yleislaturi ylikuumenee ja kärähtää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Grazzius, 12.8.2012.

  1. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Pontiac Firebird laturi temppuilee.
    yhtäkkiä laturista tuli savut ulos, käämipakka hiilenä.
    Ostin uuden laturin ja akun niin uusikin laturi ylikuumenee ja sekin paloi?? Nyt kolmas laturi ja ylikuumeneminen jatkuu.
    Laturi lataa kokoaika noin 14.5v kaasun asennolla ei väliä?

    Laturina yleislaturi motonetistä ja toinen rämältä 63A 1 piuha menee Bat+ nastaan 1 F nastaan, pitääkö R nastaan mennä mikä? Myyjä sanoi että ei tarvi ?? kaikkia yhdistelmiä on kokeiltu esim. pelkkä bat piuha niin silti ylikuumenee.

    Sulaketaulun piuhoista kun mittaa niin melkein kaikki on maissa ei varmaan pitäs?? Jelppiä kiiitos!!
     
  2. letkume

    letkume 3rd gear

    Taitaa olla jotain maissa ilman sulaketta.
     
  3. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Juu elikkä sulake paikallaan ja ilman niin on sulaketaulun piuhat maissa.

    Voiskohan virtalukko tehdä tämmöstä ongelmaa? Autossa on myös semmonen ongelma että välillä startti ei käynnisty vaan naksahtaa vain. Uusi laturi ja startti ja akku on.

    Silti akulta mitattuna akku ei ole maissa vaikka sen pitäs olla kans jos sulakepohjat on? Kohta on Autosähkömiehelle hommia :)
     
  4. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    laitas ehtiessäs kuva siitä laturista. siis silleen, et piuhat ovat paikallaa silleen ku ne on siulla ollu. tai pilkuntarkka selitys kytkennästä käy myös; mikä piuha on menny mihinkin nastaan, onko jotain nastoja tyhjänä..
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Minkähän ikäinen tuo auto on? Pojan kolmoskoppasessa (vm91) Firebirdissä kärähti muutama laturi ja sitten yksi paloi jopa liekeissä siitä johtuen että akulle tuleva käyttöplussajohto oli hapettunut kosketushäiriöiseksi siitä plussajohdon akkuliittimen muoviklunssin sisältä.
    Tämä sai aikaiseksi sen että laturin saama vertailujännite oli välillä eri kuin akun jännite ja latausjännite nousi niin kovaksi että laturi latasi itsensä hengiltä.
    Käsittääkseni nuo alkuperäistyyppisetkään laturit ei paljoa maksa, ainakaan Startax-jälleenmyyjillä, etenkään ne pienempitehoiset, eli yleismallejan vastaavat. Ja sanotaan mitä sanotaan Unipontin laadusta, mulla ne on aina toimineet hyvin.
     
  6. letkume

    letkume 3rd gear

    Tämmöinen löytyi multa Camarosta

    [​IMG]
     
  7. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Nyt näyttää siltä että vika on paikallistettu.
    Monta eri maadotus vikaa joten on käytävä kaikki uusiksi läpi.

    Akulta menevä maadotuskaapeli oli hyvin kiinni, mutta vastapuolelta mutteri löysä, moni maadotuspiuha ruostunut.
    Nyt toimii lataus mielestäni oikein, mutta toinen lamppu ei nouse ja vilkut vilkkuu miten sattuu kun valot päällä :) Tänään jatkuu maddotuksen metsästys. Kiitos kaikille vinkeistä
     
  8. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Liian aikasin juhlittu niin kuin aina. Hetken tuntu toimivan sitten taas samat viat.

    * Akun kun ottaa irti niin Auton runko ja + kaapeli on yhdessä pitäiskö?

    * Auton + johdon jos laittaa paikalleen niin akun miinus navasta ja auton rungosta mittauksella +12v ?

    * Akun miinuskaapeli oli löysällä josta nämä viat mahdollisesti johtuu ja nyt pitäs selvittää mitä on hajonnut/maissa? Mitä sieltä vois ensiksi hajota? Startti?

    Irti otettuna

    * Akku
    * Takavalot
    * kaikki sulakkeet
    * mankka
    * konehuoneen kaikki sähköpoxit
    * Paksin moottorin kaikki piuhat + valo

    silti Runko ja Plus yhdessä?

