Wanhanajan voodootemput

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja DeS, 20.10.2003.

  1. DeS

    DeS Gearhead

    eli kertokaas mitä kaikkia niksejä porukalla on tiedossa talviautoilun helpottamiseksi ajalta ennen lohkolämmittimiä sun muita nykyajan hapatuksia? akkku lämpimään, viltti koneen päälle, kakluunista hiilet rikkasihvelillä koneen alle, jne..
     
  2. dan

    dan 1st gear

    Auto lämpimään talliin on kanssa aika hyvä poppa konsti.
     
  3. petro_din

    petro_din Gearhead

    majori ainenkin lähti kuusen alta talvella sillä että poltti nuotita pienellä tulella sen alla pari tuntia, kanto sitten 100 ah:n akun joka oli just ladattu ja väänti startti kahvasta...

    ja juu, lämmin talli lienee paras...
     
  4. f-85

    f-85 Gearhead

    Grilli hiilet öljypohjan alle hehkumaan, ei pala niin helposti koko kiesi.
     
  5. JR

    JR Gearhead

    Kaveri kehui joskus 60-luvun diesel mersuaan talvikäytössä tähän tyyliin: "panee sen lohkolämmittimeen yöksi, pari vilttiä konepellin päälle ja kosaanin puhaltaan öljypohjaan, niin kyllä se ihan hyvin mäkilähdöllä lähtee..." :lol:
     
  6. DeS

    DeS Gearhead

    Talli ois kiva tai onhan talli(eja) mutta kun on vähän täyttä niin tarvii pitää pihalla
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Olen kuullut seuraavan tarinan:
    Aikoinaan (joskus 80 luvulla) Diesel-lehdessä joulukuun numerossa lukijapalstalla lukija kyselee kylmäkäynnistysvinkkejä omistamaansa Leyland Sherpa diesel pakettiautoonsa vm -83.
    Tammikuun numerossa oli vastine:
    "Omistan samanlaisen Leyland Sherpa pakettiauton kun teilläkin on ja siinä ei ole ollut minkäänlaisia kylmäkäynnistysongelmia tänä talvena. Käynnistin sen lokakuun 8. päivä ja se käy vieläkin...."
     
  8. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Kyllä yksi "ronskimpia" keinoja joita olen nähnyt käytettävän oli kaverin dieselmersun "käynnistysshow" eli kosaani töhöttämään täydellä liekillä pellin alle noin puoleksi tunniksi niin johan lähti...yleensä. :grin:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Diseliin sekaan vähän 95e pensaa ja kaasariin starttipilottia ja konttorissa uusi akku noin 100AH ja öljyt uudet niin menee koko talvi ilman lohkolämppäriä ym mitä kinnereissä tarvii
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ensin poistetaan lumet auton päältä, sitten skrapataan vittuuntuneena lasit ja kokeillaan aukeaako ovet. Yleensä ovet ovat jäässä joten ei muuta kuin lukkosulaa lukkoihin ja sytkärillä avainta lämmittämään. Huom apukuskin ovi toimii yleensä.. Kun olet vihdoin päässyt autoon niin paina pari kertaa kaasu pohjaan ja tämän jälkeen kiroat kuin turkkilainen: Jos et stana lähe käyntiin niin vien sut paalaamoon perk. - tiiät mitä saat jos käyntiin lähet sinä saat kaasua! Yleensä auto aina käynnistynyt viimeistään neljännellä yrittämällä mutta on myös usein kävelty skoleen...
     
  11. Samiralfey

    Samiralfey 1st gear

    Kaverin isä oli asentanut kiinteästi vanhan johtotähden öljypohjaan poikamieshellan eli tämmösen yksilevyisen mallin. Töpseli vain seinään ja johan alkoi lämmittämään jäykkiä öljyjä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuplavolkkareissa on muuten käytetty just noita öljypohjaan kiinnitettyjä öljynlämmittimiä. Taitaa meilläkin jossain romukopassa semmonen kierukka pyöriä.
     
