Yukonin levylukko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Zimi74, 9.7.2008.

  1. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Tuli pieni ongelma uutta levylukkoa laitettaessa 741 caseen. Kyseessä on vanha c koppainen moppe. Vanhat vetarit ei enää mahdu paikoilleen, eli lukon sisässä oleva välipalikka on liian pitkä. Uskaltaako molempien vetarien booristä leikata pätkät pois vai pitäisikö lukko purkaa ja katsoa saako lukon sisällä olevaa välipalikkaa lyhennettyä.

    Toinen hölmö kysymys on että onko pinionin ja hammaskehän välissä liikaa välystä, jos pinionia edestakaisin liikutettaessa kuullu pieni kalaus. Muistaakseni pinionin ja hammaskehän välys mopen korjauskirjan mukaan olisi noin 0,007". Sain välyksen mitattua noin 0,15 milliin, mutta kuitenkin tuo ääni vähän hirvittää. Pinionin ja hammaskehän "leikkaus" jälki kuitenkin suhtkoht kohdillaan.

    Kiitos taas jo etukäteen.
     
  2. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    väittäisin että välystä on pinionissa liikaa.

    kokeile ensiks purkaa se yukon ja kattoo mitä se on syöny ja vasta sitten viimesenä keinona vetoakseleita pilkkomaan.
     
  3. OL

    OL Gearhead

    Yukonien kanssa ei ole ollut sopivuus ropleemia.
    lisäinetta puoli purkkiä niin ei pauku.
    sulla pitäs olla apparin puollella päittäis säätö.
    eli kasaat kuskinpuolen vetarin ensin ja katsot meneekö perille asti.
    sitten asennat apparin puolenvetarin ja säädät sen säätöpyörän joka on
    vetokselin laakerin takana olevan pidätin levyn
    ulospäin niin paljon kun tulee ja jätät hieman välystä pitäs toimia.
    Hammaskosketus jos on kohdallaan niin 0,15mm>0.06" on jo alarajassa.
    0.08"-0.10" > 0.20-0.25 mm alueella . välys heittoa aina on .
    Välityksessä PITÄÄ OLLA VÄLYSTÄ JOKA KOHDASSA
    muuten se voi leikkaa kiinni lämmetessään,
    kun ei ole öljy kalvoa välissä .
     
  4. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Kiitti vastauksista.

    Lipsahti kirjoitus erhe tuohon mittaan, muistelemani välys oli juuri kuten OL kirjoititkin 0,07". Mittasin välyksen (joka oli 0,15 ja 0,20 millin välissä) korkeimman hampaan kohdalta. Muualla välys oli tietysti suurempi.

    Jäi tuohon alkuperäiseen viestiin laittamatta että kyseessä on kartiovetareilla oleva perä, joten laakerin takana ei ole mitään säädettävää..

    Lisäksi tällein pikaisesti mitattuna vetarit on yhteensä noin 1,5 cm liian pitkät.
     
  5. OL

    OL Gearhead

    vai kiilaperä.. sitten vaan sipaisu pois kummastakin vetarista
    nin että retaineri/laakeri pohjaa paikalleen.
     
  6. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    niin epäilinkin, KIITOS varmistuksesta!
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Meneehän vetariti pohjaan asti, kun hammaspyörä johon toi vetari menee sisään on kaksosanen, ja jos ei ne rihlat oo kohakkain, tökkää vetari siihen.

    t:nimimerkki "ensin sipastiin rihloista, sitten kavennettiin kuorta".
     
  8. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Kyllähän niitä pyöritettiin ja yritettiin monessa eri kohdassa saada menemään.

    Kun toisen vetarin työntää pohjaan toinen tulee ulos. Sillein on erikoista ettei vanhassa perässä tämä ollut mahdollista...

    Pitääkin vielä kokeilla että jos ne vetarit ei menekkään pohjaan!

