west coast street cup

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja veekasi, 6.8.2003.

  1. veekasi

    veekasi Gearhead

    Lueskelin sääntöjä ja tuntuu siltä etten aio osallistua. Jäähdytysjärjestelmässä ei saa olla glykolia???? valutan mä nesteet pihalle ja täytän vedellä. Eikä polttoainelinjassa saa olla letkuklemmareita, vaikka ne olis tehtaan jäljiltä??? Eihän kiikalassa ole ihan näin tiukkaa? Eikö yli 12s auto kelpaa ihan vakiona viivalle. Syylarin ylivuotoletkuun täytyy kai laittaa purkki alle?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    pelleilyä
     
  3. NHRA

    NHRA 1st gear

    Ei se mitään pelleilyä ole. Säännöt on sääntöjä, ne on kaikille samat ja niille on ihan hyvät perusteet. Jos säännöt ei miellytä niin ei sitten tosiaankaan kannata osallistua. Mahdotonta noiden sääntöjen täyttäminen ei ole, edes yli 12 sek autolle.

    Ei glykolia = Glykoli tekee radan liukkaaksi. Pelkkä vesi on helpompi kuivata. Samoin siinä ylivuotoletkussa pitää olla purkki alla. Ei tule turhia viivalta pois liputtamisia eikä kuivaustaukoja.

    Ei klemmareita = Klemmariliitos, hyväkin sellainen, on riski. Kunnon kierreliitos on paikallaan öljy- ja bensalinjoissa. Paineella kuuman moottorin ja pakosarjojen päälle syöksyvä bensa tai öljy ei juurikaan naurata...
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pelleilyä? Ei suinkaan. En ainakaan tota nesteen vaihtamista pitäis kovinkaan kohtuuttomana vaatimuksena. Glykolia kun on vaikea sada radan pinnasta veke; vuodon sattuessa se aiheuttaa kisan myöhästymistä jolloin muut kuskit ei välttämättä hurraa. Taputtaa saattavat kyllä. Nehän voi ne nesteet ottaa talteen ja heittää sitten kisan jälkeen takaisin, eikä maksa paljon. Ylivuotosäiliö pitää olla myös; paisuntasäiliö ei ole ylivuotosäiliö.
    Säännöt vaatii myös noi bensaletkusydeemit, niiden toteuttaminen onkin sitten kalliimpaa. Mä vähän luulen, että sen noudattaminen on vähän niin ja näin, ainakin jos auto nyt ei ole kovin vakavahenkinen kilpuri. Asiaa kannattaa ehkä tiedustella kisan järjestäjiltä etukäteen. Asiallisethan niiden bensasysteemien tulee silti olla ja jos meinaa vähänkin enemmän ajella niin kannattaa noikin tietysti laittaa sääntöjen vaatimalla tavalla.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kovasti säännöt vaihtelevat järjestäjien mukaan. Pari vuotta sitten käskivät Hyvinkäällä ottaa joistakin autoista Rally Wheels -vanteiden rinkulat ja keskiökupit pois. Mutta ei siellä bensalinjoista ja glykoleista mitään puhuttu?!
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Säännöt on kyllä noissa kaikissa samat ja phjautuu fyyran sääntöihin, jotka taas pohjautuu NHRAn sääntöihin. Katsastusmiehestä sitten on kiinni mitä kaikkia puutteita se huomaa ja mistä se välittää. Toi pölykapselihomma esimerkiks on voimassa kaikkialla; ei tee katsomossa hyvää saada sellaista sataa päähänsä. Ei noita sääntöjä oo kukaan ilkeyttään keksinyt vaan vaatimukset on tulleet enempi kantapään ja kokemuksen kautta. Se kun laittaa autonsa sääntöjen mukaiseksi turvavarusteiden osalta, maksaa suunnilleen sen mitä uusi kaasari. Sitten kun ajetaan kovempaa niin maksaa sitten enemmän; tosin yleensä silloin maksaa enempi ne kaasaritkin. Onneks ne on enempi sellasia kertaluonteisia sijoituksia joihin ei juuri tarvi puuttua kun ne kerran on kunnossa.
     
  7. ere

    ere Gearhead

    Katsastus, varsinkin aloittelijoiden ja
    hitaampien autojen kohdalla on aina ollut
    asiallista ja lähinnä opastavaa turvamääräyksien osalta
    Ei ole vissiin viivalta ajettu pois
    ketään West Coast Cupissa tuollasen takia.

    Glykolia on joskus siivottu tuntikaupalla.

    Toki turvallisempaa on jos painepuolella on
    puristusliittimet verrattuna liukkaan putken päälle kiristimellä laitettuun kumiletkuun.

