x-runkonen "vatkaa" n;80km/h

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sievisam, 1.2.2010.

  1. sievisam

    sievisam 1st gear

    Onkos kellään tietoo mistä johtuu. Kardaani tasapainotettu ja kumi laakeri on ehjä.
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    -kierot vanteet
    -rikkinäiset vanteet
    -painot tippunu tai ei ollenkaan
    -renkaista vyöt poikki
    -vetarit solmussa
    -laakerit väljät

    siinä alkuun :odroll:
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei jordaani mun mielestäni aiheuta vatkausta, enneminkin jurinaa ja tärinää... Meillä X-runkonen vatkaa jonkun verran myös, johtuu pääasiassa kieroista kiinalaisista paskavanteista joita ei tahdo saada tasapainoon, tietty kulumat ja väljyydet puslissa ja ohjauslaitteissa ei paranna asiaa yhtään...
     
  4. jart$u

    jart$u Gearhead

    miten ja missä se kartaani painotettiin, eli yhdessä vai kahdessa osassa?
     
  5. Tukivarsien puslat väljät ?

    Vois aiheuttaa pyöränkulmien muuttumista ajon aikana ja sopivassa vauhdissa lähteä "voblaamaan" edestakas.... jos siis vatkauksen taajuus ei satu renkaiden tai kardaanin pyörintänopeuteen.

    Runko poikki / murtunut :eek:

    Johan tuli uhkakuvia esitettyä :rotfl:
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla 64 Impala vatkasi 80 nopeudessa jos takapenkillä oli porukkaa. Muuten ei vatkannut eli liittyi perän korkeuteen/mataluuteen. Ilmeisesti kardaanin kulma menee jonkin pisteen yli ja se tukilaakerin kumi on sen verran löysä että rupeaa vatkaamaan. Mä en ole kiinteyttänyt sitä sikaflexillä kuten tapana on mutta ajattelin tehdä siihen kokonaan uuden teräksisen tukilaakeritelineen ja lisätä teleskooppiosuuden kardaaniin. Toisaalta niitä laadukkaampia teleskooppikardaaneita saa x-runkoiseen jo aika edullisestikin...
    :wink:
    - Jani -
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Se tukilaakeriteline tosiaan vakiona ei herätä kauheesti luottamusta. Omaan hitsasin sivuille tuet viimeks kun oli auki.
     
  8. sievisam

    sievisam 1st gear

    vatkaus

    Joo olen käyny aika paljon ton listan asioita läpi. Uudet vanteet ja painot paikalla,vetarit oikastu ja laakerit ok, Taka akselin puslat uudet, Kardaani tasapainotettu yhdessä osassa, Olen huomannu myös korkeuden vaikuttavan asiaan josta funtsinu että voisko Kardaani olla ns. pitkä että ei mahdu elämään laatikon päästä ja tästä syystä vatkaa. ja kun vauhtia nostaa niin vatkaus loppuu.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: vatkaus

    Niin se liuku on siellä laatikon päässä joukissa ja sen tukilaakerin kumiosan pitäisi liikkua saman verran kardaaniin pituussuunnassa mutta silti tukea kardaania muihin suuntiin. Se kun on vain insinöörin suunnittelema.
    Mietin joskus että jos sen laakerin ympärille prässäisi nylon-holkin ja se tukilaakerin teline olisi putki jossa holkki pääsisi vapaasti liikkumaan niin voisi heitot pienentyä.
    Myös säädettävällä ylätukivarrella saisi perän pinjonikulmaa muutettua jos se auttaisi värinöihin...

    - Jani -
     
  10. Ana-

    Ana- 1st gear

    Itse olen rakentelemassa -63 uutta kardaania puutuvan liun takia. Takapätkässä oli korkeintaan muutaman millin heitto verrattuna 240 volvon kardaaniin. Omaan autoon on tosin vaihdettu perä customcruiserista. Volvon tuki laakerikin saa käymään pienellä vaivalla ja etupätkän lyhennän 740 volvon kardaanista. Pitää ottaa kuvia ja laittaa tuonne kuvablogiin.

    Niin ja kardaanit on suunnilleen yhtä paksuja. Ristikot on ehkä vähän pienemmät volvossa.
     
  11. Ana-

    Ana- 1st gear

Kerro tästä muillekin!