West Coast Street Cup uudet Heads Up luokat

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja gremlin, 28.3.2019.

  1. kanttiauto

    kanttiauto 2nd gear

    Aikaisemmin tässä keskustelussa tuli ilmi ilmi mistä Treadwear luvuksi valikoitui 300.
    Juuri siksi että sporttitahmarenkaat, semislicksit jäisivät pois. tuo Treadwear ei kuitenkaan ole absoluuttinen totuus mitä mikäkin rengas on kiihdyttely käytössä. Niinkuin mainittu sitä mietitiin ja puntaroitiin monelta kantilta.
    Mennään alkuun luvulla 300.
    Tuossa alla on linkki PDF tiedostoon jossa on 2017 yleisesti ämerikässä saatavilla olevat renkaat. Siinä on 199 sivua listattuna rengasvalmistajat aakkosjärjestyksessä. Merkkejä on tuttuja ja tuntemattomia, ainakin minulle. Mutta Treadwear merkintä löytyy tuhansiin kokoihin. Sieltä voi jokainen halutessaan vakoilla mitä tahtoo.

    https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.d...7uniformtirequalitygradingconsumerguide_0.pdf

    VHA
     
    gremlin tykkää tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Paljon oleellisempi asia kuin treadwearnumero on renkaan ikä. Vanhaa rengasta ei hyväkään treadwearnumero saa pitämään.
     
  3. JK311

    JK311 1st gear

    Eiköhän meitä "välimallin" äijiä löytyisi helpostikkin se 16 auton kaavio, jonka tossa Mopster tossa heitti siel 9,5-11,5 sek 1/4 mile ( 6,5-7,5 sek 1/8 mile). Nyt tämän kulkuiset autot ajelee nykyisin kaikkia mahdollisia "luokkia", eli siis mm. Blacklist (yleensä haiallas), Kadunmiehen tapahtumat, West Coast ym, tai sitten ei ajele mitään kun ei huvita ottaa pataan 2,5 sekunttia tai sitten "voittaa" 3 sekunnilla, eikä etenkään kauheasti kiinnosta enää noi Kadunmiehen tapahtumat, jossa vaan ajellaan huvikseen kelloa vastaan ja kaivellaan nenää... Kuitenkin "välimallin" äijät(kin) on panostaneet jo jonkin verran kalustoon, jolla kerkeää ihan mukavasti, mutta olisihan se mukavampi ajella suunnilleen samantasoisia kilpakumppaneita vastaan.
    Ja en ole sitä mieltä minäkään että jokaiselle pitää olla se juuri oma luokka/säännöt, mutta näiden kahden jo toteumassa olevan luokan lisäksi sinne kampeaisi myös se kolmas setti. Pääkaupunkiseudultakin löytyisi ihan jo tuttujen/puolituttujen kalustosta tonne useita autoja, ja niiden autojen kuskitkin saattaisivat uuden innostuksen myötä käydä ajamassa huomattavasti useammin mitä autoja tällähetkellä nähty sudittelemassa... Niin ja ne DOT katusliksit sallituiksi. niin se 1/8 mailikin on huomattavasti mukavempi ajella ihan kunnolla vs. pumppailu olemattomilla pidoilla ;))
     
  4. kari6767

    kari6767 2nd gear

    Hyvä että joku järjestää kisoja,hyvä että tuli 2 tervetullutta uutta luokkaa,hyvä että ajetaan 1/8 mile.
     
    gremlin, supo, SQ ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Hyvä että koitetaan uusia luokkia, mutta TW300 on kyllä huono rajaus niinkuin aiemminkin jo todettu.

    Mulla on tuossa yhdessä käyttiksessä/vetoautossa Continentalin ihan perus Premiumcontact6 kesäkumit, näissä TW280. Kokona 225/40-18, ihan perus matalaprofiilinen "sporttirengas", ei kuitenkaan mikään katusliksi.

    Viripelissä on Toyo R888R puhdas katusliksi kadulle/radalle, näissä TW100. Ymmärrän ettei näitä renkaita haluta viivalle "entry" luokkaan mutta ollaan aika kaukana tuosta TW300 lukemasta kuitenkin.

    Noh, löytyyhän multa tuohon viripeliin vielä sunnuntaicruising renkaat. Rotallan 205/40-17 kiinakumi joissa TW340, näillähän pääsisi jo ajamaankin nykysäännön mukaan.

    Osa entryluokkaan halukkaista on varmaan jo valmiin tehtaan sport/performance auton omistajia ja niiden ensiasennuskumeissa TW on ihan varmasti alle 300. Eli aika paljon rajataan pois heti alkuun tuollaisia ihan perus sporttiautoja, tuskin kukaan nyt kuitenkaan alkaa entryluokkaa varten hankkimaan toisia renkaita koska piti olla se helppo kosketus lajiin.

