XJ Jeepin (kitka)lukkoperästä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jjoonas, 30.6.2006.

  1. jjoonas

    jjoonas 1st gear

    Mihinkähän lienee kadonnut Jeepin perästä lukko, kävin hiekkakuopalla ajelemassa ja lapiota tarvittiin - vain toinen takapyöristä vetää millä tahansa 4WD asennolla (4F/T, P/T tai LO).
    Ominaisuus tuli perän laakereiden vaihdon yhteydessä ja tiedän että öljynä on valmiiksiseostettua soppaa, ei siis hypoidi+lisäaine (friction modifier?).

    Homma alkaa todellakin ärsyttää - kokeilin ajaa katukivetyksen yli varmistaakseni lukon toimimattomuuden ja todellakin - jeeppi jää sutimaan :oops:

    Ei kait kokenut korjaaja saa tämmöistä sössittyä laakerien vaihdossa - eihän..?

    Jeepisteillä lienee kokemusta eri öljyistä - voisiko vika olla pesuaineissa - ei pesukoneessa...
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Valmiiksi lisäaineistetut öljyt ei toimi!!! Lisäaine erikseen pullosta!!!

    Tai sitten kitkalevyt on vaan kappaleina, aika yleistä!!!
     
  3. jjoonas

    jjoonas 1st gear

    Kiitokset jälleen mestarille!

    Mitä keittoja olet hyväksi havainnut?

    Voiko tehdä epätoivoisen teon ja lisätä vaan lisäainetta vai tehdä jälleen (joskus) kunnolla ja vaihtaa koko sopat perään?
     
  4. jjoonas

    jjoonas 1st gear

    Jaahans- kannatti taas ottaa silmä käteen ja katsoa.
    Friction modifier vähentää kitkaa ja sopat on siis vaihdettava.

    Manuaalista sain hyvän arvauksen lisäaineen määrästä:
    194 RBI AXLE
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Axle Type . . . . . . . . . . . . . . . Semi–Floating Hypoid
    Lubricant . . . . . . . . SAE Thermally Stable 80W–90
    Lubricant Trailer Tow . . . . . . . Synthetic 75W–140
    Lube Capacity . . . . . . . . . . . . . . . 1.66 L (3.50 pts.)
    Friction Modifier . . . . . . . . . . . . . 0.12 L (3.50 ozs.)

    Lisäaineen speksejä en löytänyt, vain maininnan:
    For Trac–lok differentials, a quantity of Mopar Trac–lok lubricant (friction modifier), or equivalent...

    Eli siis kaffeekupillinen vai vähemmän?

    DieselStopilta löysin aihetta käsittelevän threadin jossa kaverit lisää modifieria pikkuhiljaa kunnes rutina kurvissa loppuu. Ei nyt äkkiä kuulosta kovin terveelliseltä metodilta.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yhden pullollisen olen niihin yleensä laittanut ja pullossa on ainetta 4 ozs (=120ml)!!
     
  6. jjoonas

    jjoonas 1st gear

Kerro tästä muillekin!