Yhdistetyn imu-/pakosarjan tiivisteen uudelleenkäyttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mie, 15.2.2008.

  1. mie

    mie Gearhead

    Sarjoja pitäisi todennäköisesti käyttää irti (ovat siis yhtenäinen paketti, vanha japsimoottori), mutta uutta tiivistettä ei sitten löydy enää mistään. Syynä on pieni vuoto ja ajatuksena on koneistaa sarjojen tasopinta, jos jälkikiristyksellä ei korjaudu (moottori koottu jokunen tkm sitten, joten kiristyskin voisi auttaa.)

    Mutta, jos päädyn sarjan irrottamaan, arvatenkin jotain liimaa olisi hyvä väliin laittaa, tiiviste on rakenteeltaan asbestia?/metallia kanavien ympäriltä. Mielestäni metalliosissa ei ollut mitään kiristäessä tiivistyviä 'kupruja', joten saattaisi vielä tiivistyäkin.

    Mikä liima olisi hyvää, sellaista sudittavaa löytyy, olisikohan jotain permatexiä ollut ja sitten on tuubi hylomaria. Voiko olla jotain haittaa liimasta, onhan tuo pakosarja kuitenkin aika perkeleen kuuma?
     
  2. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Riippuu tietenkin kummalla puolella vuoto on, imu vai pako?

    Imupuolella varmaan riittää joku mielellään kovettumaton tiivisteliima, on helpompi siten myöhemminkin irrottaa. Hylomar on ok, mutta älä sitä siihen pakosarjaan laita.

    Pakopuolella voisi auttaa ohut sipaisu ihan tavan pakoputkeen tarkoitettu tiivistetahnaa, jos jää laipan väliin niin ei se sieltä mihinkään karise kuivuttuaan.

    Noissa metallipintaisissa tiivisteissä joissa massa välissä - vaan tahtoo olla ominaisuus että kuumettuaan eivät tahdo lähteä ehjänä irti, toki riippuu tiivisteestä.
    Joten kannattasisi koittaa metsästää ensimmäisenä kuitenkin uutta tiivistettä.
     
  3. mie

    mie Gearhead

    Juu, vuoto on imupuolella, tuntuu pudottavan yhtä pyttyä välillä pois, joten aika laihalle menee ja ei tee kovin hyvää venttiilin hyvinvoiniille.

    Täytyy tuossa iltapuhteina irrotella, jos ei kiristys auta (toivottavasti asettuisi sillä). Jos ei, niin katsottava tarkkaan, missä kohdasssa imuvuoto on ja laittaa sitten jompaakumpaa tököttiä oikeisiin kohteisiin. Kumpikin liima on onneksi kovettumatonta mallia.

    Aikanaan, kun tuota moottoria remppasin, Hollannista löytyi tiiviste ko. moottoriin ja se oli ilmeisesti viimeinen laatuaan, toki ajan kanssa saattaisi uusi löytyä, mutta tässä ei ole oikein aikaa sellaiseen. Moottoria purkaessa, tiiviste oli kuitenkin säilynyt ehjänä ja ollut siellä ties miten monta vuosikymmentä, luottavainen olen, että olisi nytkin säilynyt nipussa.
     
  4. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Jep, kyllä luulen ettäjos ei kiristämällä niin viimeistään tasopinnat oikaisemalla ja sillä tiivisteliimalla se alkaa pitämään, vaikka vanha tiiviste onkin, pääasia että ehjä sellainen.

    Sen tiivisteenhän vois "kopioida" kartongille irti ollessaan ja ajan kanssa vaikka teetättää uusi tiiviste varalle jollain tiivistepajalla, ei käsittääkseni edes hirveän kallista, toki on vain kokemus Tamtiivisteestä jossa onnistui mukavasti kansipahvihomma kun ei saanut tiivistettä oikealle sylinterihalkaisijalle.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ...tai leikkuuttaa jostain millin-parin kuparista tiivisteen, sit lämpöseks pillillä ja käyttöön, voi käyttää kuin usein vaan ja pitää varmasti jos pinnat on suorat.
     
  6. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    toi kuparitiiviste toimii hyvin.käytin datsunin a-moottorissa sellaista noin kymmenen kertaa hyvällä menestyksellä.vähän jotain silikonitiivistettä molemmin puolin ja baanalle.muistettava jälkikiristää.
     
  7. mie

    mie Gearhead

    Tuo kuparista leikkaaminen voisi olla käypäinen juttu, jos tarvetta ilmenee tiivisteelle. Imu-pakosarjan pultit olivat parista kohtaa löystyneet, eli tiiviste lienee painunut ja jälkikiristykselle oli tarvetta. Käynnistellä en ehtinyt, kun akku oli latauksessa, mutta pidän sormia ristissä että vuoto olisi asettunut tuolla sopivalla kiristyksellä.
     

Kerro tästä muillekin!