Yllättäviä moottorivalintoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja heikkisj, 2.11.2010.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Öö... taidan väitellä, vaikka olen samaa mieltä? :D

    Sitä mä tuossa juuri tarkoitin, että parilitraisesta ahistetusta bensakoneesta ei pitäisi olla ongelmaa repiä tuotantoautoon esim. 300 kaakkia voimaa tänä päivänä, kun vapaastihönkivistäkin on kiskottu 15 vuotta sitten (vaikka Hondan tekeleissä) jo sama mitä tänä päivänä irtoaa samankokoisista tehokkaimmista kiisseleistä.

    Saas nähdä, että koska tulee massatuotantoon ne 3-4 nelilitraiset korkeapaineturbot bensakoneisiin... Onhan noita toki jo nyt, mutta ei ihan jokaisen sukankuluttajan tilin ulottuvilla ja suurin tuotekehitysfyrkka on selkeesti ollut kiisseliosastolla.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aadolf A6, 2litranen pensaturbo 280Nm, 2l dieseli 350Nm. 0-100 kiihytyksessä dieseli jää laatikosta riippuen 0,7-0,4sekkaa. Näin siis tehtaan mukaan. Dieselin hevoset lienee vähän laiskempia kuin bensakoneen vastaavat, ehkä johtuen vähäruokaisuudestaan..!? Mutta mihin katoaa dieselin 70Nm isompi vääntö? no 2l pienempi keskikulutus varmaan antaa anteeksi sen kaiken rutinan tärinän haisemisen ja röhkimisen mitä noi nykydiiselit tekee. :rotfl:
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Heh, oltiin joo samaa mieltä vaikka väiteltiin, mutta ei olisi eka kerta kun tällaista sattuu foorumeilla.

    Mutta taikaisin offtopikkiin. Veikkaisin, että vapaastihengittävän bensamoottorin aika alkaa olla pian lopullisesti takanapäin. 3..4-litraisia ahdettuja ei ehkä tulee kovinkaan paljoa, vaan kyllä se on "downsizing" mikä on päivän sana, eli pienempitilavuuksiset moottorit. Samalla kuin vaikeastivaihdettavat eli käsivaihteiset vaihdelaatikot jäävät historiaan, voidaan optimoida moottoria paremmin toimimaan ajotilanteissa. Eli ihan sama vaikka tuhannen kierroksen kohdalla pikkumoottorissa ei olisikaan vielä vääntöä osakaasulla, koska vaihdelaatikko ja moottorinohjaus hoitaa tilanteen. Joko sitten sähköisesti ohjatun kaasuläpän reilulla avatumisella, tai sitten laatikon toiminnalla.
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Todennäköisesti välityksiin: Saman tehoinen bensakärry kyykyttää nokilekan mennen-tullen, koska kierrosalue on huomattavasti laajempi ja sitä kautta sopivilla välityksillä saadaan renkaalle tuleva momentti suuremmaksi kuin kapean kierrosalueen työkonemoottorilla.
    Lisäksi nokilekassa saattaa olla omapainoa enemmän........
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tästä aiheesta on noin miljoona ketjua netin eri foorumeissa ja ymmärrän kyllä miksi, vaikka asia ei kovin monimutkainen olekaan. Enivei, teho on vain laskennallinen suure vännöstä - silti mitä enemmän tehoa, sitä paremmin auto kiihtyy, jos vaan vaihteita käytetään.

    Sata heppaa on sata heppaa kiihdytyksessä, eikä se siitä muuksi muutu. Toisaalta sataan heppaan tarvitaan sitä vähemmän vääntöä mitä korkeammilla kierroksilla teho muodostuu. Ja vastaavasti mitä pienemmillä kierroksilla moottorissa on sata heppaa, sitä enemmän vääntöä siinä on samoilla kierroksilla.

    Vielä yksi esimerkki: oletetaan että wanha, vaikkapa vapaastihengittävä diesel-veekasi puskee 500 newtonia vääntöä 2000 kierroksella. Oletetaan myös, että wanha vapaastihengittävä bensakasi puskee 500 newtonia vääntöä 2000 kierroksella. Kummassa on enemmän tehoa 2000 kierroksella?

