ympärivuotinen ylläpitolaturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja 251265, 6.12.2005.

  1. 251265

    251265 1st gear

    http://kauppa.osaset.com/product_info.p ... ts_id=1540
    Menin ostamaan tuollaisen ylläpitolaturin.. Laitan sen transitin kapiiniin kiinteäksi (johdot akkuihin myös kiinteäksi)
    Ennen kuin poltan tai rikon mitään niin haluan kysyä asioista paremmin perehtyneiltä ja viisaasmmilta, että voinko turvallisin mielin jättää tuon kiinni akkuihin olemaan, ilman pelkoa laturin/ minkään hajoamista?? :eek:
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tiedä noista viisaista, mutta ainakin itse uskaltaisin pistää kyseisen laitteen kiinni.
     
  3. 251265

    251265 1st gear

    No sinähän tässä mielessä pyörit.. (viisaana)
    Laitan siis kiinni, hieno homma!! KIITTI TAAS KUNKKU!!:D
     
  4. 251265

    251265 1st gear

    Voinen jättää transun seisomaan johtoon pitkäksikin aikaa kun lähden matkoille..(?)(varavaravarmistus..)
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Mulla on ollut kiinteänä asennuksena jo jonkin aikaa.
    Latauslaite ottaa hieman virtaa akusta lepo/valmiustilassa, ja verkkovirtaan kytkemätön kiinteäasenteinen laturi syö akun pikku hiljaa tyhjäksi.
    Tämä vaatinee kuitenkin vähintään viikkojen seisotuksen.
    Riippuen tietysti akun kunnosta/tarvittavasta starttivirrasta.

    Ohjelehtinen ei ota kantaa, mutta en kehottaisi starttaamaan autoa laturi akkuun kytkettynä JA verkkovirtaan kytkettynä.
    Voi olla että on laturi suojattu ylivirralta "fiksusti", mutta on sekin mahdollista että laturin sisältä poksahtaa jokin toisiopiirissä (oikosululta suojaava) oleva diodi tmv.

    "Kenttäkelpoinen" elektroniikka suojataan usein epoksiin valamalla, ja tällöin viallisen komponentin vaihtamiseen tarvitaan dynyä/dremeliä/talttaa tmv työkaluja.
    En tosin tiedä onko em laturi just tällainen.


    Laturissa on erikseen valittavissa ns. pakkaslatausmoodi joka käytännössä tarkoittaa sitä että akkua ladataan normaalia selvästi suuremmalla virralla.
    Tämä toiminto lyhentää normaaliakkujen elinikää lämpimässä "kesäkelissä", ainoastaan rullakennoakuissa joissa elektrolyyttiliuos on imeytetty murskaan eivät tästä kärsi.
    Esimerkkinä vaikka optima, ja muutamat muut vastaavalla rakenteella toteutetut. Optima kestää jopa 100A latausvirtoja.

    Pakkasasentoa ei kannata tosiaan käyttää perinteisten akkujen kanssa kuin pakkasella.
     
  7. Wesku

    Wesku Gearhead

    Mulla on ollut tollanen ~kuukauden kiinni akussa lataamassa, eikä ongelmia.

    On joskus käytetty myös reissuilla laturin maksimivirran tuoton kanssa yhtä paljon kuluttavan kylmälaukun kanssa kaksikin päivää putkeen. Laturi oli aika lämmin sen jälkeen, mutta toimii ongelmitta edelleen.

    Mulla on ainakin kestänyt startata latauksen aikana. Useilla ylläpitolatureilla tuo on mahdollista.

    Ja kaverilla on ollut tuollainen kiinteänä parissa autossa ilman ongelmia.
     
  8. samu

    samu 1st gear

    Defan vastaava ei syö virtaa ja voisi olla paremmin suojattu ulkokäyttöä ajatellen. Reilusti kalliimpihan tuo on.
     
