Zil-V8 salat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 1.2.2003.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös se bensakone ole litran isompi kuin Zilissä. No joo, jotain uudempia Uraleita sitten ollut dieselillä, mutta nuo mitä varuskunnissa olen nähnyt, niin kaikki on olleet niitä 70-luvun bensakoneisia.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, sama vika täällä.

    Meillä poika (8v) on noita nettivideoita noista maastokelpoisista härveleistä, Tatroista, Uazeista ym. myös amerikkalaisista, katsellut ja kyllähän se vakuuttavaa menoa on umpihangessa ja peltoliejussa.

    On vaan noita mielitekoja niin paljon ja rahaa käytettävissä kuitenkin niin vähän, että pitäisi voittaa lotossa. Täytyykin heti tehdä viking lotto.

    EDIT: POika korjasi eilen:" miksi laitoit, että 7v. Minä olen 8v." Se on siis korjattava. 8v
     
  3. Frösä

    Frösä 2nd gear


    Ainaki Keuruulla oli Krazeissa 14.8 diesel. Itse en ajanut, koska Kraz-kuskit oli erikseen.

    Ja viime tammikuussa kotiuduin.
     
  4. meteor

    meteor Gearhead

    Syksyllä oltiin työporukan kanssa Mil safarin järjestämällä kuorma-auto safarilla Pornaissa.
    Autoina oli Graz, Zil ja sisu proto ja kaikkia ajettiin vuoron perään.
    Intissä ei mahdollisutta ollut ajaa kyseisiä laitteita, moottoripyörälähettinä kun olin.
    Ehdottomasti paras laite oli Zil, se meni eleettömästi kivien ja kantojen yli ja muutenkin hieno vehje karuudessaan.

    Olettaisin ettei moni joka intissä ajo Zilillä päässyt yhtä haastavaan maastoon mitä Pornaisissa on.

    Kuka maastossa tykkää möyriä niin kannattaa kerätä porukka kasaan ja mennä Mil safarin järjestämälle "leirille", ainakin itse tykkäsin :D
     
  5. Duar

    Duar 1st gear

    Hyrylässä kesällä -92 yhden Uralin katsastuskuntoon korjanneena olen ainakin vähän tutustunut kyseisen laitteen tekniikkaan.

    Moottorin iskutilavuus n. 7 litraa, puristussuhde 6 ja jotain, nokassa asteita liki 300 ja suurin teho 3000 kierroksella. Mun mielestä toi kombinaatio vois olla parempikin, mutta lienee "optimoitu" todella matalaoktaaniselle polttoaineelle ja kampikäynnistysmahdollisuudelle. Kuka muu on käynnistänyt 7 litraisen kasikoneen veivillä?

    Kaasupoljin ei vaikuta kaasuttimen läppiin suoraan, vaan keskipakosäätimen kautta, niinkuin ruohonleikkurissa.
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ei sitten muuta kun selaamaan Nettikonetta, niin saa pukinkonttiin täytettä, Zileistä pääse oikein valitseen, mutta Uraleja ei ole tänään kun yksi.

    http://www.nettikone.com/zil

    Pyyntihinnat ei ole niin hirveitä, mutta ostohintahan on ns. käsiraha, kuten autoharrastuksessa yleensäkin :wink:
     
  7. Ombo

    Ombo 1st gear

    Jälkeenpäin sylettää tosi raakasti, kun en hakeutunut Keuruulla kuskiksi. Siellä on varmaan vieläkin Zil pääasiallinen miehistönkuljetusväline.
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Menee nyt vähän ohi aiheesta mutta löytyyköhän tuo lättis BTR-60 vaunusta? Tai oikeestaan niitä on kaksi...
     
  9. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Venäläinen on ajatellut ovelasti: myydään tsuhnalle halpa kuorma-auto, joka tarvitsee paljon bensaa, joka taas suurelta osin tehdään itäöljystä. Rauhan aikana tulee rahaa, sodan aikana taas ei paljoakaan vastusta kun huoltovarmuusvarastot ovat loppu ennenkuin kalusto pääsee rintamalle.
     
  10. Ombo

    Ombo 1st gear

    60l/100km oli kulutus marsseissa mikäli vehjas oli kunnossa. Marssivauhti oli vauhdikkaat 60km/h.

    Muistuikin hassu juttu mieleen intin ajalta. Siivottiin erästä varastoa ja löydettiin n. 30l kaikenlaista nestettä eri pöntöissä. Näissä oli ainakin moottoriöljyn jämiä, lamppuöljyä ja jotain muuta "yleisöljyä". Lisäksi oli jotain mitä ei pystynyt päättelemään mitä lie oli törpön sisältö. Kouluttajalta kyselyä että mitäs näille tehdään. "Etsikää lähin zilttoni ja kaatakaa tankkiin" Näin me pojat tehtiin. Itse teosta ei saatu kyseisen vehkeen käynnistystä kiinni, mutta kummasti ne aina vaihtoi paikkaa siinä parkkipaikalla...
     
