Yli 20 pakkasta -- nelonen puuttuu ekat kilsat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 4.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kysytäänpä vielä täältäkin, kun automaatin tuntijoita näkyy löytyvän.
    Auto on MB 300TE ja neliportainen automaatti.
    Auto oli seissyt -21 pakkasessa yön yli eli oli aamulla jokseenkin kohmeessa. Loota toimi heti lähdettäessä (pakkasta vielä lähes 20) ihan hyvin PAITSI nelospykälää ei suostunut kytkemään ennen kuin muutamien kilometrien ajon jälkeen. Sen jälkeen toimi taas OK.

    Pannaanko ilmiö pakkasjäykkien öljyjen piikkiin vai oireileeko loota jostain viasta?
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jos se lämpimänä toimii niin kyllä syy taitaa olla pakkasessa, kokeile lämmittää paikallaan vähän aikaa ennen ajoon lähtöä.
     
  3. petro_din

    petro_din Gearhead

    ettei automatiikka estäs alhaisen lämmön takia sitä kytkeytymistä? eihän turbaanikaan lukitu koneen ollessa kylmä joissain...

    ja se paikallaan lämmitys on ihan hyvä asia, kone/laatikko tykkää toimia lämpinä muutenkin paremmin...
     
  4. Konte

    Konte 1st gear

    Chevy teki samaa kun pakkasta oli tuossa -25C. Pari kilometriä satasen aluetta meni kolmosella ja sitten nelonen tuli kehiin.
    Lauhemmalla kelillä taas ihan normaali toiminta.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    lämmitys ilmeisesti ihan paikoillaan pikkusen kierroksia kohottaen? Entäs oisko hyvä käydä eri "pykäliä" paikoillaan läpi?
     
  6. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Pistät sen lootan N-asentoon jos lämmität ennen liikkeelle lähtöä. Tällöin öljy kiertää. Turha niitä lienee edestakaisin on vatkata kylmänä?? Dodgen käsikirja neuvoo laittamaan vaihteen N-asentoon ennen liikkeellelähtöä kylmissä olosuhteissa.
     
  7. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    eikö se öljy pyöri samalla tavalla p asennossa?
    Mulla ainakaa ei turbiini lukitu ennenku kone on lämmin, ainaki yleensä toimii näin. Hyvä niin, tärkeetähän on että öljyt on oikeen lämpöset voitelun ym kannalta, äkkiähän ne siinä turbiinin vatkatessa sit lämpiää.
     
  8. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    No on siinä jotain eroa siinä kierrossa, koska öljythän pitää tarkistaakin N-asennossa. Ja tosiaan dodgen käyttis neuvoo noin, jotta joku syyhän siihen ohjeeseen on??
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moro. Kiitos vastanneille.
    Tosiaan on niin, että Chryslerin lootassa öljy ei kierräkään P:lla vaan ainoastaan N:lla ja pykälillä. Useimmat muut laatikot- myös mersun- kierrättävät öljyä myös P silmässä.
    Soitin piruuttaan hoviautomaattimekaanikolle ja hän neuvoi ihan samaa: P tai N silmässä pari-kolme minuuttia joutokäyntiä ja vot. Pientä vianalkuakin saattaa olla, eli ns. akselitiivisteet voivat olla kovettuneet ja kutistuneet, ja vasta lämmittyään/notkistuttuaan ne pitävät oikeassa paikassa paineen, jonka avulla nelonen kytketään päälle. Osasyy on sitten siinä öljyssäkin, joka ei välttämättä kylmänkankeana jaksa nousta kaikkia ohuimpia kanavia.

    Yhtä kaikki, täällä etelärannikolla on enää aste pakkasta ja jo on boksissa neljä vaihdetta kuten pitäisikin.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Totkessa turbiini ei saa öljyä P-asennossa.

    Ite käytän tälläistä "temppua" jos ei ole ollut läppärit päällä ja ikkunat täytyy krapata ennen lähtöä. Kässäri päälle ja pykälä päälle niin turbiini rupee lämmittämään laatikkoa heti krapatessa ja se tulee normaalilämpöiseksi äkkiämmin.
     
  11. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    No mites GeeÄmmän loorat sitten? Mites niissä öljy kiertää?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mudracerille tullee kiire jos kässäri pettää :smile:
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tais tarkoittaa N-pykälää? Olen kyllä kerran säätänyt tyhjäkäynnin silleen että vaihde oli D:llä ja käsijarru päällä. Pikkusen jännitti mutta ei se päälle tullu.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kun tarkoitin nimenomaan vaihde päällä, eikä ne ole koskaan mihinkään ilman kuskia karannu,,,,,,ainakaan vielä :smile:
     
  15. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Tulipa mieleen eräs asia josta ehkä pitäis kertoo nimettömänä:) Oli peräkärry perässä ja irrotusvaiheessa oli jotain häiriötekijää etten ajatellu tekemisiäni, jätin vaihteen d:lle ja menin ottaan kärryy irti, autohan pysy kyllä pehmeellä paikallaan ku kärry oli jarruna. No kärryn ku sai irti ni auto lähti karkuun, tuli muuten vähä kiire takas autoon! Ehin onneks ja vältin yhen pensaan ja pienen pudotuksen, sen jälkeen on muistanu vetää aina kässärin päälle ennenku nousee autosta..
     
  16. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    No minäkin kerran nuorena ja innokkaana päätin keskellä kaupunkia pysäyttää kadun varteen tyhjäkäyntiä säätämään. D-vaihde silmään ja kässäri päälle. Intouduin sitten vääntään myös seoksia siinä samalla ja unohdin kohta tyytstin, että vaihde on silmässä. Säätöjen jälkeen pittä tietty konetta vähän ryntäyttää, että saa tolkun mihin suuntaan on menty..Siinä sitten roikuin auton kyljessä pää kaasarissa kiinni ja jalat villisti ilmassa sätkien muutaman metrin ennenkuin auto pysähtyi. Edessä parkissa olleeseen autoon jäi matkaa vajaa puoli metriä. Onni tääsä tapauksessa oli se, että olin päättänyt seistä auton sivulla säätötyön aikana, enkä edessä jolloin olisin ajanut itseni yli! Kukahan sen enää olis uskonu jos olisin jäänyt kertomaan??
     

Kerro tästä muillekin!