Zil-V8 salat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 1.2.2003.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Tän takia vissiin jää Kraz:in k-a:ksi rekisteröinti Suomessa haaveeksi? Vois olla hauska peli kilvissä.

    Alkujärkytyksen jälkeen tykkäsin pirusti sillä ajamisesta. :D Hyvää viihdettä oli seurata sivusta vanhana kuskina uusien kuljettajien reaktioita niitten ajoleirillä kun ekaa kertaa pääsivät kosketukseen Krazin kanssa. E-Sisu ja Atego rastien jälkeen ne oli Krazissa aika epäuskosia..
     
  2. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    MT-LB(v) on miehistönkuljetusvaunu, jota suomessa kutsutaan Ällitälliksi ja MT-LBu-vaunuja käytetään Suomessa tykistöllä ainakin komentovaunuina. MT-LBv:ssä koneena on melkein 15 litranen V8 Diesel Yamz238, sama kuin Krazeissa käytetään. MT-LBu:ssa käytetään samaa moottoria turbolla varustettuna, mallimerkinnätään Yamz238N. MT-LB:n alustoille perustuvissa panssarihaupitseissa käytetään myös tätä tubollista versiota.

    Bmp-vaunut on taas rynnäkköpanssarivaunuja, joissa 16 litranen Dieselikutonen. Ikinä en oo kuullukkaan tommosesta bensakoneisesta, mutta mistäs sen tietää mitä kaikkea neukkulassa on kokeiltu. :odroll:
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Minä olin kanssa Krazilla (rek 4755) ajoleirillä opettamassa uudempia. Ei ollut vissiin vaikea päätös, kuka sillä ajaa leirille, kun ei ollut kuin yksi yli-innokas vapaaehtoinen, joka oli varannut Krazin itselleen kyseiselle leirille jo puoli vuotta aiemmin. :lol: Hieno vehje kyllä ja komeat äänet siinä koneessa. :D

    Intin jälkeen vielä soittelivat perään, että lähtisinkö vetämään Krazilla jotain isoa tykkiä paraatiin. :eek:
     
  4. jyha

    jyha 1st gear

    jos zilttoneissa ei olllut muuta hyvää, niin alkuperäisrenkailla oli ainakin hyvä muisti. ensimmäinen 10km kasarmilta oli melkoista pomppua ennenkuin renkaaat löysivät pyöreän muodon.
     
  5. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Noinhan se menee, raakaöljystä lähtee tietty määrä eri painoisia jakeita bitumista nestekaasuun. Suomessa tiettävästi dieselveroa alettiin alun perin periä siksi, että kovasta bensaverosta huolimatta joku kuluttaisi kaiken bensan mikä jää yli kun dieseliä tehdään tarpeeksi teollisuudelle ja raskaalle liikenteelle. Nesteen monopolin aikaan kun bensa ei ollut vientikelpoista ainakaan kannattavaan hintaan.
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tässä pikkuisen aiheen sisältä ja samalla vierestä.
    Ilmeisesti kyseessä realityjuttu jossa kuvataan Venäläisten rekkakuskien äärioloja,
    http://www.youtube.com/watch?v=kTaiFNuUVSg

    Verrataas tuota jenkkien/kanukkien vastaavaan touhuun (Rekkakuskit jäällä,tms.) jossa tyypit ajelee jossain jäätiellä Coors lippis takaraivolla ja välillä jäävät vähän sohjoon jumiin kiroilemaan :)
     
  7. Duar

    Duar 1st gear

    Tässä on kyseessä selkeä, joskin yleinen väärinkäsitys:
    Mitkään renkaat eivät ole ajon aikana pyöreät, vaan kyse on siitä että renkaan tasainen osa pyörii renkaan mukana, eikä pysy maata vasten kuten pitäisi.
     
  8. Ombo

    Ombo 1st gear

    Eräs tuttu naisihminen ihmetteli ihmeellistä autosta kuuluvaa ääntä ajaessaan. Apukuskina istuva miehensä tokaisi että: "renkaat ne siellä ottaa maahan" -Mitä? Onko se paha juttu?

    Nää ilmiöt varmaan liittyy jotenkin toisiinsa?
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    jonku lehden nettisivulla oli video kun bmp rynnäkkövaunu törmäili tolppaan. onkos se jotenkin hankala ajettava ku luokkakaverikin onnistu kyselisen ällitällin tiputtamaan kyljelleen junanvaunusta?
     
  10. onre

    onre 3rd gear

    Siinä on vähän omaperäisen äkkiväärä ohjaus. Siinä on ikäänkuin kaksi porrasta... joko käännytään hieman tai pirusti, noin niinkuin karrikoiden. Mulle ei parin kolmen kilometrin ajolenkillä selvinnyt että onko siinä jonkunlaisia väliasentojakin.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Bmp-1 ja 2 on eri vehkeitä kuin ällitälli mt-lb. Bmpssä ratin kaltainen ohjaus joka ensiksi kytkee pienemmän välityksen planeettapyörästöstä käännytävään suuntaan ja seuraavaksi vasta telajarrua. Olikohan jopa ennen pienempää välitystä vetoo pois käännyttävältä puolelta?
    Notkee kuitenkin osaavan käsissä, ja kaiketi kaiken helpoin ajaa mitä pv kalustoa on.
     
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kerran päässy kans kokeileen tollasta bemaria lyhyen lenkin ja on yllättävän helppo ajaa ihan pystymettästäkin.
     
