Xenon ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Mudracer, 3.1.2012.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mites noita polttimoita pitäis mitata että tietäis onko rikki ja mitä sieltä ballastista pitäs lähteä jännitettä?
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eikö sen lampun voi testaa ihan vaan et kiertääkö virta läpi? eli vaikka yleismittarilla sillä asetuksella mikä piippaa kun virta kiertää? nimeä en muista :D e-villen sivulla oli balllastista:
    Kuristin:
    - Tulojännite: 9-16 v
    - Normaalijännite: 13.2V
    - Maksimi tulovirta: 20A
    - Nimellisvirta: 3.2A
    - Työlämpötila: -40 C- 105 C
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Polttimot on uudet, mutta yleisömittarilla ei näytä mitään oomeja eikä piippaakkaan. Ballastit lykkää yli 200volttia perille.
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jännitteet polttimon ja ballastin välissä on senverran kovia, että en lähtisi niitä mittailemaan, ainakaan yleismittarilla. Polttimoa voi testata toimivaksi tiedetyllä ballastilla, ja ballastia voi testata toimivaksi tiedetyllä polttimolla. Yleismittarilla mitattavaa vastusta ei polttimossa käsittääkseni ole, koska polttimon sisällä oleva kaasu saadaan sähköä johtavaksi plasmaksi vasta huikealla sytytysjännitteellä.
     
  5. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Tollasessa kiinalaisessa ballastissa lukee ainakin että Danger for High Voltage 23000V. En ite ainakaan millään sähkökynällä menis kokeilemaan, enkä kyllä edes tavan yleismittarillakaan.. :rotfl:

    Edit: Olin hidas :wink:... Tolleen mäkin niitä on testaillu miten Jouni kertokin...
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei se kyllä ihan noin mene, kun näissä purkauslampuissa ei ole mitään hehkulankaa tms. jonka läpi voisi vastusta mitata. Eihän vastusmittarilla mitata sytytystulpaakaan :rotfl:
    Xenonlampun syttymiseen tarvitaan tosiaan tuommoinen korkea volttimäärä, valokaaren ylläpitämiseen riittää sitten vähän pienempi. Millään 12 voltilla ei purkauslamppuun kyllä saa mitään eloa. Siksi on oltava se ballasti jännitettä nostamassa.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    aivan :D unohtu taas xenon toiminta periaate :lol:
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sviddu ongelma on se että on kaksi uutta ballastia ja kax uutta polttimoa mutta valoa ei tule. Ballasteista lähtee se pikkasen päälle 200 volttia, eli ne taitaa olla susia jo syntyessään :mad: .
     
  10. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Oletkos mudracer koittanut syöttää jännitettä ballastiin toisinpäin kuin esim. HB4 polttimon liitin loogisesti ballastiin näyttäisi kuuluvan... Mulla oli kyseinen ongelma omassa subussa ja pitkään ihmettelin ennen kuin koitin toisinpäin ja kapas,toimii... Liitin sopii lievää väkivaltaa käyttäen toisinpäin ballastiin.. Kiinalaisella ja amerikkalaisella on näköjään eri käsitys polttimon napaisuudesta.....
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaa että mitään ei hajonnu vaikka laitto napaisuuden väärinpäinkö?
    Siihen ballastiin on kyllä merkattu + isolla ja se on nyt silleen testattu :odroll: .
     
  12. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Ei , alkoi vaan toimimaan.... Nythän ne on väärinpäin,kun ei toimi...
     
  13. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Mullakin olis tossa tallissa elävä esimerkki miten ne xenonit voi kytkeä väärin(onneks en ite tehny, vaan on edellisen omistajan turauksia)... kaikki valot muutettu tarvikexenoneille, jokaikinen liitin murjottu ekaks väärin päin. Nyt sitten olis mukava valoshow kun ajelee yhtään epätasaisempaa tietä pitkin. Välillä palaa yksi valo (onneks), välillä neljä.

    Polttimot ja ballastit ehjiä, liittimet ei niinkään. Nyt sitten muutetaan kaikki ihan tavan polttimoille, tosin saattaa ne olla hieman alkuperäisiä tehokkaampia :rotfl:.
     
  14. ari vw

    ari vw Gearhead

    Noissa uudemmissa kikkanoissa on ilmennyt jänniä ilmiöitä jälkiasennus xenoneista, esim superbissa polttaa boxin joka ohjaa lasinpyyhkijöitä...
     
  15. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Oman xenonsarjan ohjeissakin mulla muistaakseni ihan luki, että ei hajoa mitään vaikka kytkisi väärinpäin, ja oli mainittu joku esimerkkitapauskin missä pitää väärin kytkeä. Ei tullut kyllä testattua :)

    tuli vieläpä kaivettua noi ohjeet, näin siellä sanotaan:
    "Ongelma: kun kytken xenonit, ne eivät käynnisty. Mutta jos kytken suoraan akulta, ne toimivat?
    1) jotkut ajoneuvot ovat johdotettu 'toisinpäin'. Positiivinen ja negatiivinen ovat päinvastoin. Halogeenipolttimo toimii kumminpäin tahansa, mutta xenonvalot vaativat oikean kytkennän. Voit vaihtaa kytkennän josta ballasti saa virtansa "

    eli ei mitään löpisty hajoamisesta ohjeissa..
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ollu napaisuuden vaihtamisesta mitään hyötyä kun on näköjaan suojattu.
    Taitaa ballastit olla susia, kun kulutus on päälle laitettaessa hetken 4A ja päällä ollessaan 0.4A. Jännite on taas käynnistyessä 420V ja jatkuvasti 202V :rotfl: .
    Plootan kylessä lukee että ~3.2A pitäis mennä palaessa ja maksimi 10A.
     
  17. jyha

    jyha 1st gear

    Uusissa älykkäissä autoissa lampuille tuleva jännite ei ole tasaista niinkuin ennenvanhaan. Muistelen joskus lukeneeni, että väyläohjatut valot toimii pätkityllä sähköllä, tai jotain sinnepäin. ei käyny ilmi mihin olet valoja laittamassa. ootko kokeillu antaa ballastille virtaa suoraan akulta?
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Väyläohjattuja valoja varten on omanlaisensa muutossarjat erilaisella ballastilla.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nää on eräänlainen "korruptio"lahja ja sen takia ne ei varmaan toimikkaan :rotfl: .
    Joo on koitettu autossa ja pelkällä akulla ja vielä akulla johon syötetään apuuva autosta. Raato on niin vanha että väylämaksuja ei tarvii maksaa!
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sytytysjännitepiiri ei selvästikään toimi, tai se jännite karkaa muualle, kuin
    lamppuun. Ja sitten päällä ollessaan sitä virtaa ei tietenkään mene, kun se
    lamppu jäi syttymättä.
     

Kerro tästä muillekin!