Pontiac bonneville 67 sytkävika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja zzysleri, 24.8.2014.

  1. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Kiitos erittäin paljon vaivan näöstä, laitoin sille jampalle viestiä välittömästi.

    Olikohan tossa moottorissa sytkäjärjestys tälläinen?

    http://aijaa.com/pjMS8o
     
  2. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Laita siihen nyt ensin ne uudet rojut eli virranjakajan kansi(se on se mistä ne tulpanjohdot lähtee)
    Pyörijä ( se on siellä kannen sisällä se valkoinen vähän munanmuotoinen missä on metallikärki)
    Puola( eikös se juuri ole integroitu noissa siihen virranjakajan kannen päälle )
    Sulla on aika paljon päässyt kosteutta ku on niin ruosteessa paikat, ei varmaan virta kulje niinkuin tuolla jollain muullakin oli ollut ongelmia.
    Sitten kokeilet käyntii niin että toinen kääntelee ja starttaa. Jos toimii niin sit voit miettiä sitä ajoituslamppua että saa tarkemmin säädettyä.
    Ja googlaa sbc firing order niin saat tulpanjohdot oikein. Ja tarkista kahteen kertaa.
    Ja jos jakaja on nyt kokonaan irti niin se pitää kattoo ettei mene 180 astetta pieleen.
    aiemmissa viesteissä kerroin yläkuolokohdasta ja puristustahdista, siitä vinkkiä.
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Oisko se puolan vika merkki siittä että kun huomasin sellaisen jutun että vaikka kuinka sahaan ja poljen kaasupedaalia niin tulpat ei kastu.[/quote]

    Tota tota... siis ei saa myöskään bensaa? Onko mekaanisella pumpulla vai sähkösellä? Vaihda nyt noi osat ensin nekun on kuitenkin vaihdettava. http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... lu-151372/ tolla on jatkossa helppo kattoo tuleeko kipunaa ja kaasarista kaataa bensaa niin huomaa bensa ongelmat.

    EDIT: tollahan ei siis näe onko kipuna hyvä vaan tuleeko mitään. hyvä puoli on kun mopo aikana meni tulppia niin, jotta toimi pytyn päällä vaan ei puristuksessa niin tällä näkee pytyssä olevat.
     
  4. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Tota tota... siis ei saa myöskään bensaa? Onko mekaanisella pumpulla vai sähkösellä? Vaihda nyt noi osat ensin nekun on kuitenkin vaihdettava. http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... lu-151372/ tolla on jatkossa helppo kattoo tuleeko kipunaa ja kaasarista kaataa bensaa niin huomaa bensa ongelmat.

    EDIT: tollahan ei siis näe onko kipuna hyvä vaan tuleeko mitään. hyvä puoli on kun mopo aikana meni tulppia niin, jotta toimi pytyn päällä vaan ei puristuksessa niin tällä näkee pytyssä olevat.[/quote]

    Säköinen bensapumppu on, vasemman takarenkaan paikkeilla lymyilee.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Oot varmaankin tarkistanu, että myös se pumppu lähtee päälle?
     
  6. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Pensa pumppu pyörii ja kaasarille tulee pensaa ihan normaaliin tapaan.
    Uus puola ja pyörijä ja virranjakajan kansi mut eipä tuu kipinää tulpille asti?

    Seuraavaksi eli huommenna aletaan sitten mittailemaan yleismittarilla minne asti se sähkö yltää ja minne ei, johonkin se häviää todettiin yhteen ääneen hyvinkääläisen pontiac harrastajan kanssa.

    Kiitoksia kaikille tähän asti auttaville käsille ja suille.
    Kyllä se virtanen sieltä viellä löydetään, palaan asiaan kun homma jatkuu...
     
  7. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Nyt sitten löytyi sellainen irtonainen johto joka on ollut ilmeisesti kiinni öljynsuodattimen vieressä olevassa liittimessä? Mikäköhän sekin mahtaa tehdä?

