Webasto ja akut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JASKA77, 22.2.2007.

  1. JASKA77

    JASKA77 1st gear

    elikkäs, mitenkä ootte kykeneet akkuja webaston kanssa. Ajattelin että jos laittais kaksi akkua toinen starttaukseen muihin sähköihin ja toinen ihan vaan webastoa varten. Ja kytkentä silleen että startti akku latautuu ensin kun auto käy ja sen jälkeen alkaa lataamaan webaston akkua. systeemi ei saisi kuluttaa startti akkus webaston käydessä.

    IDEOITA?? :-?
     
  2. kapa

    kapa 3rd gear

    turhaa kikkailua :soosoo:
    yks kunnollinen 100Ah akku ja huoletonta ajelua ja lämmittämistä
     
  3. karjalai

    karjalai Gearhead

    Jos kyseessä on vesiwebasto niin suurin virran kuluttaja on sisätilan puhallin => ei kannata pitää puhallinta täysillä. Auttaa akkujen kestoon huomattavasti.
     
  4. JASKA77

    JASKA77 1st gear

    Joo sisätila puhallin tietysti ykkösassennossa. Mutta jos ajat todella lyhyttä matkaa ei akku kerkeä välttämättä latautumaan kunnolla ja auto ei jaksa startata vaikka on uusi akku ja webaston jännitevahti.

    Sehän ei vielä maailmaa kaada jos webasto on sammunut ja auto kylmä mutta kynhan starttaa.
     
  5. Petri K

    Petri K 1st gear

    Laitat yhden keltaisen Optiman ja se on siinä.

    Oma optima oli aika huonossa hapessa kun auto seisoi pari kuukautta ulkona käyttämättä akku kiinni. Pakkasta parhaimmillaan -33 . otin akun irti ja jännite oli 3.3V tuon sitten latailin täyteen ja tuntuu toimivan edelleen.

    Äsken just poltin 5 KW eberiä täyden tunnin, pakkasta oli -26 ja 3 litranen diesel käyntiin kuin palmun alta.

    Toi akku kestää paljon paremmin wepastokäytössä kuin tavallinen akku.
     
  6. ohsand

    ohsand 3rd gear

    Tärkeintä on,että laturin teho ja akkukapsiteetti ovet tasapainossa.
     
  7. caprice 86

    caprice 86 1st gear

    akut webastoon.

    mulla on vanissa sekä vesiwebasto että puhallin hytissä siis 2 eri webastoa. akkuja on tuo 3kpl elikkä auton normiakut 2kpl ja webastoille omansa johon latausvirta tulee releen kautta vain auton käydessä eikä akkujen tyhjenemisestä ole vaaraa. vesiwebasto on juuri nyt irti huollon takia mutta puhallin hytissä kovassa käytössä pakkasilla. aikaisemmin oli ongelmia virtojen kanssa mutta akkukaapeleiden tarkistus ja puhdistus ratkaisi sen.tuo webaston akku on "rekka" mallia ja alunperin ladattu täyteen autotallissa.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Mäkin olen kaavaillu että laittaisin optiman starttiakuksi ja webasto/hupi akuksi jäis normi 60Ah. Öljykellolta releelle ohjaus joka kytkee akut yhteen moottorin käydessä. Tommonen hyväkuntoinen yleisakku ottaa n. 40 A virtaa käynnistyksen jälkeen, hetken aikaa, jos on purettu melko tyhjäksi, 10min päästä enää 20 A n. 14.2 Voltilla. Dieselin normaali 90 A laturi selviää kyllä tosta.
     
  9. ajomies

    ajomies Gearhead

    Kuinka paljon se auttaa, koska vastuksen kautta pienentää nopeutta, ei virran kulutus muutu, ainakaan merkittävästi....vai....??
     
  10. eemeli

    eemeli 1st gear

    Vastus rajoittaa nimenomaan virrankulutusta, joka määrää puhaltimen nopeuden. Jännite ei saa mitään aikaan, jos virtaa ei ole.
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vastus nimenomaan vastustaa virran kulkua, eli muuttaa sen lämmöksi. Siks se vastus yleensä on sijoitettu puhaltimen koppaan, jolloin ilmavirta jäähdyttää sitä, eikä se sula tai sytytä autoa palamaan. Ja kun vastus vastustaa virran kukemista, seuraa siitä jännitteen aleneminen. Eli virran kulutus ei ainakaan vähene pienemmillä puhallinnopeuksilla.
     

Kerro tästä muillekin!