takavilkkujen outo toiminta? releet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pete78, 21.4.2014.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    Juurikin näin..
    keskikonsolin sisältä löytyy instrumentointijohdoista lähtiin...prkl!!
    Päävirtakytkin vedetty niin että katkasee vaan startin. Sikspä ite vetelin
    bensapumpun yms omilla releillä ja kytkimillä. Joskus tuosta pitää kyllä
    repiä kaikki irti ja tehä uusiks. Tilat ei vaan anna myöten tällä hetkellä
     
  2. pete78

    pete78 Gearhead

    Noniin...vilkut ja takavalot toimii!!! Olipa selkee homma loppujen lopuks...ihan siinä ja siinä ilkeekö kertoo :)

    Elikkäs, vika oikeestaan löyty niin että se siirty vasemmalle :) . Eipä ollu tullu mieleen että poltinhan käy kumminpäin vaan ja sitte palaa väärä lanka. No eipä siinä...
    Toisesta polttimosta oli lanka poikki ja se sotki koko homman entisestään.

    Jarruvalot ei toimi edelleenkään. Jännite menee ohjauspylväälle mutta ei ohjaudu ulos. Pylväässä on pakka johon piuhat menee, sitä en pura...pitäs vetää piuhat pois tolpan sisältä .täähän sevarmaan savut päästi. Aika vähän aikaa kesti. Taijanpa vetästä jarruvalot releellä niin pääsee tuostakin vaivasta.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vaatii ainakin pari relettä ja muitakin virityksiä, että saat jarruvalot ja vilkut molemmat toimimaan takana, kun nillä on ne yhteiset hehkulangat.
     
  4. pete78

    pete78 Gearhead

    Sepä on aivan totta...

    kyllä minä vielä huomenna tutkin saanko sen vivuston pakan irti silleen
    että ei tarviis johtoja vetää pois putkesta. Niihen takasin saanti on vähän hankalampi juttu :)
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Teippaat siihen nippuun johdon mikä menee putken sisään kun otat nipun ulos. Sit sillä vedät sen nipun takas.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Se päävirta katkaisija voi muuten olla varkauden estin jos vain startin poistaa
     
  7. pete78

    pete78 Gearhead

    Mieluummin pistäsin vaikka kojelaudan alle piilon kytkimen rosvoja ajatellen ja käyttäsin päävirtakytkintä
    siinä kohtaa kun esimerkiks bensapumpun rele on jumissa ja ainetta lentää ympäriinsä.
    akun napojakaan kun ei siinä tilanteessa ihan äkkiseltään voi mennä irrottelemaan ;)
     
  8. pete78

    pete78 Gearhead

    Kyllä...se on ainut vaihtoehto. Huomenna työnalle tuo homma
     
  9. pete78

    pete78 Gearhead

    Noniin...yhä oudommaks menee. Purin sen kosketinpakan ja piuhat oli sisällä ehjät ja kiinni
    liitospisteisdään. Mitään palamisen merkkejä ei ollu siltä osin.

    mahdollisesti 1 liukukosketin oli huonosti ja sen takia jarrupolkimen kytkimen
    signaali ei menny tolpalta ulos vilkkujen liittimiin. Nyt nimittäin menee...

    mutta...vasemmalle vilkutettaessa ja jarrua painettaessa homma ok.
    oikealle vilkutettaessa ok...kun tähän lisätään jarrun painallus niin vilkun rele
    pysähtyy ja kojetaulun vilkun merkkivalo jää palamaan.

    tutkimukset jatkuu lauantaina. Piuhat irti ja mitattava onko jostain kohtaa
    putken sisältä oikosessa. Ihmettelen kyllä syvästi jos näin on...tai jos on niin mikä
    sen on aiheittanu.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Monesti jos jää vain palamaan, ei polttimoiden vastus riitä.. Tsekkaa maadoitus vielä uudestaan.
     
  11. Flash

    Flash 3rd gear

    Mulla oli impalassa samansuuntainen taisto tänä keväänä ja syyksi paljastui vilkkukytkin joka vilkun kytkiessä pääsi kääntymään hitusen yli. Kun viikseä käsin käänti vähän takasipäin niin toimi moitteitta. Korjaantu toistaseks ku liimasi pienet rajotinkumit estämään ylimenon.
     
  12. pete78

    pete78 Gearhead

    Alkaa olla tämä vilkku/ jarruvaloepisodi aika epätoivonen :mad:

    kaikki piuhat irti mitkä lähtee tolpalta, myös kosketin pakka irti. Ykskään johto ei ole oikosessa kun piippasin läpi...kolmesti. kaikki piuhat nätisti pakassa kiinni omilla paikoillaan myös. Tätä ennen pikku ropeloimisella sain homman siihen tilaan että kumpaankin suuntaan vilkutettaessa vasen vilkkuu...ei muuta. Jarruvalokytkimen signaali menee vain vasempaan myös.



