Korjataankos startti??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Naumis@Talli, 3.7.2015.

  1. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    Potilas powermaserin välitetty pikkustartti joka alkoi temppuilemaan.

    Otin irti autosta ja testasin laittamalla akkukaapeleilla suoraan akusta minnuksen startin runkoon ja plussan startin isoon plussanapaan ja sitten johdonpätkällä herätteeltä akun plussaan.Ok so far??

    Solenoidi naksuu ja bendix pomppii mutta ei pyöritä tai vaihtoehtoisesti naksuu ja ei tapahdu mitään...vasaralla naputellen solenoidin päähän ja sit pomppaa ja pyörittää,myöskin jos vauhdista antaa lisää virtaa niin pyörii.Saattaa lähtee vielä toisenkin kerran mutta ei kolmatta.

    Sitten otin ja purin solenoidin pään auki ja putsasin paskat ja töhnät pois,sekä hiomapaperilla miinuslatan.Nyt tuntuu ettei se toimi sitäkään vähää...ei vedä bendixiä pihalle kunnolla eikä pyöritä tai sitten välillä pyörittää mutta ei vedä.Ei auta koputtelukaan enää.

    Pitäisikö siellä solenoidin "männän" välissä ja siellä alueella olla rasvaa tai jotain voiteluainetta?
    Ja pitäskö se solenoidi purkaa vielä siitä päästäkin ja puhdistaa/kattoo sieltä ne käämit(ne kai siellä on)?

    Jos tuolle nyt sitten samoilla vauhdeilla tekis ihan perusteellisen huollon,niin miten vaihdetaan hiilet??Ja onko jotain muutakin mitä kannattaa tehdä samalla?

    Haulla pääsin vianetsinnässä tuohon solenoidiin.

    Kiitos jo etukäteen,
    Naumasto
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko tossa mallissa kärjet solenoidille?
     
  3. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Solenoidihan pelaa sulla ihan ok. Mutta taitaa ne kekäleet eli hiilet olla loppu.. Taka pääty vaan auki niin rupee hiilet näkymään. Ja saa siinä solenoidin luistissa olla rasvaa.
     
  4. T&S

    T&S Gearhead

    Jos rasvaatte sitä solenoidia, käyttäkää sellaista rasvaa joka ei jähmety pakkasessa.
     
  5. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    En oikein osaa sanoo ku ekan kerran puran tommosta...mut siellä isomman pökäleen päässä,minkä sisään se luisti menee on semmonen nasta ja siinä luistin pohjassa myös,sekä siellä mihin sen luistin toinen pää,se haarukkaosa menee oli mun mielestä kanssa joku nasta.

    Pitää yrittää ottaa kuvia huomenna...toi on aina mitä on käytössä ollu ni pyörittäny melko hitaasti,onko sekin sit oire eikä ominaisuus??Ei meinaa kone lähtee varsinkaan lämpimänä käyntiin kun veivaa niin hitaasti,paljon verkkaisemmin mitä vakio startti.

    Onko noi välitetyt tehty niin et niissä on enemmän vääntöö(=hitaampi) vai enemmän tehoa eli pyörittää nopeemmin??

    Kiitoksia tähänastisista vastauksista.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kupariset oli yhesdä startissa ne kärjet. Ekaa kertaa kun näin niin näytti ihan normaaleilta kun oli tasaset. Sitten kun näki uudet missä oli kynsi niin tajusi että vanhat loppuun kuluneet.


    Onko sulla ollu uudesta asti tuo startti?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Normi solenoidi. Oot perehtyny siihen putsaessasi sitä. Hiilien jousia voi venyttää. Niksipirkka, mutta toimii aikansa. Mun arvaukseni on että sulla rungon käämeistä yksi paskana. Tai jopa kaksi. Paskaa ne kerää ja polttelevat käämejäkin. Putsaus, uudelleen pientä käämitystä ja uudet eristelakat päälle. Malmilla ja Keravalla ovat näin mulle tehneet kun kiinapaskojen palamisien paloi multa myös hihat pelihousujen kanssa. Nyt ei enää ongelmia kun kerran vuodessa avaan ja putsaan sen hiilipölystä. Hiiliä ja päätyheloja saa/sai us partsista. Kunnostakaa vanhat kunnon jenkkistarttinne niin ei tule ongelmia vaikka ruttua ois 13 luokkaa. Tämä siis yleisesti, koskee ministarttejakin.
     
  9. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    Joo vähä samaa mieltä alkanu olemaan et kannattaa korjata ne vanhat mielummin ku ostaa uutta kuraa.Hiilet 5 egee,solenoidin korjaussarja oliko kympin.

    Ei oo ollu uudesta toi mulla et varmaan jo huollon tarpeessa...kiitos Karpoville kuvasta,selventi paljon tota toimintaperiaatetta.
    Ne kärjet ei ollu kyllä mitenkään erityisen terävän,aika lailla tasaiset.

    Mites vaikuttaako se sit tohon pyöritysnopeuteen jos ne hiilet on lopussa ja/tai käämit paskaset/rikki??
    Luin tuolta toisesta ketjusta et startti alkaa hyytymään=pyörittää hitaammin sit ku noi alkaa mennä?

