ZIL- Viimeinen Venäläinen limusiini

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 4.4.2014.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    http://areena.yle.fi/tv/2199185


    Olipas mielenkiintoinen dokumentti. Ammattimiehiä kyllä noi autontekijät, mutta Venäjän taloudellinen tila ja teollisuuden uudistumis- ja kilpailukyky ei kyllä kovin paljon vakuuta... :odroll:
     
  2. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Itse olen jo pojankoltiaisesta saakka kuolannut noita isoja ZIL -neuvostolimoja. Ei taida olla eksynyt harrastajapiireihin, ei ainakaan suomeen? Jossain netissä taannoin törmäsin myynnissä olevaan ja hintapyyntö oli järkyttävä.
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Olipas hyvin jemmattu, eilen illalla ruottinkieliseltä kanavalta keskiyöllä. Vahingossa bongasin ja ei kun kovalevylle. Noi nettiohjelmat ei oikein pyöri meillä korpiyhteyksillä..

    No kaikki tv-ohjelmat tuntuu jemmatuilta, lienee itessä vikaa kun ei juuri mikään "prime time" aikaan tuleva roska kiinnosta. :rotfl:

    Mutta viikonloppuna katellaan sitten kovalevyltä, vaikutti ohjelmatiedoissa mielenkiintoiselta. Ei varmaankaan sisällä digitaaliefektejä tai pelimaailmasta napattuja juonenkäänteitä ja tappelukohtauksia. :poff:
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Aikas karu oli tehdasmiljöö..Ihan pikkusen näkyi kuluneet vuosikymmenet tehtaalla.. Mieleen jäi palkanmaksu käteisellä ja tyypillinen venäläinen kehuminen miten hyvä työntekijä kukin oli jne... Silti välillä kyllä nauratti saamattomuus. Paras tilannekuva oli kaveri penkillä istumassa kun sellainen koukkulinjasto meni tyhjänä ympärillä kehää,ei painanut kiireet kun ei ollu hommia.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oli kyllä hyvä ja Neukku/Venäjätouhuja mukavasti tavan duunarin kannalta raottava ohjelma.
    Mitähän noille kolmelle ZIL:lle tapahtui sitten?

    Ja mitähän tekniikkaa noissa viimesissä käytettiin?
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vaimo kommentoi, että eihän tämä nyt mistään nykyajasta kerro vaan 60-70-luvun touhuista...
    Ei jaksanut eilen illalla ihan loppuun katsoa, täytyy areenasta vilkaista kokonaan.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Konepellin auki ollessa moottorin päälle laitetun nykyaikaisen muovikuoren vieressä oli näkösällä perusmallin sytytyspuola. Ei siis mitään uutta ja modernia. Eiks näiden koneet olleet aiemminkin saman merkin kuorkkien koneista viritettyjä?

    Ei taida paraatiautoja vaivata saastemääräykset?
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tuollapäin maailmaa ei taida muutenkaan mitkään säädökset painaa... :D
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Upee ohjelma hienosta autosta askeettisissa olosuhteissa tehtynä. Sääli kun kaikki "vanha" katoaa. Ok eipä toi vanha venäjä nyt varmaankaan mikään unelma valtio ollut mutta sielläkin oikeat kädentaitajat teki paskasta toimivia laitteita.
     
  10. onre

    onre 3rd gear

    Suhteellista. Eräs alkuperäisen V8-Volgan entisöijä hämmästyi, kun kävi ilmi että henkilöautopainoksessa on aika moni osa erilainen, koska koneen kierrosalue yltää korkeammalle kuin kuorma-autoversiossa, ja puristussuhde on reippaasti korkeampi.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Alustan kuvauksesta yritin hoksata katalysaattoreita, mutta ei osuneet silmään... Ihmetytti maininta siitä, että pienestä asennusnaarmusta tuli viikon ylimääräinen työ?
     
  12. onre

    onre 3rd gear

    Ei noissa kait oo oikein mitään saastelaitteita.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ok. Onhan ne amerikanserkuillakin trukkikoneet erikseen. Hienoja vehkeitä nuo. Kyllä puhtaana käsityönä tehty auto on jotenkin kiehtova, tuli se miltä suunnalta tahansa.

    Jutussa mainittiin, ettei varaosia erikseen valmistettu. Tarkoitti kai niitä kuormureita siinä kohdassa. Aftermarkettia neuvostoliitossa, eli osatkin on tehty seppien toimesta?
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, se oli justiin siinä alkupuolella ja tarkoitti, että ei tehty varaosia. Jos kuormuri meni rikki, niin sitten tuli uusi tilalle.
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tollasta oon päässy kerran livenä rassaamaan. Kosla olis jostain -80-90 luvun taitteesta ja kone oli muistaakseni seittämän litranen bensa. Hintaa tais kotterolla olla 400000€. Hyvinkin amerikkalais henkinen laite, hulppean kokonenkin vielä.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olipa tehdas kunnon 60 luvun perinnettä. Mutta kädentaitajia tuolla oli ja heille arvostus.

    Mutta neuvosto aikainen luukku-lippu-proopuska-leima-lippu-luukku-lappu rumba voi näemmä edelleen vahvasti.
     
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Noista "valmistuslinjan" työtavoista sai jokinmoisen kuvan oman Tsaikan kummallisuuksista. Joka osa on hierottu paikkaansa ja se näkyy. Ja varmaankin 60-luvulla on käytetty kaikki mitä on tehtaalle saatu viimeiseen pisaraan. Ovien saranoiden pulteissa on sulassa sovussa milli- ja tuumalierteisiä... jne...
     
  18. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Tai sitten, että limusiineihin ei tehty juurikaan varaosia vaan asia hoidettiin "tehtaan kanssa". Kremlihän on aika lähellä tehdasta. Henkisesti varmaan vielä lähempänä kuin fyysisesti.

    Jos kuorma-autoista puhutaan niin varaosia kyllä tehtiin. Se, että tekikö alihankkija vai tehdas itse varaosat, en ota kantaa. On kuitenkin tullut nähtyä ZIL-kuorkkien osia alkuperäisissä paketeissa.

    Ja kyllä niitä vehkeitä on korjailtu sekä Neuvostoliitossa ja ihan täälläkin. Aikanaan neukkujen traktorisuunnittelussakin on yhtenä lähtökohtana se, että tekniikan osista ei saanut malliuudistuksissa vaihtua kuin 20% jotta varaosavarastoja ei tarvinnut täysin uudistaa.

    On aika moneen legendaan tullut törmättyä joissa puhutaan kertakäyttöisistä neukkuautoista. Ja legendoja ovat olleetkin.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Zil-131 kuormurille valmistettu 66-91 on oma osanumero jos haluaa sen "bolts n´ nuts" versiona :eek: eli kyllä varaosia ainakin 60 luvulla jo on tehty
     
  20. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Ja jokaiselle pikkupalikalle myös ja osakokonaisuuksille.

    Nuo "kertakäyttöiset venäläiset" ajoneuvolegendat lakkasivat naurattamasta siinä vaiheessa kun kuuli kymmenettä kertaa "öljyproppu jälkiasennettiin maahantuonnin yhteydessä"-legendan.
     

Kerro tästä muillekin!