"yliherkkä turvavyö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja jviirret, 28.11.2006.

  1. jviirret

    jviirret 1st gear

    Onkohan kellään ollut aiemmin ongelmana, että tuollaiset GM:n turvavyöt lukittuu liian helposti? Kuskin vyö ei meinaa millään tulla ulos rullalta, muuta kuin eestaas hissunkissun nykimällä. Paineilmalla koitin puhdistella, ei vaikutusta. Lukituksen saa kyllä auki ja vyön pois rullalta, kun vyön aukosta työntää ohuen rautakoukun ja vetää sillä pohjalla näkyvää liparetta ylöspäin.
    Onko muuta tehtävissä, kuin repiä verhoilut auki, pieksää suojamuovi pashaksi ja kahtoa mistä kiikastaa?

    Jukka
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jos kyse on jenkkiautonvyöstä se on sökönä. Hommaa uusi vaikka romikselta. Testaa kuitenkin että se toimii Ok. Noiden tulisi lukittua koneistossa olevan painon avulla vain kihtyvyydestä.

    Ja kyllä vyö se irtoaa pieksämättä suojamuovia paskaksi.. Ja itse en alkaisi sitä rullaa tohtoroimaan, voi vituttaa sitten kun naama on tuulilasin läpi, vaan ostaisin suosiolla toisen. Maksaa muutaman kympin. Tulee halvemmaksi kuin mahdollinen palstiikkakirurgia.

    ja Espoossa muistaakseni on turvavöihin erikoistunut firmakin, eikä ne vyöt ja osat siellä kovin maltaita maksaneet. Siis jos romisvyöt ei nappaa. Itse olen ostanut vyönlukkoja ja kaikkea turvavyökamaa purkuautoista. tosin vain toimivaa. Jenkkivyön testaaminen romuautossa on vaikeaa.. eli testi onnistuu vasta kun vyö on kiinni omassa kiesissä. Jarrutuksessa tulisi lukkiutua ja jyrkässä mäessä..
     
  3. niklas_

    niklas_ 1st gear

    missä espoossa löytyy semmoinen pulju?
    tekevätkö vöitä metritavarasta.?
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En tiedä onko enään,mutta oli aikasemmin Kannelmäessä Kantelettarentiellä,siinä Tiittasen pakoputkipajan naapurissa...sama talo.

    Teki ainakin ennen metritavarasta ja värejäkin saattoi valita jonkun verran.

    Monet vyöt tuli aikanaan korjautettua/uusittua siellä,hyvä palvelu ! 8)

    En muista enään firman nimeä,mutta löytyi ainakin ennen ihan puhelinluettelosta...Suomen turvavyö tai jokin sellanen. :eek:
     
  5. Pahis

    Pahis 1st gear

    Voihan sitä koittaa, vyön pitäis rullautua pihalle vaan kun kela on pystyasennossa, kallistaessa pitäis lukittua.
    Eikä toimi jos on päässyt kieroon autossa.

    Siellä on semmonen heilurisysteemi, joka liikahtaa äkkipysäyksessä eteenpäin ja lukihtee vyön.
     
  6. niklas_

    niklas_ 1st gear

    löytyi netistä


    Turvavyö Oy
    Osoite
    Kantelettarentie 11
    00420 HELSINKI

    Puhelin 09-535 825
    Faksi 09-5635946
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kannattaisko säätää pikkasen eri asentoon ettei se massaheiluri jumita rullaa turhan herkästi. :wink: Onhan se voinut ajan saatossa jostain syystä kääntyä!?
     
  8. jviirret

    jviirret 1st gear

    Tuo kääntyminen tuli minullekkin mieleen, mutta kun asiaa tutkin niin vänkärin puolella on just samassa asennossa ja se toimii. Autoa on myös kallisteltu puolelta toiselle ja perä/keula ylemmäs/alemmas, mutta ei vaikuta. Kuinkahan herkkiä nuo on kolareissa vioittumaan? Autoon on vähän keulapeltejä vaihdettu, että tod näk on joskus johonkin vähän pökätty. Voiko äkkinykäys vyössä vääntää jotakin koneiston sisältä?