    Miten nopeesti muilla on tommonen pyöriny?Yhtå nopeesti ku vakio,nopeemmin vai hitaammin??
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ai vähä? Sama koskee myös latureita. Kyllä sen selvästi huomaa kun startti alkaa puutumaan. Varsinkin kuumana. Joskus kylmänä saattaa toimia ihan hyvinkin. Vanhalle kunnon startille vuosihuolto. Putsaus ja rasvaus riittää ennen kuin hiilipöly polttaa käämejä, mutta niin kuin sanoin, ne korjattavissa ammattilaisilla. Malmilla auto adult vai mikä sen nimi oli ja Keravan Autosähköstä löytyy vanhoja partoja ketkä osaavat. Tosin tiskiltä ehkä tulee ensin kommentteja osta uusi kun näitä saa. Ei tarvii toista kertaa pyytää kun asia selvä. Ei ollut kallistakaan, varsinkaan jos vertaa nykykiinapaskoihin.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Solenoidin korjaussarjasta en ole tähän ikään -melkein 58 vuotta- kuullutkaan. Ei uusi solenoidi kymppiä kalliimpi ollut. Muistaakseni kun ajat sitten sellaisen oli pakko ostaa. Se levy on kuparia ja niitä on palanut paskaksi johtuen muista syistä miksi on starttia joutunut pyörittää pitkään. Niksi pirkka vol2. Sen voi kääntää toisin päin. Motti säädöissään ja startti huollettuna pyörii kuin ompelukone. Kylä lähtee Kummeleita lainaten.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tossa kärjistä vielä, jos ihan tasaset niin voi olla loppu.


    [​IMG]
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Aikanaan ostin Tojotan starttiin korjaussarjan ihan Motonetistä vuosia vuosia sitten. Siin tuli mukana pari "napaa" ja kuparinen "prikka" eli just ne mitkä siinä solenoidissa yleensä kuluu.

    Nykyisin myydään pelkkää kokonaista solenoidia.
     
  14. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    Joo...siinä korjaussarjassa,ainakin yhdessä versiossa tulee ne navat ja ne kärjet ja niiden alle jouset yms. mitä nyt tarviikaan.

    Paha menna sanomaan noista kärjistä,se on tommonen sisältä.


    Sori jos linkit ontuu mut oon pelkän "puhelimen" varassa ja on suuren tuskan takana saada ylipäätään [​IMG][/url]

    [​IMG]
     
  15. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    [​IMG]
    Silminnähden ihan kunnossa olevalta vaikuttas...varmaankin sit just siellä käämipuolella häikkää niinku rebel58 yritti jo 5/8 kertaa sanoa :D
    Siinä vaan on ongelmana se et toi ei näyttäs olevan hirmu helpolla purettavissa...ainakin niitattu on se peltikuori siinä ympärillä.Ja sen huomasin et toinen niistä navoista heiluu pikkusen,pyöriikin jopa...siitä sitten kiikastaa??Ja sen juuressa on sellanen kolmisakarainen prikka joka kiristää sen paikalleen,siitä varmaan purkautus.Mut en kyllä tiiä miten saa takas kasaan??
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Sen toisen pitääkin heilua. Se on neliön muotoisessa kannassa ja jos painat sitä niin huomaat että sen saa neljään eri asentoon vedettyä takaisin ja kun vedät sen takaisin loppuun asti sen ei pitäisi heilua. Niksi pirkka vol.3.. Käännä sitä 180 astetta niin silloin se nasta osuu vastakappaleehensa puhtaalla kannalla mikä ei ole ainakaan kärynyt. Mit vit niitattu kiinni? Kyllä noi ennen purettavissa oli.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ai se on tuollainen pyöreä rakenne, luulin että se on joku kulmikas solenoidi.

    Jos vika on tuon ensimmäisen kuvauksen mukainen, eli että joskus ei pyöritä vaikka vetää päälle, niin vika vois olla solenoidissa. Voi se toki olla moottorissakin jos ei joskus ota hiilet kontaktia.

    Mulle päätyi kerran yksi tehdaskorjattu startti joka alkoi oikuttelemaan aika nopeasti silleen että ei aina alkanut pyörittämään vaikka solenoidi veti päälle. Siinä oli ongelmana se, että solenoidin luisti ei ylettynyt painamaan sitä solenoidin päässä olevaa kytkintä tarpeeksi pitkälle, eli se ei silloin kytkeytynyt. Tuossa kuvassa näky vastaava painikenasta siellä solenoidin päädyn sisällä.

    Onko tuossa mitään säätömahdollisuutta luistin liikeradalle solenoidin sisäänpäin?

    Solenoidin kytkimen toiminnan saat mitattua purettuna silleen että painat siitä nastasta ja mittaat että kytkeytyykö sen ison nastan ja moottorille menevän johdon väli painettaessa.
     
  18. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    Hyvä vinkki,pitääkin mitata.Ei tossa oikein säätöjä oo...ehkä sitä nastan jousta vois ehkä venyttää mut eipä se kontakti siitä sen lähemmäs taitas tulla.
    Itse luistin asemaa saattas saada säädettyä sitä bendixin vipuvartta rukkaamalla,mutta ei muuten.

    Onkohan noi solenoidit jotain one-size-fits-nothing-mallia yleensä,että jos vaihtas mahdollisesti koko kapistuksen?

    Uusi/vanha startti on kyllä jo mahdollisesti matkalla mutta pitäs se toikin saada nyt toimimaan jos ei muuten niin varalle
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Pidä varalla. Subi mikä on kulmikas solenoidi? Muutaman startin nähny tosi vanhojakin jopa soledoimattomia vetostartteja, mutta tuollaista ei ole tullut vastaan. Kuvia?
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kulmikkaalla tarkoitin tuota Karpov:in liittämän kuvan mallista, onhan siinäkin toki pyöreä luisti.
     

Kerro tästä muillekin!