VW LT 28 -83dieselin nokkahihna...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ana67, 2.2.2009.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eli tommosen "savukoneen" hihnan vaihtoväli?? Onko tietoo...

    Lapun mukaan viimeksi vaihdettu -05 ajettu sen jälkeen n.30000, vaihto ajankohtainen??? Ja onko jotain erityistä muuta tarkistettavaa ko koneessa??

    Kone "rempattu" samoin 30000 km sitten, kokonais ajomäärä 330tkm.

    Ja melkein lähti tulille -15 :rotfl: . Akku sippi, mutta savua TULI jo miehekkäästi 8) ja kävi ilman startin apua puolisen minuuttia.
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    ei siellä muuta ole kuin vesipumppu-kiristys!! eli uus pumppu ja hihna!! ala-siivan putit on kuusio-kolo pultteja et hyvin saa kuusio-reijän putsaa jos meinaa avata!! ja sit se iso-pultti siitä keskeltä mutteripyssyllä auki!! useest ovat laittaneet siihen liimaa jot ei aukee! ihan selvät jakomerkit on, kampuran rattaassa on alapuolella(jos muistan oikeen) ja nokkarattaassa on "kannen vk-tiivisteoinnan tasalla, ja sit vaan vesipumppua kiertämällä oikeaan kireyteen!!

    mun mielest kyl 30tkm on aika vähän hihnan vaihtoa kun 90tkm ne mun mielest tarjoo! ja vuodet nyt on 5:si joten se on siin rajal?? kuinka vaan jos meinaa rupee ajaa oikeen nyt sillä paljonkin ni siitä vaan! jos tosiaan mutupyssy on käytössä ni ei siin vaihto työssä mee kuin max 2tuntia kaikkien takerointien kanssa :rotfl:
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu se on niiko Reimo-retkeilyauton alustana, ja kauppoja ollaan hieromas ja tarkoitus olisi "retkeillä" tulevana suvena.

    Mutteripyssyä eikä tallia ole käytössä, eli menisi korjaamon hommiksi. Joten mietitään jos sillä kilsojen puolesta vois ajella, niiku arvelinki mut toi ikä vaa on arvoitus... Ehkä vilkaisen hihnan silmämäärästä kuntoa 8)
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Volkkarin koneissa iso keskipultti on yleensä kiinni kovempaa kuin sormitiukkuudella.
    En tiedä, onko kutosissa sama, mutta ainakin vitosissa se on 450nm ja varmaankin 90% kyseisten koneitten konerikoista johtuu siitä, että joku on mennyt pulttipyssyllä sitä pulttia ronkkimaan kiinni.
    Kannattaa tarkistaa sen pultin oikea momentti, ettei tule yllätyksiä.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Volvoissa kun on samaa konetta niin ajoitusmerkkejä EI ole kuin vauhtipyörässä ja nokka-akseli ajoitetaan erityisellä siihen tarkoitetulla levyllä nokan takapäästä eli pumpun remmin joutuu käyttää pois,kuten sitä pyörittävän hammashihnapyöränkin.
    Nokka-akselin kummassakaan päässä ei ole kiiloja,ainoastaan puristustiukkuudella ja hyvin pysyy kiinni!

    Se kampiakselin keskipultti on kyllä melkoisen tiukassa,mut aukenee aina pulttikoneella,jos tila vaan riittää koneelle(350Nm on ohjearvo kiristykselle käytettäessä oikeaa kiinnipitotyökalua ja ilman tuo audigin mainitsema 450Nm)

    Ja sitä "kuningaspulttia" EI sit saa kiristää pulttikoneella,aivan kuten audikki tuossa jo valisti ja se pultti kannattais uusia varmuudeksi joka kerta kun hintaa sillä on sellaiset n.10e!

    Sitten kun on remmit vaihtanut niin ehdottomasti kannattaa ajottaa pumppu oikein niin vähenee se turhan savun määrä huomattavasti,tosin tähänkin hommaan tarvii erikoistyökalun mittakelloa varten.

    Nopeasti mke77 lupaa nuo remmit vaihtaa,ei näitä merkkiliikkeessäkään näin nopeaan vaihdettu!
     
  6. J.M

    J.M 1st gear

    niin ja sen pumpun ajoituksen lisäksi kannattaa tark. kylmä ennakko säätimen toiminta.jääpi turhat savuttelut poies...paitsi että tossahan taitaa olla vaijeri toiminen.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tuntuu tosiaan olevan korjaamon hommia :cry: . Oisko PK seudulla tiedossa jotain kohtuuhintasta pajaa missä onnistuu?
    Vai onko VW-auton hommia ja köyhtyy puolet kiesin arvosta 8) ...

