Yllättäviä moottorivalintoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja heikkisj, 2.11.2010.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Nimimerkki atalta mennyt tämä kohta vissiin ohi, niin kerrotaan:

    '64-'68 Kapitän, Admiral ja '64-'66 Diplomat malleja sai Chevroletin 283:lla ja Powerglidellä. '66-'77 Diplomatia tarjottiin Chevyn 327:lla. A malleissa (1964-1968) taka-akseli on Pontiacin 10 pulttinen, uudemmissa eli B malleissa erillisjousitettu DeDion tyyppinen. Vuosina '65-'67 Diplomatia valmistettiin Karman'in koritehtaan 2 ovisella HT-korilla eri lähteistä riippuen 300-400 kpl. Yksi tällainen on Suomessa , V8 lehdessäkin esitelty Chevyn isolohkomotilla. Kävin ympäriajettua ja jenkkikimppatallissa varkaiden kohteeksi joutunutta projektia katsomassa Vantaan Päiväkummussa joskus 20 vuotta sitten. Onneksi auto päätyi alan äijille Valkeakoskelle, sillä myyjä oli hankkinut 4-ovisen KAD:in katon, jonka meinasi sovittaa lommoilla olleen 2d HT katon tilalle :eek:
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuli toissa viikonloppuna käytyä vähän kehä III:sen ulkopuolella tekemässä osahankintoja erään pitkän linjan harrastajan luona ja siellä oli suomikilpinen henkilömopar, jossa V10... Eikä ollut alkuperäinen :rotfl: vaan todellinen ylläri 8)
     
  3. ata

    ata Gearhead

    No eihän nuo V8-Opelit nyt niin yllättäviä ole, kun ovat ihan tehdastekoisia ja konsernin omalla koneella varustettuja... :)
    Mutta onhan Suomessa vielä tuota V8 Diplomat 2d ht:takin harvinaisempi V8-Opel, nimittäin myös A-korinen Opel Kapitän V8, joita tehtiin vielä tuota 2d ht Diplomatiakin vähemmän V8-moottorilla tehtaalla asennettuna. Onhan nuo kaksi autoa olleet usein vierekkäin parkissa Opel-aiheisissa tapahtumissakin... kaksi maailmanluokassakin ultraharvinaista V8 Opel A-korin KAD:ia. Mun lähdeteosten mukaan Opel Diplomat A V8 Coupeja tehtiin 304 kappaletta, mutta eipä 4-ovisiakaan tehty kuin 8508 kpl. Välimallin Admiral A V8:a tehtiin 622 kpl ja niitä Kapitän A V8:ja, jollainen musta siis Suomessakin on, tehtiin vain 113 kpl tehtaalla ikinä. Ja se yksilö on kyllä aito, kun tuo V8 on prässättynä tyyppikilvessäkin. Peruskoneenahan noissa halvemmissa Kapitänissä ja Admiralissa oli suora kuutonen, joko 2,6 tai 2,8-litrainen, mutta V8 oli kaikissa optiona (paitsi Diplomatissa V8 oli vakiona, siis A-mallissa, B-mallissa Diplomatiakin sai myös 2,8 kuutosella. Ei vain lähdemateriaali erottele R6- ja V8 Diplomat B-malleja valmistusmääriltään, yhteensä niitäkin tehtiin vain 18725 kpl 1969-1977 välillä eri erittäin vähän.

    Niitä tässä ketjussa mainittuja Opelin 24V-suoran kuutosen kansista sahattuja 16V-kansia nelipyttyisiin on tehty useitakin, Saksassakin on firma (Risse Motorsport) joka tekee niitä ihan kaupallisestikin. Yhdellä kaverilla on Tampereella B-Asconassa tuollainen sahattu neliventtiilikansi, se auto (niinkuin saman omistajan muutakin kalustoa) on esitelty myös Spinnerissä joku vuosi sitten. Kyseinen laite on ulkonäöltään ja tekniikaltaankin hyvin lähellä Ascona 400-mallia 2,4 16V-moottoreineen, vaikkakin tämä kone onkin tehty eri tavalla.

