Waden romut (-87 pikkis ls turbo prokkis sivu 16->)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Wade-, 3.12.2014.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä tilasin rokkiautosta tällaista. Ainakin ponun nokat olen saanut pelaamaan.
    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=8934604&pt=1001838&jsn=321

    Niin ja Miguelokselle tervetuloa takaisin, toivottavasti ”Siperia EI opettanut”;)
     
  2. Olisi ollut kiva tietää, mitä Siperian olisi pitänyt opettaa..Ei kerrottu minkäänlaisia syitä banneille.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juu se on nääs reereeärrän meininki tässäkin maassa. Jos mahdollisesti ajattelet väärin niin rankkari tulee. Mutta ei muuta kuin nokka pystyyn ja eteenpäin.
     
  4. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ei tarvinnut 90-luvulla ihmetellä nokka-akselin kestämisiä juuri ollenkaan.Laittoi paikalleen ja ajeli muutama satatuhatta kilsaa helposti.Nykyään pitää lähes kaikki osat mittailla ja purkaa ennen asennusta ja vieläkin miettiä siinä onko mahdollisesti toimintaedellytyksiäo_O.Usein kuulee tarinaa esim. autoprojekteista,että kaikki osat uusittiin tekniikkaan ja alustaan ja vanhat osat viskattiin romukoppaan.Nykyosien laadun heikkous huomioon ottaen voitaneen kysyä kannattiko?!Itse yritän käyttää niin paljon vanhoja osia kuin mahdollista tai hommata sitten jotain NOS-palikkaa jos sellaisia löytyy.Tietysti jos ajelee kesässä 500-2000 km pärjää varmaan paskoillakin osilla,mutta jos meinaa autoilla ympäri vuoden joka päivä voi elo jossain vaiheessa mennä vaikeahkoksi;).
     
    SS-454 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Lottoan liittyneen homosatuihin ja rivien välistä lukemiseen.
     
  6. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Mistä tää NOS lyhenne tulee? Oon ennenkin täällä törmännyt tähän
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    New Old Stock eli käyttämätöntä vanhaa hyvää tavaraa;).
     
  8. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo yleensä säästän kaiken vanhan, kun uusien laadusta ei tosiaan tiedä...
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ilmeisesti noissa nykyisissä nokissa on materiaaliongelmia, ja laatu on aika matalaa? Ainakin Comp Camsia koskevat nää ongelmat, vaikka voihan olla että joku alihankkija nekin tekee noille brändeille ja siten samaa kärsää myydään useammalla merkillä?

    Nokkarasvoista, Motonetista hakenut tuota Red Linen kamaa ja olen ollut tyytyväinen:

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/251...MIz9Gtx4eI-QIVjcSyCh1sYQMgEAQYAyABEgJ3nPD_BwE
     
  10. Joskus googlailin tämmöisen kommentin:

    CWC makes the raw castings for the various cam core companies, such as Camshaft Machine Company or Engine Power Components. Then they sell the cores to Comp Cams, Lunati, Isky, Crower, etc. So CWC could be anyone's cam with any specs from a factory replacement to a performance grind.

    Siitä tiedä liittyykö tuohon?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pyörittelee konetta useamman kerran kun nokka ja kannet yms on paikallaan ja katsoo että ne nostajat pyörii. Siinä on vielä mahdollisuus huomata jos joku ei pyörikään. Olikohan Steve Morrisin Youtube kanavalla, pyöritteli konetta ja huomas että yksi ei pyörikään vaikka nostaja liikku ihan hyvin lohkossa.
     
  12. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo, siis kone pyöritelty läpi useaan otteeseen ja katsottu että nostajat pyörii, ja rasvana käytetty juurikin tuota redlinen kampetta.

    Veikkaan että omalle kohdalle nyt vaan osui halpa ja paska laatu. Rullanokan sai keulille halvemmalla kuin laadukkaan hydylaahurin.
     
    Seevu ja Fuselage tykkäävät tästä.
  13. Wade-

    Wade- Gearhead

    Toissapäivänä tuli pikaisesti tigattua faikun pakorööri nippuun:

    [​IMG]IMG_20220723_165544 by Waltteri Elo, on Flickr

    Ei oo kaunein mutta välttää tähän laitteeseen.