    Vastaus: ei kummassakaan, vaan molemmissa on ihan yhtä paljon tehoa 2000 kierroksella.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olisikin hupaista nähdä sama tilanne 2-vaihteisella automaatilla tai 3-vaihteisella manuaalilla...

    Jo vuosia sitten naureskelin Tekniikan Maailman jääräpäiselle tavalle mitata moottorin sitkeyttä suurimmalla vaihtella alkaen 60 km/h nopeudesta. Arvasin, että juuri dieselmoottoreille tilanne tulee jossain vaiheessa kestämättömäksi. No niinpä esimerkisi TM:n numerossa 19/2010 todetaan Saabin sinänsä hienon 9-5:n 2-litraisen turbodieselin suorastaan kieltäytyneen hyväksymästä täyskaasua kuutosella 60 km/h vauhdista. Vaikka moottorissa on vääntöä sentään (maksimissaan) 350 Nm... :)
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    :wink:
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ikävä kyllä siltähän se näyttää. Itse kun yrittää etsiä jostain sopivaa pirssiä, millä voisi ajaa kaikki ajot, niin se ei oikein onnistu millään 1.4 litraisella vinguttimella, tahi 1.9 tdi:llä. Kun oikeasti sitä voimaakin saisi olla silloin kun sitä tarttee ylämäessä rekkaa ohittaessa, tai jos sattuu olemaan kolme tonnia painoa koukun päässä.

    Sopivan kokoisella ahdistetulla bensakoneella tuo ei olisi mikään ongelma toteuttaa, mutta aika vähissä ne on. Ja dieseliä en edes harkitse, kun kilsoja tulee kuitenkin aika vähän vuoteen ja ei muutenkaan viitsi maksaa ekstaa siitä, että voi ajaa kalliimmalla tekniikalla joka haisee pahalle :rotfl:

    Joku ihme siinä on, että jos oikeasti haluaa vikkelän bensakäyttiksen, niin vaihtoehtoina on lähinnä vapaastihengittävät isokoneiset audit, bemarit ja jenkit. Ellei sitten oo fyrkkaa sijoittaa reilua sataa tonnia johonkin spesiaalivehkeeseen tai jälkikäteen ahdettuun...
     
  10. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    mikä on vikkelä?
     
  11. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    itellä ollut vastaava tilanne, rekasta pitäisi päästä ohi ylämäkeen 3t koukussa, 50-60km/h vauhtia josta lähteä kiihdyttämään niin minä valitsen cummins-koneisen veturin alleni, millä bensavehkellä samoilla painoillla tullaan ohi kun rekan olen ohittanut, en nyt heti keksi? Kun ei saanut olla dieseliä eikä maksaa maltaita, pikkarin noin 300-400hv ja 700nm-900nm saa kai about 30-40kiloeuroo. Paljon rahaa mulle mut jos kärryy vetää ja ohi piti päästä.

    Ehkä bensapikkari jos ei aja kuin kirkkoon

    ite valitsen lt45 paripyörill miehistöohjaamolla ja pikku-hiab lavalla ja oon onnesta soikeena ku se yks pystyputki työntää torven täydeltä mustaa ja mäen päällä ku vauhtii on 15
    km/h ihmettelen ku kuuluu kauhee pamaus ja kiertokanki sojottaa kyljestä ulos
    :rotfl:
     
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ^miks pitäs päästä rekasta ohi jos on itselläkin kärry perässä? sama nopeusrajoitus molempia sitoo..

    :poff:
     
  13. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    viimeisin reissu noin 3t koukussa reissu oli kittilä-vantaa reissu jolla ajelin rekkojen nopeutta ei ongelmaa, parissa paikkassa ohitin rekan kun ne hyytyy vähän ylämäkiin. Pari "poliisia" ja Asuntoilijoita enemmänkin ohittelin tuolla reisulla ku eivät satasen pätkillä saaneet enemmän ku 70 vauhtia ja persiissä on 100-lätkä, se on kumma...paitsi kun tuollaisen "poliisin" yrittää ohittaa niin sit se saa vauhtia. Enkä yritä yleistää karavaanareita, sattu vaan pari tollasta sillä reissulla.
     