    Tehtaalta on vissiin useimmissa jenkeissä
    metalliputki kaasarin ja pumpun välillä.


    Nopeammat laitteet tietenkin erikseen.
    Eri asia tietenkin missä raja kulkee.
    Alle 15 sekunnin auto on jo sikanopee tottumattoman kyytiläisen mielestä.
     
  8. veekasi

    veekasi Gearhead

    Tarkoitin just vähemmän kilpuria(12-14s). Toi bensalinja on tankin päässä klemmareilla kii, eli se 15cm letkua. Ja se jäähd.neste, jos valuttaa syylarista nesteet(mulla propyleeniglykolia=melkein elintarvike) ei kaikki tuu ulos kuitenkaan. Turhan iso homma, ja pitäs olla 20l ämpäri mukana, ei maksa vaivaa. Miten iso riski on valuttaa nesteet pihalle, jos kone hajoo(aika epätod) tulee vähä muutakin. Mites kardaanilenkki? Burnout partyyn ilmeisesti pääsee suoraan radalle katuautolla? Ei kai ole muuttunut?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kaikkihan on turhaa hommaa siihen asti kunnes jotain tapahtuu. Se ennustaja joka osaa varmuudella sanoa koska niin käy vois saada ihan kohtuu hyvää liksaa monestakin paikasta. Eli pahimman varalle noissa aina koetetaan varautua. Kuten sanottu, niin periaatteessa noissa kaikissa noudatetaan samoja sääntöjä eikä ne säännöt ole mitään salaisuuksia. En ole kuullut, etteikö ainakin ekaa kertaa olis päässyt ajamaan vaikkei kaikkia turvamääräyksiä täyttäiskään, ja streetmanissa ei kai muutenkaan ihan joka pykälää tuijoteta. Muuten siellä tuskin olis autoakaan. Kardaanilenkki vaaditaan alle 14 sekan autoissa, ja on ihan oikeesti hyvä idea sekä helppo tehdä. Mutta eihän sitä tietenkään voi vaatia, ennekuin tietää kulkeeko se auto sen 14 alle.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli kun en ole aiemmin osallistunut voisi käydä kokeilemassa ilman temppuja. Ja auton pitäs mennä alle 14s. Kardaanilenkki on käyny mielessä, mukku mul ei oo kilpuria. Vastaavalla tekniikalla on ajettu kuulemma 12.6 :grin:
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, jos ei järjestäjällä ole mustaa valkoisella sun auton kulusta niin ei se tietnkään voi vaatia turvavarusteita jonkun tietyn aikarajan mukaan sillä perusteella, että sen verran sen pitäis mennä. Forstenin Harri sanoi mun mielestäni hienosti, että yli 14 sekan autot on katuautoja. Sitä nopeammat katuautot on vain huonoja kompromisseja. Tai ainakin jotain sinne päin.
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Meidän äiti ei ainakaan halua olla vaihtamassa vaihdetta isompaan jos siinä radalla on glykolia syystä tai toisesta ja sekin ajelee 14 sekunnin autolla :grin:
    West coast cup:issa katsastajat antavat kyllä hyviä vinkkejä mitä autoon tulisi tehdä jos sillä ruvetaan ajamaan enemmänkin kilpaa, samaten hyvinkäällä ja burnout partyssä.
    Streetman-luokassa saa käytännössä ajaa melkein millä vaan mutta glykoli ja kapselit on kyl poistettavien listalla nykyään sielläkin , samalla radallahan nekin ajaa.
    Meilläkin on joka kevät jumppatunti glykolien poistamiseksi koneesta, hyvä puolihan siinä on se et tulee vaihdettua lohkon proput kohtuu usein, eipä kerkee ruostuun kiinni :grin:
    Onpa se muuten sunkin turvallisuudesta kyse.
     
  13. 67

    67 1st gear

    ei noi ny mahottomalta kuulosta.hanat auki(valiantissa 3kpl)ja nesteet o vaihdettu.enkä minäkään haluaisi muiden glykoleissa liukastella.tuskin muutkaan minun...salon pojat?tosin varmaan mun auton jo muistaa,24 lähtöä yhdessä moppemeetissä,ei pitäs olla helppo unohtaa? :grin: ja menihän se 14.1.
    kiikala jäänee kyl väliin,mut ens kesänä eri sekunnit.... :grin: ja sääntöjen mukaiset tsydeemit,muutenkin...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    käkölle ja muillekin tietäville ajoin viime (tällä)kaudella sreetman luokassa ja glygoolit sai olla sisällä koko kesän eikä niitä kukaan kysellytkään että silleen.
     
