Webaston kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja selmari, 6.11.2010.

  1. selmari

    selmari 1st gear

    On tossa ylimääräinen webasto top z/c ja ajattelin sen kytkeä vanhaan raktoriini koska joutuu välillä käynnistelemään sitä siellä missä roikanpäähän sitä ei saa, ja kun ei ole ku toi imusarjahehkukin.

    Niin... jos joku tietää miten kytketään?

    Voisko mennä näin?

    http://kuvablogi.com/nayta/2852312/

    Tietysti releenkautta ja sulakkeita sekaan

    kytkentäkaavion löytää tuolta
    http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4

    ja se toiseksi ylin
    Thermo Top Z-C 17 Workshop Manual
     
  2. niilo

    niilo 3rd gear

    Kyllähän se noin pitäis pelata.
    Mut en usko, että siihen mitään relettä tarvii.
    Tohon alempaan 1 nastaan vaan 20A sulake.
    Ja ylempään 1 nastaa katkaisija ja 1A sulake.
     
  3. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

     
  4. Enskal

    Enskal 1st gear

    Jätä tuo 5-nastan maadotus kytkemättä, jos haluat sen joskus lämmittävänkin. Muutenhan kytkentä pätee jälkiasennus C:lle. Jos on Z, ohjaus pinnistä 3.

    Ja sitten vielä kädet ristiin ettei satu olemaan tehdasasennuttu väyläwebasto.
     
  5. selmari

    selmari 1st gear

    loistavaa. ja ei ku kokeilemaan. mitäs jos on tehdasasennettu väyläwebasto?

    ei ainakaan noi piuhojen värit täsmänny kuviin mitenkään, kaikki tuntui olevan portissa X1 vaan vihreä/ jokin muu värisiä. liittimessä kuitenkin on numerot niin ei hätää.

    Kun lähden kokeilemaan pöydällä webastoa, niin tarviiko olla vedet sisällä ja pumpun letku naftassa että saisin todettua lähteekö webasto pöhisemään?

    jos ohjaus on pinnissä 3, niin mitä on pinnissä 1?

    webasto on thermo top z/c-d 12v/40w 5kW diesel/PME

    kiitoksia
     
  6. Enskal

    Enskal 1st gear

    Jos on väyläwebasto, varmaan aika hiljaista pitelee.

    Voihan sitä kokeilla ilman nesteitä. Sammuta kuitenkin ennen kuin pa-pumppu alkaa selvästi tihentää tahtiaan eli jotain 20s nakutuksen alkamisesta. Tulee muuten vikamuistiin turha merkintä ja kolmannella epäonnistuneella yrittämällä menee webasto jo kokonaan lukkoon.

    Jos ohjaus pinnistä 3, lienee se 1 silloin ihan joutavana.

    ps. laitoin sulle selmari YV:tä. Käväseppä varsin lukasemassa.
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Onko joku lukenut sen väyläohjauksen käskyt? Oskilloskoopilla pitäisi onnistua. Semmoinen ohjelma/purkki pitäisi tehdä millä saisi noita väylämalleja käyntiin verstaalla, ilman että auto on paikalla.
     
  8. jp_olli

    jp_olli Gearhead

    Mulla löytyy huollettuja ohjainkortteja jos sattuu olemaan vääränlainen.

    Z-kortistakin saa tehtyä C:n muutoksilla jotka sain suunniteltua tänään loppuun. :) Eli muutostyö ja vesipumppu kiinni. Toimii kuten C-kortti sillä poikkeuksella, ettei vesipumpulle ole vikadiagnostiikkaa.

    Ja kaikki vialliset / ylimääräiset kortit voin ostaa pois kuleksimasta. 8)
     
  9. selmari

    selmari 1st gear

    vw t5:sen väylävebastohan tuo oli. :(
    vois toisenlainen kortti kiinnostaa. tai vaihtoehtoisesti muuttaa tuota korttia.
     
  10. jp_olli

    jp_olli Gearhead

    Väyläkorttia ei voi muuttaa, valitettavasti.

    Laita yv:tä jos on kortin tarvetta.
     
  11. WSE

    WSE 1st gear

    Jos testausmielessä meinaat käynnistellä niin läppäri (tai vanha pöytäkonekin käy), thermo test softa täältä: http://www.techwebasto.com/heater_thermo_test.htm ja k-linja adapteri vaikka täältä: http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=867, virta 16, maa 4 ja seiskapinnistä johto weban diagnostiikkaan, väyläwebojen kanssa tarvitaan lisäksi webaston w bus kello 1533 w bus lähtö kytkettynä samaan diagnostiikkalinjaan (w bus /väylä weboissa 1 pinni, muissa 2 pinni) weban herättämiseen. Toki jos adapterina on weban oma testiadapteri tai sen kopio ei erillistä kelloa tarvita weban herättämiseen.
     