    Äsken mittasin ja + ja runko oli jälleen yhdessä, mutta yhtäkkiä ei enää ollutkaan? sillä välillä en koskenut kuin takavaloihin joita sitten uudestaan räpläsin ja mittailin nini vika ei silti siellä ole?

    Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja mistä sitä vikaa vois lähtee etsimään?

    Uusia osia on Akku, Startti, Laturi

    Kummastuttaa......
     
  9. Grazzius

    Grazzius 3rd gear


    89vm mihin on vaihdettu chevy 305 v8
     
  10. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Laturi on 63A riittääkö vai onko liian pieni? Osaako joku antaa vinkkejä mittauksiin esim. ettei ole oikosulkuja?
    Valot sain toimimaan irrotin valot päällä konehuoneesta poksista liittimen ja laitoin takasin niin valot toimii? :)
    Vilkut edelleen vilkkuu eri tahtiin kun on valot päällä

    Mitähän autosähköliike ottais tarkistuksista?
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos on ilmastointi voi kesällä ahistaa kun puhallin ja flektit päällä,jos isompi niin ei ota laturin päälle.
     
  12. Grazzius

    Grazzius 3rd gear


    Ei ilmastointia vain sähköflekti joka pyörii kokoaika jostain syystä.
     
  13. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Elikkä mitä nyt tarviisin tietoa olis miten saan oikein mitattua vuotovirran " + ja kaapelin väliin mittariko kauan pitää olla"

    miten saan paikallistettua vilkkujen/valojen Maadotusviat?

    ja lämpötilatietoja laturista kun on kovalla käytöllä tai ilman kuormaa?
     
  14. pfp

    pfp 3rd gear

    Jos tarkoitat kyljessä edessä olevia sivuvaloja/-vilkkuja ja suoraan eteen näyttäviä vilkkuja, niin ne toimivat minullakin, ja niin tietääkseni kuuluukin. Lainsäätäjä lienee asiasta tosin eri mieltä.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=213990
     
  15. Grazzius

    Grazzius 3rd gear


    Kiitos tästä :) toimii siis oikein, haulla en löytänyt sori !
     
  16. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Vielä kun keksin miksi + ja - on yhdessä yleismittarilla mitattuna.
    Ja miksi sulaketaulun kaikki pohjat on yhdessä + maissa? Auto silti toimii normaalisti vain että laturi ylikuumenee, mutta kaikki säkölaitteet toimii hyvin eikä mikään johto kuumene niinkuin pitäis oikosulussa tai jotain sulakkeita pitäis hajota.

    Voiskos kaikki nämä johtua virtalukon pohjasta jos on rikki? Koitin etsiä sitä, mutta tuntuu mahdottomalta vaikka on ratti + kaikki vilkkuosat purettu.

    Mitkä on muuten virtalukolta lähtevät 2 kpl keltaisin ohuita johtoja? Mulla ne on poikki?

    Ja lisäksi SERVICE valo palaa noin jokatoisella käynnistys kerralla?

    Koitan tuota hakua ahkeraan käyttää.
     
  17. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eipä taida GM-vehkeestäkään se "virtalukko" löytyä ratin alta... vaan rattiputken päältä alempaa, kantikas loota johon menee piuhoja ja tanko.
    Eikä ole erikseen vaihdettavaa "pohjaa".

    Ootkos varma ettei startin tai laturin paksu + johto ota mistään maihin???
    Tai ko johtojen liitin???
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Koska se on virtapiiri. Niin sen pitääkin olla, välissä on ne laitteet jotka sattuvat mittaushetkellä olemaan piirissä mukana. Virtalukosta käännettynä niitä on vain enemmän.

    Mittaa sulaketaulua siten, että mittari jännite alueella ja mittaa tulot maata vasten. Tai sulakkeet paikallaan tulot ja lähdöt molemmin puolin, niin näet rikkinäiset sulakkeet. Lisäksi voi mitata vastus puolella tai diodi checkillä lähtöpuolet, että onko takana jotain kuormaa.
    Ja vastaus kysymykseen, miksi + on maissa on sama, että se on virtapiiri.
    Aika epätodennäköistä, kun muuten toimii.
    Veikkaan VATSia (Vehicle Antiteft System)
     
  20. Grazzius

    Grazzius 3rd gear

    Kiitos näistä, nyt uskon että auto tulee näillä tiedoilla
    Ajokuntoon kun vielä ratin saan paikalleen.
    Lauantaina palaan kotiin niin pääsee jatkaa huoltoa :)
     

Kerro tästä muillekin!