Yksiosainen kardaani x-body letukkaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja skippy, 27.10.2004.

  1. skippy

    skippy 1st gear

    joku on tämmöisenkin tehny, minkähänlaisia muutoksia joutuu tekemään kardaanitunneliin,koriin, akselin tukivarsiin ym. talvella olis hommaan tarkoitus ryhtyä :eek:
     
  2. back in black

    back in black 1st gear

    Eikö niissä ole jo yksi osainen kardaani siis x-body (68-74 nova , oldsin & pontiacin omega,venturat ja apollot)
    Vai tarkoitatko chevyn isokorista 58-64 ns. x-rungollista autoa.
     
  3. back in black

    back in black 1st gear

    Eikö niissä ole jo yksi osainen kardaani siis x-body (68-74 nova , oldsin & pontiacin omega,venturat ja apollot)
    Vai tarkoitatko chevyn isokorista 58-64 ns. x-rungollista autoa.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Skippy tarkoittanee x-runkoista.
    Varmasti se vaatii rungon aukileikkaamista ja sitten sen rungon kardaanitunnelin suurentamista ainakin pystysuunnassa.
    Toimenpiteen jälkeen pitäisi sitten tehdä runko yhtä vahvaksi kuin ennen....
    Ymmärtäkseni ei tukivarsiin tartte tehdä muutoksia.
    Aihetta on käsitelty aika usein www.chevytalk.com foorumilla 61-64 full size palstalla.
     
  5. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Miksi haluat muuttaa yksiosaiseksi? :odroll:
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Syitä muutokseen on seuraavia:

    - kaksiosainen kardaani on ERITTÄIN tarkka kaikille kardaanin kulmille ( ja niitä riittää..) ja jos joku on pielessä niin tärisee, tasapainotettavia osia on enempi.
    - ja jos kardaani tärisee niin se syö äkkiä sen kannakelaakerin rikki, ja se laakerihässäkkä on kallis (siis se kannake ja kumiosa, itse laakeri löytyy laakerikaupasta numeroiden mukaan ja on halpa). Saatavana on vahvistettuja ja billet-kannakelaakereita mutta ne on HELVETIN kalliita.
    - osien määrä voimansiirrossa pienenee huomattavasti; mitä siellä ei ole ei voi mennä rikki: X-runkoisen kaksiosainen kardaani : yoke-ristikko-etukardaani-kannakelaakeri+ 2kl rikkoja-etukardaanin takayoke-mutteri+rikka- ristikko- takakardaani-ristikko : 12 osaa vrt yksiosainen kardaani: yoke-ristikko-kardaani-takaristikko: 4 osaa :-?
     
  7. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Nyt mennään taas off-topic poluille, mutta aihe on kuitenkin aika sama. Noissa x-runkosissa merkistä riippumatta taitaa olla aika yleinen se tärinäropleema.
    Mulla on Oldsissa painotettu kardaani, uudet ristikot, uusi kannatinlaakeri ja olen yrittänyt säätää kannatinlaakerin paikkaa suuntaan jos toiseenkin ja aina vaan tärisee.
    Onko kokemuksia noista tärinäongelmista? Jos apua ei löydy niin ainakin lohtua että en ole ainoa?

    Se yksiosainen kardaani olisi varma ratkaisu tuohon mutta on aika savotta alkaa runkoa pilikkomaan. Ja lattiaa kanssa, ottaahan se pirulainen sinnekin kiinni.

    P.S. Letukkaan sopii jonkun 70-80 luvun Ransiitin kumi siihen kannatinlaakeriin. Ei se taida parempi olla mutta halvempi?
     
  8. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Jaa,no mulla on sitten vissiin ollut tuuria näissä hommissa.Oon lyhentänyt ja jatkanut MONIA kardaaneja eikä ole tasapainotettu sen jälkeen ja hyvin on paikat pysyneet hampaissa. 8)
     
  9. skippy

    skippy 1st gear

    Jep siis 58-64 x-rungollinen ja tärinöistä toi lähti mutta myöskin ajatus ISOSTA koneesta ja raskaasta kaasujalasta, ei ole paljookaan luottoa nykyiseen akseliin siinä tapauksessa 8)
     
  10. back in black

    back in black 1st gear

    Kyllä se yxi osainen kardaani mahtuu pyörimään suht pienillä muutoxilla
    Itsellä ollut 10 v. -63 Impala avo 454 +th400 + yxi osainen kardaani + 8.5 10 pulttinen perä.
    Rungon sisällä olevat käsijarruvaijerien "ohjaimet" sahattava pois
    Siitä kun runko taas x jälkeen "aukeaa" sitä rungon lattaa leikattava pois, itse otin n.100-150 mm enempikin olisi voinut(kannattanut) ja tämä kohta on se arin paikka. Kun tunkkaat auton perästä ylös ja laitat pukit rungon alle ja alat laskea perää niin kardaani osuu tähän kohtaan ensimmäisenä ellei ole se x laikattu kokonaan auki. Ei ota normaali ajossa kiinni ellet harrasta autohyppyjä !
    "Normaaliajon" ahtain kohta on perän niiatessa 50-100mm ennen takaristikkoa auton pohjaan,siellä on jäljet minullakin.
    Ja ahdas se kardaani on asentaa jos perä on paikallaan mutta kyllä sekin onnistuu. ja kardaanin kulmat kohdalleen
     

Kerro tästä muillekin!