Waden romut (-87 pikkis ls turbo prokkis sivu 16->)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Wade-, 3.12.2014.

  1. Wade-

    Wade- Gearhead

    Se on nyt kiinteä 15 astetta. Laitan hei jakajan jossa hyödynnän alipainekelloa kruisaillessa, ja lukitten mekaanisen ennakon johonkin 15-20 väliin.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Bongattu tiksin ruisinkissa, ei löytyny parkkikselta lähempään hämmästelyyn...
     
  3. Sulla, kun on Ford, niin sen voi tehdä myös näin:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Noita Fordin 2-toimisia alipainekelloja saa Rockautosta 30 taalalla.

    EDIT; Kuvassa on kyllä draw thru eikä blow thru. Ehkä se toimisi silti?
     
    Muokattu: 21.5.2022
  4. Wade-

    Wade- Gearhead

    Voisi tuommoistakin kokeilla, joskus mulla oli bemarin ekassa versiossa sellainen saabin kello, se pelasi ihan ok. "Haasteeksi" tuossa muodostuu se, että jos toisella puolella on imusarjan vakuumi ja toiselle puolelle tulee ahtopaine, liike on samaan suuntaan. Täytyy pohtia hetki, millaisella systeemillä sen saisi pelaamaan fiksusti. Hienointahan olisi saada niin, että mek. Ennakkokin olisi käytössä ja tuolla kellolla saisi vaan ennakon myöhäistettyä sinne 20 tienoille ahdoilla...
     
  5. Wade-

    Wade- Gearhead

    Siellähän se tönötti toisessa välikössä, monia näytti kiinnostavan.... Anto varmaan hyvän vaikutelman, olinhan esim. Kaasarin pohjan vakuumiliitännän tulpannut moottoripukin "lukitussokalla"...

    Itse itselleni vastaten tuohon vakuumihommaan, täytyy katsoa että liikeradat riittää, mutta saahan sen ihan yksikammioistakin kelloa käyttämällä toimimaan. Jotain modiksia tarvii...
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    En kyllä tosta löytäny että miten se 8-pin sais parempaa kipinää kuin 4-pin, ellei semmosen kanssa kuulu eri puola.

    Tein just kaasarin vaihdon yhteydessä omaan autoon tommosen HEI-sytkän Duraspark-jakajalla, 4-pin HEI moduulilla ja vakio TFI-puolalla. Halpa ku mikä, hyvin tuntuu pelaavan ja yksinkertanen väsätä.
     
  7. Tässä ketjussa ainakin väitetään niin. En ole asiasta mitään mittaustuloksia nähnyt, mutta tuskin se kehitys on ainakaan taaksepäin mennyt.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  8. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo tuollasta duraspark jakajaa ja hei-modulia itsekin meinasin. Muutamiin on tullut tuollainen väsättyä, ovat hyviä.

    Jakajaksi hommaan sellaisen jossa on se 2-kammioinen vakuumikello, mutta vakuumi/paine kytketään ainoastaan siihen etummaiseen paikkaan. Tällöin se aikaistaa alipaineella ja myöhäistää ylipaineella. (2 kammioisen kalvon liikerata on pidempi, joten myöhäistys onnistuu)

    Yllättävän paljon samanhenkistä pohdintaa ja toteutuksia löytyi foorumeilta joissa harrastavat Turbo tipparelluja.
     
  9. Tuli tuosta mieleen, että muutama vuosi sitten rakenneltiin kaverin romanialaiseen ihmeautoon HEI-sytkä ja hyvin toimi. Sitä 4-pinnistä HEI-moduulia on käytetty eurooppalaisissa autoissakin, esim. Sitikoissa, Relluissa jne.
     
  10. Wade-

    Wade- Gearhead

    Jaha taas kerenny 2kk vierähtämään edellisestä... On olevinaa nii kiire ettei kerkii kirjoitella.

    Fortti on toiminu ja hajonnu ja toiminu ja hajonnu... Aika lyhyen ajomäärän jälkeen tuosta turbotuksesta rupesin ihmettelemään satunnaista epäsäännöllistä kilkatusta liikkeellelähtiessä... Sitten ääni hävisi aina. Lopulta paikallistin äänen 1-sylinterin kohdalle kuuntelemalla putkella ja kuulosuojaimilla venttiilikoppia.

    1-pytyn nokat ja nostajat menneet sileäksi :rolleyes: motti oli käytännössä käynyt vain 7:llä sylinterillä.

    [​IMG]IMG-20220618-WA0017 by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]IMG-20220618-WA0025 by Waltteri Elo, on Flickr

    No ei siinä, purkuhommiin ja nokka veks, samalla alakerran laakerien tarkistus alakautta. Uusiks meni nekin, sekä öljypumppu. Sen verran oli ehtiny hippua kiertää.

    Uus mellingin nokka rockautosta ja compin nostajat kotimaasta. Nokaksi valikoitui tällä kertaa edellistä vähän kireämpi, 0.512" nostoa ja 231/231@.050.

    Auto kasaan ja tulille, nokan sisäänajo 20min. Olipahan pirun hyvän kuuloinen vähän modernimmalla profiililla olevalla nokalla, ja kulku oli myös kiitettävää (ylittää ajo-ominaisuudet reilusti).