    Voiko sitä virtaa mitata johdosta joka menee virranjakajalle silloin kun starttaa vai meneekö mittari paskaksi?

    http://aijaa.com/gGh6Pg
     
  8. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Voisko se olla öljynpaine-anturi? Auttoiko ku laitto piuhan kiinni? Eikös jossain gm vehkeissä ole niin että sytkävehkeet ottaa herätteen öljynpaine-anturilta eli jos ei paineet nouse startatessa niin ei tuu kipinää?
     
  9. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Ei auttanut öljyn mikäliejohdon kiinni laitto mutta nyt selvisi että laturille tulee koko ajan herätevirtaa jotain .002 ja startatessa sieltä lähtee tarvittava määrä. Ongelma on ilmeisesti jakajassa eli. Onko mahdollista että nyt kun on pyörijä ja virranjakajan kansi ja uusi puola paikallaan niin sieltä pyörijän alta mennyt jotain sähkö juttuja rikki?
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Laitappa hyppylanka akun plusnavalta HEI-jakajan BAT-nastaan. Käytä suojattua lattaliitintä ja leikkaa suojaan aukko niin että liittimen kotelon haittakynsi mahtuu menemään aukon kautta. Jos tuossa käyttää suojaamatonta lattaliitintä ja se osuu TACH-nastaan niin HEI-jakajan moduli rikkoutuu.
    Sitten starttaamaan, pitäisi tulla kipinä silloin jos jakaja on ehjä.

    Jos ei tule, niin seuraavana kannattaa mitata jännitemittarilla että tuleeko jakajan sisäiseltä Pick-up kelalta pulssia startatessa. Eli irrota se kaksinapainen liitin joka tulee jakajan sisäiseltä kelalta HEI-modulille ja kytke siihen jännitemittari tasavirta-alueella. Kun konetta starttaa tai irrallisen jakajan akselia pyörittele käsin, pitäisi liittimen nastojen välissä olla noin 0,5V jännitepulssi.
    Jos ei tule, niin voi olla kosketushäiriö Pick-up kelassa, jos pulssi tulee mutta ei kipinä, niin voisi epäillä että HEI-moduli on rikki.

    Siis jos kondensaattori ja johdot ovat ehjiä ja niissä ei ole kosketushäiriöitä. Kondensaattorin toiminnan voi karkeasti mitata ohmimittarilla, toiseen suuntaan se latautuu ja käännettäessä johtojen napaisuus toisinpäin se purkautuu.

    Tuon ikäisissä GM:ssä on johtosarjan sisäinen esivastuskytkentä jonka kautta puolalle tulee sähkö. Se pudottaa jännitteen moottorin käydessä noin 10V tasoon ja se on liian matala HEI-jakajalle joka tarvii suoran akkujännitteen koneen käydessä. Esivastusjohto ohitetaan noissa alkuperäiskytkennöissä startin lisäkontaktilla ja startin aikana noissa tulee akkujännite puolalle.
     
  11. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Kokeilin illalla sisällä tota pick up kelaa ja se antoi lukemia, ei kyllä mitään tasaista kun en tasaisesti pystynyt sitä edes pyörittämään. Siinä on sitten se musta litteä muovi boxi myös pitäisilö senkin jälkeen kokeilla mittausta?
    Kokeilin niistä piuhoista mitkä tulee suoraan sieltä akselista ja se kyllä antoi lukemia.
     
  12. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Nyt startatessa mittasin virtaa sillä lailla että otin puolan suojan pois ja siitä laturilta tulevalta johdolta sain n.7-8lukemia välillä startin alussa jopa mäytti kymppiä. Sitten ajattelin startatessa mitata tuleeko tulpanjohdolle virtaa niin kävi reipas pamaus kaasuttimessa ja mittaava tikku lensi kaaressa jakajan päältä pois. Mitäköhän se meinas?
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kokeile se suora akkujännitteen liittäminen BAT nastaan, vaikuttaa siltä että sinne tulee liian matala jännite, ehkäpä juuri sen esivastuksen kautta.
    Jos oikeasti mittasit sytytystulpan johdon jännitettä, niin ei ihme jos jossain outoa tapahtui. Kipinän jännite voi olla jopa 45 000 volttia.
     