    Jukka
     
  9. Juho81

    Juho81 1st gear

    Mites muuten kun yhdessä Olds Cutlassissa(-79) sai tempoa vöitä vaikka kuinka, mutteivät ikinä lukkiutuneet?

    Joku ominasuus vai?
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    KAIKISSA jenkki GM:issä 70-luvun puolivälistä? Kolmipistevyöt lukkiutuvat vain kiihtyvyydestä ja auton asennosta ( keula alas/ylös 7kallelleen.)

    1990> malleissa joissa vyöt ovat ovessa on vielä jokin sähköinenkin lukitus?
    Kun oven lyö kiinni niin parin sekunnin päästä kuuluu solenoidin naksaus. Kyseisessä koneistossa on ainakin kondensaattori siellä rullayksikössä ja muuta elektroniikkaa. Itse epäilen, että koska oviin kiinnitetyt vyöt ovat pidemmät ja "löysemmät" noissa 1990> ovivöissä on vielä sähköinenkin lukitin tuon perinteisen mekaanisen lisäksi? Ideana lienee "filmirullaefektin" vähentäminen (esiversio nykyautojen t-vyönkiristäjille?)? Mielestäni tuon sähkökoneiston toiminta ilmenee esim ajossa, kun yrittää kiskoa vyötä päälleen , esim kuopan jälkeen. Vyö pysyy lukossa aina noin 5 sekkaa, vaikka liike on tasautunut ja höllää vedon vyöstä. Noi vanhemmat ei tee oman kokemuksen mukaan noin.

    Onko kukaan tutkinut noiden oviin kiinnitettyjen vöiden mekaniikkaa/elektroniikkaa. Solenoidi siellä on - testattu, ja lämpenevä konkka. ?? Onkos kellään faktatietoa noista ovivöiden rakenteesta?
     
  11. Juho81

    Juho81 1st gear

    Thanks, näin aattelinki.
     
  12. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    85 buikin farkussa vyö ei rullaudu sisään kun autolla ajelee. Sitten kun pysäyttää, ja heti kun oven avaa, vyö lähtee kelautumaan sisään, pitää yleensä vähän auttaa käsin, kun on niin ponneton. Olen pohtinut onko se vika vai ominaisuus?? Ei se mitenkään haittaa elämää, muuten vain.

    Capricen vyöt ainakin kelautui sisään napakammin, tosin auto oli kai puolimiljoonaa vähemmän ajettu, kuin nykyinen.
     
  13. petro_din

    petro_din Gearhead

    osassassahan noissa on se kelaus systeemi niin että on vaijerilla/tangolla yhteydessä oveen ja kun oven avaa, nousee siellä nappi ylöspäin(tai se tanko) ja päästää vyön kelautumaan..

    jänniä systeemeitä..
    itekkin pitäs jaksaa testailla vanista(dodge) että toimiiko vänkärin puolella se lukitus kun kuskilla lukkiutuu napakasta nykäsystä..
    vänkärillä saa hulluna repiä eikä tapahdu mitään..

    eikä oo tullu alamäessä testailtua
     
  14. jar

    jar Gearhead

    Sportsiden juuri ostaneena ihmettelen kanssa tuota turvavyön lukkiutumista, eli paikallaan autossa istuessa nopealla nykäisyllä vyöstä sen ei pitäisi lukkiutua kuten ei-jenkeissä yleensä käy?

    Nyt tuo kuskin vyö tuntuu aika löysältä, niin testaaminen pitäisi tehdä alamäessä jarruttamalla vai?
     
  15. M

    M Gearhead

    riittää kun parkkeeraat alamäkeen. jarruttaa voit kyllä ihan tasamaallakin, lukkiutuu tietty silloinkin...
     
  16. Trailblazer

    Trailblazer 1st gear

    vanhaa ketjua, mutta omassa 2000-luvulla tehdyssä Chevyssä on repsikan puolella ylimääräinen kiristys, joka aktivoituu helposti. Tämä on tarkoitettu lasten turvaistuinta varten. Sen voi kytkeä pois helposti vähän systeemiä purkamalla ja säätämällä...
     

Kerro tästä muillekin!