ZF 4HP22

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Traveler, 30.12.2005.

  1. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Tuollainen laatikkohan aika yleinen volvosta V12 bemariin.
    Ongelma on tämä; Kun lähtee D asennolla liikkeelle, vaihteisto lähtee 2-vaihteella. Jostain luin että bmweessä jossain mallissa olisi joku "sporttikytkin". Poistaako tämä ko. ongelman ? Onko olemassa shift-kittiä?
     
  2. FA18

    FA18 3rd gear

    Omegassa kait sama laatikko, jossa sekä talvi, että sport ohjelma.
    sportti nostaa vaihtokierroksia/kick down toimii herkemmin,mutta kyllä kuuluu lähteä liikkeelle ykkösellä normaali ja sport ohjelmalla D:llä.
    Talvi ohjelmalla lähtee kolmosella ja tuntuu täysin turhalta varusteelta
    ainakin 2litrasessa. Joten luultavasti laatikossa vikaa.
     
  3. härpätin

    härpätin 1st gear

    Mikä auto ja vuosimalli on kyseessä? Vanhemmat on mekaanisesti ohjattuja,ne lähtee muistaakseni kyllä aina ykkösellä liikkeelle.Vasta sähköohjatuista löytyy noita sport-ym. asentoja.Yhdessäkään Opelissa en muuten ole koskaan nähnyt ZF automaattia,Omegasta löytyy joko GM:n oma valmiste 4L30E tai japanialainen Aisin-Warner.
    Ai niin, ja siitä V-12 Bemarista löytyy jo 4 HP 22:sen vahvempi versio,
    4 HP 24.
     
  4. Traveler

    Traveler 3rd gear

    no autohan on 86 Range Rover. Kaverin kanssa ajeltiin maastossa D-alueella ja se sanoi mikset laita lukkoykköselle, D ei käytä 1vaihdetta, henkilömersutkit lähtivät hänen mukaansa kakkosvaihteella.
    Olen joskus ollut huomaavinani eroa kun on jäänyt kiinni esim. kantojen taakse.

    Vaihtoehdot näillä tiedoilla:
    -laatikko on rikki, jättää ykkösen pois
    -kuvittelen että on kakkosvaihteella, ero on tosiaan pieni, Opelin turbiini hämää, stallspeed isolla puolella 3000
    -minä olen oikessa te väärässä
     
  5. AVRO

    AVRO Gearhead

    Laatikko kyllä vaihtaa niin äkkiä kakkoselle ettei aina huomaa, oliskohan nyt kyse juuri siitä?

    Varsinkin Low puolella ei ehdi kunnolla koppi edes liikahtaa kun on jo kakkonen menossä. Ite en kyllä ole maastossa juurikaan D:llä ajanut, ykkösellä tai kakkosella lähinnä. Mut eihän sitä kysytty... :odroll:
     
  6. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Näinhän se voi olla, ja pienellä puolella nopeammin. Deellä on niin leppoisaa ajella 8) Joskushan on sellaisia mäkiä että joutuu laittamaan kaasunpohjaan ja järjen pois.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rangessa on niin tiuhat välitykset, että se tosiaan vaihtaa kakkoselle niin äkkiä ettei sitä juuri huomaa ja varsinkin pikkupuolella. Jos toi loota tuntuu vaihtavan "löysästi" niin kikkarivaijeria kiristämällä sitä saa vähän terävämmäksi. Deellä ajamista maastossa en kylläkään suosittele koska toosassa on yksi vapaakytkin joka tekee keppi D yksin töitä. Kun keppi on siellä pienimmän pykälän kohdalla niin silloin on levypakka ton vapaakytkimen apuna. Jos vapaakytkin hajoo niin sen huomaa niin että loota ei lähde liikkeelle Deellä!
     
  8. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Sain tänään uutta tietoa:
    Esim 86-89 MB 300 lähtee liikkeelle kakkosella, ellei kaasua paineta pohjaan ja alla ole esim. asvalttia. Tosin autossa on silloin mersun oma
    automaatti. Tässä oli mennyt vaihteistot sekaisin ja yritettiin korjata ominaisuutta jota ei ollut.
    Se on kyllä totta että kannattaisi käyttää lukko 1 ja 2.
    Tarjoan kaikille virtuaali oluet vaivannäöstä.
     

Kerro tästä muillekin!