Ylläpitolaturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Savis, 4.12.2004.

  1. Savis

    Savis Gearhead

    Onko kenelläkään kokemusta akun ylläpitolaturista?
     
  2. Savis

    Savis Gearhead

    Eikö kenelläkään tosiaan ole kokemusta akun ylläpitolaturista?
    Tarkoitan sellaista värkkiä joka purkaa ja lataa akkua sen esim. talviseisonnan aikana. Minä joudun hankkimaan käytännössä joka kevät
    uuden akun kun se on kuollut talven aikana. :mad:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös se aja saman asian halvemmallakin.
    Lataa se akku täyteen ja nosta lämpimään paikkaan varastoon.
    Keväällä käytät laturissa kiinni, ennen autoon laittoa.
     
  4. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Itse olen viitsiessäni purkanut akkua pienellä 12 V lampulla ja lataillut taas täyteen tavallisella 6 A laturilla. Buickkiin on tulossa kyllä defan tms. parin ampeerin ylläpitolaturi, joka toimii haaroitusarjan kautta aina kun lohkolämppärikin on päällä. Hyvä keino on myös siirtää harrastevehkeen akku käyttikseen ja ylläpitää akun toimintaa siinä.
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tommosta Ctekin laturia myydään nyt toista talvea ja pelkästään hyviä kokemuksia on kuulunut. Huono puoli on vaan hinta (n.60-70€) riippuen ostopaikasta.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Halvimmalla tosiaan pääsee, jos kuukausittain purkaa akkua jollakin polttimolla ja lataa taas laturilla täyteen. Jos taas sattuu olemaan joku käyttökinneri, niin voihan harrasteauton akun siihenkin laittaa vaikkapa vuorokuukausin.

    Kokemuksen perusteella uutena ostettu hyvälaatuinen akku kuitenkin kestää viitisenkin vuotta kesäajoa ilman erikoisempia talvihoitoja, ja siinä ajassa voisi akku sipata muutenkin. Tässä on vaihtelua, joku akku on kestänyt kolme-neljä vuotta, joku taas on kestänyt kuusi-seitsemänkin vuotta.

    Hyvälaatuisiinkin verkkovirtavehkeisiin kannattaa aina suhtautua perusvarauksella, ainakin jos ne pitää jättää pitkiksi ajoiksi yksikseen ilman tarkkailua.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Pitääkö seisonnassa olevan auton akku tosiaan purkaa välillä tyhjäksi.

    Mä luulin että riittää kun kerran kuussa lataa sitä muutaman tunnin?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täsmällisesti ottaen akkua ei saisi koskaan ihan kokonaan päästää tyhjäksi, mutta sitä pitäisi kuitenkin purkaa ja ladata muutaman kerran talvessa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    akku ei tykkää okkeen lämpöisestä,mieluummiin viileessä
     
  10. pannupää

    pannupää Gearhead

    Samahan se on, purkaako esim. lampulla ja lataa tavallisella laturilla, vai käyttääkö "älykästä" laturia. Paitsi että ainakin mulla voi käydä niin, että keväällä hoksaa sen lataamattoman akkuvainajan paksun pölyn alta eli ne latailut tahtoo joskus unohtua. Ja automaattilaturilla ei ole vaaraa akun kiehuttamisesta pilalle. Kyllä mulla toi automaattilaturi on hintansa tienannut, ei vähiten kalliiden mp-akkujen elinkaaren pidentäjänä.
    Toki perinteinenkin laturi on tarpeen, noi automaattiset kun on yleensä virroiltaan sen verran pieniä että lataus kestää aika kauan. -Enpä minäkään mitään akkua kyllä koko talvea narujen jatkona pidä, kuuriluonteisesti siirtelen laturia säilöttävältä akulta toiselle.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tai sitten joskus muistaessaan käy laittamassa sen automaattilaturin kiinni ja käy ottamassa irti sitten kun taas joskus muistaa.

    Ite olen käytellyt semmosta edukasta Ansmann merkkistä laturia. Se vaan lataa sitä 13.6V:lla eikä se sillä vielä mene pilalle. Siis se akku. Tosin ei se sitä välillä pura ja lataa taas täyteen.

    Pahinta noille akuille taitaa olla tyhjänä säilyttäminen ja ihan tyhjäksi purkaminen. Jossain oli kerrottu että tavan starttiakku kestää vaan suunnilleen 30 syväpurkausta ja sen jälkeen se alkaa olla valmis.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mulla on venekäyttöön tarkoitettu Exiden 5A automaattilaturi melkein aina kiinni autossa kun en aja sillä.
    Se pitää akkujännitteen muistaakseni 13.5 - 12.7V välillä ja tunnustelee koko ajan akun varaustilaa.
    Ei lataa liikaa ainakaan mun kokemuksen pohjalta.
    Varsinaista purkutoimintaa siinäkään ei ole...sellainen olisi toki parempi.

    Talvisäilytyksessä molemmat akkukaapelit on aina kytketty irti ja kun akku tuollainen Exiden Maxima 900 akku,niin pintapurkautuminen siinä silloin olematonta.

    Kyllähän se pitkä talviseisotus käy akun päälle ja olisikin hyvä jos akun saisi vaikka talvikäyttikseen kiinni talveksi...pysyisi kunnossa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    mää ostin ton ctechin laturin.54,90€ pirkkalan halpahallista.ruotsalainen laite,vaikuttaa ihan pätevältä.saa jättää kytketyksi kuukausien ajaksi.vois olla just harrasteauton akuille hyvä vehje.itsellä se tulee jatkuvaan käyttöön lisälämppärin takia.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin ja unohtu viä että ctecin takuu on 2 vuotta.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täräyttää tulille suojakelillä, kyllä se siinä purkaantuu. Antaa käydä lämpöseks, ei tyhjäkäynnillä vaan 2000 rpm. Akku kestää kolmisen vuotta, kustannus 10 ekua/vuosi.
     

Kerro tästä muillekin!