Charger 66 ja 67 mittariston korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pcoy, 21.5.2015.

  1. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Onkohan suomessa osaajaa tämän auton mittariston entraamiseen?Mittaristoja ja powerpackeja löytyy kaksi kappaletta joista olisi tarkoitus rakentaa toimiva kokonaisuus. Kaikki yhteystiedot osaajista kiinnostaa puh.Nolla440-454 396. Tätä hommaa ei tarvitse kenenkään lähes ilmaiseksi tehdä, tiedän että on haastava.
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    61 Chryslerin juustokupumittarin valaistus on myös invertterin (?) kanssa 110 v vai onko se w? Kauan sitten kaveri mikä korjasi kännyköitä korjaili noiden virtaongelmia. Kysypä joltain tuollaiselta henkilöltä. Sähköistä jotain tajuavalle helppo homma ja Oy Yleiselektroniikasta löytyi sopivia varaosia halvalla.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ei onnistu korjaus Suomessa vaikka täällä kaikenmoisia kavereita,radiohuoltoja ja TV korjaajia saati kelloseppiä suositellaan,valitan.
    Nämä "suosittelijat"eivät yleensä tiedä edes että kyseessä ei ole ihan tavallinen Jenkkiauton mittaristo,saati Coronetin mittaristokaan,ei sinnepäinkään!
    Itse lähettelin ympäri Suomea Radiokorjaamoihin ym näppäräsormisille Pelle Pelottomille ja lopputulos oli yhtä huono lähettäessä kuin takaisin tullessa ,jopa huonompikin joskus kun oli tehty ns omia virityksiä.
    Rahaa vain meni tyhjästä maksaen!
    Toki ensin tuli itse availtua,osteltua irrallisia "varamittareita"pimenneiden tilalle Ebaysta(jopa varamittaristo=yhtä huonojahan ne 50v käytön jälkeen..),tutkittua+tinailtua... Hyödytöntä!

    Mittariston irrotus kojetaulusta menee yhä rutiinilla ja johdot maalarinteipeillä merkityt että helppo nyppiä pois-työnnellä takaisin pähkimättä.

    Ratkaisu löytyi USA:sta jossa KUNNON mittariseppiä,jopa pelkästään näihin Electrolumicent mittaristoihin erikoistuneita korjaajia.

    Nettihaulla löydät useitakin.

    Tietysti kynnys lähettää mittaristo toiselle puolelle maapalloa oli suuri ja siihen vielä tullin kanssa painiminen ettei tarvi omasta mittaristostaan maksaa hunajaa takaisintullessa(ilmoitettava etukäteen+täytettävä siellä lomake,neuvovat kyllä)
    Valitsin summamutikassa The Gauge Doc nimisen firman Sun Citystä,AZ kunhan etukäteen viestittelin asiasta ja kyselin herran nimeltä Mark Gibson kanssa mitä tykkäisi jos "Siperiasta" tulisi paketti?
    Firman sivuilta löytyy infoa,kuvia ja hintoja+vinkkejä+testausohjeita ym näihin 1966-67 mittareihin.
    Eipä siinä,bisnesmiehiä, ehkä ihmetteli mitä moinen ajopeli Suomessa teki,onko siellä edes maanteitä?

    Noh,sovittiin että lähetän sen hänelle,tutkii ja korjaa toimivaksi+kalibroi mittarit ym eli täyshoito ilman kosmeettista läpikäyntiä,päättää itse ja "tekee kerralla kunnollisesksi ohjein".
    Noilta sivuilta näet hinnastot eri toimenpiteille ja Markilla on varaosia läjäpäin omasta takaa+ vuosien ammattitaitoa sekä kunnon pelit+vehkeet noihin,pikkuinen 1 miehen perhefirma.

    Mittaristo postiin kunnolla paketoituna ja arvatkaas mitä sitten?
    Mittaristopaketti lie kiertänyt maapallon,katosi kuukaudeksi kahdeksi,Mark ihmetteli niinkuin minäkin että tuleeko se vai ei ja yhtäkkiä tupsahti takaisin Suomeen!

    Eivät olleet kuulemma löytäneet vastaanottajaa ja New Yorkista lennätetty kotiin.. :eek:

    Huh,ajattelin jo että Goodbye mittaristo,mitäs nyt tehdään kun ei edes rikkinäistä,tyhjä reikä kojelaudassa...

