W124 lämpöongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Batmobile, 23.12.2010.

  1. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Moro,

    Ilemni tuossa tänään aamulla taas vaihteeks sitä, että lämmöt nousee ihan tappiin, puhaltaa kylmää. Vaihdettu on jo: Termostaatti (kahteen kertaan), kiertovesipumppu, "närhenmunat" ja nesteet kestää varmasti pakkasta.

    Olisiko hyviä ehdotuksia? Kansivika? Vesipumppu paskana? Tähdet väärässä asennossa suhteessa ruosteen määrään?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kansipahilta kuullostaa-höyrytasku estää nesteen siirtymistä lämppärin
    kennoon...
     
  3. ministeri

    ministeri 3rd gear

    puhaltaako kieroksillakin kylmää? mulla tuli mursuun viime talvena semmonen ominaisuus että ku vaikka pysähty liikennevaloihin niin rupes puhaltamaan kylmää mut heti ku anto kieroksia niin puhalti lämmintä. sekä nousi nuo lämmöt tappiin lämpöjen nousu loppu sillä kun vaihdoin lämpömittarin anturin.
     
  4. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Kokoajan kylmää vaan. Ei oo painetta letkuissa, eikä neste oikeen tahdo kiertääkään. Öljy on ihan öljyn näköistä.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Noilla oireilla se taitaa olla vesipumppu rikki, Varsinkin jos ennemmin ei nesteet ole kestäneet pakkasta niin voi olla siipi irronnu akselista. Dieseleissä käsittääkseni on aina lämppärille lisäksi sähköpumppu jonka voimalla kuitenkin lämmintä pitäisi hyttiin tulla, se tosin tämän ikäluokan autoissa on melko varmasti rikki jos alkuperäinen. Ehjässä autossa sen puutetta ei huomaa kuin kovalla pakkasella pitkän joutokäynnin aikana, mutta jos varsinainen vesipumppukin lakkaa kierrättämästä niin sitten tosiaan kuski paleltuu ja koneella päinvastainen ilmiö. Kennentiiviste vikaan en oikein usko se hajoaa yleensä joko öljyvuotona ulospäin tai 1sylinteriin tai sitten nestettä valuu ulospäin, mutta harvoin rupeaa palotilasta vesitilaanpäin vuotamaan (ja silloinkin olisi paine jäähdyttimessä) omassa 300 turbossa oli kansi halki eikä siinäkään lämpöongelmia ollu kuin silloin ku vajausta oli vähintään 2 litraa, painetta se teki niin rajusti että konepellin välistä tuli lasille asti vesi suihkuna jos polkaisi kaasua.
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    ^jep...vesiratas irti...'

    ja lämpö anturi/mittari piuha huono.....ja jos ja kun... harvoin kansivaiva mersus ton tekee et lämmöt hävii hytist!!
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kyllähän tuo kansivialta vaikuttaa,en muista et mersuista ois pumpun vesipyörä lähteny irti.
     
  8. lt50

    lt50 2nd gear

    Irronneelta vesipumpun rattaalta tuo kuulostaisi, jos se ihan tappiin lämmöt nostaa. Normi taitaa olla 85. Ja sittenhän dieseleissä on tuo oma sähköpumppu mikä kierrättää kabiinissa, sen hajoamisen huomaa siitä ettei tyhjäkäynnillä tule lämpöä. Mutta jos termari, kv-pumppu ja närhenmunat on uusittu, niin seuraavaksi voisi kokeilla, tuleeko lämpöä jos närhenmunilta ottaa sähköliittimet irti. Silloin kelat niissä jää ilman virtaa, ja on koko ajan auki=>pitäisi tulla lämmintä. Vika on silloin juotoksissa, siinä kabiinin puolella olevissa lämmönsäätimissä.
     
  9. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Hartikaisen mersuhuollossa sanovat, että yleisin syy tuohon on just tuo vesipyörän irtoaminen.
     
  10. mando

    mando 3rd gear

    termariksi vain alkuperäinen tai wahler, muuten ongelmia tiedossa.
     
  11. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Behr on nytten. Taitaa olla tuo lämppärikin behrin tekele.
     
  12. mando

    mando 3rd gear

    muistaakseni alkup. behr, ainakin syyläri behr.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ostin sieltä moko-njetistä vesjpumpun joka heti vuosi pahemmin kuin se rikkinäinen jonka sitten laitoin takasin,korjasin pihlajatapin laittamalla juorureikään...
     
  14. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Kuulostaa lupaavalta. Kokkeilin vielä tänään, että josko olis ilmaa tai jäätä ollu kennossa... Eli n. 16 tuntia kaks sisätilalämmitintä lämmitti hyttiä, ei ainakaa ole kenno jäässä.

    Käytin kennolle menevän ja tulevan letkun irti, vain hieman nestettä tuli pihalle. Otin lohkon kyljestä tulevan letkun irti, joka menee kiertovesipumpulle, sielläkään ei ollu mitään! Eli neste ei tule lohkosta pihalle? Onko tämä nyt merkki siitä vesipumpun rikkoontumisesta?
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    saattaa olla kansipaffiongelmaakin jos kuivalla koneella ajettu... :odroll:

    kun vaihdat paffin niin vaihda sit pultitki ja siihen tartte niitä xyz avaimia. viime talvena tuli tehtyä tuo vaihto ulkona 26 pakkasessa...
     
  16. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Ei sen koneen pitäis kovin kuiva olla, tai ainakkaan ollu. Termarikopan kun irrotin eilen, nii pihalle tuli varmaan 5 litraa nestettä. Eile laitettii uutta tilalle jotakin 7 litraa, mut silti sieltä letkusta ei mittään tule. Henkimaaliman vehje?
     
  17. 69

    69 Gearhead

    Avaa sitten kannen päältä se ilmausruuvi ettei jää mitään ilmataskua, kun laitat jäähdytysnestettä. Nimimerkillä kokemusta on :oops:
     
  18. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    No minäpä jatkan tähän samaan topikkiin. Epäilyttävää ääntä alko kuulumaan tuolta konepellin alta ja lämpöä ei tuntunut riittävän sisälle. Tosin oli aika julumetun kylymäkin, eikä mitään paffeja nokalla. No eniveis sitten kokkeilin siitä flektiropellista, niin ihan selkeä välys tuntuu. Lienee pumppu sökö? Mimmonen homma vaihtaa?
    Lämmöt pysyneet kyllä vielä normaalissa, ainaskin näillä keleillä.


    Niijjooja 300 tiisseli kyseessä.
    Vesiä ei oo hävittäny hirveesti ainakaan mihinkään.
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    siin o magneetti kytkin siin vesipumpu akselis...voip olla et siinki o välyst...
     
  20. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    :eek: :eek:

    Missä? MIä etin vaikka mistä jotaki ilimausrihvelireikää, vaan en keksin mittään.
     

Kerro tästä muillekin!