Car Culture Online

Overdrive.fi


Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?

Sähköistä keskustelua autonrakennuksesta.

45 viestiä

1, 2, 3 Seur.

Sivu 1/3

 

saresks 06.08.2013 15:39 (Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.11.2006 15:18, Viestit: 1186

Akku takakontissa ja Ford-tyyppinen solenoidi sisälokarin päällä konehuoneessa syöttämässä virtaa välitysstartille. Nyt se solkku jäi päälle vähän pidempään startatessa (kuuma kone ja startti, pyöri vähän vaikeasti). Vapautui vasta kopauttaessa solkkuun.

Onko sellaista solenoidia myynnissä, mikä ei jumittaisi? Ulkomaan foorumeista totesin, että tuon solkkutyypin tarvikemallit on vähä ongelmallisia, jumivat...

Siis saa olla vaikka mistä peräisin ja minkä näköinen, kunhan ei hitsaudu helposti kiinni.

sbf 06.08.2013 15:42 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, nordic newland, Rekisteröitynyt: 23.07.2009 21:51, Viestit: 3861

Laita kaksi rinnakkain niin lämpiävät vähemmän.Olihan sulla päävirtakytkin asennettu, olihan? Se ja sammutin estävät suurimmat vitutukset.

Make500 06.08.2013 17:56 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Satunnainen kävijä, Viljakkala, Rekisteröitynyt: 01.03.2009 19:33, Viestit: 165

Itse paininut saman ongelman kanssa pitkään. Tällä hetkellä autossa oleva on muistaakseni Delcon valmistama ja tietysti Chiinassa. Jumittaa silloin tällöin ja pieni kopautus avaa sen heti. Viimeksi aiheutti startin rikkumisen sen jäädessä pyörimään moottorin lähtiessä käyntiin. Oli kyllä jo kulunut starttikin. Tiedä sitten jos viitsis porata ne niitit auki ja tunkee vaikkaa jotain rasvaa sinne sisään. Mulla jumitti jo melkein heti uudesta asti tuo solenoidi..

Galaxie 500 -67, Valiant -65, Ford -35, Bel Air -61 kimpparojekti, 300C -04

Powerstroke 06.08.2013 20:15 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, BC, Rekisteröitynyt: 19.10.2005 20:29, Viestit: 3269

Tuolla pickup-Ford ukkojen topikissa on mainittu "telisolenoidi" eli 150A rele (50€) jota käytetään alkuperäisen hehkureleen sijasta, hehkurelehän on samanlainen kuin starttirele periaatteessa eli sopinee siihenkin sovellukseen.

Mutta mitä virtaa sen solenoidin läpi painetaan? Ei kai sentään startin päävirtaa, eihän Fordeissakaan sillä konehuoneen starttireleellä ("solenoidilla") ohjata kuin startin solenoidin vaatima virtaa, ja kyllä se sen kestää? Joku ei nyt täsmää.

81 Ford F-150 5.8M 4x4
89 Ford F-250 7.3 IDI
89 Ford F-250 7.3 IDI 4x4
89 Ford F-250 7.3 IDI 4x4
97 Ford F-250 7.3 PSD 4x4
92 Ford C. Vic 4.6 SOHC
89 Sevy Subu 5.7 TBI 4x4
79 Sun Runner chevy 350cid, 19'
***
ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

xarper 06.08.2013 20:23 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, Pieksämäki, Rekisteröitynyt: 22.02.2011 13:28, Viestit: 1158

Powerstroke kirjoitti:Tuolla pickup-Ford ukkojen topikissa on mainittu "telisolenoidi" eli 150A rele (50€) jota käytetään alkuperäisen hehkureleen sijasta, hehkurelehän on samanlainen kuin starttirele periaatteessa eli sopinee siihenkin sovellukseen.

Mutta mitä virtaa sen solenoidin läpi painetaan? Ei kai sentään startin päävirtaa, eihän Fordeissakaan sillä konehuoneen starttireleellä ("solenoidilla") ohjata kuin startin solenoidin vaatima virtaa, ja kyllä se sen kestää? Joku ei nyt täsmää.


Itellä tulee akulta paksu piuha tämän solenoidin kylkeen ja siitä lähtee paksu piuha startin kylkeen, kirjaimellisesti.
Muita piuhoja ei startile tule ja solenoidille kun syöttää herätteen niin se puskee sen virran suoraan siitä startille.