  12. WSE

    WSE 1st gear

    Kyllähän se w bus kellolla (1533 kello) käynnistyy tuokin mutta eipä sitä silti kannata mihinkään muuhun kuin volkkariin asentaa, sillä jos sattuu yksikin vika tulemaan ja laite ehtii mennä lukkotilaan ei tätä saada avatuksi edes weban testerillä vaan tarvitaan volkkarin testeri tai vag com piuha, no tämähän ei olisi ongelma mutta korttiin ei päästä kiinni vag testereillä ilman vag väyläisäntänä toimivaa ohjainyksikköä (yl. mittaristo) jonka väylä on myös kytketty weballe.

    Toki jos on uudempi volsu tai audi /vast. käyttöautona ja vag com kaapeli niin voipihan sitä sitten tarvittaessa obd pistokkeesta haaroittaa can piuhat weballe ykkköseen ja kakkoseen ja kuitata sitten vag kaapelilla... jos jaksaa niin paljon harrastella sen takia että saa käyttää wag webaa traktorissa.
     
  13. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Kiitoksia kiitoksia.
     
  14. -HJU-

    -HJU- 1st gear

    Kokeilin tuota kytkentää omaan thermo top z/c-d malliin. Hyvä kytkentä muuten mutta jostain syystä webasto yrittää käyntiin heti ku saa virtaa...katkaisian takana oleva "ohjaus" virta ei vaikuta mitään. Sitten vielä sellainen ettei tuo polttoaine pumpun ohjaus ei jostain syystä toimi millään tapaa. Kokeilin pumpun suoraan akulta että naksahtaa. Olisko jollain jotain sanottavaa :) Opasteita otan ilomielin vastaan ja toivonkin niitä saavani. Minusta tuo lämmitin on ollu ehkä jossain rellussa paikallaan joskus. Mullakaan kun ei ole minkäänlaista johtosarjaa kyseiseen vehkeeseen.
     
  15. selmari

    selmari 1st gear

    Itse sain webaston toimimaan vain vaihtamalla piirikortin. Tuota väyläohjattua ei saanu pelaamaan mutta hienosti toimii ku kortti vaihdettiin. Olen aikalailla huono näissä asioissa auttamaan, mutta näillä palstoilla on asiantuntevaa väkee kyllä. Noitten vehkeiden kanssa on kyl kiva taistella.

    Lähtikö pumppu suoralla virralla nakuttamaan ihan kunnolla?
    Täytyy tarkistaa laitoinko ite pa-pumpun katksian vai kortin ohjattavaks, mutta kiertovesipumppu ohjautuu katkasian kautta koska kortti jättää pumpun pyörimään hiljalleen eikä sammu lainkaan.
     
  16. selmari

    selmari 1st gear

    Nyt olis taas tarve asentaa webasto. Tilaan webaston ebaystä (jos ei satu jollakin olemaan myytävänä edullisesti). Nyt kysyisin, minkä webaston tilaan ettei vaan ole väyläohjattu? Eli thermo top ???
     
  17. WSE

    WSE 1st gear

    Thermo top C kannattaa tilata mutta voi olla väyläohjattu silti...
    Minulta löytyy yleismallin kortteja ja väyläkortit toki kelpaavat vaihdossa!
    Myös koko webastoja löytyy ja asennustarvikkeita, tarvitsethan laitteen lisäksi johtosarjan, polttoainepumpun, vesipumpun, vesiletkua, polttoaineputkea, pakoputken äänenvaimentimineen ja jonkin ohjainlaitteen jos et ihan on/off katkaisijalla halua käyttää. yvllä voi tiedustella.
     
  18. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    tele thermo top webastolle on/off katkaisija, tuleeko x1 pistokkeen pinniin 1 laittaa silloin 12v sulakkeen kera?
     
  19. Vren88

    Vren88 1st gear

    Palatakseni asiaan kun tuli itelle ajankohtaseksi tämä näin vuosien päästä. Tutkin kahta webastoa mitä mulla nyt on kumpikin on thermotop Z/C-D malleja.

    Toinen on väyläohjattu. Väyläohjatussa mallissa vain kolme johtoa ohjaus liittimessä .keltanen joku, valkoinen väylä ja punainen polttoainepumpun ohjaus +12v.

    Löysin väyläohjattuun webastoon ohitus laitteen joka ei vaadi ohjainkortin vaihtoa. Linkki alla.

    https://m.ebay.com/itm/Analog-to-W-...312325?hash=item25ae7e7245:g:Ur0AAOSwA4dWI4YB
     
  20. jorkat

    jorkat Gearhead

    en klikannu linkkiä, mut kiihotuin...
     

Kerro tästä muillekin!