"yleishyvä" välitys perään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jupe, 4.6.2010.

  1. Jupe

    Jupe Gearhead

    Nyt kun Buickin alla on 2.78 ja mieli tekee vaihtaa tiheämpään, niin mistä ihmeestä sitä ihminen tietää mikä olisi vielä järkevä?

    Vähän olin ajatellut 3.08 tai 3.23 suuntaa, mutta Yokon gears tekee uusia 3.36 ja ylöspäin. Meneekö tuo jo liian tiheäksi sellaista jokapäiväistä ajoa ajatellen?
     
  2. 383

    383 Gearhead

    se on ihan käypänen välitys. riippuu myös mikä rengaskoko on
     
  3. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

  4. jevman

    jevman 1st gear

  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Paa 3.23. Se käy niin matka-ajoon kuin jonkinmoiseen kiihdyttelyynkin. Kerron viikonlopun kisojen jäleen Maanantaina mimmosia aikoja 3.23sella vällärilä pääsee stripillä ihan työmatka-ajoon soveltuvalla autolla. Matkaahan tolla on jo suhattu tuhansia kilpmetrejä :rotfl:
     
  6. Jupe

    Jupe Gearhead

    Niinpä niin, tottahan toki rengastus vaikuttaa. Joskus pelannut rengas / vanne kombinaatiota että sai käyttökäkättimen mittarin näyttämään oikein.

    Nythän on niin että tuon Buickin originaali vanne on 14x5 jolla rengas 6.50-14 ja optiona rengas 7.00-14. Pikkaisen halkaisija / ympärysmitta kasvoi, sillä nyt edessä on 225/60-15 ja takana 245/60-15.

    On muuten tosi kätevän oloisia noi laskurit! Kiitti vinkeistä. Täytyy tutkia niitä paremmin kun saa muksut pehkuihin, harrastaminen kun on aina vähän hankalaa mamman iltavuoron aikaan.

    Ja DS 325, kerro ihmeessä kokemuksia.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Impalassa on 3.31 ja renkaat 225/70-15, th400 loota eli ei ylivaihdetta, just passeli mun mielestä, jossain 120 vauhdissa alkaa kone vähän jytistä mutta menee hyvin motarilla sekä lähtee paikaltaankin kohtuullisesti.
     
  8. olle

    olle 3rd gear

    Ota 3.23.Omassa Skylarkissa 3.42 ja four on the floor ainakin ihan vähän tuntuu vähän liian tiuhalta normi ajoon.Autothan meillä on samanlaiset.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tosiaan, joskus oli pikkasen viilatussa 350 caminossa 3.73 245/60-14 renkailla, oli liian tiheä mukavaan maantieajoon.
    Kaverin GTO:ssa oli tosi vääntävän 455:sen perässä 2,73 eikä ollut liian tiheä siihen.
     
  10. 55&64

    55&64 1st gear

    Miksi pitäisi vaihtaa 2,78 pois, jos auto on jokapäiväisessä liikenteessä?
    Menee takuulla mukavasti tolla matka-ajoa...jos ei ole ylivaihdelaatikkoa
    kierrokset (ja bensan kulutus) vaan turhaan nousee matka-ajossa.
    Tietysti jos haluaa pelkästään kiihdytellä kulmilla niin vaikka 4.11 tms...
     
  11. SLIDE

    SLIDE 3rd gear

    mulla oli aiemmin dusterissa 3.55 välitys . rengastus muistaakseni

    14 " 60 sarjan renkailla. tuntui etta se oli pikkulohkoiselle

    autolle mukava kompromissivälitys. matkaakin pystyi ajelemaan

    eikä juuri häirinnyt. nyt on sitten 4.1 välitys.

    kiihtyy mutta nyt häiritsee. ei mikään matkailuauto tosiaankaan :rotfl:

    tosin välityksen mukana muuttui sitten lähes kaikki muukin...

    :D
     
  12. Jupe

    Jupe Gearhead

    No tuota, tää kulkee originellilaatikolla lähes satasen ykkösellä ja kun vaihteita on kaikki 2, on melko helppo vetää johtopäätöksiä kiihtyvyyden osalta. Tietysti laatikon vaihto TH200:seen auttaa asiassa myös.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Riippuu kans mitä on se riittävä kiihtyvyys.
    Mitäs jos lähtis ratkasee toisesta päästä, moottorista.
    Meikäläisellä on tuossa keltasessa Satellitessa 2,76 perävälitys ja sillä menee 13,2 vartilla. Eikä häiritse matka-ajossakaan. Viimeistään satasen jälkeen tuulenkohinat voittaa koneen äänet.
    Eli lisää tilavuutta koneeseen.