    Taas sovittiin Markin kanssa että yritetään uudelleen ja näin tehtiin.
    Tällä kertaa paketti meni perille noin kuukaudessa ja Gibson pääsi töihin.
    Kaikki meni hienosti,piti ajan tasalla,lähetti kuvia työvaiheista ym sekä sovittiin työvaiheista ja mitä mikin maksaa jne.
    Noin 3kk kuluttua lähettämisestä mittaristopaketti saapui kotiin aurinkoisesta Arizonasta ja kaikki toimi mittareista taustavaloihin niinkuin pitikin ja toimii yhä noin 3v jälkeen eli suosittelen.

    Rahaa tuo tietysti kulutti,hermoja ja tarvi olla tullin kanssa asialla+tarkkana ja pakkailla kunnolla eikä saa olla täällä takapajulassa kiire.
    Onneksi ei hajonnut päreiksi pitkällä matkalla eestaas tuplasti!

    Mitäkö maksoi?

    Riippuu paljon mitä tehdään ja hyvin paljon mittaristosi kunnosta eli kun ei tinkiä voinut (tai ole ilman/korjaa itse/huonosti Suomessa josko onnistuisi) ja laadusta joutuu maksamaan.
    Itselläni maksoi kait jotain tuhannen taalan hujakoilla....
    Takuutyötähän ne tekevät tuolla ja toiminee mahd vikajutuissa niin että saat vaihto-osia eikä edestakaisin lähetellä susirajalta,hajoaa kuulemma loputkin.

    Itselläni oli takaisintullessa 1 mittarista "viisari"vääntynyt=lähettivät mukisematta uuden eikä halunnut vanhaa takaisin eli uskottiin mitä oli tapahtunut.
    Vaihdoin itse ja ok.

    Onko monta sataa-1000(tai enempi) dollaria paljon,on, mutta vielä PALJON kalliimpiakin mittarikorjaamoita USA:ssa oli kun kyselin ja varmaan todella hyviäkin jopa parempiakin jotka tekivät viimeisen päälle niihin 100%entisöinteihin.

    Pitäähän kait autoissa mittarivalot toimiakkin ja säästetään sitten jostain muusta(kerran se kirpaisee),vaikka kaljoista,käyttiksestä tai jätetään "möhkömoottorit"ostamatta,kulkee tuo 50v autoksi muutenkin ihan ok mitä ominaisuudet antaa myöden ja raaskii peltejä vaarantamatta ajaa normiliikenteessä "ABS jarruin"...

    Tahtovat olla kaikki samoin tavoin rikki,puolikuntoisia ja pimenneitä nämä,aika+tärinä tehnyt tehtävänsä,hyvin harvoin ovat enää toimivia ellei ole avattu ja korjattuja,sittenkin siinä-ja-siinä-koska leviävät.

    Nyt ainakin tämä murhe ohi(kop,kop) ja voi keskittyä näihin lukuisiin muihin ja kieltämättä pimeällä Charger mittaristolla ei tehnyt mitään pimeällä ajellessa muuten nätissä autossa koska kaikki joko loistaa tai ei mikään eikä tuota muunlaiseksi tahtonut muuttaa eikä itse osannut korjata.
    Voisi sanoa että vuosia V..tti koko systeemi,liian hieno yhä Finlandian olosuhteisiin vaikka 50v tekniikkaa ja kallis aikoinaan valmistaa tavalliseen kulkuneuvoon,helpommallakin olisi päässyt polttimoin.

    Upea näkyhän tuo pimeällä :D

    PS.Sori että tuli puheripuli ja näin pitkä sepustus,toivottavasti saat apua mittariongelmiisi!
     
  5. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Kiitoksia kaikille vastauksista, laitoin tuolle Mr.Gibsonille mailia kun on varmasti järkevin vaihtoehto.Mikäli sinne lähetetään otetaan siinä rahdissa rikkoontumisen riski ja saadaan kunnollinen toimiva mittaristo takaisin. Paljonko sulla tuli Coccobill sivukuluja tuon Gaugedocin veloituksen päälle?
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tervehdys PCOY=)
    Kerro Markille Terveisiä,muistanee kyllä näin oudosta maankolkasta tulleen paketin....
    Tuo varmaan hinta-laatu suhteeltaan halvimmasta päästä jos ei näitä kotiSuomen seppiä huomioida.

