Wix, mix, no six

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 1.7.2022.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Talvella konerempan yhteydessä vaihdoin Melling öljypumppuun jäykemmän, paksumman Corvette jousen bypass venttiiliin hieman kovemman paineen toivossa. Eilen innostuin sladittamaan ja kierrokset kävi hetken korkealla. Öljynsuodatin WIX 51069 päästi lusikallisen öljyä ulos. ? Meni vähän luotto nyt tuohon suodatin malliin ja tuli ajatus että pitänee ehkä saada jotain "race" suodatinta tilalle. Oliskohan kenties K/N tai Fram seuraava kokelas. Taitaa taas käydä niin että nuokin tilattava ison veden takaa, Suomesta en löydä muuta kuin WIX ja M-Filter suotimia.
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla joskus konerempan jälkeen oli uudesta öljypumpusta toi by-pass jumissa niin se heitti aina käynnistäessä öljyn sieltä suodattimen jalasta pihalle vaikka kuinka kiristi. Ihmeteltiin pitkään ja sitten huomasin startatessa kun tarvikepainemittarin skaala ei riittänyt. Se tiiviste ei vaan pidä kovia paineita sisällä mutta tuskin se suodatin itsessään leviää. En tiedä onko race suotimissa parempi tiivistys suodatinjalkaan.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitenkä isot paineet siellä on sit ollu? Jumittasko venttiili ettei päästä ohikiertoa öljypumpulla?
    Veikkaan että öljyt tulee pellolle myös toisella perussuodattimella. Ehkä joku todella virtaava race-suodatin voisi toimia, ellei sit paine tule suodattimen jälkeen ja suodatin vaan toimii varoventtiilinä.
    Itse lähtisin siitä, että paljon sitä painetta oikeasti on.
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Suodattimien tiivisteen paksuudessa ja leveydessäkin voi pientä eroa olla. Kiristystiukkuus on sitten itsestä kiinni. Näissä Chevyn vintage moottoreissahan suodattimen tiiviste tiivistyy lohkoa vasten, "suodatinjalka" tarjoaa vain kierretapin suotimelle. Auton oman painemittarin mukaan painetta ei voi sanoa, mittarista pystyy tulkitsemaan vain että painetta on. Tarttis ulkopuolisen tarkkuusmittarin jos alkaa selvittämään. Seuraavaksi testaan muuttuuko mikään Fram suotimella.
     
  6. janihei

    janihei Gearhead

    wix 51061 on aina toiminut hyvin, löytyy Motonetista.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Lämmin kone, paineet korkeimmillaan yli 6 bar. .Ei tule öljyt suodattimesta eikä sen tiivisteestä.
    Wix suodattimet ollut käytössä vuosia.
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Voin parin tapauksen kokemuksesta sanoa että jumittunut tai liian kireäksi säädetty öljynpaineventtiili pullauttaa sen tiivisteen vaikka vetäis suodattimen metallin metallia vasten kii.
    Toimii varoventtiilinä. Ja viimekädessä repeää suodattimesta kuori.
    Liika öljynpaine alkaa myös leikkaamaan laakereita mutta siitä ei liene kysymys.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Entä sitten kun suotimesta puuttuu bypass valve, kuten on Wix purkissa. Suodatinjalassa on kyllä venttiili mutta siinä reikä on kyllä aika pieni. Voisi kyllä niinkin olla että suodattimessakin pitäisi olla ohitusventtiili ja sellaisen kyllä nyt seuraavaksi vaihdan ihan testimielessäkin. Ei varmaan tuokaan auta jos pumpun ylipaineventtiili ei aukea.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei suodattimen by-pass auta jos paineet nousee 10-14bar tasolle. Se on enemmän sen takia jos suodatin menee tukkoon tai liian jäykät öljyt ja kylmä yms, että edes osittain öljy kiertäs.
     
  11. kippis

    kippis Gearhead

  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Vertailin eri suodattimia ja olen nyt testannut moottorissa Wix, M-Filter, Fram ja K/N suotimet. Rakenteissa ja tiivisteen kiinnityksessä on eroja. Sitten huomasin valmistajan ilmoittamassa kiristystiukkuudessa sellaisen että kaikissa muissa käsketään kiristämään 3/4 kierrosta tiivistettä kasaan mutta K/N suotimessa puoli kierrosta enemmän eli 1+1/4. Nyt paikallaan on K/N ja kierrätin konetta yli kuuden tonnin, ei vuoda, Wix vuotaa joka kerta. Lisäksi huomasin kylmillä öljyillä n. 15 psi korkeamman paineen auton mittarin mukaan K/N suotimella.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kummaltako puolelta mittari mittaa, ennen vai jälkeen suodattimen?
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tiesin kyllä että tätä kysytään ja asian selvitin jo eilen päässäni. Mittarin anturi on moottorin lohkon helman pitkän öljykanavan etupäässä eli pakostakin öljynsuodattimen jälkipuolella. Suodatinhan on BBC moottorissa öljykanavan toisessa päässä. Tässä koneessa on toinen anturi myös öljykanavan takapäässä ja sen tehtävä on sytyttää punainen valo mittaristoon kun painetta ei ole. Mielestäni sekin on suodattimen jälkipuolella. Virhe paineessa voi tulla mittariin vain jos suodatinjalan bypass venttiili on auki.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noinhan se pitää tietysti olla. Indikaattorin kuuluu kertoa se, että voitelu on perillä riittävässä määrin.

    Mutta miksi se K&N toimittaa enemmän öljyä linjaan?

    Siinä on joko harvempaa suodatinmateriaalia tai vaihtoehtoisesti sen ylipaineventtiili toimi.

    Wix vuotaa, koska kerää itseensä paineet, koska suodattaa tiheämmällä paperilla. Onko sulla normaalit öljynpaineet? Vai jollakin tavoin nostetut?
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    On sellainenkin "race"-viritys ,nähty jossa on otettu suodatin irtojalkaan ja ihan suodattimen yläosaan oli Ruuvattu letkuklemmari estämään tiivisteen pullahdusta. En tiedä toimiko, mutta irtojalkaan tuo klemmari on helpompi ruuvata paikalleen.

    Tarvekin on vähän kummallinen. Olen antanut itseni muodostaa sellaisen käsityksen, että GM:t (muista en tiedä) eivät tarvitse korkeapaine- tai highvolymiä jos ei ole sellaisia modifikaatioita, jota näitä erikseen vaatisi (mäntien helmojen öljyruiskut, jakopään voitelu öljykanavan tulpan päähän reikä poraamalla jne). Peruspumpuilla taas pullahtamisongelmaa ei pitäisi olla, jos ei ole muuta vikaa tai turhan paksuja öljyjä .

    Lisäksi olen hyvän öljypumpun kannalla, siis sellaisen, joka sisältää esim tämän keskustelun modifikaatiot:
    http://garage.grumpysperformance.com/index.php?threads/oil-system-mods-that-help.2187/

    Öljypumppu kun on jakajan akselin jatkeena, niin tasaisesti toimiva pumppu pitää myös ennakot tasaisempina.
     

Kerro tästä muillekin!