    Eikä ole tarkoitus nyt valittaa ja purnata mistään, itse en meinaa edes ko. luokkaa ajaa vaan ajan koko matkaa indeksillä ja slikseillä niinkuin ennenkin. Vaikka etuveto+yli 300TW olis varmaan silti lyömätön yhdistelmä :)

    Mutta tosiaan kannattanee vielä miettiä tuota TW lukua jos halutaan uutta verta lajiin.
     
  6. raceman

    raceman 3rd gear

    Oikeen hyvä tuo 1/8 mile matka. Meille sopii outlaw street luokka tolle vapari pikku Moparille, vaikka ei siellä kärjessä ollakkaan, mutta nyt kun saa ajaa kaasuilla, niin kokeillaan jossain vaiheessa mitä se tuo . Tuoko se iloa vai lisää murheita. Tämähän on vaan harrastus. Luulis nyt kalustoa löytyvän ku tuli tuo true street luokka.
     
  7. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Mopster ja JK311, ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että mitkä olisivat säännöt tuossa väliluokassa millä se erottuisi, siis lähinnä tuosta Outlaw Streetistä?
    Siis muutenkin kuin 16 auton kaavionsa ansiosta. :)
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Outlaw Streettiin verrattuna tärkeimmät erot olis leima vaatimus, ja ahtimet/ilokaasut kielletty.

    Tosta ahtimien pois rajaamisesta moni varmaan älähtää, koska löytyyhän niitä leimattuja ahdinpelejä mitkä kulkunsakin puolesta luokkaan sopisi, mutta kun se mahdollistaa myös 1500-2000hv laitteiden osallistumisen eikä hommassa ole sitten taas mitään järkeä. Ahtaminen antaa kohtuuttoman edun vapariin nähden eikä ahdetut ja vaparit vaan sovi samaan luokkaan, tai ainakaan minä en keksi minkälaisilla säännöillä se onnistuu.
     
    Catiska tykkää tästä.
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    TW300 renkailla onnistuu!
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  10. raceman

    raceman 3rd gear

    Jep toi ois hyvä meillekki, vaparit ja ahdin vehkeet omiin luokkiin. Leimapakko ja DOT renkaat sallittu. Ja niin totta kui se on, että vaparit ja ahdin autot ei sovi samaan luokkaan. Samat säännöt kuin outlaw streetissä, mutta vapareille oma luokka näin lyhennettynä.
     
    Muokattu: 24.4.2019
  11. pts

    pts 2nd gear

    Mitenkä muuten onko mahdollista saada 1/4 mailin aika vaikka ajetaan kilpaa 1/8 matka outlow street luokassa?
     
    kari6767 tykkää tästä.
  12. Ade62

    Ade62 3rd gear

    Nopeesti kun luin Perttu sun kommentin, ja huomasin et Kari oli kans jäljillä. Eli ajetaan 1/8 ja merkataan 1/4 kohdalle aika....
    No toi oli huumoria. Ajatuksena tietysti et voisi vetää varttimailin, vaikka kisa päättyy aiemmin. Ns. aika-ajossa ei varmaan ongelmaa, eliminaattorin osalta Nätkin voisi kommentoida onnistuuko tuollainen.
     
    kari6767 tykkää tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tiedä, mut olettaisin et osasyy tohon kasimailiin ois turvallisuus. Ns katuautot on yleensä kohtuu painavia ja kasimaililla vauhdit pienempiä ja jarrutusmatkaa/turva-aluetta siten enemmän, eikä ratakaan yleensä loppuun saakka prepattu. Veikkaan ettei oo isoja haluja kannustaa vetämään täysmatkaa täysillä. Mut toi siis silkkaa luulottelua.
     
  14. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Juurikin noin kuin Jykä sanoi.
    Yks suurimmista syistä tähän touhuun, tai siis matkaan, on juurikin toi turvallisuus, eli lähinnä kovempien autojen nopeus. Meillä Porissa on vain 450m maaliviivalta radan päässä olevaan mutkaan. Ollaan aika rajoilla kun vedetään 8.5s aikoja noin lyhyellä radalla.
    Jos tossa tapahtuu jotain odottamatonta, jarruvika, varjo ei aukea, ymym niin ollaan todella lähellä pahaa onnettomuutta.
    Viime suvena tapahtui itseasiassa molemmat jutut, toisella jarruputki poikki, onneks varjolla sai hiljennettyä senverran ettei kaatunut auto mutkassa, ja toisella vankkurilla varjo ei auennut, pomppi vaan rataa pitkin myttynä. Onneks toimi jarrut niin sai myös pystyssä suoriuduttua mutkasta.
    Ei kauheesti naurattanut, ei kuskeja, eikä meitä. Tilanne kuitenkin on se että ton tason vauhdeissa pakkaa noissa onnettomuuksissa hiukan sattumaan, eikä pelkästään aineellisia vahinkoja.