  13. onre

    onre 3rd gear

    Mietin vähän näin "konseptitasolla" että sehän on tuontyyppisessä sotilaskalustossa eduksi, että laitteet on mahdollisimman helppoja käyttää, jotta puikkoihin (tai BMP:n tapauksessa sarviin) voidaan istuttaa suunnilleen kuka tahansa ja vartin kokeilun jälkeen laite onkin jo riittävästi hanskassa.

    Tuo BMP on kyllä hauskimpia ajokokemuksia mitä on tullut vastaan - kakkosvaihteella loivaan ylämäkeen pienillä kierroksilla mietin että mahtaakohan tämä hyytyä ja painoin kaasua hitusen syvemmälle - alkoi kuulua jumalaton matala murina, putkesta tuli reidenpaksuista mustaa pötköä ja nopeus kiihtyi yllättävän äkäisesti.
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    "Belarus MTZ-2 oli neuvostoliittolainen traktori, jota valmistettiin vuosina 1953–1958 Minskissä MTZ-merkkisenä ja Dnepropetrovskissa Ukrainassa UMZ-merkkisenä. Niitä on valmistettu 148 000 kappaletta, joista suurin osa on myyty SEV-maihin. Kyseinen malli oli Minskin traktoritehtaan ensimmäinen malli ja näin ollen maailman ensimmäinen "Belarus" traktori. Tekniikaltaan se perustui KD-35 telatraktoriin, moottori ja voimansiirto olivat samoja. Traktorin käynnistäminen tapahtui 350cc kaksitahti bensamoottorilla, joka samalla myös lämmitti traktorin dieselmoottorin. MTZ-2:sta kehiteltiin myöhemmin paranneltu malli, Belarus MTZ-5.

    Neuvostoliittolaiseen tapaan ulkomaille myytävät traktorit maalattiin punaisiksi ja kotimarkkinoille menevät maalattiin joko vihreiksi tai sinisiksi. Suomeen traktori ei Vakolan koetusselostuksen mukaan soveltunut kömpelön rakenteensa (pituus 3,5 metriä ja paino vakiovarusteilla noin 2 500 kg) ja alimitoitettujen etupyöriensä vuoksi. Vakolan koetusselostuksessa on kuitenkin havaittavissa melkoisia puutteita: käynnistysmoottorin ilmoitetaan olevan ilmajäähdytteinen, vaikka todellisuudessa se on nestejäähdytteinen. Konela-yhtiö ilmoittaa myyneensä Suomessa 25 MTZ-2:sta vuosina 1954–1957."
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    http://www.youtube.com/watch?v=N2QG4wBY_c0

    minkähänlainen ketjuhäsmäkkä tuollaisessa käynnistys systeemissä on? izh moottoripyörän koneella veivataan ilmeisesti puolipuristimen kanssa koneeseen kierrokset?
     
  16. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Luulisin että siellä on vaan kahva mistä survotaan mopon ratas vauhtipyörälle. Puolipuristimella juu. Onhan tuota 2T starttia käyttänyt muutkin ku iivanat, vanhoissa catepillareissa on ainakin.
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  18. palvlik morozov

    palvlik morozov 1st gear

    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_%22old- ... ransit_bus

     
  19. palvlik morozov

    palvlik morozov 1st gear

  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sotketaan vielä omaa lusikkaa soppaan tuttu ajelee 131;sellä zilillä ja hänellä kuluttaa 25-30 litraa 80Kmh marssi vauhdilla maantiellä orkkis renkailla kapelli päällä.

    Venäläinen sanoi olleensa auto komppaniassa ja tuhat kilometriä pääsi tankeilla ajamaan joka tukisi tuota 25-30 litraa kulutusta tosin keski nopeus oli kuulemma 60Kmh luokkaa.
    Huiput on päälle sadassa.

    Ural kuluttaa reilummin siinä ei kuulemma 60 litraa sadalle ole edes saavutus, mutta siinähän on kuulemma 8 litrainen kone samaan lohkoo iskun pituutta lisäämällä tehtynä.

    Faija ajoi meidän entisen zil-131;den kalkusta ja kulutus oli 60 litraa luokkaa ja musta savu tuli putkesta hiemankin rasitettaessa. Käyntiin lähteminen oli kikkailemista kaasulla ja imulla.

    Sitten käytin kaasarin käsissä ja ihmettelin aikani sen toimintaa. osa säädöstä tehdään neulan korkeudella osa muilla ruuveilla, mutta ajoseos niillä kahdella ERIPITUISELLA säätöruuvilla jotka sijaitsee kaasarin kyljessä.
    Sääsin ne kurkun reunan tasalle laitoin kaasarin paikalleen ja ilman imua käyntiin, ei vapissut ja antoi mustaa putkesta vain täyskaasulla ryntäyttäen, kierroksiakin tuli lisää.

    Kaasarin säädön jälkeen satuin kerran veivailemaan konetta edestä myötäpäivään ja kolmannella kierroksella sylki veivin irti :eek: oli jäänyt virrat päälle kun sisällä kävin touhuamassa ja sehän kävi kauniisti humisten :rotfl:

    Jos itse olisin auto puolen solttu ollut niin varmasti olisin seuraavalle tehnyt jäynää ja pyöräyttänyt seoksen vituilleen ennen viimeistä autolta poistumista :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!