Y-haara imusarja-adapterin tekeminen / teettäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja osilpi, 7.8.2007.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Olisin tarvinnut omaan moottoripyörääni (Yamaha XT 350 -92, 4T 30hv) kaasarin liittämiseen kanteen Y-adapterin (1-kurkkuinen 30mm Dellorto-kaasari 1-pyttyisen neliventtiilikoneen molempiin imukanaviin; tulee alkuperäisen romun tilalle).

    Onko hyviä ideoita, mistä voisi adaptereita katsella tai onko pk-seudulla joku paja, joka tuollaisen tekisi? Silikoniadapteri olisi paras mahdollinen, muttei keltään löydy Y-haaroja.

    Toki voin itsekin hitsailla migillä käyristä, koska ei ko vehkeen tehoilla niin merkitystä ole (kunhan toimii luotettavasti).
    Mutta mistä saisi n välillä 25-35-40mm halkaisijalla olevia 30-45-60 asteisia kulmaputkia? Noin pieniä ei oikein löydy mistään.

    Vai pitääkö tässä ostaa Pilteeman putkentaivutuskone hintaan n 100e?

    Jos itse teen, niin ajattelin tehdä itse laipat ja pultata ne koneeseen kiinni. Sitten käyristä leikkelemään ja hitsailemaan migillä kasaan.
    Sisäpuolen ajattelin karhentaa vaikka hiekkapaperilla, josko ei sitten bensa pisaroituisi niin helpolla.

    Virtauksista tulee varmasti huonot, mutta vehje pitäisi saada ajoon kuukauden sisällä.
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Oletko kysyny lvi-liikkeistä? Vai onko vesijohtoputken käyrät vääränmallisia. Niistä löytyy ihan standarditaulukkokokin...muistais vaan mistä.
    Itse olen tekemässä imusarjaa tollasista käyristä ja laserilla leikatuista laipoista, joita tekee nimim. bätmobiili mittojen mukaan. Ei taida onnistua ihan kuukaudessa, mutta kannattaa kysyä.
     
  3. osilpi

    osilpi Gearhead

    No ei ole kyllä vielä tullut kysyttyä, ei edes tullut mieleen. Kiitos.

    Onko kellään vinkkejä pk-seudulla jostain hyvästä liikkeestä?
     
  4. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    putkikäyriä löytyy sekä Fe että aisi aineesta varastosta eli: 1/4"= n.13mm, 1/2"= n.21mm, 3/4"=27mm, 1"=n.33mm ja suurempi et varmaan tarviikkaan.
    Ei hajuakaan missä meni vikaan mutta tehtiin kerran hondan 125cc:n koneeseen kyseisen haaran ja se ei toiminu alle 4000rpm ollenkaan. Tosin silloin tuli otettua käteen ensimmäiset kurvit jotka löyty ja tigitettiin kasaan.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mites olis alumiinista teko? ei varmaan olis sen kalliimpaa tehdä? helpompaa ainakin työstää.
     
  6. osilpi

    osilpi Gearhead

    Silikonisen Y-haaran teettäminen ei onnistunut muotin puutteessa (sanoi tekijä, joka tekee vain firmoille). Mutta tuomalla itse muotin, voisivat he sellaisen tehdä.

    Nyt rupesin itse vääntämään rautaputkesta adapteria ja liitän siihen laipat samalla. Putkentaivutinta ei ole, joten ihan suorasta putkesta täytyy rakentaa.
    Ellei sitten jostain löydy 15-30 asteen kulmia koossa ulkohalkaisija 30mm.

    Katsotaan mitä tulee... Itse teen siksi, ettei löytynyt sellaista pajaa, joka olisi järkevällä aikataululla luvannut tehdä ("ehkä pari viikkoa, jos ehdimme").

    Raudasta teen, koska ei ole TIGiä käytössä. Jos tuo toimii, niin voi sitten ajan kanssa teettää alumiinista jossain.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vesijohtokäyriähän saa kyllä, jos sattuis löytymään sopivan kokoista niin leikkaamalla ja hitsaamallahan saa tehtyä mitä vaan. Tuleeko sitten parempi vai huonompi, kun suorasta tekemällä; vaikee sanoo. Kantsii tehdä tosiaan ite, ja vaikka pari erilaista, ennenkuin rupee siirrättämään muotoa muihin materiaaleihin. Wet flow jutut voi toisinaan osoittautua ihmeellisiks asioiks.
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    jos sulla on mitat niin mä voin tollasen tehdä, rosterista tosin...
     