  14. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Ei auttanut suora virta.
    Laitoin akun lataukseen, akkulaturi näytti heti nelosta eli akku taitaa olla aikas tyhjä.

    Hei nyt sain edelliseltä omistajalta tietoa että tässä pyöriikin jakaja vastapäivään? Eikös pontiacin koneissa pyöri myötäpäivään? Jos on näin niin mulla
    On ollut tulpanjohdot koko ajan myötäpäivään pyörimiskärjestyksessä. Onko tämä
    Aiheuttanut nyt sen että koneen sytytys eli ns.männät menneet sellaiseen asentoon ettei auto lähde käyntiin...mulla on termit viellä aika hukassa toivottavasti tajusitte mitä tarkoitan.
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  16. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    No ei varmaan käy jos jakaja pyörii vastapäivään ja piuhat on laitettu myötäpäivään pyörivän mukaan. Laitat ne nyt ton ylläolevan kuvan mukaan ja jatkat sitten selvittelyä. Sen takia se on poksahtanut kaasarissa kun se kipinä tulee nyt väärään aikaan, jos ollenkaan, riippuen alkuperäisestä ongelmasta.
    Mutta onhan ne jossain vaiheessa ollut oikein kerran moottori on käynyt,eikös tää ongelma alkanut kesken ajon.
     
  17. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Onkos täällä jossain ohjeita sytytyksen säätämiseen tai tarkastamiselle.
    Huommenna katon viellä varmuuden tuohon pyörimiseen, en luota ellen itse nää omilla silmillä miten se pyörii.

    Mulle on sit ihan turha yrittää selittää et ykkönen yläkuolokohtaan kun en ymmärrä mäistä termeistä yhtään mitään. Pitää nähdä jotain kongreettista et miten se tapahtuu ja mitä sillä tarkoitetaan jne...
     
  18. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Sä kysyt ohjeita säätämiseen ja tarkastamiseen mutta samalla sanot että turha selittää ykkönen yläkuolokohtaan tsi vastaavaa ku et ymmärrä?

    Sulla on hyvä asenne ku yrität ite duunata mutta jotkut asiat on helpompi oppia kun joku joka noi perusasiat hallitsee tekee ja katselet vierestä ja opit. Eikös sulla joku ollut jo sitä ihmettelemässä? Tällä hetkellä sä oot vielä ulkona ku parkkimittari, niinkuin me kaikki alussa.

    Toivottavasti saat auton pian ajoon.
     
  19. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Ostin uuden jakajan us partsista 115€.
    Säädin ykkös sylinterin sinne yläkuolokohtaan ja jakaja osoittamaan ykköstä.
    Ai niin se piti viellä mainita että tämä on pontiac firebirdistä 1973 tämä kone ja pyörijä pörrää vastapäivään ja kuuleman mukaan se ensimmäinen ennakko pitää olla 0 siis nolla eikä 12 astetta tai jotain muuta vastaavaa.
    Ainoa vain että mulla jakaja on vasemmalle vinossa kun ei muuten mahdu olemaan siellä. Eli se pyörijä osoittaa vasemmalle n.klo 10-11:00 paikkeille.
    No sinne kun laitan tulpan johdot kiinni niin auto ei käynnisty vaan parhaimmillaan
    Se hieman tuprauttelee venakoppien huojotus korkeista jotain bensahöyryjä.
    Mitään syttymisen merkkejä ei ole edes sinne päin.
    Mitäköhän kannattaisi seuraavaksi koettaa?

    Ja tuota ei minulla ole ketään ollut tässä ns. Apuna tämä kaveri jonka kanssa pari viikkoa sitten tuumailimme autoani oli satunnainen ohikulkija joka harrastaa vanhoja jenkkejä ei siis tuttu tai kaveri.
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    taitaa olla ykkönen imutahdin alussa , eli kierroksen väärin?
     

Kerro tästä muillekin!