  15. ere

    ere Gearhead

    Jäähytysnesteen maisto on siis jääny
    katastusmieheltä tekemättä, mutta
    olet allekirjoittanut paperin missä
    lupaat että auto on sääntöjen mukainen
    ja siis valehellu.
    Vasta kun sitä rataa siivotaan ni se
    haloo yleensä nousee.

    Katsastuksen/turvatarkastuksen
    tarkotus ei ole hylkääminen pikkuvikojen
    perusteella, vaan tosiaan katsoa uskaltaako auton päästää radalle.
     
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Niinpä, kyllähän mekin ensimmäisissä kisoissa ajettiin glykoleilla pari lähtöö ku katsastusmies sano et valuta syyläri tyhjäks ja lisää vettä joten lohkoon jäi vielä glykolia...
    Samoissa kisoissa naapurilta halkes ylävesiletku jonka oli omien sanojen mukaan uusinu vuosi sitten ja katsastusmies ei ollu tarkistanu syyläriä.
    Seuraus: melkein kolme tuntia radan kuivausta jonka jälkeen alko sataa ja kisat peruttiin...
    Enpä halunnu olla sen kaverin housuissa sillon...
    Kauheen isoja ukkoja noista kisatiimeistä löytyy... :grin:
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Mutta tämmöisiä glykol -juttuja ei
    tarkisteltu V8:n "jokamiespäivillä" kesäkuussa? En muista, että siellä olisi ollut tuntien taukoja ts. aika pieni osa näistä enemmän tai vähemmän todellisista katuautoista ilmeisesti heittää nesteet rataan? Tyhmä kysymys:Kardaanilenkki? kävisikö esim. lattarautalenkki, joka menee muutaman sentin päässä kardaanin ympärillä lähempänä laatikkoa kuin perää ja on kiinnitetty esim. pulteilla, ei välttämättä hitsaamalla, runkoon/koriin?
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jutun ideahan onkin siinä, että noilla säännöillä varaudutaan sen varalta, että JOS jotain sattuu, niin hyvin kuin se kohtuudella on mahdollista. V8 / GTI päivä ei ole kilpailu, siellä oleva kalusto on erilaista ja jos tulee vaikka glykolit radalle, niin se on siinä. WCC tai joku muu kisa taas on kilpailu jossa taistellaan myös sijoituksista ja pisteistäkin. Sarjaa kiertävät satsaavat siihen aika paljon euroja ja olis aika kiva jos ne kisat pystyttäis myös ajamaan, ainakaan niitä ei tarttis jättää sen takia ajamatta, ettei joku viitsi vaihtaa moottoriinsa vesiä. Jos ei siihen pysty niin ehkä kannattaa myös olla vaivautumatta viivalle.
    FHRAn sivuilta voi downloadata sääntökirjan, jossa kerrotaan mm. vaatimukset kardaanilenkille. Jos en ihan väärin muista, niin sen pitää olla vähintään 50mm / 8mm latasta tehty kardaanin ympäröivä lenkki ja se tulee olla max 15 cm etummaisesta karaddaninivelestä taaksepäin. SE voi olla pulttikiinnitteinen, mutta pulttein määrää ja paksuutta en muista. Ne löytyy sieltä sääntökirjasta.
     
  19. Pete666

    Pete666 1st gear

    Jep jep!
    Pikkasen rupes naurattaa sneppaajien kitinä,
    ett pitää nesteet vaihtaa ja letkut kiinnittää ennenku lähetään kisaamaan. Ymmärtäisin yskän jos volvo-urpolla menee merkkihuollossa herne nenään, mut jos ukot jotka muutenki viettää 300 päivää vuodessa käet vaseliinissa, lähtee ajaa kilpaa, ni pitäs auto laittaa kondikseen?
    Jos haluu ajella kesät talvet niillä vitun klukooleilla, voi ajella Kaivarissa: Kyllä kaupungin ukot hoitaa kadut puhtaaks.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattais sunkin vähän perehtyä aiheeseen ennenkuin rupeat itse kitisemään, et mitä varten jäähdytysjärjestelmässä on veden lisäksi etyleeni- tai propyleeniglykolia. Kilpurit on asia erikseen, nyt puhe oli selvästikin katuautosta jolla kestää ajella useamman tuhannen kilsaa kesässä. Ei minunkaan mielestäni maksa vaivaa vaihdella vesiä parin kisan takia. Ja jos jättäisit ne käkiparat rauhaan, ei ole mitään syytä sotkea niitä vaseliinilla.
     

Kerro tästä muillekin!