Webaston liittäminen puhaltimen moottoriin , suburban 96?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akseli von Gardan, 21.12.2007.

  1. Eli kuvittelen että sen vois laittaa puhallusnopeuden valintakytkimen jälkeen ,mutta ne nopeudet on kait toteutettu vähän mutkikkaammalla tavalla kun monessa piuhassa näyttäis olevan eri jännitteitä vai kiertääkö se virta jotenkin sieltä vastuksien/käämitysten kautta takaisin kykimeltä lähteviin piuhoihin kun niistä ei oikeen ottanu tolkkua... :oops:

    Jos kytkee webastolta tulevan puhaltimen virtajohdon ennen puhalluskytkintä , täytyi kait laittaa johdon väliin diodi ettei se ala syöttää koko sähköjärjestelmää virtalukon ollessa nolla-asennossa.

    ???? :eek:
     
  2. kojo

    kojo Gearhead

    pari eberiä 90 luvun puolivälin chevyihin asentaneena voin vannoa kautta kiven ja kannon että kun laittaa sen eberiltä/webastolta/ardicilta/bahcolta tms tulevan piuhan ohjaamaan vaihtavaa relettä (siis jossa on se 87a ja 87b navat) sillai että lepoasennossa virta kulkee kuten ilman lisälämppäriä ja lisälämppärin antessa virtaa rele antaa akulta suoraan 12 volttia niin toimii, rele on mielestäni fiksuinta johdottaa just siihen puhaltimen katkasijelle menevään johtoon, näin saa säätää sisäpuhaltimen nopeuden mieleisekseen.
    Ja kannattaa muistaa että subbari sit puhaltaa sitä ilmaa siihen suuntaan mihin se on jääny kun virrat katkas, nappuloiden pyörittely vaikuttaa vaan virrat päällä
     
  3. Jopas löytyi hienot asennusohjeet , tosin asennettu on jo muuten ja toimii ,mutta tuo puhaltimen kytkentä askarruttaa , eli jos syötän puhallinta +virralla , joka tulee webastolta ,mustaa piuhaa pitkin niin syöttääkö se samalla muitakin virtalukon takana olevia laitteita ,sytytystä yms , vai pitääkö puhallinta syöttävä piuha katkaista ja kierrättää sen releen kautta??

    Eli ihmettelinkin kun webastolta puhaltimelle tulevassa "kutistesukassa" oli kaksi piuhaa ,punainen ja musta , ja lämmityksen alkaessa mustaan tulee + , eli katkaisenko nyt alkuperäisen syöttöjohdon ja kierrätän sen punaista johtoa myöden vaihtoreleelle? jolloin rele eriyttää webaston muusta virtalukon takana olevista toiminnoista....

    Vaikuttaa aika selvältä jo :lol:
     
  4. kojo

    kojo Gearhead

    Siis sillä mustalla johdolla pitäs ohjata sitä releen käämiä. eli musta releen käämin toiseen päähän, toinen käämin pää maihin. ja käämihän on navat 85 ja 86, napaan 30 tulee se lämppärin katkasijalle menevä johto, 87a:han se joka alunperin meni katkasijalle ja 87:aan akulta tuleva +
    Tai niin mä oon ainakin eberit kytkeny
     
  5. Toi webasto on jo ollut jossain mersussa aikanaan ja kierrätän sitä nyt suburbaniin ja toi vaihtorele oli jo johtosarjassa , ongelmia tuottaa nyt tuo puhaltimen nopeuskytkin ,sinne kun tulee 2:teen nastaan virta kun virtalukon kytkee päälle , toisen jos erottaa pois ,häviää vain täysi puhallin nopeus , toisen jos erottaa pois , kaikki nopeudet toimivat siitä huolimatta :eek: :-? kumman väliin tuo vaihtorele nyt sit pitäis kytkeä ettei savu ala nousemaan , äääh.... Täytys ettiä subbarin kytkentäkuva et selviäis täysin tuo nopudensäätökytkimen toiminta , siinä on jotain ihmeellistä , liekö nopeudet toteutettu maadoituksen kautta???
     
  6. kojo

    kojo Gearhead

    hitto kun on huono muisti...
    Tuleeko kumpikaan niist virroista suoraan sieltä johtosarjan liittimeltä? jos tulee niin veikkaisin et siihen..
    Tietty noi mun on ollu 95:sia se säädinpaneelihan vaihtuu siin välissä, likö sit ohjauksissa eroa
     
  7. buik 59

    buik 59 3rd gear

    pistä virta puhaltimeen takakautta siis sitä tulokautta ,ei siitä mistä lähtee
    normaalisesti katkasialle vaan nuriperin.T.Sakke
     
  8. jmarjamaa

    jmarjamaa 1st gear

    täysi nopeus tulee ilman vastuksia ja se toinen johto kirtää kytkimen asennosta riippuen eri vastuksen (njopeuden kautta)

    punaisen johdon laitat auton johtosarjaan päin

    ja sen mustan kyken puhaltimeen päin.

    silloin kun webasto ei ole päällä syöttö tulee normaalisti virtalukolta, tai joltakin releeltä auton järjestelmän mukaisesti
    ja kun webasto päällä se yhteys katkaistaan webaston releeltä ja musta johto syöttää puhallinta.

    webaston syöttö ei osaa kääntää virtalukkoa joten se ei käynnistä autosi sähköjä tietenkään.

