Yksi sylinteri sammuu vähän käynnistyksen jälkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 16.8.2016.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Autoon iski kummallinen vika ajon aikana. Yksi sylinteri tippuu pois pelistä vähän käynnistyksen jälkeen enkä löydä syytä.

    Käynnistyksessä kaikki sylinterit käynnistyy, sen voi todeta primäärien lämpötilasta. Vähän startin jälkee (n. 20 sek) ykkönen sammuu. Primäärin lämpötila laskee ja seosmittari alkaa näyttämään laihaa seosta.

    Venttiilien välykset on oikeat. Sytytystulpan vaihdoin, samoin johdon. Nokka on kunnossa, eli venttiilit aukeaa normaalista.
    Ohivuodot ei ole muuttuneet, se sama 10% kuin ennenkin.

    Ideoita??
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No idea se on tyhmäkin idea, jakajan kansi?
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei mielestäni yhtään tyhmä. Itsekin tuota mietin.
    Pitää yrittää saada jostain MSD billetin kansi.
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Lottoa vetämään; virranjakajan kansi tai ilmavuoto ?

    (edit, muutkin näköjään samoilla linjoilla virranjakajan kannen suhteen)

    IS
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ilmavuoto? Minkälaista tarkoitat?

    Lisätietoja, saaste- tms laitteita autossa ei ole. Ei alipaineletkuja tms. kikkareita. Vain kaasari yksitasoimarin päällä.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onko tää vaan tyhjäkäyntiongelma, vai eikö se yksi pytty toimi ollenkaan sammuttuaan?
    Ja siinäkö ei ole jarruillekkaan alipainetehostinta?
     
  7. tooke

    tooke Gearhead

    Imusarja vuotaa.
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kaikilla kierroksilla. Jarruille on alipainepumppu, eli imusarjasta ei ole yhteyttä jarruihin.

    Tietty jos tuo olisi aivastanut imusarjan tiivisteen pois tuon pytyn kohdalta. Pitää testata brake cleanerin kanssa. Luulisi senkin vuotavan heti käynnistyksessä eikä vasta vähän ajan päästä. Ja sama joka startissa.

    Siksi tuntuisi että vian pitäisi olla jossain mikä lämpenee.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miltä se vaihdettu tulppa näytti?
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Normaalilta, sellaiselta maitokahvin ruskealta.
     
  11. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Mulla teki samantyyppistä. Syyksi paljastui kuitenkin ihan uudet tulpat, toimi melko randomisti tai ei ollenkaan. Pari sarjaa kerkesin vaihdella Championeita, kunnes vaihdoin merkkiä
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    No pitää sitten testata noitakin lisää jos siinä olisi syy. Sytkävialtahan tuo vaikuttaa.

    Mitä kannattaisi kokella NGK BCP7ES tulppien tilalle hieman keskimääräistä kireämpään koneeseen?
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Miettisin tuossa vähän lisää ja mielestäni oireet voisivat viitata kuitenkin myös aavistuksen kantavaan pakoventtiiliin. Voisiko kokeilla laittaa vähän enemmän välystä pakoventtiilille ja kokeilla, mitä siitä tuumaa ? Tai voisiko olla mahdollista, että pakoventtiilin seetipinnalla olisi karstaa/likaa ja heti lämmettyään pakoventtiili ei sulkeutuisi enää täysin tiiviisti ? Ilmavuodolla hain mahdollisuutta, että kyseisen pytyn imukanava vuotaa tiivisteestä ja seokset sotkeentuvat siitä johtuen. Arvailuahan tämä on, mutta mielenkiintoiset on oireetkin... :confused:

    IS
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tulpanhan helposti vaihtaa vaikka toiselle puolen joohonki helppoon pyttyyn. Jos vika siirtyy, ni ei tartte venavälyksiä tarkistella.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    itellä putoo yhen kikkarassa vitonen kun kone alkaa lämpeemään, primääri silloin selvästi kylmempi muihin verrattuna,
    samalla alkaa reipas jaksottainen "puh puh puh" ohipuhallus kampikammioon ja kone normaalia enempi höntyymällä, snadilla kuormituksella tuntuu seitenpyttysen kiertovärähtelyäkin,
    tulppakin alkaa nokeentua jos antaa louskuttaa tyhjäkäyntiä, muut pysyy ruskeina niinku pitääkin.

    vika ei siirtynyt tulppia keskenään sekoittamalla, mut ohipuhallus loppui tulpan irrottamisella,

    omasta veikkaan et mäntä halki kun oire alkoi pahan täyskaasunakutuksen seurauksena,
    se halkeema kenties aukeaa kunnolla vasta lämmetessä, perstähystimellä ei laessa näy mitään vammaa,
    et rengasurasta tms.

    ei vaan kerkee aukomaan, ei mitenkään
     
    Muokattu: 17.8.2016
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Äänestäisin imuvuotoa. Startatessa ei ihan ensiksi ole hyvät alipaineet, mutta sen 20 sec jälkeen on ja sitten imetään ilmaa tiivisteen välistä niin, että seos laihenee. Mulla oli tuo ilmiö slantissa. Korjaantui imusarja-pakosarja-tiivisteen vaihdolla.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Imusarjan otan kohta irti, tiivisteidenkin pitäisi tulla tänään kun sattumalta juuri tilasin varatiivisteet.

    Venttiilivälyksiä kokeilinkin jo lisätä, ei vaikutusta.

    Nyt kun muistelin tuota motarin rampin kiihdytystä (vain luokkaa 3 sek kakkosella) niin kone yskähti yhden kerran vedon aikana, silloin lienee sylinteri tippui pois pelistä.
     
    Muokattu: 17.8.2016
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Imari on irti, mitään erityistä ei tiivisteessä näy mutta on mahdollista että tiiviste on vuotanut alareunasta.
    Kansia on kuulemma joskus höylätty hitusen mutta imusarjaa ei ulkonäöstä päätellen ole höylätty. Eli pitänee vielä tarkastaa istuvuus uusilla tiivisteillä ja sitten tarvittaessa käytettävä imaria koneistamossa.
     
  19. tabs

    tabs Gearhead

    Vähän myöhässä tähän, mutta, laita ajoituslamppu kiinni katoavan pytyn johtoon. Sillä näet häipyykö virta ennen tuppaa.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kokeillaan tuota jos ei auta muut ja kone on taas nipussa.
     

Kerro tästä muillekin!