VW Vento yms. vastaavat kytkimen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja makke, 8.5.2005.

  1. makke

    makke 1st gear

    Miten on, löytyykö tietoa?
    Auto '93 VW Vento 1,8. Vastaavaa kytkintä löytyy Golfeista, varmaan Passatista ja useammasta Audistakin.
    Onko tuo kytkin säädettävissä?
    Vaijerin päässä on erikoinen muovilla vuorattu osa jonka sisälle en ole katsonut. Näyttäs olevan avattavissa, mutta vaatii hiukan väkivaltaa tai erikoisavaimen.
    Löytyykö tuon noin 150 mm pitkän muoviputkilon sisältä jokin säätömahdollisuus?
    Kytkin irrottaa ihan ylhäällä ja en nyt jaksais alkaan tekemään kytkinremppaa.
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    90 passatissa on ainakin vaijerissa siinä "paisunta" säiliön kohdalla kanssa semmonen musta paksunnus vaijerissa, olisko se niitä automaattisäädön juttuja, passatissa ainakin automaattisäätö.
     
  3. makke

    makke 1st gear

    Ventossa se on hivenen alempana se paksunnos. Onko joku avannut tuollaista automaattisäätöä? Voisko jumittua tai hajota?
    Miten toteutettu?
    Auto lähti pihasta äsken viikoksi pois, joten en itse pääse taas toviin aikaan tutustumaan moiseen.
     
  4. makke

    makke 1st gear

    No niin... kai se on pakko alkaa siihen tutustumaan. Naiseni heitti uukkarit kotimatkallaan kun kuulemma luistaa nyt jo!
    Ei pkele... eikö iltaakaan ilman autoremppaa ja sit vielä sellaista hommaa jota ei tiedä saako hätäelvytettyä! :oops:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

  6. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    olisko levy loppu?
    vain onko nestekytkimellä?
    korjauskirja (passatin) sanoo, että vaijerin säätö ei kuulu määräaikaishuoltotöihin, eli ei vois säätää?
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Kytkinlevy on kyllä loppu sen tiedän, tai olen tiennyt jo pitkään kun kytkin irrottanut ihan ylhäällä. Mut jos olis saanut ees sen verran säätöä, et ei tarvis nyt auki repimään kun en oikein ehtis ja toisekseen sitä levyä en mistään tähän hätään tänään saa ja huomenna duunipäivä molemmilla.
    No sen verran tutustuttu, että säätö pelaa kyllä, mutta aina löytyy takaportti ja nyt näyttää et se löytyi.

    Siis automaattisäätö ensin ihan lyhyeksi ja sit vapauttaa sen niin, että kytkin toimii asiallisesti. Sit säätöpalikka lukitaan rautalangalla tms. siihen asentoon kun kytkin vielä pitää ja irrottaa alhaalla.
    Tällä systeemillä saa ajoaikaa ainakin sen verran, että ehtii osat hankkimaan ja remonttiajan soviteltua.
    Itse asiassa ton mun viritelmän jälkeen kytkin on parempi kuin koskaan auton meillä oleessa ja sillä on ajettu täs jo sentään parikymmentätuhatta. Tulin siis siihen tulokseen, et automaattisäätö on yliherkkä tms. pyrkii pitämään vaijerin ylikireällä ja sitä se on ollut koko ajan.
    No toisaalta hyvä et kytkin temppuili, sainhan naiseni jäämään vielä yhdeksi yöksi lisää luokseni. Eli joka asiassa aina on olemassa ne hyvät puolensakin. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!