    Viimeinkin ajattelin myös taklata flektiasian, romikselta noukittu t4 volvon flektihässäkkä pyörinyt jo tovin jaloissa. Kuvassa olen jo sheivannut orkkiskiinnikkeet pois, kun ne ei kelvannut mitenkään:

    [​IMG]IMG_20220723_183048 by Waltteri Elo, on Flickr

    Sitten tein pikaisesti pari kiinnikettä 2mm pellistä:

    [​IMG]IMG_20220723_182524 by Waltteri Elo, on Flickr

    Jaa tässäpä lopputulema;

    [​IMG]IMG_20220723_192617 by Waltteri Elo, on Flickr

    Vielä johdotus niin on valmista sen osalta. Toteutus ei ole kaunein, mutta toimii tässä keississä hyvin. 3:sta kohtaa kiinni syylärissä, luulis pysyvän... Toivottavasti myös jäähdyttää hyvin! Vaikkei olekaan suurempia ongelmia ollut lämpöjen kanssa.
     
    Kustom STW, Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Wade-

    Wade- Gearhead

    Otetaas taas vähän vauhtia tännekin. Autohommien kanssa ollut vähän motivaatio hukassa, faikku toimi tavallaan ihan hyvin kesän loppuun asti, mitä nyt rupes itteä vaan hirvittämään jarrujen ja alustan puute. Auto otti vauhtia helposti enemmän, kuin mihin 1-piiristen rumpujen pysäytyskyky riitti.... Noh siitä sitten laitoin Faikun seisontaan ja rupesin suunnittelemaan siihen kaiken maailman jarru- ja alustaviritystä, sekä manuaaliswappia + ruiskua. (Kamat on jo nurkissa)

    Väliaikarojektina (Elokuu?) otettiin kaverin vanha turbovolvo työn alle. Tästä kuvasin aika paljon videomatskua, olisi tarkoitus juutuupiin laittaa pätkä jos joskus saisi editoitua... 2 viikossa painettiin maaliin 7 vuotta seissyt projekti.

    [​IMG]48E3ACDC-D27A-4BB5-AEDA-7D3FB541837E by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]56C1416C-0C60-4CD1-8FAC-6CE1774AC2A3 by Waltteri Elo, on Flickr

    Sitten elvytin keväällä "halavalla" hankkimani -87 S10 4WD Blazerin. Laitos oli miltei paaliin menossa, mutta totesin että kannattaa vielä pelastaa. 16 vuotta oli kerennyt huilaamaan. Vähän hitsuuta ja kaikki jarruihin liittyvä uusiksi, koneeseen hieman huoltoa ja menoksi. Muuten pirun makee vehe, mutta patalaiska 2.8 V6 tbi ei oikeen sytytä pitemmän päälle. Kyl se nyt talvella asiansa ajaa. Tärkein kuitenkin löytyy, eli käsin hämmennettävä vaihteisto.

    [​IMG]8DD1F249-4A47-4EF2-8A51-578EE8751D42 by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]7C07DFEB-FB77-44B8-9187-A86869075937 by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]60EE9E2D-916A-49AD-BC0D-25FB31C448C5 by Waltteri Elo, on Flickr



    Osittain motivaatiota on heikentänyt se, että projekteja on nyt levällään joku 6kpl, eikä aikaa tehdä ole samaan tapaan kuin joskus 7 vuotta sitten... Eli mikään ei meinaa edistyä kun kaikkea yrittää touhuta samaan aikaan. Finanssipuoli tietty myös hieman koetuksella, kun rahaa työntää 6-7 autoon samaan aikaan. Kaikkiin tietty turbot ja ruiskut ym ym. Onko mitään järkeä... (tässäkään)

    Noh, tästä pääsenkin siihen että päätin (ainakin yrittää) keskittyä mahdollisimman hyvin yhteen projektiin kerrallaan. Turbofaikkuun en koske ennen kuin on muutama muu laitos laitettu takaisin tien päälle (mm. Dusteri)

    Mutta aloittakaamme taas vaihtelun vuoksi yhden projektin seuraaminen, jos sais tämän maaliin? Eli -87 squarebody pikkis... Tämän hommasin joskus 2017, hitsasin suurinpiirtein katseenkestävästi pahimmat ruosteet pois, ja ajelin menemään. Tekniikka 6.2D / TH700.

    [​IMG]135E7303-B9A8-40D7-B253-876027C0F5F7 by Waltteri Elo, on Flickr

    tässä kuvassa näkyvissä parempi puoli. Taidetana elää vuotta 2020, jolloin en enää kehdannut mennä autoa näyttämään leimalle. Pakoputket vuosi (mätäreikää täynnä) ja pintapellit oli niin mädät, että lavan kylkikin heilui tuulessa, ja lavan kaikki tukirakenteet tietty puuttui.