  13. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Eikös noi öljylämmittimet yleensä pidä öljyn lämpinänä eikä lämmitä öljyä. Eli se tarttis sillno kytkee kun öljy on lämmintä.
     
  14. kryofiili

    kryofiili 1st gear

    1.dieselissä ilmanputsari pois.sanomalehti rullalle ja imusarjaan pystyyn,palava pää ulospäin ja eikun startaamaan.2.uudempi keino on hiusten kuivaaja tai kuumailmapuhallin imusarjaan.3.öljyt voilaskea lämpimänä ulos ja lämmitää valmiiksi astiassa ennen käynnistystä,sitten öljyt koneeseen ja sterttaamaan.4.jos akku on tyhjä moottorisahasta laippa irti,laturista hihna pois ja sahan vetorattan ympärille.virta päälle autosta ja sahaan täydet jengat.lataa aika joutusasti.5.bensaa voi lisätä aika reilustikkin diiselin joukkoon pakkasilla.sitä jopa neuvotaan joidenkin autojen käyttö ohjeissa.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus 80`luvulla oltiin yhden naapurin kanssa samassa työpaikassa ja kun se ei voinut tulla mun dartin kyydissä aatteen takia niin sillä oli ihan oma kikka. Se lähti akkansa kanssa 1/2 tuntia ennen mua parkkipaikalle akku ja höyryävä muovikassi mukana. Kuumalla kassilla sai oven auki ja sisältä veivi keulaan, lämmin akku kaapeleilla laatokkaan, muija veivin kimppuun ja ukko antoi apua startilla. Se akka kiroili veivatessaan siihen malliin että oli kai itekkin idästäpäin kotoisin, mutta jopa -34 pakkasessa se lähti käymään ~vartin veivaamisen jälkeen.
     
  16. DeS

    DeS Gearhead

    Tässä on nyt tullut kikkailtua muutama päivä niin hyväksi havaittua: oma 6:n voltin akku yöksi lataukseen lämmin akku aamulla kiinni jos ei auta jättää omaan patteriin vähän sähöä ja 12 voltin apuakku viereen ja kaapelia suoraan startin persuksiin, kyllä lähtee!!!!
     
  17. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Eikös kunnossa oleva moottori lähe käyntiin kovillakin pakkasilla, kun pitää virta-avainta 15 min. farkkujen taskussa!

    Mitä kovempi pakkanen, sitä lähemmäs takuumiehiä (=kivekset) avaimet sijoitetaan.

    Joo taas...
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nykysen autoni entinen omistaja oli joskus ollut kaverinsa luona ja kaveri oli sanonut että et varmasti saa autoas käyntiin kun ei hänkään saanut omaansa, pakkasta 30, eikä roikkaa. No, tämä tuumasi että kyllä se käynnistyy kun lämmittää tätä virta-avainta hetken lämpöpatterissa - ja käynnistyihän se... :wink:
     
  19. caballista

    caballista 1st gear

    Fysiikan perusteita. Eli lämpö on energiaa, sähkö on energiaa. Sinne öljyyn tuodaan energiaa sähkömuodossa joka muuttuu lämmöksi. Samalla taas energiaa lähtee lämmön mukana ympäröivään ilmaan. Lähtevän energian määrä riippuu lämpötila erosta, mitä suurempi ero niin sitä enemmän sitä lähtee. (Jäähtyminen on nopeampaa kun lämpötila ero on suuri.)

    Siis: Samalla laitteella voidaan öljyä pitää lämpimänä kuin lämmittää. Pitkän ajan kuluttua öljynlämpö asettuu samaksi oli se sitten alussa kylmää tai kuumaa, tämä lämpötila riippuu ulkona olevasta lämpötilasta ja lämmittimen sähkötehosta.
     

Kerro tästä muillekin!