Terve! Itsellä -60 bel air ja koko kesän ollut ajatuksena että talvella teen siihen ilma-alustan, mutta nyt olen kuitenkin alkanut miettimään vaihtoehtona jos kuitenkin pysyisi rautajousissa. Tällä hetkellä autossa on droppaavat akselit edessä, ja takajousista pätkitty pala pois... Auto kuitenkin pitäisi saada matalammaksi, mutta ongelmaksi tulee alustan löysyys. Eli mitä haetaan olisi matala, jämäkkä ja hyvin toimiva alusta. 4000$ saisi coilover sarjan mutta se on kyllä liian kallis, joten muita ideoita jousien ja iskareiden valintaan?
X-runko letukoissa on se "hyvä" piirre, että sekä etu ja takajouset on suorat. Etujouset on samat 59-70 eli jos kataloogista etsii jonkun varustellun isolohkomallin jouset niin saa ainakin jäykemmät. Tai vaan mittaa nykyisen halkaisijan ja langan paksuuden ja etsimään. Olisiko myös jossain vanissa sopivat joista lyhentää. Takajouset on samat 59-64, ja niissä sama juttu. Säädettäviä Konin iskareita on x-runkoisiin laitettu, vaikka alkuperäisissä etuiskareissa on se nivel siinä yläpäässä. Ja sitten paksumpaa vakaajaa eteen ja lisäksi myös taakse. Jos alustaa päivittää niin kannattaa myös ohjaus vaihtaa modernimpaan tehostettuun simpukkaan. Jatkakaa viisaammat
No siinä tulikin jo paljon hyödyllistä tietoa mistä tuollaisia koneja mahtaisi löytyä kun ei ainakaan summit,jegs tai rockauto tunne mitään säädettäviä. Tässä alk.per slave cylinder ohjauksessa on vain yksi vika, vitun hidas en ole autosta tekemässå kilpuria, vaan tavoite olisi että jaksaa kantaa 5 hengen kuorman myös matalana ja olisi vähän stabiilimpi ajaa kun nyt valuu mutkissa hantin penkille ja peili ottaa maahan :lol:
Tuossa mun avatar kuvassa vähän näkee, kyydissä 5 henkeä ja alustan korkeus on juuri tyylikäs, vanne kaaren tasalla... Mutta kun yksin ajelee niin auto on 10cm korkeampi
Konia ei löydä suoraan Impalaan tarkoitettua juurikin sen yläpään nivelen takia, mutta sellainen perinteisellä yläpäällä (tapilla) varustettu voidaan asentaa paikalleen (voi vaatia sen rungon reiän modaamisen). Muistaakseni nimim Tero59:n bubbletop 62 keulassa oli Konit. Sopivan mallin löytäminen vaatinee mittojen vertaamista. Itse tilasin aikoinaan 66 chevellen keulaan Konit ihan paikallisen autotarvikeliikkeen kautta, ne kun mainostivat Konia. Vaimennuksen säätö noissa on sitä vartta kiertämällä; yläpäässä on kuusiokolo. Tsekkaa chevytalk.com, sieltä voi löytyä valmiit vinkit: https://www.chevytalk.org/fusionbb/showforum.php?fid/32/keyword/1958-1960_Chevys/
Mitenkä jouset, mahtaisiko kellään olla kokemusta noista valmiista madallusjousista mitä esim summit myy?
Koni on hyvä iskari,mutta itsellä ensi kertaa ameriikan tötterössä bilstainit alla ja toimii varsinkin hieman reilusti ajellessa. Perus juttu aina kun ostaa harraste auton,uretaani puslat,jouset,vakaajat ja koni tms.iskarit,jarrut ja mieluusti alle 3 kiekan ohjaus Sitten sillä voi jo ajaa ja aloittaa tekniikan vireyttämisen.
-59 Oli V8 koneisen uudet etujouset pätkästynä ja takana 6 koneisen vanhat etujouset. Oli ihan jees. Joitain jousia on viel tallil lihalaatikos jos innostaa. Tai kaks paria olla.
