'64 Chevyn mystinen sähkövika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Hansikas, 10.9.2014.

  1. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Tuskin tämä kovin mystinen enää sitten on, kun ongelma löytyy, mutta tässä on muutama ilta tallilla nyt tuskailtu Impalan kanssa...

    Sellainen vika ilmeni, että jännitemittari ( kytketty sulaketaulun BATT napaan ) ei näytä enää mitään lukemaa. Kun vetää valot päälle, niin parkkivalo asennossa (asento 1.) kaikki pelaa, jännitemittari herää henkiiin, mutta sitä katsottuna tosin jännite on huono max 11,5V. Aikaisemmin rapiat 12V aina, myös valot pois tai parkki asennossa, auto tietysti sammuneena. Kun alkaa siitä katkaisijasta kääntämään mittariston valojen himmennintä myötäpäivään niin jännite tippuu ennestään lähelle kymppiä. Siinä asennossa, jossa myös jalkatilan ja takapenkin valot palaa jännite on suurin se 11,5V. Sitten päästää ajovaloihin. Kun vetää tikusta uloimpaan asentoon, niin mittariston valot sammuu, jännitemittari tipahtaa nollaan ja takavalot lakkaa toimimasta. Vilkut toimii kuitenkin vielä. Jarruvalot toimii vaikka ei olis valot päällä ja auto sammuksissa. En kirveelläkäään muista onko aina ollut näin.

    Tähän asti tehtynä kaikki sulakkeet tarkastettu, putsattu rasia ja tulipellin pistokkeet, sähkökaaviota luettu kuin piru raamattua, vaihdettu valokatkaisija. Mitenkähän tätä lähtisi metsästämään. Ottaako joku piuha nyt maihin jossain, vai mitä ihmettä. Kaikki paskatkin ideat kokeillaan ja kädestä pitäminenkin on kohta tarpeen. Leima menee umpeen ja pitäs saada valot kuntoon.

    Sähköt on monin paikoin alkuperäiset ja siistit, mutta kojelaidan alla on hieman lankomiehen virityksiä. Vittumainen yksinään heilutella johtoja kun ei näe milloin alkaa valot vilkkumaan.

    Ai niin ajovalot releistetty jos sillä on merkitystä. Kiitos, jotenkin vaikea selittää kaikkea tätä mystisyyttä, ja jotain varmaan unohtukin. Ei oikein uskalla ajaa, kun palaa vielä koko paska tien varteen.
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jotenkin tuntuu, että maadotuksessa vika jos kerran sulaketaulun BAT-liitin elää valokatkaisijan mukaan. Saa nähtävästi maita sitä kautta.
     
  3. pequli

    pequli Gearhead

    Kuormituksen lisäyksen mukaan kaatuva sähköjärjestelmä viittaa lähinnä huonoon akunkenkäkontaktiin tai paskaan akkuun. Viestistä ei käynyt ilmi, toimiiko auto valoja lukuunottamatta. Jos muu auto pelittää, vika löytynee releistyksen kontakteista, joku paikka ei kestä valojen kasvavaa ampeerimäärää, luultavasti akun ja releiden välillä.

    Jarruvalojen kuuluu toimia aina. Turvallisuuspointti.
     
  4. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Kiitos vastauksesta. Juu auto toimii hienosi muuten. Akun kengät ja maadotukset käyty kans läpi, unohtui sekin mainita, kuten myös, että kävin ne releidenkin pinnit kans läpi ja puhdistin.. Pitääpä seuraavaksi tutkia ne johdotukset releille. Kummallista on että kabiinin volttimittari ei näytä mitään jännitettä, paitsi parkit päällä jotain.... Akun pitäisi olla hyvä, ainakain lepojännite on hyvä, kun mittaa suoraan navoilta niin 12,5V. ois voinu tämänki mainita, jos olisi muistanut. Niin ja auto käynnissä samat hommat, mutta parkeilla jännite 13 ja rapiat ja ajovaloilla tippuu lähelle 12V. Eli kabiinin mittari näyttää ajovaloilla jännitettä, mutta liian vähän. Johonkin sitä katoaa...
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Siis ainoa ongelma on, että autossa oleva kiinteä jännitemittari näyttää väärin ja herää vasta, kun valokatkaisija on parkki asennossa? Eli se jännitemittari on kytketty mittarivalojen piiriin...

    Auto käydessä ei lataa edes yli 13 volttia?
     
  6. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Ehkä tuo jännitemittari tipahtaa nollaan on vähän väärin sanottu, mutta mittarin viisari ei näytä alle kympin lukemia. Tämä koko homma on niin vaikea selittää, että mahdoton melkein pukea sanoiksi. Tämä pitäisi nähdä paikan päällä, näitä omituisuuksia on niin monta. Mutta se pää pointti on, että takavalot ei toimi ajovalojen ollessa päällä ja samalla jännite häviää johonkin, joka ilmeisesti on se syypää mittariston ja takavalojen häviämiseen. Ihan sama oikeestaan tässä vaiheessa jos mikään muu ei toimi ja jännite on mitä tahansa kabiinissa tai akun navoilla, mutta pitäs saada se leima eli takavalot. Lataa ihan normaalisti, ja jännite on 13.8V kunnes vetää valot päälle, sitten jännite tipahtaa, mutta kuten sanoin sisätilan volttimittari herää vasta, kun laittaa valot päälle, ja ei ole kytketty valojen kanssa samaan piiriin vaan sulakerasian batt terminaaliin, koska on toiminut ja näyttänyt ihan samaa ilman valoja ja valojen kanssa napajännitteen kanssa, ennen kuin tämä vika ilmeni.. Käyn kuitenkin vielä maadoitukset ja akun liitännät läpi kertaalle ja selvittelen ottaako sulakerasiasta maita... Kiitos vastauksista.
     
