VW keskuslukkoon kaukosäätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Tertsi, 28.5.2011.

  1. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Anteeksi tämä volkkariaiheinen topic!

    Piti asentaa '99 Boraan keskuslukkoon kaukosäätö mutta olikin mulle outo systeemi. Borasta ei löytynyt varsinaista keskuslukon relettä vaan boksi joka naksutti lukkoa käytettäessä ohjaa näköjään paljon muutakin kun pelkkää keskuslukitusta. Boksi löytyi kojelaudan sisästä rattiputken vasemmalta puolen ja siihen tulee useampi kymmentä johtoa.

    Osaisko joku neuvoa että minkä väriset johdot ohjaa lukitusta ja toimiiko lukitus maaliipaisulla kuten Opel ja Volvo (ainakin 90-luvulla) vai onko tässä joku erilainen toimintaperiaate?
     
  2. perkele

    perkele Gearhead

    miks pyytää anteeksi?
    saa täällä kysellä muistakin kuin jenkeistä.
    vaikkei tuo bora mikää harrasteauto olekkaan....
     
  3. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Heh, täällä on tavattu joitakin jyrkkiä mielipiteitä kun on kyselty tavallisiin käyttöautoihin liittyviä asioita. Anteeksipyyntö ehkä jonkinlainen ontuva humoristinen aloitus aiheelle.

    Sitäpaitti auto ei oo ees mun :D
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Poikkeeppa tuolla variantclubissa keskustelun tekniikka osastolla, siellä pohditaan ja tiedetäänkin ratkaisuja moniongelmaiseen VW-tekniikkaan.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    90-luvun lopun kansanauton ns. mukavuusjärjestelmän ohjausboksi on perusrakenteeltaan samanlainen passat, golf/bora, jopa uudemmat polot. Katso löytyykö kuskin oven johtosarjasta muistaakseni sini-valkoinen johto joka menee ns. oviohjainlaitteelle, jos sähköikkunat (ikkunamoottori+"aivot"). Tähän sini-valkoiseen johtoon kytketään +12V ohjausvirta kaukkarilta, niin että toiseen "suuntaan" (kiinni/auki) signaalin väliin lisätään 180 ohmin vastus väliin. Asensin noita työkseni mutta siitä on jo 8 vuotta aikaa ja edellisestä volkkariasennuksestakin 5 vuotta, joten älä ota tätä 100% varmuudella.

    En muista kumpi suunta oli 180 ohmin vastuksen kautta, ehkä kiinni-asento?
     
  6. Temutin

    Temutin 1st gear

    ton ikäseen autoon taitaa saada marmori tiskiltä tarvike kake-sarjan "jälkiasennus" eikä pitäis olla kovin kallis... ja pitäs olla suht simppeli laittaakin... (ihan vaan vinkkinä)
     
  7. Pertti

    Pertti 3rd gear

    Toi kytkentä kyllä selviää kunhan pääsen huomenna työmaalle. Minkälaista kauko-ohjainsarjaa olet siihen asentamassa. Lisäksi kytkentään vaikuttaa se että onko autossasi sähkölasit (alkuperäiset).
     
  8. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Kiitoksia vastanneille! Homman juju valkeni, vinkkiä löysin ffp-foorumia lukemalla, tosin sieltäkin tuli monenlaista johdon väriä esille.

    Bora on siis '99 ja veivilaseilla. Kojelaudan alareunaa kun purki kuskin puolelta niin pääsi käsiksi siinä rattiputken vasemmalla puolen olevaan ohjainboksiin johonka tuli harmaa ja vihreä liitin, kummassakin perkeleesti johtoja. Harmaan liittimen johdoista kun maatti kelta/vihreän, ovet aukesi ja kelta/sinisestä meni lukkoon. Eli maaliipaisulla ohjaa.

    Vilkkujen väläytyksen kytkin hätävilkun katkaisijan johtoihin, niistä löytyi helposti vasen ja oikea puoli.

    Sarja oli tämmönen yleismallinen:
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!