  11. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Joskus olen antanut itselleni kertoa tällaisenkin selityksen noille itänaapurin bensiinikäyttöisille kuorma-autoille:

    Öljynjalostusprosessissa jakotislauksessa syntyy joka tapauksessa erikseen dieselin valmistukseen sopivaa raskaampaa tislettä ja bensiinin valmistukseen soveltuvaa kevyempää tislettä (tottakai lisäksi tulee muitakin tisleitä). Kun valmiutta kohotetaan, saadaan öljynjalostamoiden kapasiteetti käytettyä paremmin kun molempia tisleitä käytetään sotaväen ajoneuvoissa runsaasti.

    Joku tuon valmistusprosessin tarkemmin tunteva voisi tietysti varmaan laskea mikä on noiden kahden polttoaineen keskinäinen suhde käytettyä raaka-aineyksikköä kohden ja sitten saataisiin ehkä aikaiseksi keskustelu voiko kuulemani selitys pitää paikkansa.
     
  12. AnttiJ

    AnttiJ 3rd gear

    Eivätkä Zilit kovemmin taida kulkeakaan kuin reippaaseen alamakeen :rotfl:
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä Zili hyvin kulkee 80kmh helposti piti vaan olla suoraa hyvän matkaa. Parolasta matka oli monasti niksulaan niin ikaalisten mäet vei hyvin menot,ylämäessä haettiin jo kakkosta.Alamäkeen ottikin jo ihan hyvät lukemat.. :lol: Oli onni aikoinaan päästä ajeleen venäläiskalustolla niin kyllä Zil oli heittämällä paras,uskomattomiin paikkoihin mentiin kun kuljettajina aloitettiin eka "ajoleiri"..Ylämäet oli niin jyrkkiä ettei juuri kuin taivas näkynyt sen verran jyrkkää mentiin.Alaspäin mentiinkin niin että kerrankin näki konepellin etureunan.Ketjurumba talvella oli myös mahtavaa.Ne ketjut kun otettiin aina pois tietysti yleisellä pätkällä ja heti päälle kun maastoajo alkoi.Kuka ei ole noita lumiketjuja käsitellyt niin ei voi tietää kuinka vittumaista se homma oli. Silloin ei aina naurattanut..
    Rovajärven suomaastoissa ziltoni oli paras myös,Sisut uppos akseleitaan myöten höttöön ja sinne jäivät,vaunut saivat monesti irti vasta.Zili jäi harvoin kiinni mihinkään,tai sitten oltiin vaan parempia kuskeja. :wink:
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    totta, varsinkin kuin yleisliittolaisessa yhteiskunnassa kansalaiset ei käytännössä omistaneet mitään niin kaikki polttoaine piti käyttää työkansan yhteiseksi eduksi... :poff:

    esim mt lb tiedusteluvaunuissa oli bensakoneet sen takia että voitiin tankata kaupungissa tien varresta olevista autoista tai parkkipaikoilla maan sisäisissä operaatioissa ja naapuri satelliittivaltioissa. ladastahan on helppo ottaa bensaa lyömällä rautakanki takakontin kyljestä läpi ja vati alle...
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä Zilttonit sen 80-90kmh kulkivat eli ihan sen mitä maastokuormauton voi olettaakin. Näin tyhjänä, kuorman kanssa oli verkkasempaa...
    Kai se bensakone on halvempi valmistaakin kuin diesel, sen lisäks että polttoaineena hyväksyy vähän heikommankin kaman.
    MT-LB vaunuissa oli kyllä se 14-15l dieselkasi, eikä bensa :eek:
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    no niin suomessa...
    no sanotaan että bmp,
    tuo mt-lb on esikuntapanssarivaunu ja siellä istua töröttää everstin arvonen ukko
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    BMP-vaunussa taas oli 16l vee kuus diesel, sellasen mekaanikko olin. Se bensakoneinen on sit vielä joku muu?
     
  18. iikka-

    iikka- 3rd gear

  19. Teme76

    Teme76 1st gear

    Sama paikka ja vuosi -95. Itänaapurin vehkeet tuli tutuks. Kraz oli kyllä karu peli. Tosi hieno kaikessa karuudessaan. Ural, Zil ja Kraz. Kaikilla kyyti parani kun tie huononi...
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Menee jo ohi aiheesta, mutta kerran oli minulla alla SK Sisu ( rek 8009) maastokuorma-auto ja se kulki muistaakseni noin 130km/h. Kaasua kun painoi, niin alkoi kunnon vihellys kuulumaan kopin alta. :eek: Muut samanlaiset eivät sellaista vihellystä pitäneet, eivätkä kulkeneetkaan noin kovaa. Meni ihan heittämällä ohi niistä. Piirturikiekon otin siitä muistoksi, kun Tampereen ja Nurmijärven välillä ei nopeus ollut laskenut kertaakaan alle 120:n. :oops:

    Aiheeseen sitten, niin itsellenikin Zilit, Uralit ja Krazit tuttuja. Tuossa vasta joku viikko sitten aloin tarkistelemaan Krazin leveyttä, kun semmoisella ajeli aikanaan intissä kyläteitä ja jäi mieleen, kun molemman puolen pyörät kulki kaistaviivojen päällä samaan aikaan. Mutta se olikin nettitietojen perusteella hiton leveä vehje. Ei siis ihme, että sai aina vähän varoa, ettei kapeammilla teillä tiputtele bussien tai kuorma-autojen peilejä.
     

Kerro tästä muillekin!