Yleismallin kysymys laturista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Shit-O-matic, 6.1.2009.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Mikähän mahtaa olla laturissa hajalla kun auton akku tyhjenee ajossa? Latausvalo ei pala eikä vilku ja auto ei myöskään sammu jos se kerran saa käymään, joten hieman se tuottaa virtaa ilmeisesti. Mutta kun auton sammuttaa ajon jälkeen (n. 50 km) niin ei enää jaksa pyörittää starttia.

    Seistessä ei mene virtaa se on tukittu, eli oikosulusta ei ole kyse.

    Ja tämä on sellainen laturi, jossa se jännitteensäätäjä on integroitu siihen itse laturiin.
     
  2. -69 B/RB

    -69 B/RB 1st gear

    oletko varma että lataa, mitattu? :eek:
     
  3. Syttyykö latausvalo kun väännät virrat päälle?
     
  4. -69 B/RB

    -69 B/RB 1st gear

    niin tosiaan, latauksen merkkivalon toimivuus(uusi vuosi, vanha pää)
     
  5. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Merkkivalo toimii. Syttyy kun kääntää sytytysvirrat päälle ja sammuu kun starttaa. Mittasin juuri latausjännitteen, saa liian vähä virtaa. Lukema oli 13.68. Eikös oikean pitäisi olla yli 14?
    Kummastuttaa vain kun on uusi laturi, syksyllä ostettu.
     
  6. OK. Tyhmä kysymys vielä: Onko akku OK?

    Jos akku on liki kuollut niin voinee aiheuttaa kaikkea mielenkiintoista. Siis mittaisitko vielä napajännitteen käydessä (kokolailla se 13.68 varmaan) ja sammutettuna?
     
  7. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Akku on ihan pakasta vedetty uusi hankook. Sammutettuna oli jännite ihan ok (akku juuri ladattu), mutta käydessä se ei paljoo noussu.
     
  8. Tjaa-a ....

    Mietitäänpä vielä... maadoitukset kunnossa? Akku-runko/kori, moottori-runko/kori, laturi-moottori ... kaikki piuhat oikein kiinni laturissa (joskus oli moinen ongelma että olin unohtanut piuhat irti laturista) ... kannattanee kaikki sähkökontaktit tarkastaa ja putsailla.

    En nyt muuta keksi, kylhän se kai lataa jos valo ei syty... ihan niinkun akku ei ottais vastaan oikein?
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eihän vaan mikään generaattoriin (ammattikoulutermi :rotfl:) vaikuttava hihna luista, tuleeko hihna kampiakselista vai pelkältä vesipumpulta?

    Mistä ja miten mittasit tuon vajaan 14 volttia käynnissä? Sehän on sinänsä ihan hyvä jännite. Akun navoilta vai generaattorin navasta? Mittaa seuraavana siten että putoaako jännite akun navoilla silloin kun kaikki sähkölaitteet on päällä ja vielä sitten generaattorin navasta generaattorin runkoa vastaan. Normaalisti jänniteen ei kuulu juurikaan pudota kummassakaan.

    Onkohan kaikki maadoitukset kunnossa? Generattori-moottori-auton kori-auton runko. Samoin pluskaapelit. Kaapeli- tai maadoitusvian voi helposti paikantaa (sisäisellä säätimellä varustettu systeemi) siten, että mittaat generaatorin plusnavan ja akun plusnavan välisen jännitteen. Jos on suuri jännite-ero, niin on kosketushäiriö. Samoin maadoituksen voi mitata generaattorin rungon ja akun minusnavan väliltä.
     
  10. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Just oon kattonu maadotukset, mutta muista en sitte tiiä... Vanhalla akulla sama homma. Auttaisko 60A laturi asiaan? Nyt on 50A paikallaan.
     
  11. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Diodi ehkä poksahtanu...

    Varsinkin jos on laturin suunnasta alkanut kuulua heikohko uliseva/viheltävä ylimääräinen ääni.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aika pieneltä laturin teho kuulostaa ainakin jenkkiautoon Suomen olosuhteissa. Juuri tuollainen Lucas, Bosch tai joku heivattiin pois yhdestä Cadillacista jossa oli ajoittaista sähkönriittävyysongelmaa. 94A Delco lopetti riesan ja maksoi kai satasen hujakoilla.

    Laturin tehoriittävyyden voi päätellä siten, että ajelet vaikka pelkästään lyhyet valot päällä (2 polttimoa) ja jos sähkö silloin riittää niin laturi on kaiketi kunnossa. Jos taas pikät valot , lämmityslaite, poppikoneet yms. kuluttajat päällä sähkö loppuu, niin silloin on ehkä laturin tehonriittävyysongelma.
     
  13. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Haa pistetään huomioon, sellanen siitä on kuulunu kyllä jo uudesta asti.
    Niin joo ja ei oo jenkkiauton laturi tällä kertaa. Japanintötteröt sopii paremmin suomen talveen.
     
  14. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Niin ja virta kyllä riittää kun ajaa autolla, ainoastaan kello ja pyyhkimet toimii vähä hitaalla. Ja auto ei hyydy missään vaiheessa. Vasta kun auton sammuttaa ja yrittää startata niin virrat häviää... Startti ei jaksa pyöriä ja valot himmenee.
     
  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Siis vanhallaan akulla ei lähtenyt? Viittaisi starttivikaan... Lähteekö apuvirroilla?
     
  16. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Lähtee siis ihan hyvin akulla käymään kunhan se on ladattu. Vanhallakin.
     
  17. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja missähän tilanteessa kiinan tekeleet muka paremmin sopisi???
    Eihän niistä kukaan mitään osaa korjatakkaan (jos osaisi, niin ei tila riitä käsille) :rotfl:

    Koitappa nyt ensin pistää auto käyntiin ja irrota akunkengät...
    Pitäisi käydä jos laturi pelaa ja oikeasti syöttää virtaa.
    Ainakin itse tuolla omalla Aspenilla yhden kesän niin ajelin että akunkengän kiinnitin vain käynnistystä varten.
     
  18. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Niin tarkotin sitä, että mieluumin tuhoon japsiauton talvikäytössä kun ton mun aspenin... :-?

    Hyvin tuntuu virtaa riittävän laturilta kaapeli irtikin...

    Voisko olla niin, että akku vaan ei ehi latautumaan näin pakkasella lyhyellä (22km) matkalla?
     
  19. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    Auto sammuksissa, ota akun miinuskenkä irti ja yleismittari siihen väliin. Purkuvirta saa olla maksimissaan jotain 0,2A.. Kuitenkin melko vähän, mitä nyt kello ja radion muisti ( jos on) ottaa hiukan virtaa.

    Itselläni on yhdestä autosta kokemusta, jossa tuollainen laturiin integroitu jännitteensäädin söi akun tyhjäksi yhdessä yössä. Latasi kyllä hyvin ja niin kauan kuin auto kävi, ei probleemaa..

    Edit: Vai oliko se max. purkuvirta 0,02A :eek: Nyt en muista. No, jos sieltä useampi ampeeri löytyy, niin ei hyvä.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuota akun irrottelua ei sitten kyllä kannata tarkoituksella harrastaa,
    useimmat laturit eivät siedä sitä. Lisäksi jännitteen holtittoman poukkoilun
    takia voi joutua viemään stereot yms. kojaamolle kokeilun jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!