Y-Blockin kunnostelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja generalo, 1.11.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ite suosittelen, että teettäisit hoonauksen koneistamolla, ittekkin pystyy toki hoonaamaan, mutta hyvä hoonaus on käsiporalla hankala tehdä. Eikä se niin paljon maksa. Jos uusia mäntiä on tarjolla, niin itte suorittaisin puristusten noston männillä johonkin 9.5-10cr. muuten voi joutua imusarjan koneistukseen, ja se pitää sitten huolella laskea miten tekee, muuten tulee susi. Itteäni ainakin ottaisi päähän lähteä uutta imusarjaa koneistamaan. Seetien ja venttiilien monikulmahionta sitten kansiin, ja kevyt siloitus. Mutta ennemmin nostaa budjettia hieman kun tekee suden.

    Nämä v- koneet kun on semmosia, että kansista/lohkosta voi ottaa pois vaan aika vähän, itse otan omista kansistani max 5 sadasosaa, mulla on lohkojen kulma 60 astetta, mutta asiana sama.
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei tuollanen millin höyläys vielä ongelmia tee. Pultin reikiä venyttää vähä soikeeksi ja kanavien sopivuuden tarkistaa ja voi olla ettei vaadi juuri mitää toimenpiteitä. Joskus on jopa istuvuus vaan parantunu millin laskulla
     
  3. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä! Hoonautus on kyllä tarkoitus teettää koneistamolla. Samallahan siellä saisi kyllä mittautettua kaikki muutkin osat, että ovatko mitoissaan.

    Tuossa yks yö (harrastus on välillä yöpainotteista, jotenkin iltavuoron jälkeen öisin tuntuu helpoimmalta harrastaa, en tiedä miksi :D) nappasin jakopään kamppeet ja 1. pytyn männän paikalleen, että sai varmistettua tuon tasosta männän lakeen -mitan. Sain tulokseksi 0,75mm.

    Osia olen välillä putsaillut elektrolyysillä, tässä menossa jakopään koppa:
    [​IMG]

    Ja pari tuntia uineena. On siitä jotain irronnut:
    [​IMG]

    Rypemisen jälkeen vartin verran teräsharjaa:
    [​IMG]

    Kansiin arvelin perehtyä jahka olen saanut kiikutettua alakerran roippeet koneistamolle.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ilmeisesti puhut dekkitasosta tossa? Jos aiot koneistuttaa männät dekkiin niin laita kulmiin männät ja mittaa jokaisesta kulmasta paljonko mäntä jää alle dekin, ne dekit ei oo välttis tehtaalta suorat :)
     
  5. yfreak57

    yfreak57 Gearhead

  6. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Mulla on sitten varmaan Euroopan ainoat stressilevyt Y-lohkoon kun homma lähtee lapasesta ja niihin takomäntiin tulee molyrenkaat. ;)

    Kansista voi höylätä ainakin 1.3 milliä pois mutta kannattaa katsoa että on ns. Posted heads eli tukisilta vesikanavassa palotilan katolle.
    Imusarjan sopivuuteen en ota kantaa.

    Cranen xr-1 on ollut toimiva jakajakikkare ja siinä on myös rajoitin.

    Peltisarjoiksi oikeastaan redsin malli on ainoa sopiva, itse tein pikkulohko chevan sarjoista mutta oli aika hankalaa varsinkin simpukan kohdalta.
     
    Muokattu: 1.1.2017
  7. generalo

    generalo Gearhead

    Noniin, projekti nytkähtänyt hieman eteenpäin. Putsasin lohkonkin edellisten osien tapaan, iso jätepytty sai toimia liotuspönttönä. Vaati jo vähän enemmän aikaa, liuosta kun oli jo rutkasti aiempaa enemmän kuten puhdistettavaa pinta-alaakin. Jotain 12h tais olla rypemässä. Väristä päätellen jotain tais irrotakin... Vesitiloista lähti huuhdeltaessa ihan semmosia isoja ruostemöhnäglönttejä :D
    [​IMG]

    Sitten taas teräsharjalla jynssäystä, saapi kelevata. Toki ennen maalausta sitten vielä putsaus kunnon myrkyillä.
    [​IMG]

    Vein alakerran koneistamolle. Mittailujen tulos oli, että lohko on jo .030" ylikokoon porattu ja kolme sylinteriä on putkitettu. Mittailu osoitti myös, että sylintereissä on nyt välystä 0.07-0,15mm. Koneistajan mukaan saattas vielä mennä pelkällä hoonauksella ja rengastuksella, mutta suositteli porausta seuraavaan ylikokoon (eli .040").