    Tässä ketjussa ei kai oltu vielä mainittu sitä eri yhteyksissä eri koreissa esiintynyttä Olds Toronadon tekniikkaa, ainakin Escort paku, Skoda ja viimeksi taisi olla joku moottoripyörän tapainen... ekan kerran kun näki aikoinaan "livenä" sen paku-Escortin, missä oli V8 siellä tavaratilassa takana piti vähän hieraista silmiä...

    Yksi Opel Manta A oli jossain vaiheessa varustettuna Suomessa Buickin turbo-V6:lla, mutta se ei kai ole enää sillä tekniikalla.
     
  4. Larry

    Larry Double Gearhead

    Tämä autohan oli rakennettu täällä Jkylässä. Ahtimina kaksi Garrett to3:sta,
    ainakin jossain vaiheessa.
    Eipä ole tietoa mitä laitteelle nykyään kuuluu. Olikos tämäkin jossain lehdessä?
    Ei sulta kuvaa löytyisi? Saattaa kyllä omienkin arkistojen syövereissä jossain
    olla.

    Tuossa isolohko Diplomatissa on otetta!

    Mainitaan tähän vielä erään kaverin rakentama sekä muutoskatsastama kupla
    Fiatin 1,6tc koneella. Jokkiksessa näitä vastaavia rakennelmia kyllä näkee
    mutta kadulle katsastettuna harvemmin. Olihan tuo heppu noita jm-autojakin
    aiemmin rakennelut. Tämäkin laite katosi myynnin myötä jonnekin.
     
  5. valtsu65

    valtsu65 1st gear

    :odroll: nettiautossa näkyy olevan tuo ex puikula koneinen manta opelin 16v tekniikalla.jyväskylässä.
     
  6. Larry

    Larry Double Gearhead

    ^No niinpä olikin
    [​IMG]
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tämä juttu jäi pikku repeliä vaivaamaan.
    Ootko nähny ton huussin?
    Onks se XJ mikä yleisin Jagge täällä neliovisena. Neljä etulamppua pyöreänä tai kulmikkaana. Siitä on olemassa 2D HT malli. Sitä ei monena vuotena tehty. Muutama yö menny surffatessa ja esim toi XJ coupe on vähä outo tapaus. Jops oikein olen lukenut ja käsittänyt niin tehtaan ylin johto ei antanut lupaa tehdä niitä, mutta äijät tehtaalla tekivät silti vuosia ennen kun johtokunta antoi luvan ottaa se tuotantoon. Heh, tehdas mainosti sitä silloin maailman nopein vinyylikattoinen auto. No saavutus sekin.
    Nii siis onks se toi XJ coupe?
    Vai onk XJS coupe mitä tehtiin 1975-1994?
    Ei kai se saatana oo E-type mikä on raiskattu ja omistaja pullistelee että se on org V8, eihän?

    Ja oden älypäät ei tule nyt viisastelee tänne. Tää on vakava asia ja haluun tietää. En ole löytänyt netistä en.
     
  8. JariV

    JariV 2nd gear

    Yhen tommosen XJ Coupen oon täällä pääkaupunkiseudulla livenä nähny vuosia sitten. Oli Suomen kilvissä, tumma metallinvihreä väri ja tummaa vihreetä oleva nahkasisustus. Siinä oli pitkät valkoiset kilvet. Seisoi parkissa, en kuullut käynnissä. Sama malli, mistä oli olemassa jokui Jaggen ratakilpaversio. Enempää en muista.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vanhemman mallista Kapitan V8:aa 283:lla ja powerglidellä laulettiin 70-luvulla aika huolettomasti jossakin eteläsavon kunnassa. Harvinaisuudesta ei tiedetty, tai ei ainakaan kauheasti välitetty. Oiskohan säilynyt näihin päiviin? Opelisti rupesi myöhemmin moparistiksi 440 Monacon kautta. Ihminen oppii...