    Huhhuh...mitä muuttujia tässä on mikä voi vaikuttaa ? Jotenkin noiden pakan koskettimien on kustava tämä homma...onko ne väärin kun on purettu ja kasailtu...ei pitäs mennä paikalleen kun yksin päin...kokeiltu yhtä sun toista käsissä pyöritellessä.

    pitääkö tolpalle tulla jatkuva sähkö vai tuleeko vilkun releen kautta pulssina silloin kun vilkku on päällä. Nyt tulee jatkuvana ja vilkutettaessa katkoo tätä jatkuvaa. Kytkennät on samat kuin ennenkin...joku on muuttunu...mikä?
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jatkuvaa sähköä tolppaan ei pitäisi tulla, jos siinä on normaalitoiminnot.
    Vilkkujen virta menee ensimmäiseksi virtalukolta vilkkureleelle ja sieltä vilkkukatkaisija sitten jakelee virtaa releen tahdissa silloin, kun kuormaa on. Onkohan johtojen järjestys jotenkin väärä? Kosketinpakalla tarkoittanet jonkinlaista moninapaista liitintä?
     
  14. pete78

    pete78 Gearhead

    Kosketin pakalla tarkoitan rattipylään vivustoa koskettimeen.
    tilannehan tosiaan on se etä nämä on toimineet näinkin 2 vuotta tai sitten
    Ei...auton taakse kun ei ole tullut kateltua ajellessa. Nyt alkaa tuntua että liekkö ikinä toimineetkaan.
    Eilen kattelin netistä että gm.n tätä ikäluokkaa violetti tuo pylväälle jännitteen ja tulkihin niin että jännite violetin kautta pitäs tulla siten että kun vilkun rele antaa läpi pulsseja. Nyt violetisdä on jatkuva 12v ja kun vilkutetaan se katkoo sitä jännitettä.

    Jarruvalojen jänniitteen kuvien mukaan pitäs tulla suoraan kytkimeltä tolpalle orkkis liittimiltä valkomustalla ja tolpale jatkaen valkeena...valkea on cpp.n tolpan oma johdin jarrulle.

    vilkun rele ei ole sulakerasiassa vasn kahden johdon välissä kojelaudan alla.jos laitan releen sulakeboxiin niin mitään ei tapahdu :mad:

    alkaa olla aika kädetön olo tämän kanssa. Hohhoh...se on jack daniels pullo sille kuka tämän selvittää...vähintään :cry:
     
  15. Toope

    Toope 2nd gear

    Jarruvalokatkaisija/polttimojen kannat/poltttimot tarkasta,usein vika on just näissä,tosin näkemättä paha sanoa.Menee arvailuksi,mut jos siellä on viriviri johtozydeemejä asenneltu,riittää kun yksi piuha saa "maita"liikaa,eli otettu virtaa välistä jollekkin poppikonelle esim.Ja se johto on juurikin se jatkuva virta rattitolpan syötöltä.Tää sit vaan arvaus.
     
  16. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Sähkövikojen korjailu etänä ja arvailemalla on just ihan kaikkein helpointa hommaa....
    Onko tässä orkkis rattitolppa, vai ehkä joku GM / Chevy johon viittaat?
    Kytkentäkaava auttaisi aika paljon, jos vaan sellaisen saat tänne liitettyä.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos mittaa sähkökynällä tai mittarilla vilkkureleen läpi tulevaa jännitettä, se voi todellakin näyttää jatkuvalta virralta, koska rele ei ala katkomaan niin pienellä kuormalla. On syytä kokeilla jännitteet viilkkurele irroitettuna ja kiinnitettynä ja samoin jarrua painamatta ja painaen ja sitten vielä vilkkukatkaisin päällä ja pois, sekä kaikkia näiden yhdistelmiä ja vertailla sitten, milloin missäkin johdossa on virta.
    Ja tosiaan vielä, onko se rattitolppa alkuperäinen vai joku uudempi?
     
  18. pete78

    pete78 Gearhead

    CPP.n 2 vuotta vanha tolppa. Huomenna jatkuu testit.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Siinä ei sitten auta auton alkuperäinen kytkentäkaaviokaan. Tulikohan tolpan mukana semmoinen?
     
  20. pete78

    pete78 Gearhead

    On mulla tiedossa kaikki värit, kytkennät jne. Tein jo aikanaan kuvat samalla kun tolpan vaihoin.
    se mikä ei oo tiedossa on se muuttuja joka tämän vian .

    Pitää tänään selvittää tuleeko nyt tosiaan tolpalle 12v jatkuvana. Jos tulee niin vedän suoraan vilkun releeltä tolpalle ja katon mitä tapahtuu...vai tapahtuuko mitään.

    Relehän ei ole sulaboxissa vaan jonkun johdon välissä. Eli se ei mene ihan alkuperästä reittiä...en tiiä miks näin on tehty.
     

Kerro tästä muillekin!