    Nii, siis onko siinä joku käsin vedettävä "ryyppy" staagi niiko bensavehkeis? Myjältä kysyin sano:"normaali hehkutus vaa ja avaimen kääntö". Tosin saattoha siinä löpöki olla kohmeessa akun lisäx, ku kerran ei talvikiekkoja ollu.
     
  8. DieselHomer

    DieselHomer 1st gear

    se öh ryyppy on ennakonsäätö. vaijeri menee ruiskutuspumpulle.

    aikaistaa ennakkoa kylmäkäynnistyksessä.

    ja se keskipultti kampuralla ON lujasti kiinni jos liiman kans laitettu.

    vähän joutava remminvaihto noihin ku alakautta pitää väsätä.

    n. 4tuntia menee aikaa.
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    :eek: kuinka niin ...... mootorin koppa pois, paisuntasäiliö pois, kaks ylä puolen tunnelin ruuvia irti, ja vasen "alakiinnike"mikä on mootorissa/jakopään kopassa,sit alle,alavesiletku irti/vetet ulos, sit ravottaa sitä alareunaa, flektin pultit-alasiivasta(kyllä kuulitte oikein kampuranpäässä on flektin siivet :eek: ) jos 13mm kannalla--- piippu avain on paras jos 6mm kuusiokolo- sit hiukan "hukkuu aikaa",sit vast se oikean puolen laturinpultti/tunnelin pultti pois , ja nostaa tunnelin ja flektin-siivet pois, sit iso pultti(oiskos ollu 27)löystää, sit jakokotelo auki mikä on "pika-klipsuilla", kattoo jaon kohdalle, sit alasiiva pois, 3:me 6mm(vai oiskos yks/kaks ollu pinnapultti) ja kaks 8mm pulttia pois, alasuoja pois... sit kun on jako varmasti merkattu ja katottu!! ni nokan siiva irti ja se aluspelti et saa vesipumpun pois...se yks pultti jo lähtikin jo kun irroitit sen tunnelin raudan vasemmalta :rotfl:....iakaa on menny vajaa 1/2 tuntia.....loput on sit sitä takerointia!! :oops:

    omaani vaihdoin ruokatunnilla vesipumpun kun nuukailin kun vaihdoin koneen :oops: pistin pelkän vesipumpuntiivisteen :rotfl: aikaa meni ilman "lämpimäks käyttöä" 50min ....tosin oli 2kk aikaa ollu kaikki pultit auki , mut silti!! mä olenkin vaan tämmänen

    eikä sitä venttiili koppaa tarvii avaa, eikä varsinkaan pumpunhihnaa/siivaa irroittaa sit vast työ on kun saa pumpun ajotuksenkin katto uudestaan!! se vasta pikku jopi on kun ei tiedä yläkuolo kohtaa mistään! kas kun ei kampurassa ole mitään merkkejä! (muutakuin se jakokotelon pällä se pikku nysty) eli jos haluu yläkuolokohdan selvittää niin täytyy irroittaa joko kansi tai nokka ja ventiili jouset 1pytystä, ja sit keikuttelemaan kampurasta ja kattomaan heitto kellolla milloin se 1pytyn ventiili käy kaikkein ylimmäs kohtaa...
    :mad: ja se kun on hieno homma koska venttili varessa on kuitenkin hiukan kylmää öljyä, ja heittokellon "palautin jousi" ei jaksa sitä ventiiliä painaa alas silloin kun mäntä lähtee alas :poff:

    silloin joskus kun nämä autot ja mootorit oli uusia ni oikea oppinen jakohihnan vaihto tosiaan oli tommonen et otetiin se pumpun hihnakin/siiva sieltä pois ja se venttiilikoppa et saatiin se latikka sinne poikittain, mut vois olettaa et se pumpun hihna olis sinne laitettu viimeks!! eikä sitä juurikaan mikään rasita, 200tkm se pumpun hihna siellä hyvin keikkuu koska se ei ole kierretty mitenkään "serpenttiinille" =hihnan selkä on koko ajan samoin päin
     
  10. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    voihan omat merkit tehdä ja silloinhan pumpun säätö pitäisi pysyä samana. omaan 740:seen olen vaihtamassa hihnat ja tuntuu säädöt olevan kohdillaan ja luulisi pysyvän jos "vain" hihnat+pumpun(termari ja nesteet samalla) vaihtaa.
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    ei välttämättä!! kattoos kun kaikki hihnat ei oo ihan "prikkulleen" saman laisia, jolloin jos olettaa et "vetorattaan" ja "käyttörattaan" hammas väli on sama voi pumppu ajoitus olla asteen(1) tai jopa puoltoista(1,5) pielessä.....

