VW Passat 1.8 farkku vm 1999 takakäsijarrun kehiminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Rocket engineer, 4.12.2005.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli pistettiin kaverin auton uudet levyt ja palat joka kulmaan.

    Takana tuli pikku ongelma. Levyissä oli tila käsijarrukengille, mutta ainakin 1999 farkussa käsijarru on samassa jarrukaliberissa normaalijarrun kanssa. Olin :eek: kun kiskoin levyn veks ja kenkiä ei ollutkaan. Sitten tajusin käsijarrun olevan levyjarrussa.

    Männän kohdalla on levy, jossa on kaksi koloa tyyliin "rälläkänavain". Joskus vuonna keppi ja kivi olen tavannut jotain vastaavaa Saabissa ja sen etujarruihin samalla tavalla etujarruihin vaikuttavassa käkkärissä. Muistelen ,että sekin meni sisään erikoisavaimella pyörittäen?

    Nyt vaivasin Volkkarissa mäntää sisään (siis sen tavan puristamisen puristimilla lisäksi) , mutta eipä ottanut lähteekseen kiertymään sisään. Kiertämällä ulospäin se kyllä tuli :mad: .

    Pitääkö mäntää prässätä kierrettäessä? Vain onko Volkkarissa joku erikoiskikka?

    :odroll:
     
  2. newport73

    newport73 1st gear

    onhan siihen sem,onen työkalu,mut onnistuu kotikonsteinki.ite oon puristanut pihdeillä samaan aikaan,kun pyörittänyt.joskus vaan on aika tiukassa lähtee menemään sisäänpäin
     
  3. bwheel

    bwheel 1st gear

    Siihen on olemassa erikoistyökalu. Mäntä menee sisään kun sitä kiertää kevyesti samalla kun sitä painaa sisäänpäin. Sitä ei tarvitse pyörittä, ihan kierto riittää. Itse olen tehnyt vastaavan homman siten, että mäntää painetaan sisään puupuristimella, ja apuri kiertää terähampaisilla kikkapihdeillä mäntää. Kierto täytyy tehdä varovasti jottei riko kumiosia tai tee turhia narmuja mäntään, eli siis pihdit hyvin paikalleen, ennen vääntöä.
     
  4. Eppu

    Eppu 1st gear

    Saattaa sitten olla aika tiukassa että menee sisään. Mä laitoin oman satulan viilapenkkiin ja painatin räikän jatkolla rälläkän avainta ja kunnolla ennenkuin lähti kiertyy.
     
  5. bwheel

    bwheel 1st gear

    Eppu on käyttänyt kyllä ihan liikaa voimaa. Eli ensin herkistely paikallaan pyörittäen, ja sen jälkeen kierto mukaan. Kun kierto ja puristus ovat sopivassa suhteessa mäntä menee kevyesti sisään. Sopivan suhteeen kyllä huomaa kun sitä mäntää pyörittelee.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitoksi neuvoista. Huomenna prässätään ja kierretään :-?

    No onhan tuo prässää ja rullaa lähellä rokkaa ja rollaata :odroll:
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    kun satula on irti paikaltaan kandee kerran painaa polkimesta(jarru) satula herkäks! ja sit painaa kevyesti ja kiertää!! ja ihan ekaks kattoo ett vaijeri/koikka tulee rajottimeen asti(tai irrottaa vaijerin kiertämisen ajaks)
     
  8. bwheel

    bwheel 1st gear

    Tuli pari kirjoitusvirhettä eilen ilalla. Eli pitäisi olla puristaa tuossa yhdessä kohdassa.

    yks juttu vielä, eli säiliön korkki auki ennen männän liikuttelua, tohon malliin mahtuu nimitttäin aika paljon nestettä sisälle, ja se neste pistää aika hyvin vastaan.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Bilhelvetestä saa tuon työkalun suht edullisesti. On helpompaa kun kikkailla puristimen ja pihtien kanssa, molemmat tavat on testattu.
     
  10. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Palat uusix

    Älä helvetiss rupee voimalla rässäilee..saat muuten kantaa ADÖDHD putiikista alun toistasataa eikkaa maksavat satulat tallille.Kierto kiinnipäin ja samalla KEVYT puristus on oikea konsti.Sit ku vielä säätelet männän niin lähelle paloja ku voit ni saataa olla et kässärikin voi jäädä pitämään ja automaatti säätö hoitaa loput.Aikansa lekendat on joskus kiertäneet männän täysin sisälle,paloihin vaan jää matkaa monta milliä,käsijarrukahva nousee kattoon ja ei pidä ja yleensä ekan kerran ku jarruu polkasee menee potku lattiaan ja satuloista kuuluu asiaankuulumaton rusaus :mad: Kun automaattisäätömekanismin lukkorengas hajoo sieltä satulan sisältä. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!