    Kiitti vinkistä...
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Todennäkisesti ne menee, jos toisen pulen vetari vaikuttaa toisen puolen syvyyteen. Ton pystyy rihlasta kokeilemaan, kuljettaa vaikka jotan terää sitä pitkin, niin sen pitäis mennä suoraan läpi, tökkäämättä mihinkään. Jos noi on pielessä, niin niiden kohdalleen saattamiseen tarvitaan niin paljon voimaa, että "lukko luistaa". Mut kuulemma jotkut kasailee noita niin, että on vetarin stubut paikallaan, jolloin noi on väkisinkin oikein. EI kuitenkaan kaikki. :rotfl:
     
  10. OL

    OL Gearhead

    Noh,jos jukonin jaskat kasaa ilman vetareita,tms .. ei oo vielä sattunut
    että niisä olis rihlat ristissä mutta kaikkihan on mahdolista.
    lukossa on "uiva" väli holkki. sen takia se antaa periksi toissele puolelle.
    Kantsii tosiaan vielä mitata vaadittava syvyskin
    ennen pätkäisyä, ettei tosiaan mee sit kaventeluksi..
    tai maalaa rihlat josta näkee sitten kuinka syvälle ne todellakin menee..
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Yukonin levylukko on tietääkseni kopio -68 levylukosta ja rihla sydeemi niinollen yksiosainen että rihlatampiointia ei voi sattua.
     
  12. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Toisaalta koska väliholkki liikuttaa toista vetaria ulos niin en enää usko että se olisi kiinni rihloituksesta, silloinhan vetari/väliholkki tökkäisi kiinni rihloitukseen eikä työntäisi toisen puolen vetaria ulos. Juuri kuten BRAKE DRUM kirjoitti.

    Pitää vielä mittailla kun pääsee tallille ensi viikolla. Arvatkaa syökö miestä kun auto viimeisiä vaille valmis ja pitää lähteä emännän kanssa viikon lomareisulle. NOH, pitää välillä panostaa tuohonkin suuntaan...
     
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    http://kuvablogi.com/nayta/1211903/

    tuossa on kuva tommosesta Yukon levylukon restaurointisarjasta.siitä näkee että booriosa on yksiosainen eli niinkuin -68 levylukossa.
    -67 ja vanhemmissa levylukoissa tuo booriosa on kaksiosainen ja siinä on ehkä mahdollista käydä jotain misteikkejä.
    amerikkalainen myyjä sanoo että tällä sarjalla voi ehjätä myös originaaleja Chryslerin levylukkoja.
     
  14. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Mistä noita restaurointi sarjoja saa suomesta vai onko amerikan maa ainut paikka ja mistä sieltä?
     
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Imatran tulliin rahteineen ja alv:ineen 166 e tuollainen restaurointisarja.
     
  16. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    NO niin, akselit sitten sorvataan lyhemmiksi. Eikö niin että korjauskirjan antama Wheel Bearing Axel Shaft End Play 0.13 - 0.23 tuumaa, on vatareittein yhteisvälys, eikä pelkän toisen puolen? Tuntuisi vähän hurjalle jos välys olisi maksimissaan melkein 6 milliä per puoli...
     
  17. rt68

    rt68 1st gear

    No ei se ole noin paljoa edes yhteensä! olisiko jäänyt yksi nolla pois pilkun jälkeen.
     
  18. OL

    OL Gearhead

    Välys mitataan toiselta puolelelta apparin puolelta missä on yleensä
    säätöpyörä.
    Välys on 0.013"-0.023" yhtensä. ja milleissä 0.035-0.055. eli kun
    tuntuu pieni välys tai menee nätisti paikalleen niin se on siinä. koska kiilavetari perää ei voi säätää erikseen.sinitarraa tai muovailuvahaa
    vetarin päähän niin ainakin varmistuu litistymä. katsoo vaan että sitä
    ei tartte onkia sieltä erikseen.
     
  19. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Tuhannesti kiitos taas vastauksista.

    Voi per*%le kun ei aikuinen mies osaa lukea. Tää on jo toinen kerta kun luen tuon manuskan mittoja päin persettä. Kiireessä kun tihrustaa niin tulee huolimattomasti katottua nuo mitat, jotka manuskassa on ilmoitettu .013" - .023" :mad:

    NOH, onneksi vetareita ei ole vielä sorvattu, ois tullu kallis lukihärö!
     
  20. rt68

    rt68 1st gear

    No nyt on tuumat kohdallaan mutta milleissä on taas yksi nolla liikaa pilkun takana :rotfl: Tosin ei siellä puolta milliä tarvitse olla.
     

Kerro tästä muillekin!