Y-putki lähellä laatikon öljypohjaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja buick87gnbl, 26.5.2022.

  1. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Mitä mieltä on foorumi asiasta,
    eli Buick GN:ssä kulkee yhdysputki kuskin puolen pakosarjasta ahtimelle liittyvään liitokseen kuten myös apparin puolelta tietty. Tämä yhdysputki kuskin puolelta kulkee hyvin läheltä laatikon öljypohjaa , käytännössä ottaa kiinni öljypohjaan, kun olen putken ympärille käärinyt lämpöeristenauhaa.

    Eli onko homma ok ilman laatikko-ongelmia lämmön takia näin vai tarvisinko hommata välikappaleen apparin puolen y-putkiliitokseen, jolloin saisin putkelle etäisyyttä öljypohjaan jonkin verran, sentti tai kaksi?
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kyllä, on ihan OK eikä asiasta tarvi huolehtia jos nyt tulkkasin oikein googlen kautta löytyviä kuvia grand nationalin putkistosta.

    Sekin lieventää huolehtimista kun kerran olet jo vetäissyt putken lämpöeristeeseen, ainoa ongelma voi olla ääni jos putki resonoi kun ottaa kiinni lootan öljypohjaan.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No jos se kiinni hipoo niin hankaahan ne toisensa puhki. Kyl mä haluaisin sentin tai kaks ilmaväliä jos omasta laitteesta olis kyse, lämpöjen takia.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    sormen paksusen ilmaraoen itse jättäisin
     
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Miten ne hankaisi toisensa puhki kun ovat käytännössä "yhtä puuta" eivätkä liiku suhteessa toisiinsa ellei jotain ole löysällä.

    Hetkinen, nyt vilkaisin uudemman kerran kuvia ja eikö yhdysputki kulje moottorin öljypohjan ja turbiinin suojakotelon välistä?

    https://images.app.goo.gl/S83F1VdZb59xe4Qo8 <- Tuohon tyyliin ja oletan sulla olevan vakioputkisto
     
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Niin, jäi kertomatta, että autossa on Hooker Super Competition pakosarjasysteemi. Siinä putkisto kulkee näin: kummankin pakosarjan sekundääriputket tulevat alas. Ne liittyvät sitten Y-putkeen auton alla ja y- putkesta tietty yksi lähtö ahtimelle.

    Hookerin systeemi on siis erilainen kuin orggis. Eli laatikon öljypohjan ja apparin puolen putken ja öljypohjan väli on tiukka tässä systeemissä(design on huono). Tää systeemi on ollut autossa jo vuosia(vielä laatikko ehjänä, vähän toki ajoa) lämpöeristeellä varustettuna. Nyt kun uusin paksumman eristeen, niin kokeilussa eriste ottaa lähes kiinni pohjaan.

    Voin yrittää asemoida putkea uudelleen liitoskohtia löysäämällä ja kirraamalla, mutta jos ei pelaa se ja toleranssia tarvisi olla sentti esimerkiksi niin mistä putkeen välikappale? Keraamista en uskalla laittaa, kun virtaus on ahtimelle päin ja jos kappaleesta irtoaa palanen, niin.....

    Liitoskohdan muotoilu on silleen, että y-putkessa on trumpettipää ja pakosarjassa pyöreä "urospää".
     
  7. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Niin siis joo, putki kulkee lähes noin kuin orggiksessa, mutta Hookerissa liian lähellä öljypohjaa huonon designin vuoksi.
     
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Jos putkisto lämpöeristeineen ollu autossa jo vuosia ilman ongelmia niin eipä sitä nyt kannata lähteä kuumottelemaan.

    Toki voithan sä sille jotain yrittää tehdä jos olet huolissasi, vaikka just yrittää löysätä liitoksia ja kokeilla saatko taiteltua sinne vähän lisää tilaa.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    kyllä se putki tärisee ja värisee ja hankaa kyllä ajan kanssa puhki sen pohjan. Faijan pikkuautossa aikanaan öljypohja puhkes kun putki otti siihen kiinni.
     
    Blower Camino ja Isamu tykkäävät tästä.
  10. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Joo kiitos kaikille, toki on toiminut laatikko tähän mennessä, mutta en haluaisi sitä enempää paistaa mikäli tuo lähellä oleva putki tuottaa liikaa kuumaa laatikkoon. Minä yritän jotakin keksiä. Ihmetellään...
     
  11. Nupa

    Nupa Gearhead

  12. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Joo olen käyttänyt tuota isompaa juurikin startin ja sen johtojen suojaamiseen, koska alue, josta menee riittävästi putkia ylös ja alas on riittävän ahdas. Eli hyvä neuvo.

    No, tänään kävin ilman tiivistesilikoneja koeasemoimassaa putkea, niin sain jotain vajaa sentin sille etäisyyttä laatikon öljypohjasta. Nyt se sitten ottaa kiinni lämpönauhoineen taas konvertterin suojapeltiin.

    Annanko olla noin ja laitan kiinni silikonimassoineen, vai laitanko pienen korotuspalan, jonka aihion löysin Motonetista vaatien tosin rälläköintiä. Laiskuus huipussaan...
     
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    No tuohan on ihan kiinni sinusta itsestäsi ja voittaako laiskuus vai halu harrastaa.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Isamu tykkää tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ota se konvertterin suojapelti veke niin sitten se ei hankaa mihinkään ja on pienimmän vaivan homma. Ei sitä peltiä mihinkään tartte.
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Katsastusukko usein tarttee.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei oo kyl koskaan tullu puhetta että olis katsastusvaruste, löytyyköhän jostain pykälistä jotain tohon? Caminoon hommasin semmosen -93, ihan paska muovinen räpsy. Oli se hetken paikallaan ja sen jälkeen ei oo semmosta ollu.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    En myöskään tiedä onko katsastusvaruste,mut aina ne ovat huomauttaneet että se pitäisi olla paikallaan.
    Olen luvannut sen aina asentaa huomautuksen jälkeen,mut ei ole kerennyt kun on aina jotain muuta tärkeämpää hommaa menossa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyvä lupaaja pääsee pitkälle.
     
    max tykkää tästä.
  20. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Noinhan se on , kuten sanoit. Haluan harrastaa on ja laiskuus ei ole vielä voittanut noin yleensä. Tässä vaan kyselin, että mikä olisi oikea ratkaisu eikä tehdä väärin asioita ja sen takia taas sama asia uudelleen.
    Katsos kun en ole enään nuori poika , niin ei kauheasti kiinnosta ryömiä auton alla tekemässä ns. turhaa hommaa. Asialliset asiat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.

    Nimimerkillä kasikymppinen lähestyy...
     

Kerro tästä muillekin!