  9. kärsäsovel

    kärsäsovel 1st gear

    osilpi saitko moottorin hyvin toimimaan? kiinnostaa kun ittellä ois samanlainen projekti mielessä.
     
  10. osilpi

    osilpi Gearhead

    Ei toimi kone vielä.

    Ei saatu kaasaria pysymään paikoillaan, vaan tippuu koko ajan. Y-haaran laipan kauluksesta tuli pakostakin todella lyhyt, noin 8mm, ja normi klemmarin
    puristusvoima ei riitä. Jostain pitää keksiä kunnon klemmari ja laittaa silikoniletkun nykyisen kumiletkun tilalle. Kaasarille täytyy myös rakentaa
    jonkunlainen tuki, joka työntää sitä pyttyä vasten, jottei tipu metsässä.

    Ihan suoraan kaasaria ei saanut, vaan hieman kallellaan joka suuntaan. Pitäisi silti kuulemma toimia, kunhan saadaan pysymään kiinni.

    Tutkaillaan...
     
  11. osilpi

    osilpi Gearhead

    Nyt saatiin pyörä pelaamaan. Lähtee todella helposti käyntiin niin kylmänä kuin kuumana ja kulkee ihan hyvin.

    Y-haara siis ihan itse tehty putkenpätkistä hitsaamalla (lue: koostuu pitkälti mig-langasta). Ei vuoda mistään. Tiivisteenä kannen puolella moottorisilikonia ja kaasarin puolella jäähdyttimen kumiletku halk 45mm.

    Säätöosat maksoivat peräti noin 10 euroa.

    Pääsuutin piti vaihtaa 120 -> 140, tyhjäkäynti 50 -> 60 ja pumppu 38 -> 40. Tyhjäkäyntiruuvi auki 2,5 kierrosta. Käy aavistuksen rikkaalla, mutta eiköhän tämä kesä ajella näin.

    Jos joku tietää, mistä saa JÄRKEVÄÄN hintaan oikeaa bensaa kestävää 45mm letkua (esim silikoni), niin saa kertoa...

    Samoin kiinnostaa hyvin joustava n 47-50mm letku kaasarin imuletkuksi.
    Nyt on tulossa 50mm Pilteeman alumiiniletkua, koska on ainoa, joka taipuu riittävän jyrkkään kulmaan. Silikoniletku olisi varmasti hyvä, mutta noin 100 euron hinta ei houkuttele.

    Letku johtaa erilliseen "säiliöön", jonka sisälle ilmanputsari tulee.
    Syy tähän on se, ettei kaikki kivet ole heti putsarissa.

    Huohotus neuvottiin vetämään ihan suoraan maahan vaan, ilman suodattimia. Oletteko samaa mieltä? Tarvitseeko suodatinta vai ei?
    Pyörä tulee olemaan ajon aikana kumossa noin kahden minuutin välein...
     
  12. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kestotesti tehty. 4 päivää peräkkäin rääkkäystä radalla ja montulla (tai siis sen verta, mitä jaksoi ajaa...). Pelasi muuten ihan helvetin hyvin, mutta yksi ongelma oli.

    Jos ja kun pyörän kaataa kunnolla kumolleen, kaasarissa ilmeisesti tulvii, koska sen jälkeen on aivan turha heti polkea käyntiin. Ei nimittäin lähde. Mutta kun odottelee muutaman minuutin, kuuma moottori ilmeisesti haihduttaa bensan ja sitten lähtee.
    Jos pyörän stumppaa vaikka mäkeen, mutta ei kaada, lähtee käyntiin ihan normaalisti.

    Ryyppy piti poistaa käytöstä, koska se meni koko ajan jumiin. Vaijerin reiästä pääsee sinne hiekan jyväsiä. Lähteehän tuo ilmankin käyntiin, kunhan kaasuttelee reilusti.

    Kulkee paljon paremmin kuin edellisellä kaasarilla ja myös uusi itse pellistä tehty ilmanputsarikotelo pysyy paremmin puhtaana ja on helpompi puhdistaa.
     

Kerro tästä muillekin!