Puslat on jo kaikki uutta, nykyiset jouset ja iskarit on myös suht uudehkon näköisiä mutta ei palvele omaa käyttöä, koska ovat niin mukavan löysät että jos enemmän madaltaa niin 5 hengen kuormalla auto makaa kumien päällä. Ohjaus on alk.per, siinä tosiaan taitaa olla kierroksia noin 7 eli sitä saa tosissaan veivata. tämä on täysin cruisailu peli eli ei nyt aleta rakentaan tästä kilpuria, ne autot on erikseen sitten tosin ohjauksen nopeuttaminen olisi kyllä ihan mukava parannus ihan cruisailu käyttöön, mahtaako tuollaiseen saada nopeampaa simpukkaa suoraan sopivana vai tarviiko sitä heti alkaa hammastankoa rakentaan?
No tuolla on nyt paikoillaan V8 jouset edessä, mutta on niin pirun pehmeä kun kädellä painaa lokasuojasta niin saa heijattua 15cm.
www.summitracing.com/int/search/product-line/borgeson-power-steering-conversion-kits/year/1960/make/chevrolet/model/impala Ohjausta
Kierrejousi jäykistyy kun sitä lyhentää. Lyhennä orkkisjousia ja vaihda vakiospindelit takaisin. Mä olen kolme x-runkoista madaltanut lyhentämällä alkuperäisiä jousta kierroksen. Pilleillä lämmitelty kahdesta kohtaa ja pää väännetty orkkiksen kaltaiseksi. Etupäässä toiminut aina, ei liian matala eikä liian korkea. Ja tällä säännöllä jatkan jatkossa seuraaviinkin ellei tule pussit tilalle. Takapää on toinen juttu... - Jani -
Mulla on - 62 impalassa QA1 iskarit yhdellä säädöllä joka nurkassa, 1" vakaaja edessä ja vakaaja takana, droppi spindlet edessä ja kierros otettu jousesta pois. Takana otettu sen verran kierteitä pois että on hyvä asento. Laitoin hammastanko ohjauksenkin dodge intrepidistä. On hyvä ajaa! Iskarit on melko arvokkaat mutta pitäisi kyllä olla "ikuiset". Uspartsista n. 250€ kpl Jouset ostin rockautosta kaikki neljä. Puslat tuli tuolta https://p-s-t.com/c-1176072-suspens...PALA||year=1962||make=CHEVROLET||model=IMPALA Uretaanipuslia saa rockautostakin. Vakaajat taitaa olla tuolta ja ei ole kalliit https://www.performanceonline.com/1958-64-chevy-impala-performance-sway-bar-kit-front/ https://www.performanceonline.com/1...R-PERFORMANCE-ANTI-SWAY-BAR-KIT-PO934U-17199/
Mikä mahtaa olla "virallinen" syy miksi vaihdetaan tuo slave cylinder ohjaus tehostettuun simpukkaan? Tietysti tuo tehostettu simpukka on varmasti yksinkertaisempi ja toiminta varmempi... Yleisesti ottaeen toimii pirun hienosti tuo nykyinen ohjaus, vailka se näyttää sellaiselta rakennelmalta että tolla sylinterillä ainoastaan väännetään ohjausvarsia kaksinkerroin
Ei orkkissimpukoissa ole muuta vikaa kuin kierrosten määrä. Kun lähdet parkkiruudusta nopeasti muun liikenteen sekaan niin huomaat ongelman...
Joo kyllähän tuo ongelma on tiedossa, välillä meinaa kädet loppua täysin kesken lähinnä mietin eroa tuon tehostetun simpukan ja tuon alk.per kaltaisen ohjauksen välillä. Tuossahan on ihan tehostamaton simpukka ja sitten se helvetin kauhean kokoinen hydr. Sylinteri rungon ja ohjausvarren välissä. Äkkiseltään tulisi mieleen että helpommalla tuohon vaan vaihtaisi nopeamman tehostamattoman simpukan nykyisen tilalle, mutta sellaisia ei taida valmiina löytyä