    Eli ajetaan siis kasimailia, vartin aika kyllä näkyy lapussa, mutta mikäli ne alkaa olemaan kovempia kuin kasimailin aika antais ymmärtää niin jotain toimenpiteitä saattaa tulla.
    Eli tarjoitus on ihan oikeesti pitää tää homma turvallisena, ilman turhia vahinkoja.
     
    GS tykkää tästä.
  15. gremlin

    gremlin 3rd gear

    No, tommonen luokka on ollut jo olemassa, vuodesta 1995 asti. Ei ihan kauheesti oo näkynyt viime vuosina osallistujia. Hyvä kun 8 kaavio on saatu kasaan, siitäkin yleensä puolet ahdettuja autoja.
    Mut nyt vaan keräämään sitä porukkaa ja ajamaan, kyllä me teille oma luokka tehdään ensi kaudelle kunhan vaan näyttäydytte kisoissa.
    Vedetään tota outlawia show mielessä 20+ kokosilla kaavioilla missä on puolet vapareita niin eiköhän me siitä uskota että tarvetta on uudelle luokalle. Tervetuloa.
     
  16. gremlin

    gremlin 3rd gear

  17. gremlin

    gremlin 3rd gear

  18. Ville L

    Ville L 2nd gear

    Heitämpä omia näkemyksiä tähän treadwear asiaan. Näin etukäteen tuttujuttu että ihmiset suuttuu joten EI HERNEITÄ NENÄÄN en oo ketään ampumassa tän takia.

    Mutta joo, viittävaille klikkasin itteni poriin true streettiin mun 10 sekan käyttisvolvolla(@1/8mile). Sitten rupesin mun classikki vollen (165hp) alla olevia renkaita kattelemaan jotka liuruu kadulla kivasti 1st & 2nd vaihteet läpi. Merkkinä continental ja joku kesämalli, 195/65 15", pintaa 6mm. TW 260

    No sitten tallilla häthätään kaikki mahdolliset renkaat läpi ja jotku 195/65 linglongit nurkalla olleet kymmenvuotta ainakin ni niissäkin tw 280

    Katoin kaik eurorenkaat mitä löysin tallilta:

    Venetrailerin 155/70 13" aurorat TW180

    Irtorenkaat 185/65 14" michelin TW 220

    Irtorenkaat 185/65 15" continental TW 280

    USA renkaita en sen ihmeemmin tutkinut kun Beeäffissäkään ei suoraan TW lukemaa löytynyt

    Sitte parhaimmat on nangkangin jotku vanhat 14" sporttourit joilla oon rikkonut 2.0cihhi c-kadetin murikat ja ristikot ni "" TREADWEAR 560 "" ja pitikin kyllä todella hyvin normaaliksi kesärenkaaksi 900kg kopassa !!! HUOM näissä siis TW560

    Kysyn omakohtaisen mielipiteen että mihin tuo minimissään 300 treadwear sääntö perustuu? Google kertoo sen olevan kulumisesta kertova ilmaisu/lukema. Ymmärrän että tuolla pyritään sulkemaan tiettyjä oikeesti pitäviä renkaita pois mutta tommonen perus kesämisukka 195/65 kokoluokassa on TW:n perusteella kielletty liian pitävänä?

    Enkä edelleenkään vittuile sen ihmeemmin kenellekkään mutta hieman nostaa kynnystä toi ilmoittautuminen jos joudun metsästämään luokkaan sopivia renkaita tommoseen paskaan mikä kulkee paljon hitaammin ku ykskään samassa luokassa oleva kiinankinneri. Ongelmaa ei olisi jos yli 300TW renkaat löytyis omasta takaa muttakun näyttää siltä että jo hyvien renkaiden tilalle pitää ostaa jotain muuta jotta tohon harrasteluokkaan pääsee mukaan tietäen kuitenkin että häntäpäätä tullaan pitelemään oli pitoja tai ei. Oisin vaa nii kivasti ja helposti halunnu päästä mukaan kapinoihin mut....

    Terveisin Ville, Lojo
     
    Muokattu: 26.6.2019
    Turbiini tykkää tästä.
  19. Ville L

    Ville L 2nd gear

    Ongelma ehkä ratkaistu. illalla tarkastelemaan halpoja ja hyviä "eurogreen" merkkisiä renkaita joissa pitäisi olla TW500. Hämmästelen siltikin asiaan enempiä paneutumatta että onko toi Treadwear se mikä kertoo kuinka hyvän pidon se antaa? Tosiaankin ku tollanen 13" aurooran kesärengas ilmoittaa TW180
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Treadwear kertoo renkaan kulutuskestävyydestä, ei suoraan pidosta. Useimmiten toki pehmeä rengas joka kuluu nopeasti pitää myös hyvin, mutta ei se suoraan silti ole mikään pitoarvo. Vaan kulumiskestävyysarvo. Eli kisaa käydään ainakin osittain siitä kuka löytää parhaiten pitävän TW > 300 renkaan.
     

Kerro tästä muillekin!