    Tulee hintoihinsa moneen kertaan niillekkin lähetellä,irroitella eestaas autosta vuosittain jos sattumalta toviksi saavat sinnepäin toimimaan..Mittareiden "neulojen"korjauksesta hohtovärillä/uusin johtoliitoksin tai koko systeemin ideasta,puhumattakaan oikeanlaisista varaosista täällä turha uneksia kun eivät moisia monesti nähneetkään saati korjanneet.
    Niinkuin olet huomannut se ei saa maattaa mistään muualta kuin mistä pitäisi,muuten koko systeemi "pimeä"ja tuohon Electrolumicen piiriin kuuluu Radiokin jonka kunto yhtä tärkeää kokonaisuuden kannalta.
    Meinaan että vika voi olla myös siinä jos "pimittää".

    Ensitöikseen kyseli Gauge Doc minulta että kuka näitä outoja virityksiä,ihmemaadoituksia ja johtolenkkejä ym tänne mittaristoon väsännyt ja miksi?

    Täällähän ne oli ne "korjaajat",mutta miksi,en osannut selittää,purki kaikki pois ja käytti "oikeita"tuohon kuuluvia parannettuja nykyosia sinne missä moisia tarvittiin luotettavuuden lisäämiseksi.
    Katso niiden sivuilta,on kuvia työvaiheista.

    Lisäkuluja ei muita tullut kuin lähetyskulut ja jos haluat vakuuttaa paketin,itse en vakuuttanut tiedä oliko tyhmyyttä vai nuukuutta,onneksi meni/tuli ehjänä vaikka kadotakkin meinasi...
    Ei sinne niitä kaikkia"ulkokuoria"tarvi lähettää,itse mittaristo taustalevyineen(radion kohdalta poikki) ja se virtalähde(tarkistaa sen virtalähteesi samaan rahaan jos siinä murheita).

    Voit toki kaupitella häneltä ehjän+tarkistetus "uuden"virtalähteen jos tulet sille mielelle jälkikäteen etkä lähetä omaasi(siis pitää vanhan itselläsi).
    Sama juttu eri mittareille,löytyy kunnostettuja+tarkistettuja hyllystä ns varaosina.

    Tullin kanssa ei tullut kuluja,kävin henk kohtaisesti pakettini kanssa,voinee toki sähköisestikkin hoitaa,mutta mulla tulli tuossa lähistöllä ja onneton näitten virallisten lomakkeiden täytössä kun virheitä ei saisi tulla eli menin itse täytättämään sen OIKEAN lomakkeen ja vieläpä opastettuna :D

    Paketti takaisintullessaan tietysti jäi tulliin,mutta siksi tämän paperin on todistettava heille että mittaristo on lähetetty korjattavaksi ja tullut takaisinkin tietyn aikarajan puitteissa!

    Toivottavasti kaikki menee hyvin ja miksei menisi,mittaristo tulee ehjänä+toimivana takaisin(pakkaa hyvin,paljon pehmikkeitä),lienee aika kovakouraista tuo rahdin käsittely ja matka on pitkä.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos rapakon taakse jotain lähettää, kannattaa sille tehdä kunnollinen laatikko, missä on kulloset vuoraukset yms.
    Tulee takaisin samassa laatikossa.
     
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Juurikin näin kuin Mikkis sanoo!
    Mulla oli paksusta pahvista joku kaupan loisteputkilaatikosta värkätty viritelmä jossa "tyhjään"tilaan täytteeksi kuplamuovia/sanomalehtiä ja vaikka styroksia tms.

    "sairaskertomus"mukaan paperille+yhteystiedot sähköpostiosoitteineen että viestivät paketin saapumisesta ja tietty muuhunkin yht pitoon.

    Rulla pakkausteippiä ympärille ja kunnon osoitelaput(mieluusti tuplat)ja lähettäjän nimi että tietävät palauttaa jonnekkin niinkuin minulle kävi.
    Muuten voipi käydä niin että jää johonkin terminaalin nurkkaan ja sieltä roskiin..
     

Kerro tästä muillekin!