    20km kun oli ajokilsoja alla, huomasin venttiilivälyksestä kertovan äänen (hydylaahuri kyseessä) Kuinka ollakaan, sylinteri nro 6 pakoventtiilissä oli välystä 0,3mm. Eli nokka oli taas menossa....

    En oikein tiedä mikä mennyt pieleen, on noita nokkia tullut ajettua sisään kuitenkin aika monta vuosien varrella, eikä ikuna oo ongelmia ollut. Nyt 2 putkeen... Molemmat nokat mellingin nokkia, toisella kertaa oli mellingin "race" nostajat ja toisella kertaa compit. (Olivat ihan sama nostaja mun tutkimusten perusteella)

    Noh anyway, taas mottia osiksi (en irroittanut autosta) ja totesin että leikki loppuu, laitan hydyrullan. Mulla on nurkissa pyörinyt -89 302:nen, josta nyysin orkkis rullanostajat. Ebaysta tilasin speedmaster79:n rullanokan. Tutkin että se on ns. Retrofit nokka, jolloin sopii ainakin tuohon vanhaan lohkoon orkkisrullanostajien kanssa.

    [​IMG]IMG_20220709_185841 by Waltteri Elo, on Flickr

    Kuva speedmasterin nokasta. Tässä tais arvot olla 0.522/0.529 nosto ja 230/231@.050

    [​IMG]IMG_20220714_212754 by Waltteri Elo, on Flickr

    Rullanokka retrofitattu

    Sitten seuraava korjaus pitääkin tehdä pakoputkeen. Eka versio sylki suoraan tuulilasille, mutta se olikin vain pikainen kötöstys jotta pääs testailemaan... Päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun:

    Tässä projektissa tosiaan koitan hyödyntää mahd. Paljon nurkissa pyöriviä romuja, joten tämä pakoputki tehty suurimmaksi osaksi dusterin vanhoista downpipeista.

    [​IMG]IMG_20220716_214449 by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]IMG_20220716_214917 by Waltteri Elo, on Flickr

    Faikun pohjan muoto on niin tyhmä, että sieltä ei putkea saa järkevästi vedettyä. Suunnitelmissa on laittaa isommat pyörät eteen ja taakse, ja avata kaaret isommiksi, ja pitää auto mahdollisimman matalana, enkä halua että putki raapii tonttia jatkuvasti...
     
    isalmela, Roberto ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  11. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Kauanko tolla ekalla nokalla kerkesit ajella?
    Jännä, että toinen putkeen...
    Sisäänajoit rasvan kanssa, sinkkilisäaineilla ja tsekkasit että nostajat varmasti pyörii? Ja jouset oli sopivat nokalle?
     
  12. Wade-

    Wade- Gearhead

    Eka oli mennyt varmaan heti sisäänajaessa jo pilalle, mutta en laiskana heti ymmärtänyt että nokka on paskana. Rasvat ja lisäaineet kohillaan, ja tönäritkin tsekkasin että kaikki suoria ja nostajat pyörii...
    Ja jouset myös juur sitä mitä piti.

    Oon lueskellut että jenkeissä ollut tosi paljon laatuongelmia nostajien kanssa nyt tässä lähiaikoina.
     
    Solvent tykkää tästä.
  13. max

    max Double Gearhead

    Taannoin mulla meni 454 motista kymmenen minuutin kuluessa nokansisäänajossa kaksi nokkaa ja nostajat ihan muusiksi.
    Tästä ehkä viisastuneena nyt ajettiin nokka sisään ilman sisempiä jousia ja ehkä nokka on nyt hengissä.

    Tämä tuhoutunut oli hydylaahuri,mut jostain syystä mekaanisten laahurien kanssa ei ole ollut näitä huolia.

    Mulla on Crowerin ja Cranen nokista hyviä kokemuksia,mutta Comppia yritän välttää mikäli mahdollista.
     
    Muokattu: 17.7.2022
    Solvent tykkää tästä.
  14. Wade-

    Wade- Gearhead

    Mekaaniset laahurinostajat on myös melko kalliita nykyisin vrt. Hydyt, en tiedä selittyykö hintaero valmistusmäärillä vai laadulla. Anyway, toivottavasti rullien kanssa ei tarvi nyt arpoa.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Vanhoina hyvinä aikoina tuli nokan mukana tätä harmaata grafiittirasvan kaltaista sotkua,jota sit leivottiin nokkaan ja nostajiin.
    Nykyään on sit tätä punaista sotkua joka on paljon norjempaa.

    Kun sä sitten nostat öljynpaineita työkalulla/poralla ennen ekaa starttia,niin samalla tiskaat tämän punaisen rasvan pois nostajista ja nokasta.
     
    Muokattu: 17.7.2022
    Vermilion tykkää tästä.
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo, tämä on tullut huomattua...
     
  17. Olenko ymmärtänyt väärin, että jotkut käytti (ennen?) sisäänajossa nimenomaan grafiittivaseliinia?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotakin mustahkoa semmonen ensikerran rasva oli ja välitön öljyjen ja suodattimen vaihto. Tukki kerrotun mukaan suodatinta hyvin.
     
  19. Wade-

    Wade- Gearhead

    Juu vähän samanoloista kuin arpin pulttirasva. Sitä ei ole aikoihin ollut.
     

Kerro tästä muillekin!