Yksityiseltä ostaminen ulkomailta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Blue-berry, 18.1.2016.

  1. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Onkos kellään kokemusta kyseisestä toiminnasta? Esim. foorumin kautta jonkin osan ostamisesta jenkeistä. Miten on hommat toiminut? Uskaltaako vai unohtaako...
     
  2. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    juuri ostin neljännen auton yksityiseltä jenkeistä graigslistiltä ja nimim. ebodycap toiminu välikätenä. ja joka ostos onnistunut 100%
     
  3. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Ookkei. Tuli tuossa noita jenkkien foorumeita vain selailtua ja löytyi palikoita mitä tekisi mieli hankkia... Mutta pakko sitä on toisten kokemuksia kysellä kun itellä ei ole.
     
  4. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    Kai noita myyjiä on jenkeissä laidasta laitaan, samoin kun suomessakin. Sellaisen käsityksen jostain saanut että Paypalissa olisi joku suoja ostajalle mutta siitä viisaammat kertokoon tarkemmin onko vai ei.
    Itse olen kerran jostain facebook torilta tilannut vähän yli 500$ palikan jonka maksoin etukäteen ja se ainakin tuli perille ja kaikki toimi hienosti.
     
  5. Kleevi

    Kleevi 1st gear

    Oon ostanu paljon jenkeistä tavaraa. Craiglist, ebay ja jotain pienehköjä kauppoja. Kaupat on sujunu hyvin, mutta itellä on varmaan sattunu vaan hyvää tuuria. Oon kyl kuullu jonkin verran ohareista ja osalla on menny rahat.
    Jos ite ostaisin jotain, niin yrittäisin saada jonku hakemaan ja tarkastamaan tuote. Sais samalla järjestää kuljetukset ja lähetykset Suomeen
     
  6. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Just tuon takia käytän Peteä LA.sta
     
  7. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Mistä sitten tuollaisen luotettavan tarkastajan löytää? Kun ei nyt ainakaan ketään valmiiksi tuttua sillä mantereella ole :D
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Oletko siis ostamassa käytettyä vai uutta tavaraa jostain vai autoa? Itse olen yrittänyt vaihtelevalla menestyksellä ostaa tavaraa esim. craigslististä. Jotkut kelpuuttaa paypalin ja jotkut ei.

    Kovin halpoja osia ei kannata kyllä ostaa välittäjän kautta koska se ottaa siitä itselleen siivuun kun joutuu ajelemaan ja kuluttaa aikaa siihen. Helposti menee 100-200$ osien hakijalle.

    Jos sulla on jollain myyjällä jollain foorumilla osia myynnissä niin kysy siltä miten se haluaa kauppoja tehdä.
     
  9. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Käytettyjä osia nyt tällä kertaa hankinnassa. Vähän epäilinkin että saattaa noihin välityksiin mennä rahaa suhteessa paljon. Osat kun on juurikin n. 100-150$.

    Millaisia rahti maksuja mahtaa tulla esim. kansille?

    Tuo craigslist on uusi tuttaavuus itselle. Jotenkin se haku tuntuu hankalalta. Vai olenko itse vain tunari :D
     
  10. Fc

    Fc 3rd gear

    On se hankala paikka ostaakkin, yksi kymmenestä vastaa mailiin ja kolme kymmenestä puheluun. Vaikka soittaisi jenkkinumerosta niin välillä on erittäin vaikea tavoittaa myyjiä.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    30 vuotta on kulunu siitä kun tein eka ameriikan ostoksen puhelimella... aikaa on kulunu ja hommat muuttunu mutta yks juttu on säilynyt , joka kauppa on erillainen.
    Todellakin riippuu myyjästä miten kauppa lähtee eteneen, jos tuntuu hankalalta , unohda se.
    Oma aktiivisuus ja hyvä kielitaito auttaa.
    Craigslist on mainio väline ja siellä on kaikki "bargainit" nykyään.
    Pari viikkoo sitten löysin craigslististä kauan etsityn ruiskupumpun vanhaan pillariin, 2x s.postiviestiä, ei vastausta.
    Soitto 1: vastaaja, Soitto 2: vastaaja, Soitto 3 vastaaja ja kesken nauhoitteen tyyppi vastas.
    15min luottamuksenrakentamiskeskustelun jälkeen oli yhteisymmärrys saavutettu: myyjä ja ostaja molemmat täyspäisiä ja ymmärtävät toisiaan. Nyt päästiin itse asiaan, hienovaraista tinkimistä, säästö $150, maksu wirenä, tässä kohtaa meinas taas mennä kiville kun ei myyjä tohdi antaa banking infoa... taas 10 min luottamuksenrakennuskeskustelua.... siitä päästiin yli , tiedot text messagena suoraan luuriin ... sitten... myyjä ei vie pumppua minnekkään.... nou hätä soitto fedexille ja pick-up ticket on tehty , myyjän tallilta sovittuun aikaan.
    Kaikki onnistu mutta karikot pitää tietää ja osata kiertää. ko. osto tapausta vois luonnehtia normi keissiksi, myyjä on erittäin epäluuloinen ja varovainen.
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Jos asiaa jää funtsimaan vähän pidemmäksi aikaa, niin epäluulo ja varovaisuus myyjän puolelta ei ole mikään kummoinen ihme. Sitä voi täällä Härmässä miettiä omalle kohdalle, jos on myymässä jotain vaikka tori.fi:ssä ja yhtäkkiä jostain apinan per*eestä, Tadzikistanin perukoilta, joku soittaa ja alkaa hieromaan kauppaa ja pyytämään pankkitietoja maksua varten ... moni voi miettiä, että mikäs kusetus tässä on menossa. Kovin kummoinen meedio ei tarvinne olla, kun tajuaa, että jostain American Joesta voi tuntua samalta, kun suomi-Poika soittaa.