    elikkä:

    katkaise se johto joka niiden alempien nopeuksien kanssa toimii ja sen virtalukolle päin laitat punase ja mustan siihen puhallinkatkaisijan puoleiseen johton pätkään minkä juur katkaisit.

    webaston releen ollessa lepotilassa eli laite pois pääältä se yhdistää tavallaan vaan johdon jonka juur katkaisit, ja erottuu auton järjestelmästä. jos näin suomennetaan tätä juttua yksinkertaisemmaksi vielä.

    helppo homma ja muista valita toiseksi pienin nopeus ettei akku tyhjene pitkillä lämmityksillä.

    jokin johto voi myös itsew yksikön sytyttää joka osaa ohjata läppiä eri asentoihin ettei virrat päällä tarvitse ennen sammutusta laitella asentoja

    tämä kytkentä toimii vain jos puhallin on normaali "tyhmä" laite eli puhaltimen moottorissa on vain kaksi piuhaa + ja -

    jos taas esim kaksi paksua ja yksi tai useampi ohkainen, on siellä sitä enne tehon syöttö yksikkö joka toimii pulssin leveys periaatteella (PWM), eli katkoo kokoajan sähköä erimittaisina jaksoina jolla puhaltimen noeputta siis muutetaan. silloin tavitset IPCU releen (PWM) jolle laitat mustan piuhan ja maat ja josta sitten saat pwm pulssia tehonsyöttöyksikön ohjaamiseen joka taas sitten ohjaa autosi puhallinta.
    mutta tuosssa autossa tod.näk normi puhallin vielä
     
  9. Ok , eli kokeilen sitä hitaampien nopeuksien piuhan väliin , kytkimeltähän lähtee sitten 5 muutakin piuhaa noiden + karvojen lisäksi eli kait joka nopeudelle omansa... toi pwm on jo meikäläiselle hepreaa :lol: En ole puhaltimen päästä vielä kattonut et monta piuhaa tulee.

    Kiitos avustanne , täytyy huomenaamulla kokeilla.
     
  10. Noniin ,yön nukuttuani tajusin että pienemmät nopeudet toimi ,katkaisin kumman + johdon vaan.... Onkohan tossa sit jo se pwm systeemi , täytyy kait kääntyä tuossa asiassa ammattilaisen puoleen prkl.
     
  11. jmarjamaa

    jmarjamaa 1st gear

    niin, no sen näät helpoiten kun vilkaiset puhallinmoottorin päätä, montako lankaa siellä sattuu olemaan.
     
  12. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mites 96 Buick, jos siinä on kanssa tuo PWM systeemi, (En ole varma) niin lähteekö puhallin pyörimään, jos "koko laite" herätetään eloon eberin releellä/vaihtoreleellä.
     
  13. jmarjamaa

    jmarjamaa 1st gear

    niin ja jos se toimii vain toiseen lankaan syötettynä sähköä niin anna mennä sillä tavalla, tahi voithan syöttää molempiin kunhan laitat diodit johtojen päihin ennen kytkentää, piru kun en muista tuon laitteen kytkyä.
    joskus tuollaiseenkin olen nimittäin sentanut kyseisen aparaatin.

    ja olet varman että ne johdot ovat juuri puhaltimen jännitteensyöttöön ennen nopeudenvalitsinta?
     
  14. jmarjamaa

    jmarjamaa 1st gear

    joissain tapauksissa kyllä, joissain ei.

    yleensä menee niin että pwm:llä ruokaa puhaltimelle.
    ja yhdellä langalla ilmastointiyksikkö tulille niin ohjaapi läpät auki oikeaan asentoon, joissain kun raitisilmaluukut suljetaan kun sammutetaan auto.

    asioita jotka selviävät kokeilemalla jos ei virallista ohjetta ja sitämyöten kokkeilutyötä jo joku ole sattunut tekemään :)

    mutta on noihin mahdollisuuksia kytkeä erilaisia monasti kuin mitä esim. kaha suosittelee.

    kahalle kannattaa soitella taas arkena poijjaat jos ruppee kovasti ahistaan niin saatte vastauksen kysymyksiin suht.nopiaan. tosin jenkkejä ne ei tunne niin hyvin mitä euroja mutta joitakin malleja ne pojat tietäääpi.
     
  15. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Kiitos. Testataan kun aikaa siihen löytyy, jonkunlaiset sähkökuvatkin löytyy.
     
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

    mulla tuli eberin mukana semmonen vastuspalikka jossa on pätkä johtoa ja joku 4 napainen? liitinkin... kones on enne ollut subbarissa ja tolla on saatu sille puhaltimelle joku soppeli pyörintänöpeus...
     
  17. Puhaltimen motille näyttää tulevan paksu musta ja paksu violetti johto , näitä tämänpaksuisia ei näkynyt koetaulussa nopeuskytkimen tienoilla....

    tosin samassa nyytissä kulki 5-6 ohuempaakin johtoa ,ilmeisesti nopeuskytkimeltä tulevia. Eli varsinainenpuhaltimen syöttö on kai tuotu suoraan pwm:lle ja nopeuksien ohjauksen kytkimen kautta joten sitäkautta (nopeuskytkimen)ei kait voi tuota syöttöä edes tehdä.

    Eli jossain kojetaulun uumenissa piilee kait toi pwm. Höh.
     
  18. Vois tietysti laittaa etuvastuksen ennen puhaltimen moottoria(siis webastolta tulevaan piuhaan) ja näin sais hitaamman puhalluksen mutta tekis mieli käyttää tota omaa nopeudensäädintä.
     

Kerro tästä muillekin!