    Koneistaja näki heti jo metrin päästä, että nokka-akseli on loppuun ajettu paska. Eli ei tarvitse enää jahkailla, että laittaako vanhan vai ei. Kiinnostaisi nyt myös nokka-akseliehdotukset ja suositukset, semmonen orkkiskaasarin kanssa pelaava mieto virinokka olisi hakusessa. Uusi vakiokin kai menettelisi, mutta virinokan kanssa olisi mukavampi paukutella henkseleitä.

    Ei nyt taida kestää tuossa tonnin budjetissa tämä homma... Ei kyllä varsinaisesti yllättänyt.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  8. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Vie vanha nokka GT-Motor koneistamoon Pitäjänmäelle Helsinkiin ja pyydä tekemään siitä 270 asteinen. Maksoi about vai oliko tasan 100 euroa, noin 10 vuotta sitten. Silloin teetettiin parikin vastaavaa. Toinen meni Edsel-Håmån Edseliin, joka sekin on siirtynyt jo uudelle omistajalle aikoja sitten... Toimi ihan kivasti. Laita kuitenkin uudet nostajat samalla... Tai sitten haet USPartsista hyllystä jonkun, mikä sattuu löytymään... Tai jos haluat oikein virittää, niin Tuumacidin kautta tilaus Schneiderille ja Custom keppi tilaukseen...
     
  9. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Joo, ja ota tuo öljynsuodattimen alla oleva levy irti, että saat putsattua öljykanavat kunnolla. Ennen irroitusta katso ja merkkaa sen asento, että tulee oikein paikoilleen. Tai mistä sen tietää onko se oikeassa asennossa nytkään... ja sit sitä voi hieman modata, jos siltä tuntuu...
    http://diyford.com/ford-y-block-engine-assembly-guide-step-step/#[​IMG]
     
  10. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    No joo se kyllä pelas hyvin ja kiersi hienosti. Venajouset laitoin jäykemmät muistaakseni 351W koneesta jotkut mr. Sieversin vanhat tai jotain.

    Jopa niin hyvin otti ns. jenkaa ettei pallot tönärin pääs pysyny kiinni.
    Tuo irtoaminen saattoi kyllä olla omaa ja toisen reikäpään syytä..

    Senkin koneen olis vissin joku uus omistaja halkassu pakkasella tms. Kuulin vain tässä joku vuosi sitten.
     
  11. generalo

    generalo Gearhead

    Kerkesin jo laittaa Isky 301444 -nokan nostajineen tilaukseen. .040" ylikokomäntäsetin tilasin myös samasta puljusta, Falconglobalista (ebay). Eipä ollunna uspartsilla mitään yylohkon nokkia hyllyssä kun soitalsin ja kysäsin. Tuo Isky oli mielestäni ihan kohtuuhintainen kun otti pakettina nostajien kanssa (375€), kun esim. rokkiautosta pelkkä vakionokka noin 100€ ja nostajat siihen päälle 200€. Eli virinokalle jää lisähintaa 75€, en tiiä onko hintansa väärti mutta kokeillaan :D

    Kiitos vinkistä tuon öljysuodattimen lätkän kanssa. Sitä vähän yritinkin tapella irti, mutta oli aika tiukassa, vaikka toki tuon keskipultinkin irrotin. Yritin kammeta isolla talttapäämeisselillä, mutta pelkäsin vääntäväni sen sviduiksi... Pitää kokeilla vielä vaikka lämmön kanssa.
     
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Tänään tuli männät ja nokka.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nokan paketissa tuli tuommonen sanomalehden mainossivu, rivi-ilmoituksia asianajajista :D On avioeroon liittyviin asioihin yms. perehtynyttä asianajajaa tarjolla.

    [​IMG]

    Josko kerkiis huomenna viemään männät koneistamolle, saa sitten porattua lohkon oikeanlaiseksi. Tiivisteet, laakerit ja muu tarpeellinen on tulossa rokkiautolta.
     
  13. generalo

    generalo Gearhead

    Lohko ollut koneistamolla pari viikkoa, olisi siellä valmiina porattuna. Kiertokankienkin helat vaihdettu uusiin, kampura tarkastettu ja oikaistu (oli kuulemma hitusen kiero), nokkalaakeritkin asennettuna. Ihan hyvä että tuli vietyä uudet kiertokankien laakeritkin sinne, koneistaja kokeili yhtä kankea paikalleen ja välys pyöreä nolla... Ois mahtanut tulla lyhytikäinen moottori, miehän oisin varmaan nakannut rojut paikalleen sen ihmeemmin mittailematta. Hoonailemalla sai kuulemma välykset kuntoon.