    :rotfl: :rotfl:

    -JJ-
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    :rotfl: Näinhän se on. Mä yllätin myyjän totaalisesti ton Buickin kanssa pari vuotta sitten. "Vahingossa" ostettu auto, eikä myyjällä tietenkään PayPalia. Käsirahat sain jenkeissä asuvan työkaverin kautta perille, mutta loppusummaa ei millään, kun myyjällä oli joku luottohäiriömerkintä papereissa, niin työkaverin pankki ei suostunut siirtämään rahoja sille. Myyjä oli ymmärrettävästi aika hermona. Lopuksi laitoin vain meilin;"Odota, tuun käymään." Ja muutaman päivän kuluttua olinkin Alabaman perukoilla rahat kourassa. :lol: (sattui työreissu sopivasti sinne päin) Myyjä osoittautui mukavaksi tyypiksi. Reilu kaveri, kaikin puolin. Tehtiin kauppa ja kaikki olivat tyytyväisiä.
     
  14. BBC

    BBC Guest

    Hyvin toimii Bank to Bank, kun nykyään tohtivat jo antaa routing numberia jne. Samoin paypall toimii. On jäänyt Washington mutualin sekkivihot piirongin lootaan käyttämättömiksi. ostan viikottain jotain palstoilta tai ebaystä ja 10vuoteen ei ole ollut mitään probleemaan.

    Yhdeltä ostin pari vko sitten 70kpl vanhoja tulppia paketeissa ja hänellä jotain ongelmaa ups labellien kanssa ja palautti rahat ja sanoi että menee liian vaikeaksi UPS:n kanssa, vaikka olin sanonut sata kertaa että pane ne pakettiin ja vie lähimpään UsPs toimistoon, joka toimii kuin junan vessa,...

    Tuo autojen katsominen voi olla tarpeen, itse en koskaan nakita siihen ketään. Jos myyjä on niin laiska ettei ota kuvia, hän ei ole halukas myymään. Jos täällä päässä ei voi jenkki kuvista nähdä minkälainen vehje on (niin ja tosiharrastaja korjaa viat, jos niitä nyt sattuu olemaan) niin ei kannata ostaa, kun täydellistä ei ole olemassa.
    Hinta laatusuhde kun on alueella niin sehän sen kertoo ja aika harva ostelee korkean 5 nroisen luvun autoja sieltä tai 6numeroisia ja eikö sen hintaista kannata jo mennä itse katsomaan ja ottaa rahat mukaan?

    Paypal on hyvä myös meille, koska itse myyn uudelle mantereelle, australiaan jne ja ei tarvi aina takuta heidän epäluulojen tms. kans kun lisää muutaman prosentin hintaan ja ottaa rahat paypalilla pois.
     
  15. mcpete

    mcpete Gearhead

    Vaikka tämä ketju taitaa pääasiassa käsitellä USA-kauppaa, niin esim Saksan ebaysta olen ostanut eu-tilisiirrolla (mikälie virallinen nimi olikaan) jos ei Paypal onnistu. Mutta itse en osta tilisiirrolla kuin pikkusummilla. Kerran kävi saksalaisen myyjän kanssa niin että myyjä väitti tilisiirron jälkeen ettei ole rahoja saanut (n. 40,-). Vaikka summa oli pieni asiaa vähän mielenkiinnosta selvittelin ja suomen OP ilmoitti ettei ole mitään keinoa jälkeenpäin selvittää onko myyjä rahat saanut. Todennäköistä on että myyjä kusetti, mutta varmuutta ei toisen maan pankista saa. Eli jos myyjä sanoo ettei rahoja tilillä näy, niin ei sitten. Jos summa on iso, kannattaa olla tarkkana että oikeasti pystyt varmistamaan rahan perillemenon, siihen on kuulemma maksullisia siirtomuotoja. Paypal/luottokortti on kait suht varma.
     
  16. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Tarviipa alkaa myyjältä kyselemään tuosta paypallista heti kun seuraavaksi vastailee jotain. Saas nähdä sitten miten käy.

    Mikäs se tuollainen maksullinen ja turvallinen tilisiirto homma sitten oikein on?
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla oli vähän samanlaista pari vuotta sitten kun katseli 62-63 impalaa craigslististä. Kaveri laittoi kuvia kun pyysin ja kauppa alkoi olla varma. no sitten se maksun kanssa alkoi olla vaikeaa. Ei paypal, ei tilisiirto ei oikein mikään kelvannut. myyjä kävi pankissakin kyselemässä voiko antaa tilinumeron minulle, no sieltä vastattiin älä anna. Veivattiin ees sus taas sitä kauppaa ja yritin kaikin keinoin vakuutella rehellisyyttäni. No yhtenä päivänä se vaan ilmoitti että vei sen maalaamoon ja ei ole enään myynnissä ! :eek:
    Auto oli siis joku n.3000$ ja melko orkkis ja hieman kulahtaneen kuntoinen.

    Paypalilla on vaan kusetettu niin paljon jenkeissä ettei kaikki sitä sen takia hyväksy.
     

Kerro tästä muillekin!