-67 Ford Fairlane (302+C4+8")
-68 Plymouth Satellite (318+727+8 3/4)

saresks 06.08.2013 21:55 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.11.2006 15:18, Viestit: 1186

Kuva

En ole osannut edes kyseenalaistaa ylläolevan mukaista kytkentää. Tuota noudatin, ja vastaavia ohjeita on netti puolillaan, jopa RobbMc:n startin mukana olevassa asennusohjeessa. Muhun upposi perustelut, että yksinkertaistaa johdotusta ja paksu kaapeli solkulta startille on kylmä ajossa. En arvannut, että solkku ei ole tarkoitettu tuon aiheuttamiin läpimenovirtoihin.

Palaan siis ruotuun ja teen Foorttin orggis tyyliin..

sbf 06.08.2013 22:04 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, nordic newland, Rekisteröitynyt: 23.07.2009 21:51, Viestit: 3861

Kyllä se nimenomaan on tarkoitettu starttivirroille.
Sun kannattaa vetä heräte myös startin kylkeen niin sitten on tuplavarmistus.
Missään 60 lukua vanhemmissa fordeissa ei edes ole startin kyljessä erillistä solenoidia.

SamiL 06.08.2013 22:04 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, Ruotsinkylä, Rekisteröitynyt: 14.04.2002 00:00, Viestit: 3625

Kyllä se vaan niin on, että startin päävirta kulkee tämän solenoidin kautta. Vaihdoin bensa-Econolineen uuden kiinalaisen tarvikesolenoidin ja se ei varmaan kymmentäkään starttia kestänyt, kun jo jäi jumiin. Kaiken lisäksi kone lähti käymään, enkä heti tajunnut kummallisen äänen tulevan startista. Sitten sain käännettyä virran pois, mutta startti jäi pyörimään edelleen, ennenkuin sain sisältä lukkojen takaa haettua avaimen, jolla sain akunkengän irti. Vähän jäi hirvittämään, vaurioituiko startti, kun sekin oli ihan uusi. Otin solenoidin irti ja koputtelin sitä rautaa vasten, mutta oikosulku ei auennut millään. Laitoin tilalle yleismallisen Lucas-tyyppisen traktorisolenoidin, kun ei muutakaan siihen hätään ollut. Hyvin se on toistaiseksi pelannut. On kyllä hyvin perusteltua laittaa akunkengän väliin semmoinen vihreänuppinen pääkytkinvälikappale, että saa starttivirran äkkiä poikki tämmöisessä tapauksessa. Itse en tosin ole vieläkään laittanut... :roll:
Jos laittaa kaksi erillissolenoidia rinnan, saattaa tämän tapauksen mahdollisuus vain kaksinkertaisua... mitä jos laittaisi kaksi solenoidia sarjaan?

http://www.samilassila.com

1967 Checker Marathon
1991 Ford Aerostar 4x4
1991 Ford Club Wagon 350 7.3D
1965 International Loadstar 1600

Rockmaple 06.08.2013 22:08 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, Ironhill, Rekisteröitynyt: 13.08.2006 20:07, Viestit: 2262

Eikös tämän näköiseen Fordin starttiin koko käynnitysvirta mene solenoidin läpi?
http://www.panix.com/~alvinj/file12/starters351w.jpg
Tällaisen tilalle on ymmärtääkseni saatavana modernimpaa versiota, missä startin kyljessä on solenoidi. Tässä mallissa kenttäkäämi magnetisoituessaan vetää vipujen välityksellä rattaan hammaskehälle.

SamiL 06.08.2013 22:10 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, Ruotsinkylä, Rekisteröitynyt: 14.04.2002 00:00, Viestit: 3625

Tosiaan ottamalla tuo kuvan hyppylanka pois startin solenoidin päävirta- ja herätenapojen välistä ja yhdistämällä S-navat vain johdolla toisiinsa pitäisi tämän ongelman olla epätodennäköisempi.

http://www.samilassila.com

1967 Checker Marathon
1991 Ford Aerostar 4x4
1991 Ford Club Wagon 350 7.3D
1965 International Loadstar 1600

sbf 06.08.2013 22:10 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, nordic newland, Rekisteröitynyt: 23.07.2009 21:51, Viestit: 3861

Rinnankytkettynä virta puolittuu.Jumittuminenhan johtuu suuresta virrasta joka aiheuttaa massiivisen lämpöpiikin ja solenoidin kärkien hitsautumisen yhteen.