  14. jknR

    jknR Gearhead

    Yksi dieselöity bemari.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. pas2

    pas2 Gearhead

    Uusia ja vähän vanhempia diisselihenkilöautoja JOUTUU ajamaan päivittäin.

    Tärisee, kilisee, savuttaa ja tuntuu kun ajais pakettiautolla. Monessa Uudenkarheassakin riisselipaskassa on jäätävä ravistus tyhjäkäynnillä (niinkuin ittekin sanoit).

    Ja se vääntö... Oletko oikeasti ajanut uusilla dieselautoilla? Liikkeellelähtiessä pitää kaasuttaa ja luistattaa kytkintä, että pääsee yleensä edes liikkeelle... Kokeileppa vaikka uusia Fordeja. Säälin uusilla ransiteilla ajamaan joutuvia.

    PS. Ajaisitko 10 vuotta vanhalla dieselmoottorisella saksanseisojalla jos sulla ei ois rahasta kiinni? Mulla rupee olee rahallisesti tiukkaa ajella bensakutosella, ja kiikarissa on 20-30v vanha ransitti. Vituttaa jo valmiiks jos joutuu ruveta riisselillä ajelemaan. Jos ei olis rahasta kiinni niin ajaisin 20+ kuluttavalla bensakasilla. En millään muulla. Paitsi kesällä mopolla.
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Joopa joo...

    Skitsofreenistä mun mielestä Skodakuskin suusta. :poff:
     
  17. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    itellä 2xnokileka ja enkä niitä viiti mainita mutta molemmat edustavat juuri niitä kahta 80-luvun dieseleitä joita kaikki tuntuu vihaavan, paitsi itellä kun on kusta pää täynnä niin vaan ajelen niillä kun jokin niistä sattuu toimimaan :rotfl:

    ja jos rahaa ois niin en minä varmaan yhtäkään uutta autoa ostaisi kuitenkaan. heti ostaisin yhen warren, duettin, chargerin, useamman traktorin.....kukin taplaa tyylillään.

    tuosta bemusta sen verran että jos koneen saisi vanhaan 123-koriseen ruumisautoon, voisi arkadianmäen-porukalle tarjoo kyydit :rotfl:
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    On noita tullu kokeiltua, Fordeista tosin ei kokemusta. Jotain 5-10 v Transitia on tullu ajettua, ja on kyllä synkkiä pelejä. En kyllä lue tota 10v saksanseisojaa ihan uudenkarheaks, vaikka common rail-moottori onkin, eli ei oo samalla viivalla uusien dieseleiden kanssa siinäkään suhteessa... Ei dieseliä varmaan ikinä saa käymään ihan yhtä tasasesti kun bensakonetta, mutta ei mun mielestäni uusien dieseleiden käynti niin epätasaisasta rouskutusta oo että siitä tämmönen marina ja valitus pitää tehdä... Tasasemmin ne kumminkin käy kun joku kaasutinmoottorinen vanha bensajenkki jotka monen mielestä on kehityksen ehdotonta huippua ja parasta mitä voi olla. :rotfl:

    Mä en itseasiassa tiedä millä sitä ajais jos ei olis rahasta kiinni...Ehkä upouudella dieselmoottorisella saksanseisojalla? Iso diesel yhdistettynä automaattivaihteistoon on sen verran leppoisa yhdistelmä että mikäs semmoisella on ajellessa...
     
  19. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    et oo suoran kasin kyydissä sit ollu koskaan, pystyykö -48 packardin kyytiä paremmaksi pistää :D pistetään se muuten lisäksi mun listaan jos rahaa ois ettei hintalappuu tarvis kattoo
     
  20. pas2

    pas2 Gearhead

    Haisee jo provolta :rotfl:

    Silti otsikon hengessä, varsin outo yhdistelmä :poff:
     

Kerro tästä muillekin!