    Runkolaakerit on nyt tilaamatta, kun ei Rockautossa ollut. Speedwaylla näyttäisi olevan, mutta 1955-59 malliin? http://www.ebay.com/itm/1955-59-For...ash=item3cf83477bb:g:hPEAAOSwrklVN9cu&vxp=mtr
    Onko noissa oikeasti jotain eroa vuosimallien välillä? Itselläni kun on -62. Pitää toki varmistaa sitten laakerivälykset runkolaakereissakin.

    Koneistajalla heräsi myös epäily, että kiertokanget olisivat olleet väärinpäin? Varmistukseksi kävisi kuulemma sylinterijärjestyksen selvittäminen, eli lienee tämä sitten? [​IMG]

    Kertoi, että koneistamon kirja ei tunne y-blockia ollenkaan, ja uudemmissa fordin kaseissa kuulemma mahdollisesti eri järjestyksessä numerot.

    Sipaiseevat männänrenkaiden katkosvälyksetkin kohdilleen, säästyy itse siltä perkeleelliseltä viilailulta. Rokkiautolta tilaamani nokka-akselin tuluppa on väärän kokoinen, **ttu...
     
    Herje tykkää tästä.
  14. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

  15. generalo

    generalo Gearhead

    Runkolaakerit ovat saapuneet, kannet purettu ja viety koneistamolle. Kansista mittasin palotilat, 73ml näytti olevan eli vakiot taitaa olla. Kanavia en taida ruveta hiplailemaan, nokka on kuitenkin aika mieto ja vakiot pakosarjatkaan ei sieltä parhaasta päästä, niin tuskin porttailusta olisi merkittävää hyötyä, taitaisi itse räpeltämällä saada enemmän tuhoa aikaiseksi. Tämä homma lähti vähän lapasesta... Kampura lähtee maanantaina tasapainotukseen, dampperissakin vipotusta eli pitänee tilata uusi. Tästä koko paskasta ei nyt selvinnyt sillä puolellatoista tonnilla mitä aluksi haaveilin :D

    Konneistamolta tuli käsky että elä aja millään mineraalilitkulla, nokka ei tykkää. Ostin tämmöset: http://i6.aijaa.com/b/00774/14351857.jpg (photobucket vaihteeks tiltissä)

    Kampura tulee ehkä ens viikon lopulla tasapainotuksesta, sitten pääsis kasailemaan alakertaa. Alakerran kasaannuttua pitää mitata jotta paljon männät jää alle dekin, sen mukaan laskeskella paljonko kansista otetaan siivua pois. Istukat on vissiin jo koneistettu, uudet venttiilit pitää vielä tilata.
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuota koneistamon kommenttia mineraalista vain ihmettelen, Y-blockien ollessa uusia ei synteettisistä ollut tietoakaan...
     
  17. generalo

    generalo Gearhead

    Anteeksi harhaanjohtava yleistäminen, mutta lähinnä "hinnat alkaen" -mineraaliöljyistä kyse, uusi nokka ei kuulemma tykkää niistä. Kertoivat kokemuksia nokista, jotka on saatu kesässä ajettua loppuun kun on väärillä öljyillä laskettu menemään.
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ok, tai sitten nokan sisäänajo vaan on tehty väärin. Anyway =)
     
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    Laahurinokat vaativat öljyä jossa on sopivat lisäaineet, sinkki-jotakin tms. Uusienautojen öljyissä ei noita enää ole, kun on rullanokat yms. Siitä on jo kohta 15 vuotta kun rupesi laahurinokkia menemään, varsinkin rajuja viri-nokkia, kun öljyissä nuo aineet menivät tarpeeksi vähiin. Mitä uudempi API-arvo, sen "huonompi" laahurinokille. Johtuu nykyisistä saastelaitteista, jotka eivät siedä noita lisäaineita. 2001 taisi tulla sellainen öljy joka ei enää sovi, API-SL-merkinnällä. Wanhojen-autojen-, Race-, tai Raskaankaluston-öljyt (joissa on sinkkiä) käyvät näille laahurinokille. Tuo Gensun AmSoil, jossa lukee isolla ZINK, sopii hyvin näihin...
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tai sit siihen nykyaikaiseen markettiöljyyn lisää sinkkilisäainetta, sekin on vaihtoehto. Se puolen litran sinkkilisäaine puteli on kyllä kohtuu kallis.
     

Kerro tästä muillekin!