Yhteenveto: mitä öljyä automaattiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja fe390, 6.5.2005.

  1. fe390

    fe390 Gearhead

    Voisiko joku asiantuntija ilmoittaa mitä automaattiöljyä pitäisi laittaa Fordiin, GM:ään ja Mopseihin.
    Vanhoista Mobil-pulloista sai vielä tolkua, mutta näistä uusista merkinnöistä ja öljyn sopivuudesta ei edes myyjät ole samaa mieltä keskenään. Aihetta on käsitelty täällä aiemminkin, mutta ainakaan minä en vaillinaisella käsityskyvylläni saanut täyttä varmuutta asiasta.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ehkä väärä paikka kysellä täältä, nimittäin monet palstalaiset sotkee keskenään näitä öljyjä, -joku jopa ajaa moottoriöljyillä :eek: .

    Noh jokatapauksessa yleisnyrkkisääntönä pitäisin sitä, että sitä öljyä sinne mitä viimeiset 10vuotta ollut. Täysrempan yhteydessä voi samalla päivittää myös öljymerkin toiseen.
     
  3. fe390

    fe390 Gearhead

    Vieläkin kaipaisin vastausta. Vierailijan neuvo ei oikein tyydytä, koska joudun lisäilemään öljyä silloin tällöin, ja vanhoja laatuja ei ole enää tarjolla.
    US Partsissa myivät Fordiin (vm -62) ATF Premiumia. Toisaalla myivät Chevyyn Dextron 3:sta, ja sanoivat sen käyvän myös Fordiin.
     
  4. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    eikös se nyt ole niin, että Fordiin type f:ää ja mopsiin ja gm vehkeisiin dexron 2 tai 3. Jotkuthan käyttää mopareissa type f:ää. Itse laitan dexronit moppeen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    juu, type F:ää minäkin Fordiin olen laittanut, mutta kun sitä ei perusautotarvikekaupoista, saati huoltoasemilta enää löydä.
    -fe390-
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun hylsyn 7satasessa on moottoriöölit jo kolmatta vuotta eikä se ota hajotakseen sitten millään vaikka kuinka yrittää :oops: .

    Mutta Fordin toosiin saa "virallisesti" tällätä DII/III mehua muistaakseni -79 up. Jos vanha Fordin toosa on korjattu nykyosilla ~20 taakke "paperi"kitkoilla niin DII/III mehu käy niihinkin. Jos on Fordin Wanha toosa jossa on wanhat metalliseoskitkat niin sitten PITÄÄ laittaa F-typeä!!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    onko moottoriöljyllä mitään väliä mitä sinne kaataa? käykö 10W30?? ja miten se toimii talvella ? epäilisin että on hiukan jäykkää -20 asteisena. vai käytetäänkö mottiöljyä vain kesäautoissa? :odroll:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dexron 2 ja Dexron 3 ero on siinä että 3 on korkeampi laatuista jos auto vaatii 2 öljyt niin kolmosta voi laittaa, jos vaatii 3 niin ei laiteta sitä kakkosta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    ymer


    Olen ollut työnipuolesta yhteydessä viimeaikoina ison öljy-yhtiön edustajiin öljyistä. Sieltä selkeä linja on että öljyjä voi sekoittaa keskenään. Tänäpäivänä laadunvalvonta on tarkkaa ja yllättävän monet öljyt tulee samoista tuotantolaitoksista eri nimillä ja eri purkeissa. :eek: :eek:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moottoriöljyä (esim. 10W-30) voi laittaa automaattilaatikkoon. Hyvä puoli on se, että ei tiputtele niin paljon alleen. Huono puoli on kankeus ensimmäisillä kymmenillä metreillä pakkasella. Niin ja tietysti hinta on jotain muuta kuin laatikkonesteillä.
    Aika yllättävää on, että moniin automaattilaatikoihin valmistaja ei suosittele lainkaan nesteiden vaihtoa! Esim. 1965 Mustangin owner`s manual sanoo, että nesteet ovat lifetime, ei tarvi kuin tarkistaa ja mahd. lisätä. Ehkä ei ole autoa suunnitellessa kuviteltu, että joku hörhö ajelee sillä vielä neljänkymmenen vuoden kuluttua.
    8)
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Trukkien vaihdelaatikot ovat periaatteessa samanlaisia kuin autojen automaatit. Niissä öljynä dexron III. Öljynvaihto on valmistajan mukaan 1200tuntia. Eli kilometreissä 50 000 - 60 000 KM. :p
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hmmm... aika erikoista olisi, jos kanta olisikin, että ei voisi sekoittaa öljyjä keskenään. Onhan näistä kattavat standardit joihin perustuu laatuvaatimukset mitkä voi tavata purkin kyljestä. Jos kieltäisivät niin mikäs metakka siitä syntyisi ts. myöntäisivät öljyn olevan huonoa ja purkin kyljessä luvatut luokitukset olevan satuja . Ei ne niin tyhmiä olisikaan ja eikä muutenkaan oikea instanssi kysellä ko. asiaa.

    Toisaalta laatikon valmistaja antaa nykyään öljyille käytettävän merkin + laatuvaatimukset. Se missä kulkineessa laatikko on kiinni, niin oma organisaatio tuotteistaa itselleen ko. öljymerkin ja ottaa omat provikat hommasta.

    Taannoin näitä saman kaltaisia asioita pohdittiin silloin, kun siirryttiin lyijyllisestä polttoaineesta lyijyttömään. Oliko ongelmia?
    Ja myös silloin kun kylmäaineina ei saanutkaan käyttää enää "froneja". Suliko yhtään laitosta vaikka aineiden piti olla vaihtokelpoisia/lisättäviä keskenään?
     
