ZF-6 ja Quicktimeinc RM-6039 sbc gen1

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lofjussi, 5.5.2011.

  1. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Nyt ois hyvänlainen jumitilanne auton rakentelussa. Kerrotaanpa alkutilanne...
    Corvette -84:een olen laittamassa manuaalivaihteistoa automaatin tilalle. Moottorihan on sbc gen1 168th vauhtipyörällä.
    Kytkin 12" http://www.summitracing.com/parts/CTF-DF612909/ normaali painin tyyppinen asetelma
    Kytkinkoppa quicktimeinc.com RM-6039
    Vaihdelaatikko ZF-6 -94 corvetesta, (myös -92:n isompi kytkinholkki löytyy)
    Painelaakeri/työsylinteriksi sain kaverilta kokeiltavaksi corvette C5 tyyppisen yhdistelmän. Eli samassa mötikässä on painelaakeri ja hydraulisylinteri, ei sitä perinteistä vipua.
    Ja tämähän se oli tarkoitus laittaa vaan eipä mahdu. Työsylinteriin pituus lyhyenä on 44mm ja tilaa on vain 29mm. Mikä siis neuvoksi?

    Yritin googlettaa ohkasempia painelaakeri sylkkyä, mutta en onnistunut.

    Oisko ratkaisuna 15mm koroke laatikon ja kytkinkopan väliin? Tällöin kytkinakseli ei enää yltäne silmälaakeriin mutta haitanneeko?
    Myös cee palkin laatikon ja perän välistä voin modata lyhyemmäksi.

    Vai keksittekö miten tuo ratkaistaan, onko ohuempia painelaakerisylintereitä?
    Jos taas laittasin perinteisen irrotushaarukan ja työsylinterin niin tuossa kopassa ei juurikaan ole kiinnikeitä sylinterille.
    Alunperinhän (-94 corvette)tuossa on ollut veto tyyppinen asetelma...

    Ehdottakaapa jotain
     
  2. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Tilanne lauennut, uusi koppa 6mm matalampi kuin alkuperäinen. Viimeisten laskelmien ja kokeilujen perusteella 10mm adapteri laatikon ja kopan väliin on lääke tähän vaivaan…

    Kertoisko joku mitat sbc gen 1 kytkimen silmälaakerille?
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Riski vaihteistovaurioon on suuri, jos sisääntuloakselia ei tueta koneen päästä. Ainakin ääntä tulee ja tärinää.
    Toisaalta pitkän silmälaakerin sorvaaminen ei ole mikään ihmetemppu.
     
  4. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Se on totta. Unohdin päivittää topiciani, että kytkinakseli yltää, homma ok.

    Kertoisko joku sen laakerin ulko halkaisijan, että voisi käydä paikallisesta varaosa liikkeestä kysyyn...
     

Kerro tästä muillekin!