    Muistaakseni just tuon auton ajeluista seurasi episodi, jossa mökin mummo soitti kirkonkylän polliisiin tehdäkseen ilmoituksen raggaroinnista ja kuminlaulatuksesta (johon em opeli hyvin sopi, kun perää oli korjattu ties millä kempin liimalla). Polliisi rauhoitteli mummoa jotenkin näin "no se on hel##tin hyvä että ne on siellä, eikä täällä" ja pisti luurin kiinni ilman jatkotoimia.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mun mielestä ei Jaguaria ole tehty tehtaalta muilla kun jaggen moteilla. V12 versioissa oli kyllä TH400 aski. Mitään dokumenttia sen puolesta en oo nähnyt, että niihin olis tehtaan toimesta tai valtuuttamana muita kun jaguarin motteja laitettu. Ajatuskin oli saika korni kun ne kuitenkin oli aika ylpeitä moteistaan ja ne oli vielä kallita tehdäkin; hinta olis pudonnu varmaan puoleen jollain letukan kikkareella.

    Noi XJ Coupet tehtiin pitkälti käsityönä eikä valmistusmäärät olleet kovin suuria. Lähtökohtana oli ihan normi neliovinen. Tosta käsityön määrästä jothuu mm se, et niissä on kaikissa vinyylikatto, vähän pienempi homma peitellä sitä käsityön leimaa. Kaikki täkäläisten jaggejen kanssa tekemisissä olleet on varmaan tietosia siitä mitä ruoste on, ja noi coupet on sille kuulemma erityisen persoja kun rakenteet on, jos mahdollista, vieläkin kornimpia kun neliovisissa.
     
  11. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

     
  12. Comero

    Comero 1st gear

     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eikös skodasta seuraava kehitysaskel voisi olla vaikka RR?
     
  14. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

    Onko se joku skodan evomalli?
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Olen tuon nähnyt. Tais olla jenkeistä tuotu kun siinä oli äärivalot kyljissä.
    Yksi tehtiin aikoinaan korinvaihtona. Turkulainen erittäin arvostettu henkilö teki sen ja äikä on vieläkin kuvioissa. Se ole silloin erittäin hyväksytty teko, mitä niissä piireissä mun Cuda ei ollut.
    2D HT Opelin näin joskus 20-30 vuotta sitten. Oisko ollut Leppävaaran suunnalla? Pressun alla oli ympäri mennyt koppa ja näytti aika pahalta. Tais ollä metalli harmaa.

    Ja sitten te gurut. Bitter. Yks täällä joskus nähty. Oliko se Opelin tekemä sportti? Opelin tekniikalla eli GM350+TH400?
     
  16. lahelated

    lahelated 3rd gear

    Juu ei, en ole guru, mutta Bitter ei ollut Opelin tekosia, vaan privaattipaja isäntänään Erich Bitter. Käytti vehjeksiinsä ooppelin tuotoksia ja paja toimii jossain määrin edelleen.. http://www.bittercars.com/

    Pirun komeita laitteita teki toki aikanaan, näihin nykyisiin en oikein syty, mut esim. tää olis hieno, vaikkapa mustana ja punaisilla sisuskaluilla... http://www.bittercars.com/bitter/bitter ... ges/fruacd
     
  17. jknR

    jknR Gearhead

  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Oho, löyty tosta linkistä Bitter Blazer, eli eurooppalaistettu K5 Blazer, melkoinen möhkäle. :rotfl:
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kiitti vaan. On kaunis kuin mikä, mutta eikö Eki viitsiny muuta rattia laittaa kun Opelin. Ois edes oman logon laittanut.
    Jaggeista vielä. V12 oli aluksi Borg Warnerin laatikolla ja silloin valmistenumero loppui BW. 70 lopulla tuli TH400 mistä Jagge sanoo GM400 ja valmistenumero loppuu GM.
    BW oli Jagen koodeissa J12. Oon kuullut että se oli ihan vaan BW35, tais vain kaaveli olla eri kuin vaikka BW mikä Volvossa. Ei ihme eteivät kestäneet.
     
  20. lahelated

    lahelated 3rd gear

    Kappas vaan. Blaasteri about Admiralin keulalla, mikähän pointti tuossakin on ollut? :eek: Eipä tuo ainakaan alkuperäisestä kaunistunut... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!