    On mulla sitten lisäks toisessa murikassa 4,10 spoolilla, jos tarvii päästä 12 puolelle. 8)
     
  14. roku65

    roku65 Gearhead

    Mulla on ollut kombinaatio Glide ja 3.31 perävälitys. Sillä pärjää kohtuullisesti maantiellä, mutta liikkeellelähtö on varsinkin vakioturbiinilla edelleen tahmaista vähänkään kierroksista pitävällä moottorilla. Liian vähän momenttia/liian harva harva ykkösen välitys on huono yhdistelmä painaviin autoihin. Toki rauhallisessa ajossa toimii loistavasti, mutta kestää ikuisuuden odotella, ennekuin moottori on parhaan väännön alueella.

    En usko että pääset ongelmasta ilman vaihteiston vaihtoa lyhyemmällä ykkösellä olevaan, jollet käytä päälle neljän perävälitystä. 3.31 välitys on kohtuullisen hyvä kompromissi TH350/400 tyylisellä ratkaisulla varsinkin yhdistettynä noin 2500 stall turbiiniin normaaliin tieliikennekäyttöön. Itse tosin pidän maantieajossakin siitä, että kone on nokan vetoalueella, jopa melutason/polttoainekulutuksen kustannuksella. 3.73 on kohtuullinen performance henkinen välitys, jolla kierrokset pyörii 3000rpm:n tienoilla satasen vauhdissa. 200r4 tyylisellä ratkaisulla saat maantiekiekat alemmaksi ja hyödyt vieläkin tiheämmästä ykkösestä. Lisäksi vaihteiden välinen porrastus on etevämpi verrattuna TH700 laatikoihin.
     
  15. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tokihan tilavuutta voisi kasvattaa ja uskon että se ei olisi edes hankalaa. Skylarkinhan sai myös isolohkolla, tosin ei vielä -64. TA Performance ainakin myi / myy valmiita osia A- koppaisen isolohko swappiin. Mulla vain on (edelleen..) pukissa vasta täysin tehty kolmesatanen hp- versio odottamassa pellin alle pääsyä. Ihan heti en siis viitsi taas konetta vaihtaa.

    Mulla on jo Buickin pitkäkaton entinen TH200C valmiina, sekin auttaa osaltaan. Toisaalta 200r4 ja tiheämpi perä voisi olla "molempi parempi" tilanne.
     
  16. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tossa Löijyssä on 440 motti, Powerglide 3500 stallilla ja siis se 3.23 välitys. Ollaan just nyt Alastarossa kokeilemassa tota kombinaatiota ja tokalla vedolla toi Löijy meni 11.13 / 193 ihan suoraan kadulta repäistynä 1615 kilon painoisena 275 radiaalislikseillä ja täysi pakoputkisto kiinni 4llä vaimentajalla :rotfl: Saas nähdä meneekö toi kympin puolelle noilla eväillä, joka oli utopistinen tavoite. Tolla autolla voi siis käydä duunissa, se kuluttaa noin 17 litraa satasella pumppubensaa. Jos se menee kympin puolelle, meen sillä taatusti Maanantaina duuniin. Siis jos se on yhä ehjä tän reissun jälkeen :lol:
     
  17. Jupe

    Jupe Gearhead

    no joo, meidän vääntökäyrät on "hivenen" erilaiset, suoraa vertailua välityksen toimivuudesta ei siis oikein voi tehdä. Mutta tosi hyvältä näyttää noi sun tulokset!
     
  18. lordC

    lordC Gearhead

    Mukavaa ku jollaki on vielä tommonen "oikee" katuauto. Meethän sitte ursulan parkkiin pötköttelee konepellille,niinku sillon viime vuos tuhannella Chevellellä :lol: , kun noilla kilpureillaki cruisailtiin...
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Erittäin viisaita sanoja, näitä kannattaa kuunnella.
    Remppasin ja laitoin eilen (perjantai) sen sulta aikoinaan tulleen th200 4r laatikon vihdoinkin käyttöön Oldsin kevyesti viritetyn 307:n perään ja perävälitys 1:308. Ihan erinomainen välityssuhde kaikilla vaihteilla ja sopiva ylivaihde. Tosin lukko ei ole siinä vielä toiminnassa.
     
  20. olle

    olle 3rd gear

    Jep,pysy vaan siinä erittäin harvinaisessa 300 hp.koneessa ja hanki lievästi tiuhempi perä.Eihän nää pikkumoottorit oo mitään raketteja vaikka laittais minkä tahansa välityksen.Richmondilta saattaisi löytyä sopivat rattaat,ainakin minä sieltä sain.Tosin oma kankku on on pari vuotta uudempi BOP,siksi 3.42.[/url]
     

Kerro tästä muillekin!