  7. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Takavalojen polttimo "väärinpäin"? Pohjassa olevat navat jää poikittain
    ja kytkee molemmat piuhat yhteen siellä kannan sisällä? Tai takalampun
    maadoitus ruostunut/hapettunut?
     
  8. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Takavaloistakin käyty jo maadotus ja kannat läpi. Takavalot toimii siis kaikkine ominaisuuksineen parkeilla täysin, mutta ajovaloilla vain vilkut ja jarruvalot. Jatkuva loiste puuttuu.
     
  9. onre

    onre 3rd gear

    Sanos nyt mistäpäin maailmaa olet, niin saatetaan saada ruma parrakas setä paikalle ihmettelemään.
     
  10. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Kuulostaa pelottavalta, mutta Helsingistä. Talli lauttasaaressa.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko noissa 64 malleissa jo ne sulakejohdot (fusible link) siellä startin plussanavalla? Ainakin uudemmissa sähköt tulee sulakerasian pohjalle, valoille ja virtalukolle niiden kautta. Jos startin pään plussaliittimessä, sulakejohdossa tai sen liittimessä lähinnä siinä missä se startin plussanavalta lähtevä noin 10cm pituinen sulakejohto liittyy varsinaiseen virtakaapeliin on huono kosketus, voisi tehdä tuollaista vikaa.
     
  12. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Näytti siltä, että joku oli fusible linkin sinne laittanut. Ehjä sekin oli. Minusta niitä ei kyllä pitäisi olla alkuperäisenä. No mutta, kävin taas läpi maat, sulaketaulun, akun navat.... jossain välissä, kun vain räpläsin johtoja kojelaudan alla ja kaveri oli huutamassa millon viisari heilahtaa, niin yht äkkiä kaikki alkoi toimimaan normaalisti. No huusin kaverille että menee taakse kattomaan toimiiko ne takavalot ajovaloilla ja toimi. Kokeilin vilkutkin ja toimii. sitten painoin jarrua, että toimiiko jarruvalot, niin samantien ongelma tuli takas. Päättelin että jotenkin liittyy siihen jarruvalo katkaisijaan. Piuhat irti napojen puhdistus ja contacts praytä perään ja piuhat kiinni. Sen jälkeen alko savuamaan ajovalokatkaisija heti kun paino jarrua. saatto alkaa savuamaan joku muukin paikka... makasin jalkatilassa niin sen vaan näin. Näitä jarruvalo kytkimen piuhojahan ei minusta voi laittaa väärin päin. Eihän? Samalla muistin että aikaisemmin kesällä haistoin ajaessa jotain palaneen käryä kun seisoin jarrulla liikennevaloissa. Ei onnistunu taaskaan nämä hommat, mutta tukevat kännit vedin sen jälkeen. Jos kokeilis tänään onko nippeli-teppo myymässä vermossa jarruvalon katkaisijoita. Tuskin se sillä paranee...
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei kai näissä vanhoissa mitään fusible linkkejä vakiona ole, ainakaan mun Impala ei omista ainuttakaan. En usko, että se itse jarruvalon katkaisija olis ongelmana. Ennenminkin se, että se vetää jostain maihin. Joku piuha hinkannu ittensä puhki tai joskus kuumentunut niin, että kuori palanut puhki ja ottaa sitä kautta maihin. Ite kattoisin ne piuhan tarkkaan, ihan menee yksi piuha kerrallaan alusta loppuun ja kattoo onko kuosissa. Ei siellä montaa piuhaa onneksi mene :D
     
  14. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Jep. Tallilla tuli taas käytyä. Löysin vian, jossa jalkatilan ja takapenkin valojen maapiuhaan, joka maadottuu valokatkaisijaa pyörittämällä, tulee jatkuva virta. Jäljitin sen takapenkin valoihin. Kytkin ne irti piiristä ja ei mitään vaikutusta. Sitten aloin miettimään onko se vika sittenkään, mutta pakkohan sen on olla, kun toiminta perustuu siihen että valokatkaisija maadottaa ja siten systyttää valot. No etsintä jatkui ja autossa on ollut joskus jonkinlainen varashälytin, joka on jo poissa. Ne piuhat on levittyneet kuin vitun lonkerot joka paikkaan ryöstelemään virtaa ja maita. Just kaikkiin valoihin liittyviin piuhiin. Purin niitäkin siinä piuhoja läpi käydessä ja hävis sitten pitkät valot kokonaan, eli viat senkun lisääntyy. Minusta alkaa tuntumaan, että kaikki valojen releille menevät piuhat on vedetty maihin eri paikkoihin autoa. Oon aivan ymmälläni... No eipä siinä, en jaksa käyttää leimalla tänä syksynä, menkööt saatana vanhaksi.. Jos joku joka oikeasti osaa ja haluaa tulla joku päivä katsomaan tuota paskaa, niin maksan kyllä vaivan palkkaa, jos kehtaa avuksi asti alkaa... Joskus myöhemmin sitten. Nyt en edes vikase autoon vähään aikaan ja lähen loppu kuuksi kalaan....
     

Kerro tästä muillekin!