    Noh, viime talvena aloin tätä sitten korjaamaan. Tarkoituksena oli hitsata kaikki mitä pitää, sekä maalata auto uusiksi ja hankkia vähemmän paska lava pelastusaihioksi. Kaikesta en nyt kuvia löydä, mutta jotain on tallessa.

    [​IMG]F3EEC3EE-99EE-4A23-879B-A6AAC0D8022B by Waltteri Elo, on Flickr

    Lava on jo nostettu veke, ja kävin hiekkapuhalluttamassa takarungon. Siitäpä saikin sitten hiukan hitsailla ohuita kohtia pois...
    [​IMG]6244B050-B973-43AE-A369-D9A5BAF84CA4 by Waltteri Elo, on Flickr

    Hitsuun jälkeen lotrasin runkoon Temadur 20:stä oikein urakalla.

    [​IMG]8C4F10E0-EB98-47E4-B8B1-057B26E68146 by Waltteri Elo, on Flickr

    Peräkin hiekkapuhallettu ja maalattu

    [​IMG]1C7DE7AE-77B5-4C14-9BB5-D395C6D968C7 by Waltteri Elo, on Flickr

    Hytin hitsauksesta en löytäny oikein kuvia, mutta sitä kyllä sai hitsata urakalla... Hioin sen myös pellille, ja päälle vedetty reippaasti epoksia.

    [​IMG]DEA98DC6-296F-4E22-B3D9-DE96721313CC by Waltteri Elo, on Flickr

    -87:ssa on jo ne rumat sisustan kankaat ja verhoilut, ne otin veke ja hitsasin umpeen kaikki porakärkiruuvien reiät. Sisustaan vedin jonkun valkoisen kiiltävän temadurin, en halua niitä kangasverhoiluja ja muovihilavitkuttimia...

    [​IMG]5F3D3CA1-9B48-4895-8FB5-94A742859AAB by Waltteri Elo, on Flickr

    Oviakin sai aika paljon hitsata ja leikkiä peltiseppää... tässä kuvassa ne on jo vedetty pohjaan, ja saaneet väriäkin sisäpuolelle. Autoon tulee mattapunainen / mattavalkoinen kaksivärimaalaus. (samantyylinen kuin aiemmin nähty blazeri)

    [​IMG]5DB32AC0-63F7-48D2-B365-4FFEA252929B by Waltteri Elo, on Flickr

    Koppakin saanut jo vähän väriä (eletään kevättä '22)

    [​IMG]36C9BA89-4087-45DF-8257-0E2D13B43955 by Waltteri Elo, on Flickr

    Tässä vaiheessa oli vielä tarkoitus jättää 6.2d keulille, mutta piakkoin alkoi ajatus laukata että josko kuitenkin päivittäisi LS:n tilalle... Ei se ainakaan yhtään kalliimpi olis ajaa kuin 6.2Deekukaan... Kesä kuitenkin meni Fortin kanssa leikkiessä, joten tämä vain istua kökötti.

    Kesällä löytyi hyvä 5.3 LM7 motti, ja siihen kaveriksi 4L80e, lisäksi hyllyssä pyörii pari kappaletta HX55 turboja... Joten fast forward parin viikon takaisiin tapahtumiin: 6.2D siirtyi sivuun pikkiksen keulalta, pesin runkoaisat ym. kuumapainepesurilla ja LM7 "sovittaminen" alkoi...

    [​IMG]AF32E596-78C5-4429-8527-EA209F702F3F by Waltteri Elo, on Flickr

    [​IMG]61EB972F-29C8-4395-8340-C2B5D76962F3 by Waltteri Elo, on Flickr

    Sinnehän se istui ihan hienosti, kun olin jo joskus kauan sitten tilannut varastoonkin valmiiksi koneenkorvakkeet. (maksoi joku 30e kotiin kannettuna eeebaysta) ja ihme ja kumma, sopivat jopa paikalleenkin. Eli ei ollut ihmeellinen temppu. Vaihteistopalkille joutuu jotain pientä tekemään jotta 4l80 istuu sinne, mutta ei suurta hommaa.

    Sit tietty piti sovittaa pakosarjat paikalleen, jotta näkee mistä alkaa vetelemään putkia ahtimelle. Eli tarkoitus olis istuttaa tähän yksi HX55, laittaa moottori E85:selle ja punkea noin kilon verran ahtoja. Moottori pysyy muuten vakiona, ja tärkeänä elementtinä haluan että alavääntö säilyy mahdollisimman hyvänä. Siksi nokka tulee mm. pysymään vakiona, ja budjettikin ehkä jotenkin kurissa...