  13. timuli

    timuli Gearhead

    kukin tuhoaa lootansa niinku haluaa. :eek:
     
  14. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mulla ollu mopsissa ennen remppaa mobil dextron2 ja jälkeen Gulf d3:set. Hyvin on toiminu, mut pikkuhiljaa vaihdot pehmentyneet jonkunverran. Ajattelin seuraavaks kokeilla öljynvaihdon yhteydessä tarkistaa pannat ja vaihtaa type F:ään. (oon kovapoika hukkaa pieniä osia, joten shiftkitit yms unohtaisin vielä hetkeks, kun tarjontakin mun lootaan on rajallinen)

    Ei vaan millään jaksais lähtee eioo-partsiin pelkkien öljyjen takia. Lähin H-mobil myy vaan mobilin ATF:ää, jonka purkeissa ei oo merkintöjä suosituksista suuntaan eikä toiseen. Lukee vaan just premium (onko type f) ja toisis purkeis 220 (muistelisin dextron 2:ksi). Ennen oli kans Mobil 210, joka oli F:ää. Osuko sinnepäinkään..? :oops:

    Vai haenko "eilöydyhyllystäsuodattimeni" muualta kuin partsista ja öljyt samasta paikasta tyyliin RP etc.?

    Kiitti jos tähän höpinään jonkun (asiallisen) vastauksen saan.. toivottavasti en livenny sivuraiteille liikaa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän tätä tukee ne lukemattomat viestit ympäri nettiä missä tomaatti on ruvennut kiukuttelemaan. Syitä kun ruvetaan pohtimaan, niin lähes poikkeuksetta öljyt vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten...

    Eli yleensä kysyjän viesti loppuu lauseeseen: "öljyt vaihdettu n. tuhat kilometriä sitten" :odroll:

    Itse aina kun vaihdan autoa, niin kysyn mitä öljyjä aikaisempi omistaja käyttänyt ja jatkan perinnettä, -säästyy monelta murheelta ja hampaan kiristykseltä.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tästä ei nyt kannata oppia ottaa, mutta olen tällännyt omiin tomaatteihin kaikkea öljyltä näyttävää litkua surutta sekaisin sellaiset ~15v ja välillä ihan testimielessä kun noista aina silloin tällöin kinaa tulee. Ikinä ei ole lootaa alta sen takia hajonnut.
    Mutta :soosoo: sen verran täytyy täsmentää että älkää koittako näihin sähkötoosiin mitään muuta kuin niihin tarkoitettua mehua koska lootissa on "herkkää" sähköhärpätintä ja öljyt ei saa olla sähköä johtavaa laatua.

    Toi kyllä vähän ihmetyttää että aika monessa nykyautomaatissa ei ole mahdollista vaihtaa suodatinta ellei pura laatikkoa osiksi? koska sitä metallihilettä tulee väkisin hieman öljyn joukkoon ja sen takia sähköanturit rupee kiukuttelemaan! Mutta toisaaltas siinä vissiin on tarkoituskin että se automaatti ei ole ikuinen vaan koko toosa vaihdatetaan merkkiliikkeessä öljyjen sijaan takuuajan jälkeen :eek: .


    Ja noita "väärän"merkkisen öljyn käytöstä tulleita murheita syötetään pelottelumielessä tarkoituksella pitkin verkkoa nykyään jotta saadaan ihmiset ostamaan sitä kaikkein kalleinta MERKKIKAMAA.
    Autovalmistajat ilmoittaa aina minkä luokituksen mehua pitää käyttää ja täällä sitten maahantuojat unohtaa kertoa että sitä öljyä saa muualtakin kuin heiltä!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    itellä on tapana pistää laatikkoon semmosta öljyä minkä luokituksen mukaan sitä suositellaan, eli jos sinne suositellaan suffix a ööliä niin pistän sellasta, eikä se kyl mun mielestä kallista oo jos 60eeroon saa 20l. ja täytyy muistaa et eri ööleillä on erilaiset ominaisuudet esim viskoosi (dex3 "litkuinta ja tulee siten myös helpommin parkkipaikalle" ja sit erlaiset kitkaominaisuudet joita eri tuuppiset laatikot tarvii eri lailla. ja vois vaik väittää et oikee öljy oikeeseen laatikkoon vois vähän vaikuttaa myös laatikon toimintaan parantavasti. toki jos laatikko mill ei muutenkaan väliä ja halpa remontti ni lähes sama mitä pistää :)
     
  18. SM

    SM 1st gear

    Mobil ATF
    GM Dexron III, Ford Mercon, ZF TE-ML-4D/17C, Allison C-4, Voith DivaG607

    Mobil ATF 200
    Type A (Suffix A), Allison C3, MB 236.2

    Mobil ATF 220
    Valmistajien hyväksyntä: Allison C-4, MB 236.7, MAN 339D, ZF TE-ML 09A/11A/14A, Voith G607, soveltuu kohteisiin, joihin vaaditaan CAT TO-2, Ford M2C33G (toim. huom. Type F), Renk Doromat Dexron IID

    Mobil ATF SHC
    Täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy. Valmistajien hyväksyntä: Ford Mercon, Allison C4, MB 236.5/236.8, ZF TE-ML-14C/16M, MAN 339D, Voith, soveltuu kohteisiin, joihin vaaditaan CAT TO-2, Renk Doromat Dexron IIE
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    no talveksi voi vaihtaa kymppi moottoriöljyt jos haluaa semmosilla ajella
     

Kerro tästä muillekin!