  9. 251265

    251265 1st gear

    Jospa mä tekisin näin: mä laitan ton (xs3600) verkkopiuhan sisätilan pistokkeeseen (josta se ottaa virran kun lohkolämppärin piuha on tolpassa) ja laturin hauenleuat akunnapoihin, mutta +piuhaan katkaisija (kojelautaan.) Kun aamulla lähden autolla,(tässä järjestyksessä: ) otan piuhan tolpasta ja vielä "katkaisen" +piuhan kojelaudasta (eikös + kannata katkasta?), ettei latausvirta pääse ylläpitolaturiin päin ja vahingoita sitä ja sitten vasta starttaan.... Onko tässä mitään järkeä?? (kun en tunne sähköpuolta :oops: )
     
  10. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Se valmiustilan ottama virta on niin pieni että normalikäytössä ja kunnossa olevalla akulla ei ongelmia tule.
    Pointti oli että jos akku alkaa olla ehtoopuolella ja auto seisoo helsinki-vantaalla pitkän lomareissun ajan niin akut on luultavasti tyhjänä tullessa.

    Ei siis välttämättä tarvi sitä katkaisijaa.
     
  11. 251265

    251265 1st gear

    Voisko ton jättää tolppaan pidemmäks aikaa lataamaan (vaikka tolppa toimii vaan n2tuntia päivässä?) Elikkä se latais joka päivä akkua sen 2t per päivä, kun toi jatkaa sitä vaihetta mihin se viimeks jäi, vaikka virta meneekin poikki eikä mee "standby-tilaan" niinku jotkin sähkökojeet. Se katkaisija +piuhaan tulis vain suojaamaan ctekkiä auton omalta latausvirralta.
     
  12. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Voi jättää vaikka kuukaudeksi, laturi jatkaa siitä mihin jäi ja lataa jos tarvetta on.
    Jos/kun akku tulee täyteen niin laturi siirtyy automaattisesti ylläpitomoodiin ja haistelee silloin tällöin että onko lataustarvetta.

    Joo, kukas ylläoleva se kertoili että on jopa raakasti starttaillut autoa latauksen ollessä päällä. Suojaukset on laturissa tehty fiksusti eikä tunnu tykkäävän siitä huonoa.
    Auton laturi ei tee näemmä hallaa purkille vaikka olisi koko ajan kytkettynä, mullakaan ei ole mitään kytkintä välissä.
     
  13. 251265

    251265 1st gear

    Eli mä ruuvaan palikan penkin alle palvelemaan!! :rotfl:
     
  14. päde

    päde 1st gear

    Jesh. Mulla on tuommonen ollut jo puolitoista talvea prätkässä kiinni, ja on toiminut tosi hyvin, latailee minkä tarvii eikä keitä pientäkään akkua.
     
  15. OMG

    OMG 1st gear

    Ajastinkellolla defan akkulaturi,lohkolämmitin ja sisätila lämmitin yhdistelmä TOIMII
     
  16. capriceman

    capriceman Gearhead

    Laturin pystyy rakentamaan itse ja sen voi integroida auton sähköjärjestelmään. Hintaa laitteelle tulee noin 10-15 euroa.
    Muuntajakin on sellainen joka löytyy melkein kenen tahansa hyllystä, ainakin näin joulun jälkeen.
    Muuntajaa ei sitten suoraan voi kytkeä autonsähköjärjestemään vaan tarvitsee siis elektroniikan väliin jotta akku ei keitä eikä ylilataa. :wink:
     
  17. luka

    luka 1st gear

    nykyään saa vielä halvemmalla noita automaattilatureita kun ede.mainitut mutta kertaus...ne on automaattivaraajia jotka lataavat pienellä jännitteellä ns.ylläpitolatausta.LAITE ON SUOJATTU KAIKENMOISILTA YLIJÄNNITTEILTÄ YM, MUTTA!!!!!! PIDÄ HUOLI ETTÄ AKKUSI ON KUNNOSSA. VARAAJA EI TUNNISTA JOS ESIM YKSI KENNO ON RIKKI.LATAA JA LATAA VAIN JA SAATTAA KIEHAUTTAA LOPUNKIN AKUN..MUUTEN LATURI ON IDIOOTTIVARMA.
     
  18. capriceman

    capriceman Gearhead

Kerro tästä muillekin!