    [​IMG]71968DD2-61C1-43DE-9804-9F520F492ABA by Waltteri Elo, on Flickr

    Aika hienosti menee orkkis valusarjat ylösalaisin. Noista vedän laipat poikki ja hitsaan tilalle V-band liitokset.
    Nyt olisi tarkoitus sovitella kaikki kohilleen, rakennella putkistot ym. ja sitten purkaa ja maalailla kaikki.

    Moottorinohjausta tulee toimittamaan alkuperäinen moottorinohjaus (P59 boksi). Johtosarjan tilasin myös ebayn ihmeellisestä maailmasta, se ei ollut hinnankiroissa. (150 kotiin tuotuna?)

    Katsotaan mitä tulee... Onks tällasta kenelläkään kiinnostusta seurailla?
     
    Kustom STW, Keme, LPV ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuulemma ovat vielä hyvin hitsattavissa olevaa valua? Laitahan kommenttia miten onnistuu. Ja onhan tommonen turpottaminen aina kiiinnostava aihe!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Polara

    Polara Gearhead

    Kyllähän näitä sinun projekteja mielellään seuraa!
    Mikä sinun juutuubikanava on? Jos kerta sielläkin on projektikertomuksia..
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllähän näitä kiinnostaa seurata!:cool:

    Mulla on 5.3 menossa SJ Jeepin keulille.
    Pari puhallintakin on jo hankittuna mahdollista ahdistamista ajatellen..o_O Siinä Terminator X ohjaamassa.

    Kanttikoppa Suburbanin keulille pitäis nostaa 6.0LQ4 testihylsystä ja tämä pitäis saada pelaamaan orkkisboxilla.:D
     
    Kustom STW, tukkijulli ja Wade- tykkäävät tästä.
  18. Wade-

    Wade- Gearhead

    On tullut muutamia jo noita tiggailtua muitten projekteihin, ihan OK tigilläkin surruuttaa!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Wade-

    Wade- Gearhead

    ei oo vielä mitään julkaisukelposta… kaverin volvosta piti aloittaa, mutta video edelleen leikkauspöydällä. Täytyy yrittää aktivoitua sillä saralla. Pikapistakin on jonkin verran videomateriaalia, mutta en ole saanut aikaiseksi koostaa niistä mitään… lupaam ilmoittaa kun saan ekan pihalle :):)
     
    Kustom STW, LPV, Naumasto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Wade-

    Wade- Gearhead

    Hieman kerinnyt touhuamaan pikkistä… Muutoin aika on mennyt editoidessa volvosta kuvattua videomatskua. Aika kamalaa varmaan tulee ekasta tuotoksesta, mutta kai siinäkin kehittyy ajan kanssa...

    Pikappiin virittelin vaihteiston kannakkeen niin että 4L80 sopi paikalleen pysyvästi.
    Eli vaihteiston palkki irti, siirto kaikista taaimmaisiin kiinnitysreikiin jotka rungosta löytyy jo valmiina, sekä kevyt modaus orkkis th700 kannakekumille. Hyödynsin 4L80:ssä kiinni ollutta jämää, jonka hitsasin kiinni orkkiskannakkeeseen, jotta sain siirrettyä hieman sisäänpäin kiinnityspulttia. Ei kaunein, mutta budjettiratkaisu. Katselin että olis saanut suoraan sellaisiakin kumeja jotka siirtää tuota kiinnityspistettä noin.

    [​IMG]CF4E4A41-C8FB-4E0F-96B3-A993870E8981 by Waltteri Elo, on Flickr

    Lisähavaintoja se, että kardaania ei tartte välttämättä edes lyhentäää... Täytyy tutkia vaan että saako sopivaa muunnosniveltä.

    Lisäksi laikkasin pakosarjoista laipat veks jotta pääsee suunnittelemaan ahtimelle meneviä putkia. Tosin pieni tovi menee että tilaamani V-bandit saapuu tontille....

    [​IMG]834EFF56-673D-43D7-BB84-B557E8E79D72 by Waltteri Elo, on Flickr

    Seuraavaksi olis varmaan ohjelmassa tuon ohjaustehostimen turailu, vanha pumppu irti letkuista ja letkut kiinni LS:n pumppuun sekä bensatankkiin uuden lähdön tekeminen ja pumpun kiinnittäminen tankin sisään.
     
    Kustom STW, Gary Grand, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!