    ......saatika vw-6:tos-dieseli jos on kaks "hammastusta" välissä enenkuin ollaan kampuralta---pumpulla!!!!!

    ja kun kerta olaan "näinkin heikko tehoisten" kanssa tekemisissä, toi ajoituksen pielessä olon jo huomaa ihan pers tuntumalla!!

    vanha 2,2:nen naku hiace on oikeen lekenda tässä suhtessa!! semmosesta kun ajoittaa heittokellolla pumpun, johan rupee haisu kulkemaan!
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No nii KIITOKSET :D tähän astista tiedoista/neuvoista. Mutta kumpi nyt oikeesti on ratkaisevampi ton hihnan vaihdon suhteen, kilometrit vai vuodet??

    Ja jos siihe joutus heti vaihtaa ton hihnan harkitsen vielä kauppoja... Meinaan jätän sen vaihdon suosiolla korjaamon työksi. Koskapa edellinen hihnan vaihto ilmeisesti epäonnistunut ja johtanut kone remppaan...

    Waunussa olleiden "papereiden" mukaan ensin vaihdettu jakohihna ja siitä n.30km koneremppa 8) ja sen jälkeen ajettu tuo 30tkm eli kaiketi remppa onnistunut ainakin jollain tavoin. Ja asiaanhan kuuuluu tietty että AKE:sta ei saanut ulos ko ajankohdan omistajan tietoja muuta kuin että yksityishenkilö :(
     
  13. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos tuo hihnan kunto oikeasti mietityttää, niin vaihtoon vaan remmi. Muutaman satasen se varmaan kustantaa tietysti, 50e tuntihinnalla menee varmaan useampi tunti, mutta tuleepa siinä korjaamotakuukin sitten samaan pakettiin. Rahaa vastaan vaakakuppiin vois heittää, että ei esimerkiksi ole lainkaan kiva, jos remmi levähtää kesken lomamatkan sunnuntai-iltana jossain kairassa ja sitten sieltä porojen keskellä saa alkaa haeskeleen hinuria.

    Lisää vettä myllyyn, muistaakseni takavuosina volsun koneista katkeili noita hihnoja ja hihnan katkeemista seuraavasta kansiremontista tuli aikas monen auton ennenaikaiset hautajaiset, kun dieselin syvällisempi korjaaminen tuppas oleen kallista. Oliskohan ne nyt sitten olleet just näitä LT28:ja, jotka paukkui?
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Näinhän se on että jos keskellä kairaa pamahtaa,vituttaa, varsinkin jos jääkaappi vielä lämmennyt... Ja alkaa eukon paasaus kuinka herra on taas ostanut hyvän bordellin jne :rotfl: .

    Asiaan, se ku vaan maksaa kuulemma liki tonnin tuo remppa/vaihto kaikkineen ja puhutaan n. 4000e:n autosta. Mutta nyt on mennyt kysely alan korjaamoon heidän mielipiteestään ja kustannus arviosta.

    Ja mikäli ostan ko vehkeen ja vaihto rajoilla, ilman muuta vaihdetaan, yksi murhe vähemmän :)
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    oikein!!
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä tonni osineen&töineen kuulostaa kyllä aika pahalta,noissa kun on vielä se vanhemman mallinen hihna ja halvempi myös se kiristin rulla mitä uudemmissa ja jos tuosta työstä vois velottaa DieselHomerin mainitseman 4h ja jos korjaamolla ois jotain 50-90e/h +osat päälle n.170e(arvio) niin oltais korkeintaan 600e:n hujakoilla vaikka tulis uudet nesteetkin koneeseen ja tunti kax töitä enemmänkin korjaamon tasosta riippuen...
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    no tuo se mulle jos tommosen rahan siitä veloittaa saa....vaikka ton 50€/h ni, tervetuloa!! :rotfl: kyl mä sille takuun annan!!

    ja tos mallis ei oo kiristin rullaa kun se kiristys tehdään se vesipumpun kanssa....
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Aivan,ei toki olekaan kiristinrullana tuossa koneessa vaan ohjainrullana!
     
  19. Kampikammio

    Kampikammio 1st gear

    Juuri LT:n koneen vaihdon tehnyt. Hihnan vaihtoväli on muistaakseni 60000 tai 4 vuotta. Kampiakselin pultti kiristetään 470nm. Pultti pitää uusia joka avauksen yhteydessä. Paikalleen menneeseen koneeseen on vuosi sitten tehty koneremontti mutta kun se kerran oli irrallaan lattialla niin vaihdoin siihen jako ja syöttöpumpun remmit. Ehkä turhaa mutta sainpahan lykättyä hieman seuraavaa remmien vaihtoa koneen ollessa paikallaan.
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä ne ainakin volvolle samalla koneella lupaa sen 90000km vaihtoväliksi!

    Johtuukoha tuossa LT:ssä tuo pultin 120nm tiukempaan veto siitä että tulikos noihin jotain muutakin hihnapyörästöön,ei muista kun on niin kauan kun olen lt:tä rustannut!
     

Kerro tästä muillekin!