VW katalysaattori

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tulilanka, 13.6.2011.

  1. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Käyttöpaskan katalysaattori alko rämisemään. Siellä on sisuskalut irti. Kyseessä on VW Bora 1.6 vuosimalli 2001 (rekisteröity 2000). Uusi katti maksaisi paikallisessa tarvikeliikkeessä nelisen sataa mutta tommosen "tarvikekatin" saisi 120EUR. Nyt sitten kuitenkin sain liikkeestä tietää että noita tarvikekatteja ei saisi vm. 2000 ja uudempiin laittaa. Joku OBD II, Euro 3,4,5 juttu kieltää / estää käytön. Jotain päästöhommia?? Siihen ne ei liikkeessä osannu sitten enempää kertoa.

    Osaako joku täällä selventää miksi en saisi halpaa tarvikekattia tohon käyttövessaan laittaa?
     
  2. mikal

    mikal 1st gear

    Ei tule mitään mieleen miksi et voisi laittaa tarvikekattia autoosi. Katso vain et E- hyväksyntä on näkyvillä. Eobd ei vaikuta kattiin mitenkään paitsi että sen valvontaan lisätty katin jälkeinen lanbda.
     
  3. choppers

    choppers 3rd gear

    jos autossa vain yksi lambda (ennen kattia), niin voi laittaa tarvike mallin katin. jos kahella lambdalla (ennen ja jälkeen katin), niin melko varmasti tulee onkelmia. moott.häiriövalo syttyy esim. katalyssaattori vaikutus liian vähäinen tai lambda2 vikoja. lambdojen mitta-arvot suunniteltu alkup. katin teholle.. on tullut monelle kalliiksi kun on ensin vaihettu tarvike malli ja todettu ei toimivaksi ja sitten joutunut ostamaan vielä sen alkuperäsen ilman vaihto osaa... olen siis vw konsernin hommissa!
     
  4. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    OK! Noi selvitti jo paljon. Tossa meitin Borassa on kaksi lambdaa eli pakosarjan vieressa ja katin jälkeen. Eli joutuu ostamaan sen kalliimman kahden lambdan katin. Nii juu onhan sekin periaatteessa tarvikeosa ku ei ole Volkkarin hyllystä.
     
  5. virta

    virta 3rd gear

    On noissa tarvikekateissa jotain hämärää kun käytetyistä alkuperäisistä maksetaan melki sama hinta...
     

Kerro tästä muillekin!