X-putki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ponu81, 16.1.2016.

  1. ponu81

    ponu81 2nd gear

    elikkäs. edut ja haitat, jos sellaisia on?
     
  2. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Tasaisempi kaasujen virtaus ja parempi vääntö.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Aamerikan Joe oli väsännyt projektiini peltisarjan perään 3" tupla röörit yksillä flowmasterin pöntöillä. Putket loppu taka-aksilan kohdalle alle.
    Kumisi kapiinissa ja ääntäkin oli liikaa katsastusta ajatellen.
    Värkkäilin kahdesta taka-akselin ylityksestä X putken ja toin sivusta takarenkaan edestä ulos. Edeelleenkin käytössä ne samat pöntöt. Osat makso alle 50e

    Lupputuloksena pehmeämpi ja hiljaisempi V8 äänimaailma. Lisääntyneestä tai vähentyneestä tehosta ei tietoa.
     
  4. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Mites on... Oletteko laittanut joustoputkea pakosarjojen ja X-putken väliin vai kylmästi vaan pakosarjat yhteen X-putkella. Joku joskus meinasi, että toisen puolen tärinät saattaisi rasittaa toisen puolen pakosarjaa, mutta luulisi noiden helisevän melko samaan tahtiin, kun kumpikin puoli on kuitenkin kiinni moottorissa. Mielipiteitä?
     
  5. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Joustot oli edellisessä autossa x- putken kanssa, nykyisessä ei ja tuntuu ainaki, että pakosarjojen pultteja sais kirrata useammin nykysestä kulkineesta. Itse ainakin sen kannalla, että joustot väliin
     
    xarper tykkää tästä.
  6. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Äänimaailmassa on eroa H-putkeen...

     
  7. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Joo,V8 ei tartte mitää H-putkia.
     
    ImpJay ja faikku66 tykkäävät tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Pyh mitä niitä soundeja pilaamaan yhdysputkilla.
    En kyllä kiellä sitä marginaalistia hyötyä isommilla tehoilla mikä noista on.

    Ja AINA joustopätkät pakosarjojen jälkeen, ämätöörit rakentaa ilman.
     
    Norri tykkää tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Äänet on enemmänkin makuasia. Itse pidän X-putken antamasta soundista. Jousto-osia en ole käyttänyt, eikä näin amatööri keksi miksi omaan autooni jousto osat edes laittaisin. Toki ei minulla ole moottorikaan kumityynyillä kiinnitettynä vaan vähän tukevammin... ¨

    Oman kaaran käynnistin taas vuoden seisonnan jälkeen, josko sillä kävisi ainakin kerran ajelemassa kylillä.

    Ääninäyte X-putkella ja 2-kammiovaimentajilla:
     
    mikaa7146, evilpastori, caprice305 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ottaa catiskan dusse kohtuu hereesti kieppiä, uuuh tsaattana.
     
  11. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Jos ei se kone heilu siellä huoneessaan kuin manne alkon jonossa niin ei siellä mitään joustoja tarvita. Eikä ne kurttuputket ole virtauksen kannaltakaan hyväksi.
     
    Norri ja laakkius tykkäävät tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Eipä paljoo vaikuta joku 3" jousto siellä välissä
     
  13. jus57

    jus57 Gearhead

    [​IMG]
    Mikä H-Putki?
    Tommosen kyhäsin.3”.kiiltävä ja kuten kaikki arvaa kivan ääninen...joo joo ite turasin saumat..
     
    isalmela, Catiska ja Vuppe tykkäävät tästä.
  14. laakkius

    laakkius Gearhead

    Aina teen yhdysputken, X:n jos mahtuu, jos ei niin H:n. Jopa X-runkoseen buickiin sain yhdysputken tehtyä. Yhdysputken kanssa äänet on vaan paljon paremmat, X:llä kireimmät soundit, H:lla ns.muskelihöpinät ja ilman yhdysputkea äänet on sit jotain ihan muuta, riippuen vaimennuksen määrästä.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Norri, tapio.t, GBS ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Aivan varmasti hoitaa asiansa, toisaalta liikaa vahdataan työn jälkeä vaikka se kaikille ole se tärkein onnistumiseen pääsemisen kriteeri.
     
  16. Belve67

    Belve67 2nd gear

    No kun jotain kirjoittelen niin sillä aikaa joku laittaa hiukan hienoja putki kuvia, aikas hienoo jälkee toteutusta toi laakkius pukkaa päivästä toiseen.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joskus vuosia sitten luin testiä jossa vertailtiin H- ja X-putkea vs. ei yhdysputkea ollenkaan. En löydä nyt testiä mutta sellainen mielikuva jäi että ei montaa heppaa saatu eroa?
    Äänet on tosiaan se syy miksi on itekin tullut liki aina laitettua H-putki, itelle ja muille....
     
  18. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Eiks siinä pitäis tietää samat asiat kun sarjoissakin kaasu tulee pulssina äänen kera josta vain ääni jatkaa matkaa ja kaasu poistuu avarinta tietä pitkin, ääni menee niin pitkälle kun sillä on mahdollisuus vaimenettessaan matkan pidentyessä. Aika yksinkertaista ajatellen noin ääni jatkaa matkaa, miten huudat metsän rantaan ei se kauas kuulu kun metsä vastaa.
    Eli äänen täytyy pysäyttää jo mahdollisimman varhaisessa vaiheesaa pakokaasujen moottorista poistuessa. Se sit miten se on jokaisen itse väännettävä kaikki moottorit ja missä alustoissa putket kulkevat ei ole yhtäläisiä. Yks hyvä on et vaimentavan vaimentimen pääty johon pakopullssi iskee on mahdollisimman vahva jos käytetään avonaista vaimenninta.
     
  19. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Äänien kannalta oma suosikki on aina ollu erilliset putket pelkillä glasspackeilla, mutta muskeliautoon sopii hyvin muutkin. Tykkään omassa "laivassa" (Fury) just siitä harvan kuulosesta putputuksesta ja äänestä vaihdejarrutuksessa.
     
  20. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Itse funtsin, että laitan joustot, jos ne mahtuu loogisesti johonkin kohtaan ennen X:ää. Jos ei, niin en ala näkemään suurta vaivaa siitä, että ne tuolla olisi. Täytyy alkaa sovittelemaan.
     

Kerro tästä muillekin!