SamiL 06.08.2013 22:15 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, Ruotsinkylä, Rekisteröitynyt: 14.04.2002 00:00, Viestit: 3625

Ei ole kyllä takeita kiinalaissolenoidin kestämisestä puolellakaan virralla. Sanoisin kärkien kiinnijuuttumisen johtuneen lähinnä huonosta laadusta. Sain kyllä uuden takuuseen, mutta en uskalla laittaa sitä enää kiinni.

http://www.samilassila.com

1967 Checker Marathon
1991 Ford Aerostar 4x4
1991 Ford Club Wagon 350 7.3D
1965 International Loadstar 1600

faikku66 06.08.2013 22:25 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, iisalmi, Rekisteröitynyt: 09.11.2005 21:30, Viestit: 1251

Osien nykylaatu on niin paskaa,siinäpä luultavasti suurin vika.Traktorikaupoista vois löytyy parempia vaihtoehtoja kinkisolenoidille,ainaskin mulla on toiminu hyvin AMC-laitteessa.Ja startti juurikin mallia Ford.


grantorino 06.08.2013 23:24 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 16.10.2009 17:40, Viestit: 164

Laita Motorcraftin valmistama starttisolenoidi niin toimii.
Tarvike valmistajien solenoideja saat vaihtaa joka vuosi.

Powerstroke 07.08.2013 02:33 (Re: Ford-tyyppinen starttisolenoidi jumittaa, vaihtoehtoja?)
Aktiivijäsen, BC, Rekisteröitynyt: 19.10.2005 20:29, Viestit: 3269

No joha ootte, mulla menee kaikissa diesel pickupeissa startin päävirtakaapeli suoraan akusta starttiin solenoidille, ja tämä on taivahan tosi. Crown victoriassa samaten. F-150 bensassa menee päävirta releen kautta, sen olin unohtanut :oops:

Ja justiinsa viikonloppuna kasasin alkuperäisistä johdoista, releestä ja kaapeleista Econolinen 6.9 diesel koneen startin virtapiirit että sai startilla pyöriteltyä pukissa olevaa konetta :o . Luulisin tietäväni miten ne menee... Aku(i)sta menee mahottoman paksu kaapeli, sellainen lämppärin letkun paksuinen, suoraan kiinni startin solenoidiin. Startin solenoidia ohjaamaan starttirele; virta akusta releen kautta solenoidille, releen heräte akusta starttikapulalla. Startin solenoidissa on vain kaksi napaa, iso ja pieni.

Nyt Sami menes katsomaan miten sun Econolinessä on kaapelit ja tulet sitten uudestaan kertomaan muillekin :lol:

Tilasin viime viikolla myös ebaystä kaksi uutta sarjaa noita kaapeleita F-sarjan dieseleihin. Ja ne EI todellakaan mene sen releen kautta...

Tälläsellä systeemillä ei ole ikuna ollut ongelmia sen suht pienen starttireleen kanssa, koska se tosiaan hoitelee vain startin solenoidin virtoja, ei koko startin. Ei taatusti kestäis yhtään starttia jos menis...
Jos haetaan kestävyyttä/luotettavuutta niin dieselien systeemi on varmempi, ja jos tyhjästä tekisin autoon systeemiä niin noin sen tekisin, on aika helppo.

Tosiaan kiinanreleet on aivan paskaa, eivät kestä hehkuissakaan. Vain ja ainoastaan made in USA vermeitä autoon.

81 Ford F-150 5.8M 4x4
89 Ford F-250 7.3 IDI
89 Ford F-250 7.3 IDI 4x4
89 Ford F-250 7.3 IDI 4x4
97 Ford F-250 7.3 PSD 4x4
92 Ford C. Vic 4.6 SOHC
89 Sevy Subu 5.7 TBI 4x4
79 Sun Runner chevy 350cid, 19'
***
ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

45 viestiä
  1, 2, 3   Seur.

Sivu 1/3

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi