni sylinterin kanteen . Antaa kylmänä tyhjäkäynnillä 5 kg ja kierroksilla 6,5 kg painetta. Lämpimänä tyhjä käynnillä 1-1.2 kg , 2000 kierroksilla noin 1,7-1.9 kg ja 3000 kierroksilla noin 2-2.2 kg. Jos paineet putoaa sinne 1.5 kg tai joissain tapauksissa alle 2 kg pienillä kierroksilla1500-2200 alkaa öljypaineen valo palamaan ja äänekäs summeri huutamaan. Sitä summeria ei vaan jaksa kuunnella. Muutamilta foorumeilta olen lukenut sähkövioista ton öljynpaine valon osalta . Tuskin kyseessä on sähkövika koska laturi on vaihdettu tehdas uuteen ja kiinteästi asennetun volttimittarin mukaan lataa hyvin. Öljynpaine anturikin on vaihdettu joten siinäkään ei ole vikaa. On kokeiltu uutta tarvike öljypumppua ja tuntui että paineet putosi vaan enemmän. Vaihdoin alkuperäisen takaisin. Viikonloppuna tuli vaihdettua kiertokangen laakeriluiskat vakio kokoisiin uusiin alakautta ja kolmen keskimmäisen kampiakselin runkopukkien laakerit myös. Ulompien pukkien jakopään ja vaihteiston päistä en saanut vaihdettua koska hylsy ei vaan mahdu pukkien pultteihin. Pitäisi avata tiivistepäädyt mutta vaatisi aika paljon enemmän työtä (jakopään purku ja laatikon irti otto). Se ei ihan hirveästi innostanut. Kiertokangen laakerin kaulat näytti kyllä ihan siistiltä . Laakeriliuskoissa oli jonkun verran kulumaa. Laakeripukkien laakerit näytti vain vähän kuluneilta. Vaihdosta ei ollut juurikaan hyötyä. Paineet ei juurikaan nousseet. Onkohan kellään tietoa kuinka paljon mahtaa vaikuttaa apuakselin laakerit jos ne on kuluneet ? Akseli saa voimansa jakopäästä ja pyörittää alipaine pumppua ja öljypumppua. Vantaan moottorikoneistamon mukaan ne on varsinkin akselin jakopään puoleista laakeria vaihtanut. Pystyykö kannen nokka-akselin laakerit tai nostajat olemaan niin kuluneita että pudottaisi paineita ? Tosin kone käy nätisti ja öljyä ei vaihtovälin aikana tarvitse lisätä yhtään. Turbo on kulunut ja se menee vaihtoon. Mutta tuskin turbo vaikuttaa paineisiin juurikaan ? Tää tapaus ei varmaankaan ehkä ihan kuuluis tälle palstalle mutta oletan että täältä saattaisi löytyä kaveri joka on ropannut moottoreita vähän enemmän . Saattaisi löytyä oikeaa tietoa mikä kadottaa öljynpainetta ja ei ehkä menis ihan arvailuksi.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Apuakselin laakereista kun irtoaa pinta niin se kyllä hukkaa öljynpaineet. On sattunut joskus semmosiakin kohdalle
     
  3. Pilithekid

    Pilithekid 1st gear

    Kiitos vastauksesta . Joo tota mä vähän epäilinkin . Jää vaan mietityttämään saako takimmaista laakeria vaihdettua millään ilman laatikon irtiottoa. Taitaa olla kytkimen puolella pakkaspropun näköinen tulppa jonka takana laakeri on. Etummainen laakeri olisi helpompi vaihtaa jos vaan akseli mahtuu tulemaan ulos ettei ota moottoritilan sivuihin kiinni. Ei vaan huvittaisi ottaa tota konetta irti. Joutuu vaan löysäämään ton jakohihnan ja varmaankin ton laakeri helan saisi helpoiten pois leviävällä laakerin ulos vetäjällä.
     
  4. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Apuakselin laakeri voi olla aika hankala uusia paikallaan ku ovat yleensä ns.hiottavia koneistamossa,joskus on saanut valmiiksi hiottuja,mut en tiedä saako niitä mistään enää.
    Varmistaa nyt kuitenkin kannattaa sen kierroksilla ilmoittavan öljypaineanturin et varmasti on oikea koska auton alkuperäinen on 0,55-0,85bar eli ei pitäs varoitusta tulla 1,5 bar paineella.
    Ohjearvo öljynpaineeksi lämpimänä kahdellatuhannella 2,0bar min
     
  5. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Oisko sama kuin kaverin skodassa. Siinä oli ecm liittimessä hapettumaa ja tais olla liitinki huonosti niin herjasi koko ajan öljynpainetta
     
  6. Pilithekid

    Pilithekid 1st gear

    Hyvä pointti toi hionta eipä tullut mieleen . Tornau Motoren firmasta tilasin noi laakerit ja akselin tiivisteet ja tiivistelaipan. Saapa nähdä millaiset tulee. No eipä tietysti kerkee viikonlopuksi että pääsis ropaamaan. Noi anturit menee muistaakseni värien mukaan ja tossa on vaan yksi ruskean värinen ja vanhemmissa on kaksi anturia. Vanhemmissa johdon liitin on muistaakseni erilainen. Se anturi on öljynsuodattimen jalassa. Samaa teki vanhalla alkuperäisellä anturilla jota ei ollut ikinä aikaisemmin vaihdettu. Kattelin eilen jotain britti tai jenkkifoorumia niin joku oli vaihtanut kone paikallaan noi laakerit jostain golffin koneesta jos oikein osasin tulkita . Apuna oli käyttänyt yleismallista nokka-akselin laakeri työkalua. Siinä on pitkä varsi jolla vissiinkin pystyy nappaamaan pois sen vanhan. Uuden takaisin laitto onkin sitten kinkkisempi homma. Pitäisi laakerin öljyreikä saada osumaan oikeaan kohtaan. Joutuu ehkä pudottamaan öljypohjan pois . Ei varmaankaan muuten pysty saamaan sitä taaempaa laakeria etummaisen laakerin reiän läpi jos ovat saman kokoisia. Tosta paineesta vähän vielä. Haynesin manuaali ilmoittaa minimi paineeksi 2 baria 2000 kierroksella. Kylmänä paineet pysyy paljon ylempänä ensimmäiset noin 10-15 km . Alkaa putoamaan tasaisesti 6,5 barista kohti 2 baria , summeri ei huuda ja öljy valo ei pala . Motarilla tai kehäteillä ajaessa saattaa paineet pysyä siinä 1,7-2 barin tietämillä / vähän alle tai yli kun öljyt on kunnolla lämmenneet. Kun hidastaa esim. rampin kohdalla ja vaihtaa pienemälle alkaa valo palamaan. Valo sammuu vasta kun paineet saa 2 baariin tai yli. Mä en vaan jaksa uskoa että anturissa olisi vikaa.
     
  7. Pilithekid

    Pilithekid 1st gear

    Monestihan näissä on tota sähkövikaa. Liitin näyttää kyllä päältä ja sisältä hyvältä . Mä oletan kyllä vian olevan oikea kulumaa jossain laakerissa. Laitan viikonloppuna vielä toisen painemittarin kiinni tohon öljynsuotimen jalkaan jossa toi paineanturi on ja vertaan sitä kannessa olevan mittarin lukemaan. Filtterin jalassa pitäisi olla jonkun mukaan korkeampi paine. Sitten ainakin näkee viimeistään oikean öljynpaineen. Jos jää alle 2 barin 2000 kierroksella niin on melko varma paine häviö jossain laakerissa.
     
  8. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Öljypaineanturin voi tarkastaa siten että akun plussasta vaikka 5w polttimo siinä johtimen välissä ja polttimolta anturille johto ajossa pitäs lamppu palaa mikäli paine on anturilla yli siihen merkatun paineen.
    Olikos siinä tuo vika jo ennen laturin vaihtoa?
    Se väliakselin etummainen laakeri jos on kulunut niin epäilisin stefan taakse tulevan niin kova paine et mahtasko pysyä paikallaan.
     

Kerro tästä muillekin!